Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Jongere

Bericht door Jongere »

:mrgreen:

mmja
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
geledu schreef:Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de eredienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel.
Is muziek dan niet een gave van God, waarmee we Hem eer kunnen bewijzen?

Natuurlijk, de nadruk moet liggen op het Woord, maar dat sluit mooie muziek niet uit, integendeel. Ook muziek maken is een stukje eredienst.
Precies. Muziek is een gave van God en mag tot zijn eer gespeeld worden... dit geldt niet alleen de begeleiding, ook het spelen van een orgelstuk tijdens de collecte of voor en na de dienst is gebruik van die gave. Daarmee, Geledu, ligt de nadruk in de dienst nog niet op het orgelspel maar op het Woord en de prediking.... Orgelmuziek is uiteraard van minder belang en doet aan het Woord en de prediking niets af... ik snap dus niet waar je zo'n probleem van maakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:
rekcor schreef:
geledu schreef:Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de eredienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel.

Natuurlijk, de nadruk moet liggen op het Woord, maar dat sluit mooie muziek niet uit, integendeel. Ook muziek maken is een stukje eredienst.
Precies. Muziek is een gave van God en mag tot zijn eer gespeeld worden... dit geldt niet alleen de begeleiding, ook het spelen van een orgelstuk tijdens de collecte of voor en na de dienst is gebruik van die gave. Daarmee, Geledu, ligt de nadruk in de dienst nog niet op het orgelspel maar op het Woord en de prediking.... Orgelmuziek is uiteraard van minder belang en doet aan het Woord en de prediking niets af... ik snap dus niet waar je zo'n probleem van maakt.
Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
Die laatste uitspraak komt van Augustinus, niet van Luther.
En dat Calvijn tegen muziek in de eredienst was, is ook wel een beetje kddb.
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
Nou Calvijn was er beslits niet voor,
en ook Luther heeft meermaals gezegt zingen is tweemaal bidden.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:Die laatste uitspraak komt van Augustinus, niet van Luther.
St. Augustinus, zelfs :wink:
http://home.hccnet.nl/h.ongena/
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:en ook Luther heeft meermaals gezegt zingen is tweemaal bidden.
Ja, ik citeer Augustinus ook weleens.
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
rekcor schreef:

Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
Dus? Wat is je punt? één van de reformatoren zat er op dit punt dus naast :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Nou Calvijn was er beslits niet voor,
en ook Luther heeft meermaals gezegt zingen is tweemaal bidden.
Maar goed dat Calvijn en Luther niet ten tijde van de tempeldienst leefden. Toen werd er pas tijdens de "dienst" muziek gemaakt !!
BJD

Bericht door BJD »

Eerder deze discussie over het zingen van Ere zij God in de kerk.
Als je het voor het eindgebed zingt is het kennelijk zonde daarna niet meer :(
Christiaan

BJD schreef:Eerder deze discussie over het zingen van Ere zij God in de kerk.
Als je het voor het eindgebed zingt is het kennelijk zonde daarna niet meer :(
Ik denk dat het meer men een gewoonte te maken heeft,
zo zingen wij in mijn gemeente allen Psalmen en de einige gezangen in de eredienst. Als de dienst afgelopen is zingen wij met kerkst het Ere zij God, omstreeks Hervormingdag Een vaste burgt is onze God twee couletten en omsteeks konninginnendag het Wilhelmus twee coupletten.

Wibi

Bericht door Wibi »

Ik zie dat er al een tijdje niet meer is gereageerd op deze topic. Ik ben zelf ook kerkorganist in meerdere plaatsen. Ik vind het belangrijk dat een organist kijkt naar de tekst van het te zingen psalmvers. Is het droevig? dan mag het orgel klagen, maar is het een lofpsalm? Laat dan ook het orgel juichen. Veel registers open, gekoppelde manualen en een toccata-voorspel!. Verder zingen wij alleen psalmen in de dienst, maar ik maak meestal de toepassing na de preek, door in mijn voorspelen een (Opwekkings)lied te verwerken, tot veel positieve geluiden van jong en oud...
Ik heb ook nooit begrepen waarom bepaalde liederen pas na de zegen gezongen worden en niet ervoor......
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Wibi schreef:Ik zie dat er al een tijdje niet meer is gereageerd op deze topic. Ik ben zelf ook kerkorganist in meerdere plaatsen. Ik vind het belangrijk dat een organist kijkt naar de tekst van het te zingen psalmvers. Is het droevig? dan mag het orgel klagen, maar is het een lofpsalm? Laat dan ook het orgel juichen. Veel registers open, gekoppelde manualen en een toccata-voorspel!. Verder zingen wij alleen psalmen in de dienst, maar ik maak meestal de toepassing na de preek, door in mijn voorspelen een (Opwekkings)lied te verwerken, tot veel positieve geluiden van jong en oud...
Ik heb ook nooit begrepen waarom bepaalde liederen pas na de zegen gezongen worden en niet ervoor......
Prof. Graafland spak een keer over de enge poort en brede weg
een nauwe poort en weg daar hoort een nauw aanhankelijk leven bij, bij de Heere vandaan.
En wat speelde de organist na het Amen van de dienst.
Ik zie een poort wijd open staan volgens mij heeft hij niet veel van
de preek begrepen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wibi schreef:Verder zingen wij alleen psalmen in de dienst, maar ik maak meestal de toepassing na de preek, door in mijn voorspelen een (Opwekkings)lied te verwerken, tot veel positieve geluiden van jong en oud...
o help, weer een profeet op de orgelbank :roll:
myster

Bericht door myster »

Van mij mogen ze het orgelspel voor en na de dienst gelijk afschaffen. Het komt vaak neer op: "Luister eens hoe goed ik ben? 't Is toch veel mooier dan het spel van die van vorige week?"
En opwekkingsliederen in het spel verwerken... daar ben ik al helemaal geen voorstander van. Speel, als je dan toch moet spelen, maar gewoon de psalmen van het bord. En alsjeblieft een beetje ingetogen. Het hele register hoeft echt niet open geweest te zijn als de dienst begint.
Plaats reactie