Zondagsrust
Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)
Nee, maar op de Veluwe in een drietal plaatsen, te weten Uddel, Garderen en Barneveld.
- Wilma van den Berg
cosmo schreef:Nee, maar op de Veluwe in een drietal plaatsen, te weten Uddel, Garderen en Barneveld.
Dan heb je de 'kernpunten' wel gehad, maar Nunspeet, Gouda, Alblasserdam etc. zijn toch anders...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ik blijf erbij dat je generaliseert.cosmo schreef:Nee, maar op de Veluwe in een drietal plaatsen, te weten Uddel, Garderen en Barneveld.
De biblebelt loopt vanuit "diep-zeeland" tot het oosten, met vertekkingen naar het noorden.
De onderlinge verschillen zijn, en dat verzeker ik je, zijn gigantisch.......
Ongetwijfeld.jvdg schreef: De onderlinge verschillen zijn, en dat verzeker ik je, zijn gigantisch.......
ik ga me geloof ik steeds meer 'blijer'/ gelukkiger voelen dat ik niet op de veluwe woon....... 

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wat ik me werkelijk afvraag: waarom maakt men zich zo druk over
welke kleur kleding de mensen dragen die op de bible belt wonen???
Toen ik jong was had je een groepering ik geloof 'de kabouters' in Amsterdam
en die waren verzot op zwarte kleding. Opeens liepen er een heleboel jonge mensen rond in zwarte kousen en zwarte rokken en truien, en toen was zwart opeens de mode kleur.....
Nu maken mensen van de refo zijden zich drukker om welke kleur er gedragen wordt dan de mensen die niet naar een kerk gaan. Ik heb nog nooit commentaar gehad over mijn kleding van iemand die geen refo is, maar je moet de refo's zien kijken..... waar letten ze op?????
Denk je nu heus dat al die mensen die zo ernstig kijken thuis nooit ontspannen en niet lachen of dat ze geen humor hebben??? Kom nou, ik heb ze gekend die inderdaad in het zwart liepen, maar een humor hadden....!!!!!
Ter illustratie:
Iemand werd eens door een paar buitenlanders (jongetjes) aangesproken (in Z'meer) toen hij naar de kerk ging met : dag meneer de pastoor!. Hij keek ze eens even aan en zei toen: dag zoontjes van zwarte piet.
Ze keken hem met open mond na en hij is door hen nooit meer nageroepen.
welke kleur kleding de mensen dragen die op de bible belt wonen???
Toen ik jong was had je een groepering ik geloof 'de kabouters' in Amsterdam
en die waren verzot op zwarte kleding. Opeens liepen er een heleboel jonge mensen rond in zwarte kousen en zwarte rokken en truien, en toen was zwart opeens de mode kleur.....
Nu maken mensen van de refo zijden zich drukker om welke kleur er gedragen wordt dan de mensen die niet naar een kerk gaan. Ik heb nog nooit commentaar gehad over mijn kleding van iemand die geen refo is, maar je moet de refo's zien kijken..... waar letten ze op?????
Denk je nu heus dat al die mensen die zo ernstig kijken thuis nooit ontspannen en niet lachen of dat ze geen humor hebben??? Kom nou, ik heb ze gekend die inderdaad in het zwart liepen, maar een humor hadden....!!!!!
Ter illustratie:
Iemand werd eens door een paar buitenlanders (jongetjes) aangesproken (in Z'meer) toen hij naar de kerk ging met : dag meneer de pastoor!. Hij keek ze eens even aan en zei toen: dag zoontjes van zwarte piet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Da's vast erg lang geleden... Tegenwoordig zouden diezelfde jochies je meteen aanklagen wegens discriminatie...albion schreef:Ter illustratie:

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ze konden het wel waarderen, niet iedereen is zo kinderachtig. Het hangt er ook van af hoe je het zegt, hoe je erbij kijkt etc.Josephus schreef:Da's vast erg lang geleden... Tegenwoordig zouden diezelfde jochies je meteen aanklagen wegens discriminatie...albion schreef:Ter illustratie:

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Wilma van den Berg
Dat zou ik echt maar niet doen hoor...Er is tenslotte niets, maar dan ook helemaal niets mis mee als je daar woont (ook niet als je ergens anders woont). Wat zou het uitmaken? Overal is het anders? Je kunt nu eenmaal niet iedereen over een kam scheren, daar doe je onrecht mee.henriët schreef:ik ga me geloof ik steeds meer 'blijer'/ gelukkiger voelen dat ik niet op de veluwe woon.......
dank voor deze terechtwijzing..Wilma van den Berg schreef:Dat zou ik echt maar niet doen hoor...Er is tenslotte niets, maar dan ook helemaal niets mis mee als je daar woont (ook niet als je ergens anders woont). Wat zou het uitmaken? Overal is het anders? Je kunt nu eenmaal niet iedereen over een kam scheren, daar doe je onrecht mee.henriët schreef:ik ga me geloof ik steeds meer 'blijer'/ gelukkiger voelen dat ik niet op de veluwe woon.......
ik ging even tekort door de bocht..
maar hier in Zeeland is alles wat 'opener'en op de veluwe meer gesloten..
maar dit zal me wel weer niet in dank af genomen worden.....
waar we ook zijn of wonen... het gaat erom dat we weten dat we in Zijn woning deelachtig mogen zijn!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Wilma van den Berg
henriët schreef:dank voor deze terechtwijzing..Wilma van den Berg schreef:Dat zou ik echt maar niet doen hoor...Er is tenslotte niets, maar dan ook helemaal niets mis mee als je daar woont (ook niet als je ergens anders woont). Wat zou het uitmaken? Overal is het anders? Je kunt nu eenmaal niet iedereen over een kam scheren, daar doe je onrecht mee.henriët schreef:ik ga me geloof ik steeds meer 'blijer'/ gelukkiger voelen dat ik niet op de veluwe woon.......
ik ging even tekort door de bocht..
maar hier in Zeeland is alles wat 'opener'en op de veluwe meer gesloten..
waar we ook zijn of wonen... het gaat erom dat we weten dat we in Zijn woning deelachtig mogen zijn!
Dat het opener is en op de Veluwe meer gesloten is gewoon een algemeen gegeven (overigens hóeft dat niet zo te zijn). Dus...daar zeg je denk ik niets nieuws mee.
Vooral met je laatste zin: van harte mee eens!
Op zich klopt dat wel, maar Zeeland is natuurlijk ook geen eenheidsworst. Tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen zit bijvoorbeeld een wereld van verschil...henriët schreef:maar hier in Zeeland is alles wat 'opener'en op de veluwe meer gesloten..
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
En zelfs op Walcheren heb je verschillen.Josephus schreef:Op zich klopt dat wel, maar Zeeland is natuurlijk ook geen eenheidsworst. Tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen zit bijvoorbeeld een wereld van verschil...henriët schreef:maar hier in Zeeland is alles wat 'opener'en op de veluwe meer gesloten..
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
zoals...??refo schreef:En zelfs op Walcheren heb je verschillen.Josephus schreef:Op zich klopt dat wel, maar Zeeland is natuurlijk ook geen eenheidsworst. Tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen zit bijvoorbeeld een wereld van verschil...henriët schreef:maar hier in Zeeland is alles wat 'opener'en op de veluwe meer gesloten..
De noordelijkste en zuidelijkste gemeente zijn toch weer anders dan die daartussenin.
--------------