ds. T. Cabaret

Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik dacht toch een soort zaad, maar de omstandigheden zijn verschillend.. dus het onkruid om ons heen of de harde weg en zo..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Petrus

Bericht door Petrus »

Margriet schreef:Ik dacht toch een soort zaad, maar de omstandigheden zijn verschillend.. dus het onkruid om ons heen of de harde weg en zo..
Ik denk dat de gedachte aan het mosterdzaadje al genoeg in zich draagt om tot de zeer voorzichtige slotsom te komen dat er maar één soort zaad werd gezaaid door de Zaaier, maar dat het aan de ondergrond ligt of en hoe het opkomt. lós van het onontkoombare feit van Gods uitverkiezingen tot geloof te worden getrokken..
MBE

Bericht door MBE »

jacob schreef:
pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
En wat is in jouw ogen een verantwoordelijkheid die verder gaat dan je onder de middelen te begeven..?
Geloven.
Ok, tja nou das dan mooi dat je dat zo ziet, helemaal in overeenstemming met de schrift.
Net als dat verhaal van die vogeltjes(Matt.13), alleen heb ik t juiste geloof, dat is voor mij de hamvraag.
en zo blijven we wroeten in ons zelf.
Wroeten in jezelf: Zo gooien we het anker in het ruim van het schip en niet buiten het schip in de enige goede ankergrond (ds. Meeuwse gisteravond in Gouda)
Maar de vraag heb ik t juiste geloof is een vraag die je jezelf wel moet stellen in het zelfonderzoek wat zo noodzakelijk en profijtelijk is.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

MBE schreef:[Maar de vraag heb ik t juiste geloof is een vraag die je jezelf wel moet stellen in het zelfonderzoek wat zo noodzakelijk en profijtelijk is.
Dus het geloof volgens Zondag 7 van de HC.
De vraag is niet: "heb ik het juiste geloof?".
De vraag is; "geloof ik in Jezus Christus als verzoener van mijn zonden?"
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MBE schreef:
jacob schreef:
pierre27 schreef:
Afgewezen schreef: Geloven.
Ok, tja nou das dan mooi dat je dat zo ziet, helemaal in overeenstemming met de schrift.
Net als dat verhaal van die vogeltjes(Matt.13), alleen heb ik t juiste geloof, dat is voor mij de hamvraag.
Wroeten in jezelf: Zo gooien we het anker in het ruim van het schip en niet buiten het schip in de enige goede ankergrond (ds. Meeuwse gisteravond in Gouda)
Maar de vraag heb ik t juiste geloof is een vraag die je jezelf wel moet stellen in het zelfonderzoek wat zo noodzakelijk en profijtelijk is.
Hé, was jij daar ook?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
Wat bedoel je nu precies?
Welk van de vier soorten zaad jij bezit.., en ik bezit.
Er is één soort zaad. De vraag is wat WIJ met het zaad, het Evangelie, doen.
Dat laat onverlet dat het de GEEST is Die wederbaart dóór dat "Woord der waarheid".
Die twee zaken moeten onverkort naast elkaar blijven staan.
MBE

Bericht door MBE »

Erasmiaan schreef:
MBE schreef:
jacob schreef:
pierre27 schreef: Ok, tja nou das dan mooi dat je dat zo ziet, helemaal in overeenstemming met de schrift.
Hé, was jij daar ook?
Ja, jij ook? Misschien heb ik je wel gezien :lol: .
Mooie avond. Jammer dat alle vragen niet beantwoord konden worden.
In Goes kunnen ze blij zijn met zo'n predikant. Heldere en duidelijke taal.
MBE

Bericht door MBE »

Miscanthus schreef:
MBE schreef:[Maar de vraag heb ik t juiste geloof is een vraag die je jezelf wel moet stellen in het zelfonderzoek wat zo noodzakelijk en profijtelijk is.
En als je daar nu aan twijfelt? Als de vraag opkomt is het wel echt. Ben ik begonnen of is de Heere begonnen?
Twijfel is de veldmaarschalk van beelzebul (ds. Meeuwse gisteravond) Als de duivel en zijn handlangers dood waren was er geen twijfel meer.
Maar twijfel kan nooit de grond van onze zaligheid zijn. Dat wordt de GG nogal eens verweten te leren maar dat is pertinent niet waar. (opnieuw ds. Meeuwse)

Was jij er niet?
Miscanthus

MBE schreef:
Miscanthus schreef:
En als je daar nu aan twijfelt? Als de vraag opkomt is het wel echt. Ben ik begonnen of is de Heere begonnen?
Dit is een pastorale vraag. Het idee dat je zelf begonnen zou kunnen zijn is onbijbels.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Dit is een pastorale vraag. Het idee dat je zelf begonnen zou kunnen zijn is onbijbels.
Er zijn natuurlijk wel mensen die naar verloop van tijd afvallen, en waarvan je dus kunt concluderen dat het niet uit God was. Maar iemand die werkelijk en hartelijk tot Christus vlucht en hierin volhardt hoeft inderdaad niet te twijfelen of het van God is, of dat hij zelf is begonnen. Vanuit zichzelf heeft een mens namenlijk helemaal geen behoefte aan Christus, pas als de wil wordt veranderd zal de zondaar de toevlucht tot Christus nemen.
Miscanthus

Dathenum schreef:
Er zijn natuurlijk wel mensen die naar verloop van tijd afvallen, en waarvan je dus kunt concluderen dat het niet uit God was. Maar iemand die werkelijk en hartelijk tot Christus vlucht en hierin volhardt hoeft inderdaad niet te twijfelen of het van God is, of dat hij zelf is begonnen. Vanuit zichzelf heeft een mens namenlijk helemaal geen behoefte aan Christus, pas als de wil wordt veranderd zal de zondaar de toevlucht tot Christus nemen.
Toch blijf ik dit een verkeerde vraag vinden.
Het richt de blik namelijk in onszelf of wij iets bezitten wat waar is. Dat is namelijk niet zo. geloof richt zich niet op zichzelf, maar op Gods beloften. En daar hoeven we niet aan te twijfelen. Ze staan zwart op wit en zijn verzegeld aan ons voorhoofd
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:
jacob schreef:
pierre27 schreef:
Afgewezen schreef: Geloven.
Wat is dan wel wroeten in je zelf. Ik vind het zielsmisleidend. Als je ziet op je zelf dan kan er geen andere conclusie worden getrokken dat je het ware geloof niet heb. Dan beaam je romeinen 1 als een spiegel. Je kan nooit bij je zelf ontdekken dat je het ware geloof bezit. Daarom moet je deze vraag ook helemaal niet willen beantwoorden. De vraag wat Jezus voor jouw betekent is veel realistischer en verstandiger. Daar kan je wel eerlijk op antwoorden. Ondanks al je gebreken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MBE schreef:Ja, jij ook? Misschien heb ik je wel gezien :lol: .
Huh? Er was er een uit Zeist, een uit Yerseke en één uit Apeldoorn, maar toch niet uit Goes?

Hier het verslag.

Geeft een heel goed beeld van de avond. Sluit ook goed aan op jacobs posting.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je kan nooit bij je zelf ontdekken dat je het ware geloof bezit.
Waar baseer je deze uitspraak op?
MBE

Bericht door MBE »

Erasmiaan schreef:
MBE schreef:Ja, jij ook? Misschien heb ik je wel gezien :lol: .
Huh? Er was er een uit Zeist, een uit Yerseke en één uit Apeldoorn, maar toch niet uit Goes?

Hier het verslag.

Geeft een heel goed beeld van de avond. Sluit ook goed aan op jacobs posting.
Ds. Meeuwse gaat binnenkort naar Goes
Gesloten