Als dat zijn boodschap is, dan weet ik nog wel meer open deuren om in te trappen.jakob schreef: Zoals ik het nu kan lezen zit hij namelijk heel dicht bij Memento. Allebei vinden dat de refo cultuur wereld gelijkvormig is geworden.
Overigens vind ik de refocultuur per definitie wereldgelijkvormig. De refocultuur als zodanig heeft niets met het christen-zijn te maken (al zijn er wel christenen die in die cultuur participeren).
Ik hou het erop - maar misschien zit ik er naast - dat hij een wat romantisch verlangen heeft naar (een geprojecteerd beeld van) vroeger, 'toen er nog echte kinderen van God waren'.jakob schreef:Maar er is meer, en misschien zou MV dat eens kunnen toelichten. Misschien kan MV zijn mening uitwerken met als voorbeeld de dobbelsteen. Nu heeft het hele forum een beetje het idee dat MV een super aceet is. Maar ik denk dat we hem daarmee geen recht doen. Maar goed MV, ligt het eens toe.
Die drang 'naar vroeger' is sterk aanwezig in de refocultuur. We praten allemaal modern Nederlands, maar als het over geloofszaken gaat, drukken we ons opeens uit in 17de eeuwse taal. Daarmee wordt een soort mystieke rook rond het geloofsleven opgetrokken, het krijgt iets magisch bijna.
Mijns inziens is dat verkeerd. Geloven is iets voor hier en nu, in klinkklare Jip-en-Janneke taal.