Doop en geloof

parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Als we belijden dat we allen verdoemelijk zijn voor God in onze eertijds, dan moet er dus ook een moment komen dat we met God verzoend zijn. Er is dus een duidelijke overgang: van dood naar leven.
Zaligheid is niet als een flippo-verzameling, die je pas na lang sparen compleet kan krijgen. Wie nú gelooft in Christus, is nú voor 100% verlost van zn schuld. Die is nú, voor 100%, heilig in Hem (ook al blijft hij in zichzelf zondaar).

We hebben een radicaal evangelie. Er is welliswaar groei in het geloof, maar het heeft wel degelijk een begin. Een begin wat ons totaal veranderd. We stonden eerst met onze rug naar God toe, en door de wedergeboorte staan we weer met ons gezicht naar Hem toe.

Als je de radicale wedergeboorte wilt ontkennen, verval je in 1 van de 2 dwalingen:
1. Geloof in Christus is niet per definitie 100% zaligmakend
2. Door de val zijn wij niet van God vervreemd
Hier ben ik het in principe niet mee eens. Er is een geboorte uit God nodig. Wanneer deze valt weet ik niet. Je kunt wel weten of je op deze manier geboren bent.
De val was 100%, het offer van Christus was ook 100%. Het offer is voor het hele lichaam van Christus, voor de gelovige en zijn huis. Er zijn inderdaad kinderen van gelovigen die later niet blijken te geloven. Maar die hebben we dan een tijd als hypocrieten in ons midden gehad, maar liever dat nog dan de kinderen tegenhouden en van de doop een leeg ritueel maken, waarbij we wat liturgische gebeden uitspreken die wat letterlijke betekenis betreft niet al te serieus genomen dienen te worden.

Het gevaar is zo groot dat wij als een stelletje enkelingen in Christus lichaam staan. Er zijn scheidingen in gezinnen om Christus' wil. Maar de zegen van God werkt ook in de geslachten door. Waarom deze zegen zo beperken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Als we belijden dat we allen verdoemelijk zijn voor God in onze eertijds, dan moet er dus ook een moment komen dat we met God verzoend zijn. Er is dus een duidelijke overgang: van dood naar leven.
Zaligheid is niet als een flippo-verzameling, die je pas na lang sparen compleet kan krijgen. Wie nú gelooft in Christus, is nú voor 100% verlost van zn schuld. Die is nú, voor 100%, heilig in Hem (ook al blijft hij in zichzelf zondaar).

We hebben een radicaal evangelie. Er is welliswaar groei in het geloof, maar het heeft wel degelijk een begin. Een begin wat ons totaal veranderd. We stonden eerst met onze rug naar God toe, en door de wedergeboorte staan we weer met ons gezicht naar Hem toe.

Als je de radicale wedergeboorte wilt ontkennen, verval je in 1 van de 2 dwalingen:
Hier ben ik het in principe niet mee eens. Er is een geboorte uit God nodig. Wanneer deze valt weet ik niet. Je kunt wel weten of je op deze manier geboren bent.
De val was 100%, het offer van Christus was ook 100%. Het offer is voor het hele lichaam van Christus, voor de gelovige en zijn huis. Er zijn inderdaad kinderen van gelovigen die later niet blijken te geloven. Maar die hebben we dan een tijd als hypocrieten in ons midden gehad, maar liever dat nog dan de kinderen tegenhouden en van de doop een leeg ritueel maken, waarbij we wat liturgische gebeden uitspreken die wat letterlijke betekenis betreft niet al te serieus genomen dienen te worden.

Het gevaar is zo groot dat wij als een stelletje enkelingen in Christus lichaam staan. Er zijn scheidingen in gezinnen om Christus' wil. Maar de zegen van God werkt ook in de geslachten door. Waarom deze zegen zo beperken?
Parsifal jij ziet een parallel met het koninkrijk der hemelen uit Mat. 13?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Bedankt voor de uitleg.

Een paar opmerkingen:

De mensen in het nieuwe testament Jezus niet als Verlosser.... en gaan de verhalen over het prediken over Hem en ook over de bekering van mensen tot Hem daar over. Dat is een wezelijk verschil met mensen die opgroeien met het geloof. Vandaar dat het niet zo vreemd is dat er mensen tot geloof komen in het Nieuwe Testament... ze geloofden immers niet daarvoor. Overigens vind ik er ook nog wel een risico aan zitten aan je bewering... want zou je dan niet kunnen stellen dat iedereen die lid van een kerk wordt, wedergeboren is? Niet iedereen die in het NT tot geloof kwam bleef ook geloven, zoals de in de brieven kunnen lezen.

Wat betreft het feit dat er een moment zou moeten zijn, als je op deze manier argumenteert ga ik er niet op in. Je wijst alleen naar gevallen waarbij dat WEL zo was en probeert dat als argument te gebruiken waarom het altijd zo zou zijn. In de trend van: Alle bussen zijn blauw... en dan vervolgens bij elke blauwe bus die je ziet te zeggen: Kijk, die bus is toch ook blauw?

:)

Ik ben christelijk opgevoed en kende het evangelie. Toch was het in het begin vooral theorie en geen praktijk.... bij praktijk ervaar je het zelf ook. Dat is in de loop van de tijd veranderd.... Met stapjes... God liet steeds meer van zichzelf zien, ik ging steeds meer zien adt ik Hem nodig had omdat ik het zelf niet kan en omdat ik schuldig ben en die schuld niet kan betalen. Met ups en downs is mijn geloof gegroeid maar ik raakte er steeds meer van overtuigd dat leven met Hem iets is wat ik wil.

Wanneer ben ik dan wedergeboren als ik dat in jullie optiek uberhaupt ben?

Helemaal mee eens marnix!! Als je kind bent geloof je als een kind. Wanneer je ouder wordt gaat je geloof groeien. Je gaat dingen anders zien, begrijpen. Je wordt volwassen. Op dat moment kun je wedergeboren zijn zonder dat er een moment is geweest waarvan jij kunt zeggen: toen ben ik wedergeboren.
En er zijn echt wel mensen in de bijbel aan te wijzen die wel een moment van bekering hebben gehad. Maar ook genoeg die dat niet hebben!!
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door parsifal

Parsifal jij ziet een parallel met het koninkrijk der hemelen uit Mat. 13?
In zekere zin. Ik geloof dat heel veel goed zaad gezaaid wordt met de geboorte van de kinderen van gelovigen.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Bourdon
En er zijn echt wel mensen in de bijbel aan te wijzen die wel een moment van bekering hebben gehad. Maar ook genoeg die dat niet hebben!!
Van welke mensen staat er dan die een geleidelijke wedergeboorte hadden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben christelijk opgevoed en kende het evangelie. Toch was het in het begin vooral theorie en geen praktijk.... bij praktijk ervaar je het zelf ook. Dat is in de loop van de tijd veranderd.... Met stapjes... God liet steeds meer van zichzelf zien, ik ging steeds meer zien adt ik Hem nodig had omdat ik het zelf niet kan en omdat ik schuldig ben en die schuld niet kan betalen. Met ups en downs is mijn geloof gegroeid maar ik raakte er steeds meer van overtuigd dat leven met Hem iets is wat ik wil.

Wanneer ben ik dan wedergeboren als ik dat in jullie optiek uberhaupt ben?
Dit lijkt een beetje op een geestelijke evolutietheorie. Stapsgewijs wedergeboren worden. Maar zo werkt God niet.
God spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er. En God zeide: Er zij licht, en er werd licht. Niet langzamerhand, stapje voor stapje, maar ineens. Precies zoals dat ook bij de genezingen door de Heere Jezus ging.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben het er mee eens dat het geen flippoverzameling is.... Anders zou je nooit in je leven kunnen zeggen dat je wedergeboren bent.

Verder ben ik het met je eens dat er geloofsgroei is... En wedergeboorte vindt niet pas plaats op het moment dat je bent uitgegroeid, dat lijkt me duidelijk.

En dan kan ik oko nog volledig meegaan met de twee punten die je aanhaalt.

- Oprecht geloof in Christus is zaligmakend.
- Het is de enige manier om zalig te worden want we zijn door de zondeval een schuldig voor God.

Het enige wat ik moeilijk vind is, is dat de God mensen ook oproept tot aktie, tot bekering. Maar vraagt God dan dingen van mensen die ze zelf niet kunnen doen, die ze niet kunnen? Zegt God tegen mensen: Bekeer je.... terwijl Hij de mensen zelf moet bekeren? Daar loop ik nog wel eens tegenaan.

Want ik lees in Handelingen 2 ook:

1 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.

In Deuteronomium 30 lees ik:

Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. 16 Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen in het land dat u in bezit zult nemen. 17 Maar als u hem de rug toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden neer te knielen voor andere goden en die te vereren, 18 dan zeg ik u op voorhand dat u te gronde zult gaan. Uw verblijf aan de overkant van de Jordaan, in het land dat u in bezit zult nemen, zal dan van korte duur zijn. 19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen, 20 door de HEER, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en hem toegedaan te blijven. Dan zult u lang blijven wonen in het land dat hij uw voorouders Abraham, Isaak en Jakob onder ede heeft beloofd.’

In hoeverre is hier dan sprake van een keuze? Roept God mensen op tot het maken van een keuze terwijl Hij eigenlijk die keuze (uitverkiezing) moet maken?

Hoe kan het dat er in de Bijbel staat dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar dat allen behouden worden.... en dat Jezus de zonden van de hele wereld droeg (1 Joh 2:1) maar er gaan toch mensen verloren omdat ze niet geloven... waarom laat God ze dan niet allemaal geloven?

Als er staat geschreven: Abraham geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend... Maar Abraham had daarin geen keuze maar geloofde alleen doordat hij uitverkozen was, werd Abraham dan nog wel door het geloof gerechtvaardigd?

Ik vraag me soms wel eens af of we uitverkiezen op 1 lijn kunnen stellen met redding. Zegt de Bijbel immers niet dat God namen kan toevoegen en schrappen uit het Boek des Levens?

10 maagden waren allemaal uitgekozen om op de bruiloft te komen. 5 kwamen er, 5 waren dwaas, bereidden zich niet goed voor. Was dat omdat de bruidegom ze niet had uitverkoren om daar bij te zijn? Omdat ze niet waren uitgenodigd? Dat waren ze wel! Maar ze bereidden zich niet er op voor, vonden het bllijkbaar niet zo belangrijk.... en kwamen er daarom niet meer in. Deed de knecht die zijn talent in de grond stopte dat omdat zijn heer hem zo had ingeprogrammeerd? Nee. Waren de mensen die door de Koning waren uitgenodigd voor het feest, maar afzegden, dan niet uitgenodigd? Dat waren ze zeker wel.... en toch waren ze niet op het feest aanwezig?

Als ik er over nadenk blijf ik wel met een hoop vragen zitten. Welke positie neemt het geloof in? Welke verantwoordelijkheid geeft God mensen? Als ik in Deuteronomium 30 kijk zie ik dat dit toch een grote verantwoordelijkheid is. God wil dat niemand verloren gaat. Waarom regelt Hij dat dan niet? Om dezelfde reden als waarom Hij de mens een keuze gaf in het paradijs.Hij wil geen robots die geloven omdat ze zo zijn ingeprogrammeerd. Hij wil mensen die er voor kiezen om van Hem te houden. Dat wil niet zeggen dat je redding dus de verdienste van mensen is. Als iemand in het water ligt te verzuipen en een reddingsboei krijgt aangegooid en die vervolgens aanpakt, kan die persoon zich dan gaan beroemen op zijn redding en zeggen dat hij die redding aan zichzelf te danken heeft? Natuurlijk niet. God werkt in mensen met zijn Geest.... Hij roept mensen, Hij trekt mensen. Maar dat sluit volgens mij (en volgens de Bijbel) niet uit dat de mens ook keuzes kan maken. Juist door het offer van Jezus Christus en het trekkende werk van God, door het werk van de Geest, krijgt de mens die keuze weer.

Ik hoop dat ik mensen niet te hard op de tenen trap door dit te zeggen. Ik kom tot deze conclusie als ik de bijbel nauwkeurig lees en niet omdat ik de bijbel niet interessant vind of zo. Ik zeg dit niet omdat ik lak heb aan Gods Woord maar juist omdat ik serieus wil kijken wat er in de bijbel staat geschreven. en naar wat de Bijbel zegt over hoe God is en hoe Hij met mensen omgaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Marnix,

1. God eist van de mens iets wat voor die mens onmogelijk is om te beantwoorden. Hij eist geloof, en roept mensen op tot geloof. Toch zegt Jezus ook: Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke (Joh 6:44, zie ook Joh 6:55, Joh 3:3, Joh 15:16). Augustinus zei: 'Heere, geef wat U beveelt'.
2. God heeft voordat de mensen bestonden, al besloten wie er zalig zullen worden (Mat 25:34, Ef 1:4, 2 Tess 2:13, ). Nergens lezen we dat dit besluit nog veranderd wordt.

Een interessant stuk over de uitverkiezing vinden we in Rom 9:
6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn. 7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. 8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent dezen tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben. 10 En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit een bevrucht was, namelijk Izaak, onzen Vader. 11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. 13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. 15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. 16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde. 18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil. 19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan? 20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt? 21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere? 22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid; 23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid? 24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen. 25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde. 26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden. 2 7En Jesaja roept over Israel: Al ware het getal der kinderen Israels gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden. 28 Want Hij voleindt een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid; want de Heere zal een afgesneden zaak doen op de aarde. 29 En gelijk Jesaja te voren gezegd heeft: Indien de Heere Sebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sodom geworden, en Gomorra gelijk gemaakt geweest. 30 Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is. 31 Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. 32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots; 33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Uit dit stuk kunnen we een aantal dingen concluderen:
1. Het geboren worden uit gelovige ouders maakt ons geen 'verbondskinderen'. Paulus stelt dat wij niet 'om het vlees' tot kinderen worden gerekend, maar om de 'belofte'. Vervolgens ligt hij dit toe door Ezau als voorbeeld te noemen.
2. God heeft als Schepper recht om Zelf te kiezen wie Hij wil redden uit de gevallen mensheid. Zie het voorbeeld van de pottenbakker.
3. etc

Echter, bij dit alles 1 waarschuwing. Laten we de uitverkiezing niet tot schrikmiddel maken. Uiteindelijk kunnen wij niet weten of we uitverkoren zijn, en hebben er daarom ook niets mee te maken. Wij hebben te maken met een oproep tot geloof, en een bevel tot bekering. Laat dat ons op onze knieën brengen, om te smeken om genade, om te smeken om geloof. Want dóór het geloof kunnen we weten dat we uitverkoren zijn.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Dit lijkt een beetje op een geestelijke evolutietheorie. Stapsgewijs wedergeboren worden. Maar zo werkt God niet.
God spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er. En God zeide: Er zij licht, en er werd licht. Niet langzamerhand, stapje voor stapje, maar ineens. Precies zoals dat ook bij de genezingen door de Heere Jezus ging.
uiteraard is de wedergeboorte in een 'punt des tijds' en op het moment kun je de hele wereld aan. Teveel wordt er in onze kringen een 'met schrik in de hemel vallen' geleerd. Met mijn God spring ik immers over een muur? Maar de tijd daarna is er een van vallen en opstaan, dat is wel vergelijkbaar met een geestelijke evolutie. Ik denk dat je dat wel goed moet onderscheiden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Marnix

Bericht door Marnix »

Yep. Dat is misschien wel mijn grootste angst. Uitverkiezing kan mensen zo lui maken als het verkeerd wordt gebruikt. De bijbel roept ons nergens op om te wachten dat we ons gaan bekeren. De bijbel roept on sop tot bekering. Laten we ons dus bekeren en anderen ook oproepen dat te doen.

Wat punt 2 betreft, daarover heb ik een kanttekening, waar ik al eerder naar verwees. Het boek des levens. Misschien makkelijk om op de online versie van de Statenvertaling even te zoeken op Boek des Levens. Dan is mijn vraag: Wat is bijbels gezien het boek des levens? En de vraag: Hoe kan David bijvoorbeeld schrijven in psalm 69: Laat hen uitgedelgd worden uit het boek des levens, en met de rechtvaardigen niet aangeschreven worden? Het wordt ingewikkeld als we dat naast de verwijzing in Openbaring 17 gaan leggen waarin staan dat namen al sinds de grondlegging van de wereld niet in het boek des levens staan.... maar blijkbaar kunnen namen uit dit boek worden weggehaald? En kan je uit de verwijzing in hoofdstuk 3 ook opmaken dat er namen uit dat boek gewist kunnen worden?

Vereist denk ik wel flink wat bijbelstudie, maar ik ben erg benieuwd naar de uitleg hiervan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Voordat we het blijven hebben over 'wedergeboorte'. Wedergeboorte kan niet zonder geloof én geloof kan niet zonder wedergeboorte.

Hoe we geestelijk staan in dit leven is erg belangrijk. We leven immers op het randje van de eeuwigheid. De tijd roept gedurig: het wordt eeuwigheid en de eeuwigheid roept ons toe: het wordt tijd. Tijd voor wat? Het geloof in de Zoon van God. Buiten dit geloof is het onmogelijk God te behagen. Als we dan in de kerk leven, godsdienstig zijn, trouw zijn, dan is dat nog géén geloof. Dan zijn we als de farizeën die wijzen op het zoonschap van Abraham. Het geloof brengt wat anders mee: de totale afbraak van de mens en het vinden van het fundament in Christus. Het leven wat Marnix beschrijft komt overeen met dat van Paulus. Ook hij was aan het groeien. Hij was een Benjaminiet. Lees zelf zijn verslag maar. Voor zijn tijd was die Saulus een trouwe kerkganger. Wij zouden hem toch wel zien als wederomgeboren. Toch bleek het allemaal de dood te zijn. In het licht van het Licht zag Paulus dat hij slechts een Saulus was. In het Licht van de Gekruisigde mocht Paulus het geloof oefenen en dat geloof rechtvaardigde Paulus. We worden niet door wedergeboorte gerechtvaardigd, niet door onze bekering, maar door het geloof alleen. En die geloven die zullen zich [met God] bekeren.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Wat vinden jullie van de preek van Ds. Thunderman over de doop? Hij is hier te vinden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat vinden jullie van de preek van Ds. Thunderman over de doop? Hij is hier te vinden.
Ik lees de tweede preek net even vluchtig door. Volgens mij kun je mijn standpunt wel rader. Ik zou iets meer nadruk leggen op dat de kinderen van gelovigen als het huis van de gelovigen volledig bij horen en daarom gedoopt worden. Maar inderdaad: niets afdoen van het kind van God zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

'k Heb hem even doorgelopen. Wat vaag. Hij voegt voor mij niet veel toe.'
Marnix

Bericht door Marnix »

Voordat we het blijven hebben over 'wedergeboorte'. Wedergeboorte kan niet zonder geloof én geloof kan niet zonder wedergeboorte.

Hoe we geestelijk staan in dit leven is erg belangrijk. We leven immers op het randje van de eeuwigheid. De tijd roept gedurig: het wordt eeuwigheid en de eeuwigheid roept ons toe: het wordt tijd. Tijd voor wat? Het geloof in de Zoon van God. Buiten dit geloof is het onmogelijk God te behagen. Als we dan in de kerk leven, godsdienstig zijn, trouw zijn, dan is dat nog géén geloof. Dan zijn we als de farizeën die wijzen op het zoonschap van Abraham. Het geloof brengt wat anders mee: de totale afbraak van de mens en het vinden van het fundament in Christus. Het leven wat Marnix beschrijft komt overeen met dat van Paulus. Ook hij was aan het groeien. Hij was een Benjaminiet. Lees zelf zijn verslag maar. Voor zijn tijd was die Saulus een trouwe kerkganger. Wij zouden hem toch wel zien als wederomgeboren. Toch bleek het allemaal de dood te zijn. In het licht van het Licht zag Paulus dat hij slechts een Saulus was. In het Licht van de Gekruisigde mocht Paulus het geloof oefenen en dat geloof rechtvaardigde Paulus. We worden niet door wedergeboorte gerechtvaardigd, niet door onze bekering, maar door het geloof alleen. En die geloven die zullen zich [met God] bekeren.
Maar Paulus was, hoewel hij erg veel van het joodse geloof wist, een fel tegenstander van Jezus Christus en van het christendom.

Bedoel je dat ik in de fase zit waar Paulus zat voor zijn bekering?

Dan kom ik in een ernstig dilemma terecht. Je zegt dat geloof en wedergeboorte samengaan. Eerder werd al verteld dat de mensen die aannamen wat Petrus over Jezus vertelde, daarvoor wedergeboren waren, anders hadden ze dat niet kunnen geloven. Nu geloof ik voor de volle 100% wat Petrus daar zegt en heb ik ook besloten Jezus te volgen.

Ik kan ik dat besluit ooit nemen als ik niet wedergeboren zou zijn?

En aan de andere kant, dat zou ik niet kunnen zijn omdat ik geen specifiek moment kan benomen (aldus enkelen hier)

Wat klopt er niet?!
Plaats reactie