Van Ewijk schreef:@Shebe, hele goede argumentatie, erg steekhoudend en het overwegen waard.
desalniettemin heeft de Heere Jezus ondanks zijn eigen zondeloosheid immer en altijd onderzoek naar eigen geweten en gedrag centraal gesteld boven ontwijking van wereldse dingen.
Dit vanzelfsprekend inderdaad met de boodschap de verleiding te weerstaan.
Hij roept ons zelfs op de zieken te genezen (lees: onderrichten en vermanen.)
Ik zou graag nog antwoord willen op mijn vorige relaas, namelijk met de vraag hoe ondanks de selectieve uitverkiezing van verantwoorde programma's er toch nog onuitgenodigd vuiligheid de huiskamer in kan komen?
Ook valt mij op dat velen prat gaan op het bezit van een boekenkast waar normaliter de tv staat, grappig als men deze Bijbeltekst er bij zou halen en ver tot in het letterlijke zou trekken.
Prediker12:12
En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.
Waarin verschilt de tv en het programma-aanbod eigenlijk van een bibliotheek?
Ik neem aan dat ook (of mischien juist) in reformatorische kringen veel regelmatige bibliotheekbezoekers zijn?
Daar staan toch ook de minder kwalitatieve zowel als de verantwoorde en heilzame onder één enkel dak?
Toch weet u de waardige exemplaren daar uit te kiezen zonder de hele bibliotheek te veroordelen.
En geloof mij, het zal de tegenwoordige bibliothecaris of bibliothecaresse een zorg zijn of u nu ''Knielen op een bed violen'' mee naar huis neemt of de Kama Sutra.
Zo ook hetzelfde principe met de televisie.
Waarin verschilt het één met het ander?
Jij had het over kijkwijzer die aangeeft of iets wel of niet kan. Dus als er geweld in zit wordt dat aangegeven.
Nu zeg je dat je dus zelf een selectie kan maken. Eigenlijk maakt iemand anders voor jou al een soort selectie...
Maar naar ik begreep van mijn omgeving wordt je bijvoorbeeld zeer regelmatig geconfronteerd met een homoseksuele samenlevingsvorm. In gewoon voor het oog "onschuldige" programma's. ( deelnemers aan een documentaire etc) Maar ook in allerlei tv series. Daar word je ongevraagd mee geconfronteerd. Want je zoekt het waarschijnlijk niet bewust op. Ondertussen raken wij wel "gewend" aan deze samenlevingsvorm. We gaan het gewoon vinden terwijl het haaks staat op Gods Woord. En het komt ook nog eens ongevraagd onze huiskamer in. En dan heeft de duivel ons precies waar hij ons hebben wil...
Of wat dacht je van spel programma's die eigenlijk gebaseerd zijn op leugen en bedrog?
Dit uiteraard ook doortrekken naar sites, boeken enz.
Zou de Heere Jezus ons oproepen zelf de verleiding te weerstaan? Terwijl wij dat niet kunnen?
Of zou de Heere iets anders bedoeld hebben? Welk Bijbelgedeelte heb je op het oog?
Zonder tv en zonder open internet struikel ik al over vele verleidingen... Gewoon omdat ik de verleiding niet eens altijd doorziet.
We zijn lid van een bibliotheek. Maar eerlijk gezegd kom ik er weinig. Het ligt erg aan waar je lid bent. Maar er staat veel pulp. Omdat je tegenwoordig ook via internet boeken uit andere vestigingen kan lenen, zonder extra kosten, zijn we nog lid. Dus als we gericht een bepaald boek zoeken lukt het via deze weg nog wel eens.
Onze kinderen gaan alleen onder onze begeleiding naar de Bieb. En eerlijk gezegd ben ik geschrokken hoeveel zooi er staat, ook in ons "christelijk" dorp. De kinderen kunnen daar nog niet altijd goed onderscheid in aanbrengen. Veel in onze omgeving zijn inderdaad ( en ik begrijp het) geen lid. Om bovenstaande reden. Wel van een kerkelijke bieb misschien.
En lezen binnen de gereformeerde gezindte is ook afgenomen hoor... Er wordt juist steeds minder gelezen.
Zowel internet en tv komt over je heen. Je hoeft er geen moeite voor te doen. Een boek moet je bewust pakken, is minder indringend (meestal) maar zoals ik al eerder aangaf zitten ook daar vele gevaren in.
Ik heb het er bijvoorbeeld niet zo op met de visie dat je alles moet lezen om te weten wat er te koop is. Ik denk dat bijvoorbeeld een docent wel moet weten hoe of wat. Maar waar ligt de grens? Betekent dat dat je elk nieuw uitgekomen boek (vuil boek) moet lezen?
Ewijk ik veroordeel niet de bieb, niet het apparaat tv, niet de pc. Maar wijs op de gevaren. En ook op het aspect dat met tv, internet maar ook boeken veel ongevraagd binnenkomt.
En die gevaren zijn voor mij bij tv niet groter dan bij (on)gefilterd internet, de reformatorische boekhandel, de tijdschriften onder ons enz.
Veel lezen is vermoeing des geestes. Maar daar wordt niet mee bedoeld dat je niet veel mag lezen. Her ligt er alleen aan wat. En ja, daarom zou die boekenkasten best wel eens flink uitgedund kunnen worden... Zie een eerdere post vandaag van mij.
De koffie is op, dus ik ga weer aan de huishoudelijk arbeid