Jacob, ik vind het heel moeilijk om een aanknopingspunt te vinden bij waar jij nu staat. Kennelijk ben ik een paar sprongen te snel gegaan in mijn argumentatie, met als gevolg dat ik nu niet zo goed jouw tegenwerpingen begrijp.Waarop baseer je nu dat Israël niet het 10 stammen rijk is? Zowel in Jesaja als in Hebreeen krijg ik het idee dat het hier niet (alleen?) om de gemeente gaat? Kijk ik zit met het volgend probleem. Nieuwe gelovigen werden in Israël ingelijfd, dus die behoorden dan ook tot Israel. Waar blijkt nu uit dat dit in het nieuwe verbond anders zou zijn. Waar is die omschakeling te vinden? Dat van Israel naar de gelovigen, waarbij moet worden aangemerkt dat Israel er ook is uitgevallen, behalve dan als ze bleven geloven. Ik vind het erg verwarrend. Waarom koos de Heere niet voor een ander woord dan Israel voor de gelovigen in het nieuwe verbond? Zowel in vers 8 staat “huis Israel” en in vers 10 ook. Toch zeg jij dat het hier om 2 verschillende groepen gaat?
Eén punt is heel belangrijk: dat het NT aangeeft hoe wij het OT moeten lezen. Als daar profetieën vervuld worden gezien in de gemeente, zie ik niet wat daar het probleem van is. De gemeente is trouwens toch gewoon de voortzetting van Israël. De gemeente is begonnen met de gelovige Joden in Jeruzalem. In de loop der eeuwen zijn daar joden en heidenen bij gekomen. Samen vormen zij de gemeente, het nieuwe volk Gods (1 Petr. 2:9). Het volk Israël in nationale zin speelt nu geen speciale rol meer in de heilsgeschiedenis. Matth. 21:43.
Wat de argumentatie van ds. Vreugdenhil betreft, ik ken die wel zo'n beetje, dus ik hoef die preek daarvoor niet te horen. Probleem is dat men de profetieën niet (alleen) leest vanuit het NT, maar met de blik naar Midden-Oosten gericht. En dan ga je brokken maken. Mensen raken onder de indruk van de zgn. letterlijke interpretatie van de profetieën en krijgen de indruk, dat de kerk het al die eeuwen toch maar helemaal verkeerd gedaan heeft!
Je laatste opmerking, dat God het toch ook andersom kan doen en mensen eerst terugbrengen en dan bekeren, is natuurlijk juist. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat er om: wat is vervulling van de profetie! En dan is de Bijbel niet onduidelijk.