Bevinding en prediking

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Als ik deze discussie volg dan zijn er inderdaad twee lijnen.
Ik blijf erbij dat je het niet kun grijpen, maar dat je moet gaan inzien dat je God kwijt bent. Dat je niet kunt sterven zoals je geboren bent en wederomgeboren moet worden en ik geloof zeker dat dat niet ongemerkt zal blijven. Dan praat ik niet over hoe diep hoe zwaar enz.
Achteraf zal iedereen het hier mee eens zijn, alleen wij weten het vooraf al te vertellen, namelijk dat we missend gemaakt moeten worden. Tja en dan staat de wagen weer stil.
Maar hoe moeten we nou missend gemaakt worden? Nou, door de prediking, maar nee dat soort prediking zegt alleen maar hoe het er aan toe moet gaan.
De prediking moet m.i. niet zozeer over bevindingen gaan, maar moet de noodzakelijke bevindingen uitwerken!! En da's een heel verschil.

Maar goed, Lizzy, waar zegt de Heere Jezus tegen iemand: 'je moet eerst gaan inzien dat je God kwijt bent.'
Waar in de bijbel vinden we in de prediking dat bevindelijke/dogmatische uitgangspunt.
Als je niet voelt hoe ver je van af bent als onbekeerde en je beseft alles verzondigt te hebben dan ga je volgens mij zoeken.
Ja waar moet je zoeken, hoe moet je zoeken? Weet je het wordt er alleen maar ingewikkelder door vind ik soms.
Ik heb altijd geleerd: missen, zoeken, vinden.
Lizzy, het gaat om de manier hoe je er mee om gaat. En op het risico af dat ik heel persoonlijk word wil ik toch aan jou en aan alle forummers het volgende vragen: heb je Christus als Zaligmaker in je hart?

Iedereen die hier nee op zegt, die mist dus iets, ja die is dus missend.

Ja maar, zegt men, het moet missend in de beleving zijn en niet alleen met het verstand. OK. Maar dan hebben we het dus over een heel ander probleem, namelijk niet dat we niet missend gemaakt zijn, maar dat het feit dat we God niet als onze Heere hebben, dat Jezus onze Jezus (dat is Zaligmaker) niet is, ons KOUD laat! We zijn verstandelijk missend, maar in ons gevoel laat het ons KOUD!

Dat is dus het probleem! En dan is er maar een veroorzaker van het probleem en dat ben IK. Opgegroeid met Gods Woord en het jarenlang naast me neer gelegd. Het ene moment met een onverschillig excuus, het andere moment met een vroom excuus. Maar dat alles maar met 1 reden en dat om mijn eigen hachie te redden en mijn verantwoordelijkheid te ontlopen.

Kennen we al die terugkerende echo in ons leven? GIJ HEBT NIET GEWILD, GEWILD, GEWILD, GEWILD.

Laat je niet voor de gek houden mensen, we WILLEN niet. En de Heere wil dat ons duidelijk maken door de prediking en misschien (hoe bizar) ook wel door een gesprek of een discussie op een forum.......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ja Pim ik kan helemaal met je meegaan, dat onze IK in de weg staat en dat we nooit God de schuld kunnen geven als we verloren zouden gaan.

Het is ook heel persoonlijk en ik vind het allemaal onzettend moeilijk en uiteindelijk zou je er soms moedeloos van worden.
Soms weet ik het niet meer en zeker door alle verschillende meningen hier.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ja Pim ik kan helemaal met je meegaan, dat onze IK in de weg staat en dat we nooit God de schuld kunnen geven als we verloren zouden gaan.

Het is ook heel persoonlijk en ik vind het allemaal onzettend moeilijk en uiteindelijk zou je er soms moedeloos van worden.
Soms weet ik het niet meer en zeker door alle verschillende meningen hier.
Klopt.
Alleen Gods Woord is zeker.
Hij liegt niet en houdt je niet voor de gek en stuurt je ook niet de verkeerde kant op en stuurt je ook niet terug.
Hij nodigt je ook vandaag uit:

Geeft den Heere de hand en kom tot Zijn heiligdom....

[Aangepast op 13/7/05 door Miscanthus]
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik heb altijd geleerd: missen, zoeken, vinden.
En zó is het ook!
Het geheim staat in Zijn Woord. Meer krijg je niet. Echt niet.
Maar verstaan we dat geheim ook? Dat is de vraag waar het om gaat.

[Aangepast op 12/7/05 door Afgewezen]
Missen is: niet hebben. Zoeken is ook 'niet hebben. Dat zijn 2 standen die 'leeg' zijn. Er is geen geloof. Het gaat dus om het vinden, het hebben, het aangrijpen. Sommigen wekken de indruk dat missen ook al goed is.

Wat versta (begrijp) je dan exact niet?
Missen-zoeken-vinden is zéker juist. Maar weer geldt: hoe gebruik je het, en hoe functioneert het in de preek? Worden er inderdaad standen van gemaakt met tussenpozes tussen die drie, dan klopt dat niet. Immers, een waarlijk missend mens gaat zoeken en zal zeker vinden....

Gr.,
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dus in ieder geval zijn er twee standen in het genadeleven die er eigenlijk niet bijhoren?
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Dus in ieder geval zijn er twee standen in het genadeleven die er eigenlijk niet bijhoren?
Verklaar je nader....
refo

Bericht door refo »

Missen en zoeken achten velen 'voorbereiding'. Nog niet de weg van het heil maar (mogelijk) er wel naar toe.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Missen en zoeken valt dan onder de toeleidende weg? Als je Jezus mist, aan de weet gekomen bent dat je Hem nodig hebt, omdat jij met je zonden het niet voor elkaar kan krijgen, maar elke dag de boel verknoeid, en tot Hem wil vluchten omdat ik Hem nodig heb, dan mis ik, en zoek ik. Het is een kenmerk van het ware dan, maar nog niet het ware zelf???

Hoe moet ik dit zien?
Het was dus een vraag, Leonius, a.d.h.v de inbreng van de laaste 10 sprekers.
refo

Bericht door refo »

Het kenmerk van het ware is dat Hij gevonden wordt.
Blijft altijd moeilijk te verklaren hoe je Iemand zoekt Die Zich aanbiedt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Mister Het is een kenmerk van het ware dan, maar nog niet het ware zelf???

Hoe moet ik dit zien?
Ps 2:12 Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Missen en zoeken valt dan onder de toeleidende weg? Als je Jezus mist, aan de weet gekomen bent dat je Hem nodig hebt, omdat jij met je zonden het niet voor elkaar kan krijgen, maar elke dag de boel verknoeid, en tot Hem wil vluchten omdat ik Hem nodig heb, dan mis ik, en zoek ik. Het is een kenmerk van het ware dan, maar nog niet het ware zelf???

Hoe moet ik dit zien?
Is er dan een TOELEIDENDE WEG?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hoe moet ik dit zien?
Als het goed is kijk je er niet naar uit dat iemand tegen je zegt dat je het ware geloof hebt, naar aanleiding van wat kenmerken. Maar als het je ernst is verlang je er naar Christus te leren kennen en de kracht van Zijn bloed te ervaren.
Rust dan niet voor je Hem gevonden hebt. Zonder Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Leonius

Bericht door Leonius »

Missen en zoeken valt dan onder de toeleidende weg?
Daar wordt dus verschillend over gedacht. Volgens de één valt dat onder de toeleidende weg,, volgens de ander zijn het aparte standen in het genadeleven....
Als je Jezus mist, aan de weet gekomen bent dat je Hem nodig hebt, omdat jij met je zonden het niet voor elkaar kan krijgen, maar elke dag de boel verknoeid, en tot Hem wil vluchten omdat ik Hem nodig heb, dan mis ik, en zoek ik. Het is een kenmerk van het ware dan, maar nog niet het ware zelf???
Dat is dus een tegenstelling in zichzelf. Dat kan niet! Iemand die waarlijk missend is, en tot Christus vlucht, bevat het ware geloof. Dat kan niet anders! Hoe klein dat dan ook moge zijn.

Gr.,
Marnix

Bericht door Marnix »

Zo klein als een mosterdzaadje? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Zo klein als een mosterdzaadje? :)
Precies!!
Plaats reactie