Re:
Geplaatst: 05 jul 2010, 12:47
Hoe verklaar je dan dat Jezus die ten derde male verscheen aan zijn discipelen, en dat, terwijl zij keihard aan het werk waren de netten binnen te halen, zonder vis, waarbij Hij hen zeide de netten aan de andere kant uit te werpen!Hard aan het werk dus op de vermeende nieuwe Rustdag?Zonderling schreef:Robert, laat ik hier dan nog in 2006 op ingaan.Robert schreef:Tsjonge, 3 jaar lang is er door gekletst in deze thread. Van alles is er bij gehaald, zo goed als nooit de Bijbel zelf.
Oudvaders en hedendaagse dominees worden behandeld, maar mijn post van 02 Sep 2003 12:35 pm, die gewoon een inhoudelijke reactie is, blijft onbeantwoord.
Na 3 jaar zouden mijn 'dwalingen' toch al 's een keertje weerlegt moeten zijn, maar neen, nog steeds wordt de vraag niet Bijbels beantwoord.
Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst! Ik gok dat ook in 2007 niemand op Bijbelse gronden op de zondag in wenst te gaan. Geeft niks, de traditie is gewoon veel belangrijker
In een ander topic heb ik reeds Handelingen 20:7 genoemd.
Daaruit blijkt dat de eerste christenen zondag hielden.
Paulus was 7 dagen in Troas, maar juist op de eerste dag van de week kwamen de christenen bijeen om brood te breken. Het wordt gebracht als een gewoonte van deze christenen. De vertaling "eerste dag van de week" in deze tekst is wel degelijk juist volgens het Grieks, hetgeen tegenwoordig ook door vrijwel niemand meer ontkend wordt.
Bovendien wordt een weekdag nooit zonder speciale reden genoemd. Het kan niet toevallig zijn dat hier gesproken wordt over de eerste dag van de week. Dat geldt ook voor de Evangeliën waar zes- of zevenmaal gezegd wordt dat Christus op de eerste dag van de week is opgestaan. Dat heeft een duidelijke bedoeling, want bij andere gebeurtenissen werd dit niet opgeschreven.
Verder spreekt Johannes in Openbaring 1:10 over "de dag des Heeren". Hij gebruikt hier voor "des Heeren" een unieke term ("tès Kuriakès") om het onderscheid aan te geven met de "dag des Heeren ("tou Kuriou") in het OT. De eerste christenen hebben dezelfde term gebruikt voor de zondag. Constant vanaf het jaar 110 (Ignatius), zodat het tijdsverschil tussen Johannes en de eerste christenen minimaal is (circa 15 jaar) en zij ongetwijfeld dezelfde betekenis van deze term op het oog hadden.
Trouwens, de discipelen waren op de opstandingsdag met z'n elven bij elkaar en Christus kwam in hun midden. Exact één week later (weer op zondag dus) kwamen ze opnieuw bij elkaar en weer kwam Christus in hun midden.
Het blijvende deel van het vierde gebod is de rustdag na zesdaagse arbeid. Dat deel geldt nog steeds.