De zondag

Joannah

Re:

Bericht door Joannah »

Zonderling schreef:
Robert schreef:Tsjonge, 3 jaar lang is er door gekletst in deze thread. Van alles is er bij gehaald, zo goed als nooit de Bijbel zelf.
Oudvaders en hedendaagse dominees worden behandeld, maar mijn post van 02 Sep 2003 12:35 pm, die gewoon een inhoudelijke reactie is, blijft onbeantwoord.

Na 3 jaar zouden mijn 'dwalingen' toch al 's een keertje weerlegt moeten zijn, maar neen, nog steeds wordt de vraag niet Bijbels beantwoord.

Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst! Ik gok dat ook in 2007 niemand op Bijbelse gronden op de zondag in wenst te gaan. Geeft niks, de traditie is gewoon veel belangrijker ;)
Robert, laat ik hier dan nog in 2006 op ingaan.

In een ander topic heb ik reeds Handelingen 20:7 genoemd.
Daaruit blijkt dat de eerste christenen zondag hielden.
Paulus was 7 dagen in Troas, maar juist op de eerste dag van de week kwamen de christenen bijeen om brood te breken. Het wordt gebracht als een gewoonte van deze christenen. De vertaling "eerste dag van de week" in deze tekst is wel degelijk juist volgens het Grieks, hetgeen tegenwoordig ook door vrijwel niemand meer ontkend wordt.

Bovendien wordt een weekdag nooit zonder speciale reden genoemd. Het kan niet toevallig zijn dat hier gesproken wordt over de eerste dag van de week. Dat geldt ook voor de Evangeliën waar zes- of zevenmaal gezegd wordt dat Christus op de eerste dag van de week is opgestaan. Dat heeft een duidelijke bedoeling, want bij andere gebeurtenissen werd dit niet opgeschreven.

Verder spreekt Johannes in Openbaring 1:10 over "de dag des Heeren". Hij gebruikt hier voor "des Heeren" een unieke term ("tès Kuriakès") om het onderscheid aan te geven met de "dag des Heeren ("tou Kuriou") in het OT. De eerste christenen hebben dezelfde term gebruikt voor de zondag. Constant vanaf het jaar 110 (Ignatius), zodat het tijdsverschil tussen Johannes en de eerste christenen minimaal is (circa 15 jaar) en zij ongetwijfeld dezelfde betekenis van deze term op het oog hadden.

Trouwens, de discipelen waren op de opstandingsdag met z'n elven bij elkaar en Christus kwam in hun midden. Exact één week later (weer op zondag dus) kwamen ze opnieuw bij elkaar en weer kwam Christus in hun midden.

Het blijvende deel van het vierde gebod is de rustdag na zesdaagse arbeid. Dat deel geldt nog steeds.
Hoe verklaar je dan dat Jezus die ten derde male verscheen aan zijn discipelen, en dat, terwijl zij keihard aan het werk waren de netten binnen te halen, zonder vis, waarbij Hij hen zeide de netten aan de andere kant uit te werpen!Hard aan het werk dus op de vermeende nieuwe Rustdag?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Auto

Re: Re:

Bericht door Auto »

Gaan we de discussie weer opnieuw voeren door een oude koe van 2006 uit de sloot te halen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Auto schreef:Gaan we de discussie weer opnieuw voeren door een oude koe van 2006 uit de sloot te halen?
't Wordt vanzelf belegen, en voor je 't weet staat het naast de oudvaders ;)
Mara

Re: De zondag

Bericht door Mara »

De debaters van 2006 zie ik inmiddels niet meer op dit forum.
Bijltje erbij neergegooid ?
Ik vind dergelijke discussies nogal zinloos, daar je het nooit zult winnen van elkaar.
Het is net hoe je het uitlegt.
Sommige mensen hebben nu eenmaal geen moeite om bepaalde dingen op de zondag te doen, voor anderen is dit heel nauw.
laat dus eenieder maar in zijn/haar waarde, in de media worden de christenen al zo vaak beledigd en gekwetst ivm dit onderwerp.
Onlangs nog ivm de tour.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah

Bericht door Joannah »

Auto schreef:Gaan we de discussie weer opnieuw voeren door een oude koe van 2006 uit de sloot te halen?
Dat hangt af van het antwoord wat ik wellicht krijg van Zonderling. Ik ben benieuwd of en hoe hij de link herdenking en rust plaatst.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

De zondag was ook nog helemaal geen rustdag. De discipelen waren niet met een zondagsviering opgegroeid. Als die is ingesteld vanwege de opstanding van Christus is het vrij logisch dat dat bij hen toen nog niet bekend was.

Dat de christenen vaak op zondag samen kwamen zien we in de Bijbel, hoewel we zien dat ze vaker dan 1x per week samenkomen. De vragen zijn wel:

1. Wanneer is dit de zondag geworden? Is dit door Jezus ingesteld maar niet in de Bijbel vermeld? Is dit om andere, bijvoorbeeld praktische redenen de gewoonte geworden? En werden de Joodse regels voor de Sabbat overgenomen voor de zondagsviering (dus niet werken enzo) of kwam men op die dag samen maar was het niet de rustdag zoals de sabbat dat was?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Volgens mij is dat al in de schepping bepaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Is dat zo? We lezen dat God op de 7e dag rust van zijn werk. Maar de sabbat wordt pas veel later, als onderdeel van de wet ingesteld onder de Israelieten. Wijst dat ook vooruit op Christus? Was de sabbat in die vorm alleen voor de Joden? En in het nieuwe testament lezen we bijvoorbeeld: Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. en: Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:De debaters van 2006 zie ik inmiddels niet meer op dit forum.
Bijltje erbij neergegooid ?
Ik vind dergelijke discussies nogal zinloos,
Je vergist je: op RF wordt niet gediscussieerd, louter gedebateerd.
Het verschil is: Bij een discussie probeer je met argumenten elkaar te overtuigen.
Bij een debat probeer je een derde partij (meelezers) met argumenten richting je gesprekspartner van jouw gelijk te overtuigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Floortje

Bericht door Floortje »

Zondag is de zevende dag en de rustdag des Heeren.
Op zondag worden er kerkdiensten gehouden en voor de christenen is dit de zevende dag.
Meer hoef je niet te weten.

Wat wil een ieder van jullie nou bewerkstelligen met het bestrijden van de zondag?
'Is het nou wel de juiste dag enzo?'
Ja, het is de juiste dag! Want Gods volk houdt deze dag rustdag.
Gaat het om de dag? Nee! Het gaat om de zevende dag! En deze is bij ons de zondag.

Of willen jullie ook tot op het uur weten op welke dag van de maand Christus geboren is?
Zo kan je door blijven gaan.

Totaal onzinnig! En niet belangrijk.
Joannah

Bericht door Joannah »

Floortje schreef:Zondag is de zevende dag en de rustdag des Heeren.
Op zondag worden er kerkdiensten gehouden en voor de christenen is dit de zevende dag.

Wat wil een ieder van jullie nou bewerkstelligen met het bestrijden van de zondag?
Gaat het om de dag? Nee! Het gaat om de zevende dag! En deze is bij ons de zondag.

Of willen jullie ook tot op het uur weten op welke dag van de maand Christus geboren is?

Lieve Floortje,
Zondag is de eerste dag, zaterdag is de zevende dag.begin eens met Genesis, zou ik zeggen.
schepopingsorde en eeuwige inzettingen vooral goed tot je door proberen te laten dringen.

Niet wij, maar Hij bepaalt deze dingen, dat wij als christenen de sabbat als voorafschaduwing zien van de sabbatsrust waarin de bekeerde mag rusten (heb 4:8)
Als jij ergens in de Schrift kunt aanwijzen waar de door God ingestelde RUSTdag een dag is opgeschoven naar zondag, een herdenkingsdag aan Zijn opstanding, hoor ik het graag.
Als er altijd een Overblijfsel zal zijn van Joden, wat nog voor Hem buigt, en alle (messiaanse) joden houden nog tseeds de sabbath, is het in ieder geval niet verwerpleijk, en moegen, nee moeten we elkaar vrij laten in het "stuk van een dag".
Dus blaas gerust iets minder hoog van de toren, als je geen enkel bewijs kunt aanvoeren.
Jezus'geboortedag was waarschijnlijk rond 1 oktober, maar er is besloten dit niet in de Schrift te vermelden, de enige herdenking die ons wordt aanbevolen door Hem Zelf, is ter nagedachtenis aan Zijn dood, t.t.v. het Avondmaal met Pascha.
huisman

Bericht door huisman »

Het is de opstandingsdag van de Heere Jezus, op die dag (zondag) kwamen de eerste christengemeenten samen en op die dag wil ik ook stil staan bij het opstandingsevangelie. (Idd de hele zondag!!)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

En wat is de dag des Heeren?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:

Het is de opstandingsdag van de Heere Jezus, op die dag (zondag) kwamen de eerste christengemeenten samen en op die dag wil ik ook stil staan bij het opstandingsevangelie. (Idd de hele zondag!!)
de eerste (joodse) christenen vierden de sabbat en herdachten de Opstanding zondag's vroeg, voordat ze weer naar hun werk gingen.Fijn dat we nu een hele dag vrij hebben, en kunnen rusten op deze dag, maar DE rustdag was en is het niet.
Joannah

Bericht door Joannah »

albion schreef:En wat is de dag des Heeren?
1e Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde. Jesaja 2:12
2e Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij, hij komt als een verwoesting van den Almachtige. Jesaja 13:6
3e Ziet, de dag des Heeren komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen. Jesaja 13:9
4e Want de dag is nabij, ja, de dag des Heeren is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn. Ezech. 30:3
5e Ach, die dag! want de dag des Heeren is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige. Joel 1:15
6e Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op de berg Mijner heiligheid, laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des Heeren komt, want hij is nabij. Joel 2:1
7e En de HEERE verheft Zijn stem voor Zijn heir henen, want Zijn leger is zeer groot, want Hij is machtig, doende Zijn woord, want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem verdragen. Joel 2:11
8e De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt. Joel 2:31
9e Menigten, menigten in het dal des dorswagens, want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens. Joel 3:14
10e Wee dien, die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht. Amos 5:18-20
11e Want de dag des HEEREN is nabij, over al de heidenen, gelijk als gij gedaan hebt, zal u gedaan worden, uw vergelding zal op uw hoofd wederkeren. Obadja 15
12e Zwijgt voor het aangezicht des Heeren HEEREN, want de dag des HEEREN is nabij, want de HEERE heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genoden geheiligd. Zefan. 1:7
13e De grote dag des HEEREN is nabij, en zeer haastende, de stem van de dag des HEEREN, de held zal daar bitterlijk schreeuwen. Zefan. 1:14
14e Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal. Mal. 4:5
15e De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des HEEREN komt. Hand. 2:20
16e Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des HEEREN alzo zal komen, gelijk een dief in de nacht. 1 Thes. 5:2
17e Maar de dag des HEEREN zal komen als een dief in de nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. 2 Petr. 3:10
18e En ik was in den geest in den dag des HEEREN, en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin. Openb.1:10 (voor twijfel over deze laatste en enige eventuele andere betekenis nl de rustdag, OF zondag, zie ik dan toch dat de vermelding van de bazuin en bovendien het hele boek Openbaring gaat over de Grote Dag des Heeren,en het was de Heere Jezus Zelf die Johannes dit alles vroeg op te schrijven!!!)
Want het Bazuinfeest (eerste van de zevende maand) is het volgende grote Feest waarvan de afschaduwing dan werkelijkheid wordt, Zijn Wederkomst.
Pascha, het wekenfeest, de eerstelingen, en Pinksteren zijn al VERVULD(Hand 2:1), het bazuinenfeest is nu het eerst- volgende.En daarvan kondigt Jezus het begin aan in Op 1:10.
Plaats reactie