Avondmaalsgang

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Marcel,

Wat heb je toch tegen de volgorde van de Catechismus? Wat heb je tegen de volgorde belijdenis en dan vergeving? Ook jij zal vanuit je persoonlijk geestelijk leven moeten zeggen dat je Christus pas nodig ging krijgen toen je inzag dat je vergeving nodig had, dat je verloren was, dat je zo gruwelijk gezondigd had. Is dat niet zo?

Gaat vergeving dan toch buiten belijdenis van schuld? Gaat het komen tot Christus zonder berouw en verdriet in het hart? Zeker als je er zelf wat van mag kennen van het toevlucht nemen tot onze Heere, zul je dat toch niet ontkennen?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Marcel,

Wat heb je toch tegen de volgorde van de Catechismus? Wat heb je tegen de volgorde belijdenis en dan vergeving? Ook jij zal vanuit je persoonlijk geestelijk leven moeten zeggen dat je Christus pas nodig ging krijgen toen je inzag dat je vergeving nodig had, dat je verloren was, dat je zo gruwelijk gezondigd had. Is dat niet zo?

Gaat vergeving dan toch buiten belijdenis van schuld? Gaat het komen tot Christus zonder berouw en verdriet in het hart? Zeker als je er zelf wat van mag kennen van het toevlucht nemen tot onze Heere, zul je dat toch niet ontkennen?
Ik ontken zeker niet dat zondekennis een plaats heeft in de orde van het heil. Het gaat er in dit geval meer om dat er een dusdanige mate van zondekennis en berouw dient te zijn, die buitenschriftuurlijk is. En dan nog ben ik ervan overtuigd dat de trits zonde, ellende, verlossing niet opeenvolgende stappen zijn, maar een eenheid, waarbij ze samenhangend alledrie aanwezig zijn.

[Aangepast op 17/12/03 door Lecram]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Je zou toch haast gaan denken, dat het van ds. Moerkerken komt(?)
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Wat mij opvalt is dat ik niet hoor over het verschil van de zonde kennis, vóór en na het kennen van Christus.
Vóórdat je de Heere Jezus hebt leren kennen voel je idd je zonde en schuld en vervloeking maar zoek je naar vergeving omdat je verlangt om verzoening te vinden met God. Als de Heere je laat zien dat Christus ook voor jou geleden heeft, worden de zonden je zo bitter en smartelijk omdat je ziet hoe Christus heeft moeten lijden door jóuw schuld en wordt Hij je zo dierbaar maar voel je meer de smart als er steeds meer zonden ontdekt in je zelf worden, dan wordt het zo smartelijk dat jij door jouw zonden Hem hebt doen lijden maar ook zo groot dat God zo Groot en Goedertieren is dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft om zulke weglopers en ellendigen te redden.

Hoe groot is het dan dat de Heere Jezus Zélf het avondmaal heeft ingesteld tot versterking van onze zwakheid júist voor die mensen die zo hijgen naar de verlossing van zichzelf, door in het avondmaal te betuigen dat Hij Zélf de zonden heeft overwonnen.
Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt (heeft weggenomen)!
idd
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik neem aan dat iedereen van dit forum met ds. C. Harinck eens is.

Dat stuk wat ik plaatste is afkomstig van ds. C. Harinck... Nee, ds. Moerkerken niet..
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Dat stuk wat ik plaatste is afkomstig van ds. C. Harinck... Nee, ds. Moerkerken niet..
Los van het feit van wie het is, heb je denk ik maar een gedeelte laten zien, dat komt de evenwichtigheid niet ten goede.
Hartelijke groet,

Pim.

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Los van het feit van wie het is, heb je denk ik maar een gedeelte laten zien, dat komt de evenwichtigheid niet ten goede.
Als ik tijd heb zal ik het hele hoofdstuk inscannen. Maar goed, dit is ook taal van ds. C. Harinck. Zeker, Harinck spreekt niet alleen deze taal. Maar als Harinck het over de ellendekennis gaat hebben, dan wel. Hij behandeld het Avondsformulier en daar staan ook voorwaarden in? Mishagen van jezelf, enz.
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsAls ik tijd heb zal ik het hele hoofdstuk inscannen. Maar goed, dit is ook taal van ds. C. Harinck. Zeker, Harinck spreekt niet alleen deze taal. Maar als Harinck het over de ellendekennis gaat hebben, dan wel. Hij behandeld het Avondsformulier en daar staan ook voorwaarden in? Mishagen van jezelf, enz.
En terecht!
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie