Je zegt hier, dat van Gods kinderen niet een dezelfde weg gaat!Tiberius schreef:Daar heb je gelijk in, ja. Heilsorde en heilsweg zullen bij alle kinderen van God verschillend zijn.
Wil je dat echt zeggen?
Je zegt hier, dat van Gods kinderen niet een dezelfde weg gaat!Tiberius schreef:Daar heb je gelijk in, ja. Heilsorde en heilsweg zullen bij alle kinderen van God verschillend zijn.
Nogmaals: wat jij afwijst is niet een onbijbelse manier van ellendekennis, maar een bijbelse bevinding van de ellendekennis, zoals we die tegenkomen in de HC.Marnix schreef:Ligt er aan hoe je "christen" interpreteert. Als je het interpreteert als kerkganger ofzo, klopt het niet... Maar onder ellende en kennis daaraan, ook geen kennis aan Christus... als iemand daadwerkelijk christen is, kunnen we stellen dat hij ook zijn zondige staat kent, weet waarvan hij verlost is. /quote]Tiberius schreef:Een betere definitie van conclusiegeloof had ik niet kunnen geven.refo schreef:Ieder christen weet van zijn ellende. Dat staat in de bijbel. Daar hoeft God niet nog eens een aparte 'indruk' van te geven.
Daar gaat het helemaal niet over. Refo heeft het in zijn posting over "de gemeente", "hele kerken die vol zitten", etc.
De uiterlijke openbaring dus en niet het wezenlijke deel van de gemeente.
De bevinding van ellendekennis die in dit hele topic genoemd is, is zoals die verwoord is in de catechismus. Dus als je die als menselijke bedenksels wegzet, dan is duidelijk dat je de HC bedoelt, ook al noem je die niet direct.Marnix schreef:Ik heb de belijdenisgeschriften nergens als menselijke bedenksels weggezet. Ik geloof dat ze de Bijbel naspreken, ook al zijn ze daarin niet onfeilbaar. Ik hoef dus helemaal geen wig te drijven tussen die geschriften en de Bijbel en dat doe ik dan ook niet. Ik ben hier nergens daar tegen in gegaan... ik ben slechts ingegaan tegen onschriftuurlijke zaken, die ik in de Bijbel ook niet terugvind... en in de belijdenisgeschriften ook niet. De heilsweg via ellende, verlossing en dankbaarheid leer ik zelf ook. Verschil zit hem in hoe dat tot uiting komt.... en dan heb ik gewaarschuwd tegen onbijbelse hang naar meer ellendekennis, onbijbelse voorwaarden voor verlossing etc buiten de weg die de Bijbel leert.. en de HC naspreekt. En ik ook naspreek hier.
Marnix schreef:En dat is het vervelende... waarschuw ik tegen een onbijbelse manier van omgaan met ellendekennis, exclusieve voorwaarden voor verlossing etc, dan staan er altijd mensen klaar om te zeggen: Zie, die jongen wijst de lijn van de HC, die de Bijbel naspreekt af. Terwijl ik dat nooit heb gedaan.
memento schreef:Ik snap dat velen dit ergerlijk zullen vinden. Heb ikzelf ook gedaan. Alleen: Tenzij we een hele hoop aan de tekst willen aanvullen, en dus impliciet zeggen dat de evangelieschrijvers de dingen fout hebben weergegeven (want die hebben het over een nieuwsgierige Zacheüs, niet over een man met doorleefde ellendekennis), kan je er niets anders van maken dan dat de catechismus een orde leert, en geen volgorde.
Vertel...learsi schreef:memento schreef:Ik snap dat velen dit ergerlijk zullen vinden. Heb ikzelf ook gedaan. Alleen: Tenzij we een hele hoop aan de tekst willen aanvullen, en dus impliciet zeggen dat de evangelieschrijvers de dingen fout hebben weergegeven (want die hebben het over een nieuwsgierige Zacheüs, niet over een man met doorleefde ellendekennis), kan je er niets anders van maken dan dat de catechismus een orde leert, en geen volgorde.
De tekst geeft voldoende aanwijzing om te concluderen tot een voorbereidend werk.
Jij gelooft dat niet????learsi schreef:Je zegt hier, dat van Gods kinderen niet een dezelfde weg gaat!Tiberius schreef:Daar heb je gelijk in, ja. Heilsorde en heilsweg zullen bij alle kinderen van God verschillend zijn.
Wil je dat echt zeggen?
Bedoel je nu met ¨niet iedereen¨ , dat er toch een flink aantal dezelfde weg gaan? Want dat betekent ¨niet iedereen¨henriët schreef:Jij gelooft dat niet????learsi schreef:Je zegt hier, dat van Gods kinderen niet een dezelfde weg gaat!Tiberius schreef:Daar heb je gelijk in, ja. Heilsorde en heilsweg zullen bij alle kinderen van God verschillend zijn.
Wil je dat echt zeggen?
Daar spreekt de Bijbel toch duidelijk van.
Niet iedereen zal eenzelfde weg hebben als David, als Paulus, als Lydia.. en noem maar op..
Ik ben het bijna met je eens. Het opwekken tot kennis van je ellende in de preek is weinig vruchtbaar. Maar als het evangelie verkondigd wordt en er gebeuren wonderen aan DODE zondaren, dan wordt óók de wet levend, oftewel, je komt aan de weet dat je met een heilig God te doen hebt. Aan deze overtuigde zondaar wordt Christus geopenbaard, dat wil zeggen: de Heilige Geest ontsteekt het geloof in zijn hart (NGB), waarmee hij Christus omhelst, en dát is zijn verlossing.refo schreef:Er zijn -in tegendeel- zeer veel kinderen van God die geen 'bevindelijke kennis' van hun ellende hebben. Want wat is 'bevindelijke kennis'? Een definitie daarvan is er nog niet echt.
Er zijn wel talloze beschrijvingen van die -zelfs woordelijk- ontzettend overeenkomen. Het komt ook voornamelijk voor -als het voorkomt- in kringen waar een beschrijving regelmatig voorkomt. Waarmee bevinding van ellendekennis vooral gewenst gedrag is. Niet dat dat nu zo heel slecht is. Ds Moerkerken zei in de Goudse regelmatig dat hij liefst met mensen in dat stadium te maken had, want dan zijn ze nog niet zo geestelijk hoogmoedig (?).
Wat mij eraan tegen staat is de onbijbelsheid van 'bevindelijke kennis'. Vrijwel ale bijbelheiligen verschijnen wedergeboren en wel op het toneel (excusez le mot). En nu gaan we de hele christelijke wereld om ons heen toch diskwalificeren vanwege dat zelfbedachte punt. En zelfs binnen in de eigen gemeente woekert dat door. Hele kerken vol zitten (niet eens meer in spanning) te wachten op 'bevindelijke kennis van de ellende'. Want één ding is wel duidelijk: zolang dat gemist wordt kan God Zelf ook niet meer verder. Intussen wordt wel in licht verwijtende zin gevraagd: hebt ú dat al nodig gekregen. Maar zelfs de vraag 'afwachten of verwachten' leeft niet meer. Het is geen van beide.
Een godsdienstige moedeloosheid beheerst de gemeente.
Ieder christen weet van zijn ellende. Dat staat in de bijbel. Daar hoeft God niet nog eens een aparte 'indruk' van te geven.
Daarom terug naar het evangelie: het heil verkondigen en aanbieden aan DODE zondaren. En niet aan levendgemaakten. Dan gebeuren er wonderen.
Als je tien keer zegt dat je gelijk hebt, dan heb je nog geen gelijk. Toon dan maar eens aan waar Marnix afwijkt van de HC. Alleen vertellen dat dat zo is is niet overtuigend.Tiberius schreef:Nogmaals: wat jij afwijst is niet een onbijbelse manier van ellendekennis, maar een bijbelse bevinding van de ellendekennis, zoals we die tegenkomen in de HC.
Deze bijvoorbeeld:Marco schreef:Als je tien keer zegt dat je gelijk hebt, dan heb je nog geen gelijk. Toon dan maar eens aan waar Marnix afwijkt van de HC. Alleen vertellen dat dat zo is is niet overtuigend.Tiberius schreef:Nogmaals: wat jij afwijst is niet een onbijbelse manier van ellendekennis, maar een bijbelse bevinding van de ellendekennis, zoals we die tegenkomen in de HC.
Marnix schreef:Op zich durf ik bevinding van ellende, verlossing en dankbaarheid niet verenging van het geloof te noemen. Wel als die bevinding een menselijk bedenksel is, met menselijke maatstaven.... en op basis daarvan wordt geoordeeld over anderen die het Woord horen en het aannemen, geloven en doen... Als er dan gezegd wordt: Ja maar zo makkelijk gaat het niet, je moet je ellende meer bevinden anders is de kennis van Christus en de dankbaarheid niet echt.... dan noem ik dat verenging van het geloof. En de bevinding van die persoon kan dan van God komen, zijn veroordelende houding komt dan niet van Hem, integendeel.
Iedereen gaat een andere weg, wel is het zo dat de punten ellende verlossing en dankbaarheid bij elke gelovige aanwezig zal zijn.learsi schreef:Bedoel je nu met ¨niet iedereen¨ , dat er toch een flink aantal dezelfde weg gaan? Want dat betekent ¨niet iedereen¨henriët schreef:Jij gelooft dat niet????learsi schreef:Je zegt hier, dat van Gods kinderen niet een dezelfde weg gaat!Tiberius schreef:Daar heb je gelijk in, ja. Heilsorde en heilsweg zullen bij alle kinderen van God verschillend zijn.
Wil je dat echt zeggen?
Daar spreekt de Bijbel toch duidelijk van.
Niet iedereen zal eenzelfde weg hebben als David, als Paulus, als Lydia.. en noem maar op..
Toon mij dan aan dat een verdieping/vermeerdering van de bevindelijke ellendekennis een voorwaarde is in Gods woord voor waar geloof. Want dat is waar Marnix twijfels bij zet.Tiberius schreef:Deze bijvoorbeeld:Marco schreef:Als je tien keer zegt dat je gelijk hebt, dan heb je nog geen gelijk. Toon dan maar eens aan waar Marnix afwijkt van de HC. Alleen vertellen dat dat zo is is niet overtuigend.Tiberius schreef:Nogmaals: wat jij afwijst is niet een onbijbelse manier van ellendekennis, maar een bijbelse bevinding van de ellendekennis, zoals we die tegenkomen in de HC.
Marnix schreef:Op zich durf ik bevinding van ellende, verlossing en dankbaarheid niet verenging van het geloof te noemen. Wel als die bevinding een menselijk bedenksel is, met menselijke maatstaven.... en op basis daarvan wordt geoordeeld over anderen die het Woord horen en het aannemen, geloven en doen... Als er dan gezegd wordt: Ja maar zo makkelijk gaat het niet, je moet je ellende meer bevinden anders is de kennis van Christus en de dankbaarheid niet echt.... dan noem ik dat verenging van het geloof. En de bevinding van die persoon kan dan van God komen, zijn veroordelende houding komt dan niet van Hem, integendeel.
daarnaast zal de mate/diepte van ellende kennis voor elk mens anders liggenTiberius schreef:Zie de zondagen 2 t/m 4 van de HC.
Overigens is het geen voorwaarde maar een kenmerk; een wezenlijk verschil.
Precies.henriët schreef:daarnaast zal de mate/diepte van ellende kennis voor elk mens anders liggenTiberius schreef:Zie de zondagen 2 t/m 4 van de HC.
Overigens is het geen voorwaarde maar een kenmerk; een wezenlijk verschil.
Dus kan een persoon nooit van een andere persoon grotere mate of diepte van ellendekennis kunnen eisen. en daar ging het miij om (en volgens mij bedoelde Marnix dat ook) Dus wanneer we elkaar postings eens goed lezen zonder een bril van vooroordelen, merken we dat we vaker met elkaar eens zijn dan op het eerste gezicht.Tiberius schreef:Precies.henriët schreef:daarnaast zal de mate/diepte van ellende kennis voor elk mens anders liggenTiberius schreef:Zie de zondagen 2 t/m 4 van de HC.
Overigens is het geen voorwaarde maar een kenmerk; een wezenlijk verschil.