Wat bedoel ik nou? Lees Kohlbrugge ‘het licht van de Wet is kennelijk ontoereikend. Ontbreekt het licht van het Evangelie, dan verstaan wij de Wet slechts als een ‘Wet der werken’ die tot zelfwerkzaamheid aanspoort. De Wet ontleent haar ontdekkende werking aan het licht van Christus’ genade.’
Hiermee ben ik het geheel eens.
1. Zonder het evangelie is de wet krachteloos tot bekering, i.e. ze drijft niet uit naar Christus, omdat Christus niet gekend wordt.
2. Zonder genade van God, verworven door Christus, zal een mens nooit écht ontdekt worden. Échter, dat wil niet zeggen dat die ontdekking gelijkertijd plaatsvind met het zien op Jezus. De wet maakt juist plaats voor Christus
Om eerlijk te zijn Niek, snap ik je mening niet helemaal. Aan de ene kant erken je de werkingen van de wet vóór de bekering, aan de andere kant stel je dat de ellende pas gekend word bij het gelovig aannemen van Christus (althans, d.i. mijn interpretatie van jouw reacties in de topic). Bedoel je daarmee dat de wet verbrijzeld, en plaats maakt voor Christus, en dat bij het leren zien op Christus de ellendekennis begint?