ellende eerst

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ja maar, dat GEWEEST TOT CHRISTUS, betekent dat dat de wet dat was voor de komst van Christus
tot Christus komst dus...???
oud testamentische wet?
De uitleg dat het hier gaat over het OT, en Christus voor het NT zou kunnen. Echter, wat doen we dan met bv. v13: Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons.

Nee, als ik de tekst zo eens lees binnen het geheel van het hoofdstuk is die uitleg opzich mogelijk, maar verre van waarschijnlijk

[Aangepast op 18/8/2004 door memento]
parsifal

Bericht door parsifal »

volgens mij memento, past dat er precies bij:

eerst moest een mens de wet houden
de oud testamentische wetten verwezen allemaal naar Christus

toen is Christus gekomen en heeft de wet volbracht (in onze plaats)

er staat ook: vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet
en wij kunnen de wet niet houden
daarom heeft Christus de wet vervuld

Hij in onze plaats

maar in het oude testament keken de mensen nog uit naar Zijn komst, ze leefden bij de Wet
en die Wet was een tuchtmeester totdat Christus is gekomen

en dat is dus precies hetzelfde dan hetgeen staat in de tekst die jij aanhaalt:
toen is Christus gekomen en heeft ons verlost van die vloek van de wet
en Hij is een vloek geworden
in onze plaats

tot die tijd van Zijn komst dus de wet als tuchtmeester?
en toen is Hij gekomen om die wet te vervullen, en is een vloek geworden...

is deze gedachte juist?
ik weet het echt niet, maar vraag me dat wel af!
voor zover ik me kan herinneren is dit de uitleg die John Stott geeft. Ik weet niet in hoeverre "de wet als tuchtmeester tot Christus" ook opgevat kan worden als iets wat je naar Christus toebrengt ofzo? De SV-kanttekeningen kiezen in ieder geval wel voor deze laatste optie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

ja maar, dat GEWEEST TOT CHRISTUS, betekent dat dat de wet dat was voor de komst van Christus
oud testamentische wet?
Nee, zeker niet.
In Gal. 3 gaat het over de individuele mens die voor het geloof onder de wet was, wat voor al de niet-wedergeborene nog steeds geldt.
Vers 25 lijkt te duiden op een definitief einde van de wet wat niet zo is. Dit wordt op deze manier misbruikt door de antinomianen.
Ik denk dat Paulus bedoeld dat als ik (als waar christen) van een ongelovige toestand overga in een gelovige toestand (van twijfel naar vertrouwen) de wet ophoud met beschuldigen.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Kijk, dat heb ik nu lange tijd bedoeld. Eerst wordt de levendmaking in tijd gelijkgeschakeld met de kennis van Christus als persoonlijke Verlosser. Dat heb ik altijd het breekijzer genoemd.

Vervolgens krijg je de geciteerde bewering. Die twee beweringen opgeteld leveren op dat zicht op de verlossing ontstaat zonder voorafgaande ellendekennis.

Zuiver zielsbedrog.

Dan zwem je ook wel helemaal weg van mensen als Boston, Comrie, Brakel enz. die allen Schriftgetrouw de volgtijdelijkheid van de beleving van de drie stukken leerden.

Dank je Adrianus,

Je legt me weer woorden in de mond. Ik stel de levendmaking in tijd gelijk met het eerste geloof .

Ik ontken niet een chronologie, maar je moet me wel goed lezen. Ik vroeg: wélke zondekennis wordt er bedoeld. De Evangelische boetvaardigheid zoals David die belijdt in Psalm 51 is alleen te beleven indien we genade kennen. Natuurlijk Adrianus heeft alleen door de Wet geslagen zondaar behoefte aan het Evangelie, maar waar komt de Wet in alle hevigheid? Op Golgotha, of in de kribbe.

Wat bedoel ik nou? Lees Kohlbrugge ‘het licht van de Wet is kennelijk ontoereikend. Ontbreekt het licht van het Evangelie, dan verstaan wij de Wet slechts als een ‘Wet der werken’ die tot zelfwerkzaamheid aanspoort. De Wet ontleent haar ontdekkende werking aan het licht van Christus’ genade.’

Hierbij corrigeer ik me ook richting Memento. Bovenstaande komt niet van Calvijn, maar van Kohlbrugge en ook Luther.

Nu nog over Galaten. De tuchtmeester tot Christus.

Ik vind het vooralsnog een moeilijke brief. We lezen in het 19de vers: ‘Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.’
Dus de wet is gesteld tot het zaad gekomen was. Het zaad was Christus.
Henry leest hierbij Hebr. 8:7 ‘Heb 8:7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.’

Voorlopig denk ik dat de Wet de joden gegeven was tot ‘tuchtmeester’ papaidagoogos tot Christus. De geschriften van het eerste verbond waren de onderwijzing tot Christus. Als het geloof dus gekomen was [in Christus] is de Wet [als onderwijzing] niet meer nodig. Alle beloften zijn vervuld, Hij is gekomen. De joden moesten geloven door de Wet. Zij hebben als Abraham Zijn dag van verre aanschouwd. Waardoor? Door Zijn Woord zoals dat beschreven was. Voor ons in het laatste der dagen is dat niet meer noodzakelijk. Wij horen prediken ‘Christus en Dien gekruisigd’.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Wat bedoel ik nou? Lees Kohlbrugge ‘het licht van de Wet is kennelijk ontoereikend. Ontbreekt het licht van het Evangelie, dan verstaan wij de Wet slechts als een ‘Wet der werken’ die tot zelfwerkzaamheid aanspoort. De Wet ontleent haar ontdekkende werking aan het licht van Christus’ genade.’
Hiermee ben ik het geheel eens.
1. Zonder het evangelie is de wet krachteloos tot bekering, i.e. ze drijft niet uit naar Christus, omdat Christus niet gekend wordt.
2. Zonder genade van God, verworven door Christus, zal een mens nooit écht ontdekt worden. Échter, dat wil niet zeggen dat die ontdekking gelijkertijd plaatsvind met het zien op Jezus. De wet maakt juist plaats voor Christus

Om eerlijk te zijn Niek, snap ik je mening niet helemaal. Aan de ene kant erken je de werkingen van de wet vóór de bekering, aan de andere kant stel je dat de ellende pas gekend word bij het gelovig aannemen van Christus (althans, d.i. mijn interpretatie van jouw reacties in de topic). Bedoel je daarmee dat de wet verbrijzeld, en plaats maakt voor Christus, en dat bij het leren zien op Christus de ellendekennis begint?
gerrit de 2e
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
oud testamentische wet?
Nee, zeker niet.
In Gal. 3 gaat het over de individuele mens die voor het geloof onder de wet was, wat voor al de niet-wedergeborene nog steeds geldt.
Vers 25 lijkt te duiden op een definitief einde van de wet wat niet zo is. Dit wordt op deze manier misbruikt door de antinomianen.
Ik denk dat Paulus bedoeld dat als ik (als waar christen) van een ongelovige toestand overga in een gelovige toestand (van twijfel naar vertrouwen) de wet ophoud met beschuldigen.
Dát vraag ik mij dus af, is dat wel zo? Als je na ontvangen genade, dus hebt mogen beleven dat je in Christus bent, en je valt dan toch weer in zonden waarvan je dacht dat je ze noooooit meer zou doen, is het dan niet de wet, die je beschuldigt? Of is het de satan die de wet gebruikt om jou wanhopig te maken, en je te doen twijfelen of je wel écht genade kent?
Allebei misschien?
Ik denk dat in die zin de wet een functie heeft als tuchtmeester.
Waarom juist na zonden vaak twijfel en ongeloof?
memento

Bericht door memento »

ik hoop dat er nog meer reacties komen
maar mag ik tussendoor nog even opmerken dat het me opvalt dat deze tekst vaak verkeerd wordt geciteerd?

je hoort dan:

'de wet is een tuchtmeester tot Christus'

en ze vergen het woordje GEWEEST
voltooid verleden tijd

???
Annemoon, dat geweest kan makkelijk uitgelegd worden door te zeggen dat Paulus hier spreekt tegen gelovigen, die al bekeerd zijn. Voor hen is de wet al een tuchtmeester GEWEEST tot Christus. Het lijkt me heel normaal om, als je spreekt over dingen die in het verleden in je leven hebben plaatsgevonden, te spreken in voltooid verleden tijd
gerrit de 2e
Contacteer:

ik hoop dat er nog meer reacties komen
maar mag ik tussendoor nog even opmerken dat het me opvalt dat deze tekst vaak verkeerd wordt geciteerd?

je hoort dan:

'de wet is een tuchtmeester tot Christus'

en ze vergen het woordje GEWEEST
voltooid verleden tijd

???
En als je weer twijfelt, dus ongelovig doet?
Plaats reactie