Geloofsbelijdenis

Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Niet aan de NHK, maar aan de plaatselijke gemeente."
Congregationalistisch als Lecram is. Wat zeg u? Congregationalistisch, zoek maar op in het woordenboek.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Niet aan de NHK, maar aan de plaatselijke gemeente."
Congregationalistisch als Lecram is. Wat zeg u? Congregationalistisch, zoek maar op in het woordenboek.
Zo leer je iedere keer wat nieuws ;)

con·gre·ga·ti·o·na·lis·me (het ~)
1 [rel.] de leer van de volstrekte zelfstandigheid van de plaatselijke gemeente

Wat is daar mis mee? Onze gemeente is een bijzondere wijkgemeente en kan alleen bestaan als ze 'haar eigen broek ophoudt'.
Jij mag mij vertellen welke leer je aanhangt als jij nu in jouw gemeente belijdenis doet. Die leer kan namelijk 100% anders zijn dan in je (virtuele) vrijzinnige buurgemeente.

Nu wordt in onze gemeente nog 'Nederlands Hervormde Kerk genoemd', maar volgend jaar wordt dat 'de leer alhier geleerd'.

Juist de constructie in de PKN, waarbij de gemeenten op basis van hun beleidsplan zich exclusief mogen aan een bepaalde leer, is con·gre·ga·ti·o·na·lis·me een logisch gevolg. (graag geen discussie over de PKN zelf)
england

Bericht door england »

2. Gelooft gij Gods verbondsbelofte, in de doop betekend en verzegeld, en belijdt gij, thans de toegang tot het Heilig Avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonde mishaagt, voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Zaligmaker, zoekt.
3. Betuigt gij, dat het uw hartelijke begeerte is om God de Heere lief te hebben, Hem te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te doden en in een Godzalig leven te wandelen.
Ben ik nou zo dom, of zijn dat vragen die om een 'verandert leven' vragen? Hoe kun je daar alleen met je mond op antwoorden? En dan hopen zo van 'och mocht het nog eens waarheid woden dat...'...
england

Bericht door england »

Hier zeggen we:
Great minds think alike of, in dit geval: fools seldom differ...!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Belijdenisvragen, gebruikt bij een belijdenisdienst ruim 20 jaar geleden in een Ned. Herv. Kerk.

1. Verklaart gij, dat gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk geloof begrepen is en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid, en belooft gij, in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en in sterven.

2. Gelooft gij Gods verbondsbelofte, in de doop betekend en verzegeld, en belijdt gij, thans de toegang tot het Heilig Avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonde mishaagt, voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Zaligmaker, zoekt.

3. Betuigt gij, dat het uw hartelijke begeerte is om God de Heere lief te hebben, Hem te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te doden en in een Godzalig leven te wandelen.

4. Belooft gij u te zullen onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien het mocht gebeuren, wat God genadig verhoedde, dat gij u in leer en leven komt te misgaan.

Wat is daarop uw antwoord?
============================
Kunnen anderen ook hun belijdenisvragen hier plaatsen, zodat we de verschillen kunnen zien.

Het voordeel van bovenstaand formulier is, dat je belijdenis doet van de christelijke leer en leven en niet beperkt blijft tot één kerk.
Volgens mij kun je hier alleen maar met "Ja" op antwoorden als je de Heere mag kénnen als jóuw Zaligmaker!
We mogen de Heere Jezus allemaal kennen als onze Zaligmaker, maar we doen en willen het niet.
Het wordt maar al te vaak als 'normaal' gezien dat we Hem niet kennen! Het is juist zeer vreemd en abnormaal als we 's zondags in de kerk zitten en we geloven niet eens dat Jezus voor onze zonden is gestorven. Ondanks het verbond en de vele beloften in het Woord.
En hoe kunnen we instemmen met de Waarheid, zonder aan die Waarheid gehoor te geven? Als we zeggen dat we de bijbel van kaft tot kaft geloven, geloven we ook dat we gered zijn. En als dat laatste niet het geval is, geloven we dus ook de bijbel niet van kaft tot kaft en is onze belijdenis ons oordeel. Daar wordt in bepaalde gemeenten helaas maar al te gemakkelijk mee omgegaan.
Refojongere

We hoeven geen volle zekerheid des geloofs te eisen. We hoeven ook geen verzekerd geloof te eisen. We hoeven geen volmaakt geloof te eisen. We behoeven alleen maar te vragen aan die catechisanten: Heb je de Heere Jezus nu liefgekregen? Wil je de smalle weg verkiezen en de wereld verzaken en achter Jezus aan te gaan?

En dan mogen ze best belijdenis doen hoor. De Heere Jezus staat immers centraal bij de belijdenisdienst, niet de mens, niet hun geloof, niet hun keuze, maar de Heere Jezus wordt beleden en verhoogd. En dan kan het best zo zijn dat ze niet hardop kunnen getuigen van hun bekering of uur van wedergeboorte en dat ze erom bidden om die verzekering te verkrijgen, die openbaring van Jezus Christus aan het hart. Dan is zien ook voor het gevoel hebben!
england

Bericht door england »

Dus, Refojongere, begrijp ik het goed dat jij vindt dat je op de vraag 2 en 3 met alleen je mond kan antwoorden? Dus als je daar staat om van de Cathechisatielessen af te komen, of omdat je nou eenmaal al 22 bent, en het wel eens tijd wordt enzo...
Dan mag dat dus? Dan mag je dus onder ede staan voor God en de gemeente, en zeggen dat je de zonden van harte wilt vlieden etc etc...?

En als je dan ook nog een beetje serieus bent, dan komt het helemaal wel goed....

Natuurlijk hebben we het niet over de gene die God zoeken, en die Christus liefhebben ondanks alles en ondanks alle twijfel etc etc, daar gaat het niet om, dat ligt duidelijk lijkt me.
Het gaat om de grote groepen die 'eerlijk onbekeerd' zijn...
Refojongere

We behoeven alleen maar te vragen aan die catechisanten: Heb je de Heere Jezus nu liefgekregen? Wil je de smalle weg verkiezen en de wereld verzaken en achter Jezus aan te gaan?
england

Bericht door england »

Inderdaad..maar wordt dat ook gevraagd?
En wat als het antwoord nee is, of ja met de mond, maar uit het leven etc blijkt het een nee te zijn?
Refojongere

O, als de kerkenraad dat uit het leven kan zien dat het 'nee' is, dan behoort deze kerkenraad geen toestemming te verlenen om belijdenis te doen. Dat staat ook altijd in de kerkbode, dat de kerkenraad toestemming heeft verleend aan de belijdeniscatechisanten.
En als men al belijdenis heeft gedaan, dan kan dat een reden zijn om ze van het Avondmaal te weren, zij worden geweerd die een ergerlijk leven leiden.
memento

Bericht door memento »

Men beantwoord dus dat men:
1) De belofte gelooft (dit kan met vertand lijkt me)
2) Je leven in Christus zoekt (als je het zoekt heb je t nog niet gevonden)
3) Dat je begeert godzalig te leven (ook dat kan een keuze van het verstand zijn)

Kortom, je kunt deze vragen uitleggen in de zin dat men niet bekeerd hoeft te zijn om belijdenis te kunnen doen.

De vandale zegd bij belijdenis: openlijke en plechtige verklaring dat men de leerstellingen van een kerkgenootschap erkent .

Belijdenis doen is dus een instemmen met de leer, voor jou persoonlijk. Je belijd niet dát je geloofd, maar wát je geloofd.

Echter, de vraag moet niet zijn: moet ik bekeerd zijn om belijdenis te mogen doen, maar: ben ik bekeerd. Bekeerd zijn is niet normaal, het is juist heel raar dat als je elke zondag het woord hoort je nog onbekeerd bent.
england

Bericht door england »

Inderdaad, Memento, ik denk dat daar de schoen wel het meeste knelt, namelijk dat het normaal is onbekeerd te zijn...

Toch ben ik het er nog niet helemaal mee eens dat het acceptable is om met je verstand alleen belijdenis te doen. Is het dan mogelijk om eerlijk daar te staan, en ja te zeggen terwijl de reden dat je daar staat is dat je geen zin hebt om elke maandag weer je vragen te moeten leren...Of omdat je nou eenmaal de leeftijd hebt...?

Bovendien zou ik dan pleiten voor een naamsverandering. Het is immers helemaal geen belijdenis des geloofs, maar een belijdenis van de plaatselijke waarheid. Dus in plaats van geloofsbelijdenis doe je dan voortaan leersbelijdenis. Dat zou dan toch veel eerlijker zijn, en bovendien verwarring en moeilijkheden voorkomen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Belijdenisvragen, gebruikt bij een belijdenisdienst ruim 20 jaar geleden in een Ned. Herv. Kerk.

1. Verklaart gij, dat gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk geloof begrepen is en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid, en belooft gij, in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en in sterven.

4. Belooft gij u te zullen onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien het mocht gebeuren, wat God genadig verhoedde, dat gij u in leer en leven komt te misgaan.

Wat is daarop uw antwoord?
============================
Ik hoorde afgelopen zondag in een Hervormde kerk heel andere vragen. Is dat gewijzigd? Of per kerk/gemeente verschillend?
Het voordeel van bovenstaand formulier is, dat je belijdenis doet van de christelijke leer en leven en niet beperkt blijft tot één kerk.
Daar is niet iedereen het mee eens.... Vraag/antwoord 1 wil zeggen dat je het eens bent met (in ons geval) de leer van de GG en dat je daar dus geen kritiek op mag hebben. Dit was een van de beschuldigingen aan het adres van dr K vd Zwaag.

[Aangepast op 6/4/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie