Liederen Sela voor een deel remonstrants?
-
Re: Liederen Sela voor een deel remonstrants?
Ja, wel het zelfde eigenlijk. Ik denk dat je best wel kritisch mag zijn, maar als je het over eenzijdigheid hebt is het best lastig. Heb soms het idee als je met dezelfde kritische bril naar Psalmen zou kijken dat je er ook veel uit zou kunnen halen (in theorie). Hieronder ook nog een filmpje over de Heiligheid van God. Ook mooi! Ik kan er niets verkeerds aan ontdekken.
https://youtu.be/m1qP553o8W8?si=kVjEpP7TOkzkYs9i
https://youtu.be/m1qP553o8W8?si=kVjEpP7TOkzkYs9i
Op zich eens, maar dan moet je ook kijken naar het geheel van de preken/psalmen/liederen. En dan valt bij Sela toch op dat bepaalde thema's zeer beperkt of geen aandacht krijgen.
-
En daardoor is het niet tot eer van God?
Ik had een begrafenis waar oa Een toekomst vol van hoop en Ik zal er zijn werden gezongen.
Ik vond het altijd wel mooie liederen maar nu ik de tekst wat nauwkeuriger zat te lezen vind ik er toch ook wel wat vage taal in zitten.
De samenzang liep ook voor geen meter, dat hielp ook niet.
Ik vond het altijd wel mooie liederen maar nu ik de tekst wat nauwkeuriger zat te lezen vind ik er toch ook wel wat vage taal in zitten.
Dat laatste is een punt dat in deze thread nauwelijks aandacht heeft gekregen, maar dat wel belangrijk is: de meeste Sela-liederen zijn ongeschikt voor gemeentezang. Ze zijn gedacht vanuit de setting van een band, met een leadzanger (m/v). Als omstanders kun je een beetje met de leadzanger proberen mee te zingen. Maar voor gemeentezang met traditionele begeleiding zijn de liederen niet geschikt: lange rusten, gecompliceerde ritmes, etc. Vandaar dat in een bundel als Weerklank welgeteld drie liederen van Sela zijn opgenomen: daar is geselecteerd op o.a. zingbaarheid voor een gemeente, met traditionele begeleiding.Bourdon16 schreef: ↑21 mei 2025, 16:03 Ik had een begrafenis waar oa Een toekomst vol van hoop en Ik zal er zijn werden gezongen.
Ook al treedt Sela veel in kerken op, het is geen kerkmuziek in de zin van liturgisch bruikbare muziek.
~~Soli Deo Gloria~~
Als ik het goed heb zit Ik zal er zijn daar ook bij.
Als ik de noten zie dan denk dat het prima te doen is maar in de praktijk blijkt het toch wat lastiger te zijn.
En bij en begrafenis is het begeleiden nog wat lastiger natuurlijk.
Als ik de noten zie dan denk dat het prima te doen is maar in de praktijk blijkt het toch wat lastiger te zijn.
En bij en begrafenis is het begeleiden nog wat lastiger natuurlijk.
"Ik zal er zijn" is prima te doen met een gemeente. Het lied komt vaker voorbij dan me lief is, eerlijk gezegd, maar ze zingen het uit volle borst.
En waarom zou het bij een begrafenis lastiger zijn? Hooguit doordat de aanwezigen een heterogeen geheel vormen, waarvan sommigen überhaupt niet gewend zijn om naar een kerk te gaan, anderen alleen gewend zijn op hele noten te zingen, het Sela-lied wellicht niet kennen, enz.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat inderdaad. Een publiek waar een gedeelte wel bekend is met het lied en een gedeelte wat minder maar wel meezingt.
En als gemeente zingen we het lied ook niet.
En als gemeente zingen we het lied ook niet.
De interessante vraag is dan waarom 'Ik zal er zijn' zo geliefd is en waarom dat vaak uit volle borst meegezongen wordt... Komt dat door de tekst? Door de melodie? Of zijn er andere factoren?Hendrikus schreef: ↑21 mei 2025, 16:40"Ik zal er zijn" is prima te doen met een gemeente. Het lied komt vaker voorbij dan me lief is, eerlijk gezegd, maar ze zingen het uit volle borst.
En waarom zou het bij een begrafenis lastiger zijn? Hooguit doordat de aanwezigen een heterogeen geheel vormen, waarvan sommigen überhaupt niet gewend zijn om naar een kerk te gaan, anderen alleen gewend zijn op hele noten te zingen, het Sela-lied wellicht niet kennen, enz.
En dan maakt het blijkbaar ook niet uit dat Psalm 42 door een remonstrantse toneelschrijfster is berijmd

~~Soli Deo Gloria~~
Nee, waarom zou dat uitmaken? Als het maar goed gedaan is. Zo is het ook bij bijbelvertalingen.
Natuurlijk. Maar desondanks vind ik het wel vermakelijk dat het hier nu al tijdenlang gaat over vermeend remonstranitsme in liederen van Sela, terwijl we met z'n allen zo ongeveer elke zondag "'t Hijgend hert der jacht ontkomen" zingen van de remonstrantse Lucretia van Merken.
~~Soli Deo Gloria~~
Bijzondere constatering. Lucretia Wilhelmina van Merken was betrokken bij de berijming 1773 van Psalm 42, omdat ze deel uitmaakte van het genootschap Laus Deo, Salus Populo, maar dit is bepaald niet te kenschetsen als een zelfstandig werk van haar hand.Hendrikus schreef: ↑22 mei 2025, 12:06Natuurlijk. Maar desondanks vind ik het wel vermakelijk dat het hier nu al tijdenlang gaat over vermeend remonstranitsme in liederen van Sela, terwijl we met z'n allen zo ongeveer elke zondag "'t Hijgend hert der jacht ontkomen" zingen van de remonstrantse Lucretia van Merken.
En wat is hier overigens 'vermakelijk' aan?