De discussie over "homsexualiteit en de visie erop" is een uitvloeisel van het dieperliggende issue, hoe lezen we de Schrift. Dat veroorzaakt telkenmale de het ontbreken van de "common ground". En een zin als:Ad Anker schreef: ↑23 nov 2024, 15:48We zijn het eens. Dat heb ik hieronder volgens mij al aangegeven. Ter verduidelijking: Jouw interpretatie van huwelijkstrouw is buiten de forumregels en daar wordt op geacteerd. Het is ook zinnig om dan n.a.v. onze belijdenis een inhoudelijk weerwoord te geven.Wim Anker schreef: ↑23 nov 2024, 15:27Dit is m.i. onjuist. Per definitie moeten gesprekspartners het over bepaalde dingen eens zijn. Dat geld altijd en overal.Ad Anker schreef: ↑23 nov 2024, 14:38Dit gebeurt mij dus te vaak. Ik ga er niet meer op in. Mij wordt onrecht aangedaan, ik ga niet meer in gesprek. Is het echt te moeilijk om inhoudelijk een weerwoord te hebben? Ik vind dit oprecht lastig. Het geeft blijk van het jezelf superieur voelen t.o.v. andere posters. Tja, zoek dan een forum waar je daar geen last van hebt. Ik kan je vertellen dat je die niet vindt.
En op rf geld de grondslag. Weerwoord (discussie) is eigenlijk niet mogelijk als het Scrhiftgezag (inclusief de interpretatie van de opstellers van de grondslag!) geen common ground is. Het is niet mogelijk om de 3FvE te onderschrijven en een ander idee te hebben hoe de bijbel te lezen dan de interpretatie van de opstellers.
Als ik huwelijkstrouw interpreteer als "dat betekent enkel dat je niet je ring afdoet als je vreemdgaat" dan heeft het geen enkele zin om inhoudelijk te discussieren met iemand die de 3FvE als interpretatie van huwelijkstrouw voorstaat.
De tendens hier is: Wees het volkomen met me eens, en zorg dat ik dat niet hoef uit te leggen. Want als ik iets uit moet leggen op grond van de belijdenis, betekent het dat jij hier niet hoort op dit forum. Dat hoor ik de laatste tijd wel eens.
is m.i. gewoon onmogelijk. Het tweede deel van de zin ontkracht het eerste. Daarom is mijn voorbeeld van "huwelijkstrouw" volledig relevant (al is het gechargeerd) en - in de lijn van @DDD - helemaal niet tegen de forumregels. Want hiermee onderschrijf ik wel de huwelijkstrouw in de belijdenis, maar heb wel een andere uitleg ervan.DDD schreef:.. ik onderschrijf de forumgrondslag. En ik heb op sommige punten een andere schriftuitleg,
En daar zou de discussie over moeten gaan. Hoe lezen we de Schrift en hoe niet? Dit is een fundamenteel issue.
(Overigens schrijf ik dit niet om op deze manier mijn gelijk te halen over modbeleid of zo, dit is een andere discussie).