Ik vermoed dat hij niet doelde op de sacramenten.Marco schreef: ↑13 aug 2024, 09:06 Blablabla... Leuk om het over allerhande termen en zinsneden te hebben die gebruikt worden, maar dit topic is al een dikke maand ontspoord. Kan iemand het nog eens hebben over het gebruik van Doop en Avondmaal, in plaats van de vraag of die-en-die predikant het wel precies goed bedoelde toen hij vroeg of de gemeente ook voor hém wilde bidden, of over een of andere bekende uitdrukking?
Uiteindelijk draait deze kandidaat namelijk de zaken compleet om, als hij tenminste met 'de middelen' de sacramenten bedoelt:Johannes 3:16 schreef: ↑24 jun 2024, 20:53 In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
1. De Heere staat er zelf voor in, inderdaad. Dan is een zinsnede 'kon het zijn dat de Heere het zegenen wil' grote onzin: Hij heeft beloofd dat Hij dat zegenen wil. Niks 'kon het zijn'. Waarom zegt een kandidaat (die nog niet bedorven is door jarenlange sleur) het nou eens niet gewoon recht voor z'n raap??
2. 'Dan hoop ik'... Daar zit hij compleet verkeerd. Getrouw aan Zijn Woord zijn zij die Zijn omgang gevonden hebben. De middelen gebruiken doen zij die het buiten zichzelf zoeken en alle zorgen op Hem leggen.
3. Niets mis met de oproep om niet rustig te blijven zitten als je weet dat je verkeerd zit. Maar de manier waarop in dit stuk preek gesproken wordt over vragen om bekering veronderstelt dat er door niet-bekeerden en niet-wedergeborenen tot God gesmeekt kan worden. Door mensen die uit zichzelf God haten en uit zijn op alle kwaad.. Ook hier geldt: zeg het nou eens recht voor z'n raap. Lig maar eens wakker, ga naar God en breng het voor Hem. Hij heeft beloofd dat Hij het wil doen. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.O, laat je plaats aan de avondmaalstafel nooit, maar dan ook nooit leeg.
Dus.