-knip, hou het bij de feiten-Henk J schreef: ↑30 jan 2024, 14:16 Volgens prof. Van Vlastuin is het proefschrift voorlopig niet in geding: https://cvandaag.nl/99736-prof-dr-van-v ... -in-geding
Promotie ds. G.W.S. Mulder (uit: Gereformeerde Gemeenten)
-
Re: Promotie ds. G.W.S. Mulder (uit: Gereformeerde Gemeenten)
Fijn dat er zo snel gereageerd wordt door de moderators!
- Heidebloem
https://www.refoweb.nl/nieuws/1735/comm ... -antwoord/
Refoweb over het antwoord van dr vd Brink.
Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
-
Jammer dat ook RW op de feiten vooruit loopt. Ik wist niet dat Cvdaag en RW een samenwerkingsverband hebben. Het verklaart voor mij wel het een en ander.Heidebloem schreef: ↑30 jan 2024, 15:06 https://www.refoweb.nl/nieuws/1735/comm ... -antwoord/
RW schreef: Nu bleek nota bene dat zelfs in een dissertatie de visie van Saldenus op de prediking van wet en evangelie verkeerd wordt weergegeven. Het probleem blijkt dus niet alleen aanwezig te zijn in de actuele prediking, maar ook door te werken in de theologische wetenschapsbeoefening. Kort gezegd: het probleem is nog ernstiger en groter dan het aanvankelijk leek.
Hier wat geknipt. Onthoud is van speculaties en diskwalificaties.
- Maanenschijn
Ik heb het proefschrift destijds gelezen en vind jet interessant. Maar ik mis kennis om de inhoud te beoordelen.
Op RW las ik:
'Anderhalf jaar lang al probeert ds. Van den Brink duidelijk te maken dat onder bevindelijk-gereformeerden de visie op wet en evangelie onbijbels en ongereformeerd naar voren wordt gebracht. Nu bleek nota bene dat zelfs in een dissertatie de visie van Saldenus op de prediking van wet en evangelie verkeerd wordt weergegeven. Het probleem blijkt dus niet alleen aanwezig te zijn in de actuele prediking, maar ook door te werken in de theologische wetenschapsbeoefening. Kort gezegd: het probleem is nog ernstiger en groter dan het aanvankelijk leek.'
Klopt het dat de visie van Saldenus geweld is aangedaan? Wie kan deze passage duiden? Wat dit is een grotere beschuldiging dan het missen van wat voetnoten.
Op RW las ik:
'Anderhalf jaar lang al probeert ds. Van den Brink duidelijk te maken dat onder bevindelijk-gereformeerden de visie op wet en evangelie onbijbels en ongereformeerd naar voren wordt gebracht. Nu bleek nota bene dat zelfs in een dissertatie de visie van Saldenus op de prediking van wet en evangelie verkeerd wordt weergegeven. Het probleem blijkt dus niet alleen aanwezig te zijn in de actuele prediking, maar ook door te werken in de theologische wetenschapsbeoefening. Kort gezegd: het probleem is nog ernstiger en groter dan het aanvankelijk leek.'
Klopt het dat de visie van Saldenus geweld is aangedaan? Wie kan deze passage duiden? Wat dit is een grotere beschuldiging dan het missen van wat voetnoten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Als ik Calvijn lees interpreteer ik dat met mijn referentiekader. Vrijgemaakten hebben een heel ander referentiekader en daarom voeren die al jaren ruzie over de juiste interpretatie van Calvijn met de bevindelijk gereformeerden. Zoiets is hier ook aan de gang. Zoals je in de krant kunt lezen komt dit onderwerp eens in de 30 jaar terug.Maanenschijn schreef: ↑30 jan 2024, 15:50 Klopt het dat de visie van Saldenus geweld is aangedaan? Wie kan deze passage duiden? Wat dit is een grotere beschuldiging dan het missen van wat voetnoten.
Denk aan Kievit - Woelderink, Kersten - Jongeneel, Kamphuis - Graafland enz.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit hangt van urgentie af. Allereerst zijn fouten snel gemaakt, ik heb (in ander vakgebied) in promotiecommissie gezeten en ontdekte essentiële fout die niet ontdekt was door auteurs, promotor, reviewers van artikel en rest van promotiecommissie. Het gebeurt vaak genoeg dat een van drie artikel reviewers een fout oppikken terwijl anderen deze missen. Checken of referenties goed gedaan zijn gebeurt waarschijnlijk alleen in geval van wantrouwen/verbazing.Wim Anker schreef: ↑29 jan 2024, 20:05Denk dat ik het heel helder hebt. Als er alleen al een 'vermoeden' is dat er iets niet klopt aan het proefschrift dient dit openbaar aangegeven te worden.
Net zoals een brug waarvan wordt 'vermoed' dat deze onveilig is wordt afgesloten tot nader onderzoek.
Christelijke omgangsvormen is niet "onder de tafel houden". In teveel sectoren zien we de schade die dit aanricht.
Als je misstanden/fouten vermoedt schrijf je naar auteur of promotor (of tijdschrift). Je kunt wel deelnemen aan openbaar debat (ook op sociale media) als het onderwerp ter sprake komt of al veel onderwerp van discussie is, maar dan zorg je ook dat de auteur op de hoogte is (even een mailtje dat je wat over zijn/haar werk schrijft of zo).
Twijfels naar buiten brengen als er geen verdere aanleiding toe is om dit te doen voor het echt uitgezocht is, lijkt me niet op zijn plaats.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG schreef:
Jammer dat ook RW op de feiten vooruit loopt. Ik wist niet dat Cvdaag en RW een samenwerkingsverband hebben. Het verklaart voor mij wel het een en ander.
Dat samenwerkingsverband is er volgens mij met meerdere organisaties. Ze plaatsen ook vaak artikelen van KiesLeven bijvoorbeeld.
- Delftenaar
Op zich logisch. Er is speelt ook commercie.
Ik zeg nee, volgens mij zeggen Saldenus en Mulder exact het zelfde, ook al zou Mulder het van Van den End hebben overgenomen er is geen vergschil tussen deze drie alleen verkeerde voetnoten van Mulder.
Even voor mijn beeldvorming
M promoveert met V als promotor. Beiden zijn predikant van de GG. B ( HHK) vindt het promotieonderzoek van te laag niveau en het VU doet nu nader onderzoek.
Klopt dit?
Als dit klopt, wat is dan het probleem? Waarom mag B inhoudelijk niets vinden van het werk van M?
M promoveert met V als promotor. Beiden zijn predikant van de GG. B ( HHK) vindt het promotieonderzoek van te laag niveau en het VU doet nu nader onderzoek.
Klopt dit?
Als dit klopt, wat is dan het probleem? Waarom mag B inhoudelijk niets vinden van het werk van M?
- Maanenschijn
V (van Vlastuin) is HHK en geen GG, maar ik denk dat kerk van de promotor in deze helemaal geen rol (zou moeten) speelt.merel schreef:Even voor mijn beeldvorming
Klopt dit?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Dr. vd Brink mag vanzelfsprekend iets vinden van het werk van dr. Mulder. De manier waarop oogt alleen niet fraai. Zie ook het bericht van Parsifal.merel schreef: ↑30 jan 2024, 19:14 Even voor mijn beeldvorming
Klopt dit?
Nieuw artikeltje over dr. van den Brink en de dissertatie van ds. G.W.S. Mulder. Het artikel zit achter een betaalmuur.
Kan iemand even de krenten uit de pap halen en hier weergeven?
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal
Kan iemand even de krenten uit de pap halen en hier weergeven?
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal