Misschien kun je deze vraag nog eens beantwoorden, Scheepsbel. Je poneert allerlei stelligheden, maar geen idee hoe je erbij komt.Refiosi schreef: ↑06 jan 2025, 14:32Wat zijn je bronnen hiervoor?Scheepsbel schreef: ↑06 jan 2025, 13:47Inderdaad komt Ds P Blok voor in dat archief, er is onderzoek gedaan door de politieke recherche afdeling die opdracht hadden collaborateurs op te zoeken en deze vonden een aanleiding toen nog P Blok voor het tribunaal Rotterdam te dagen, blijkbaar is hier niks gegrond uitgekomen anders was hij wel vervolgt dat was in die tijd keihard, er blijft altijd twijfel in zulke zaken, zeker op het eiland waren veel gg,ers er van overtuigd dat de joden het zelf over zich af hadden geroepen door Christus te kruisigen, ik hoor mijn oma dat nog zeggen, dit soort uitspraken gaf al aanleiding voor sommige mensen om hen collaborateurs te noemen en misschien wel terecht, Ds P Blok zat zeker niet in het verzet. er zullen wel weer veel verhalen naar buiten komen nu en dat als die waar zijn is het goed dat men open kaart speelt hoe pijnlijk dit ook kan zijn. al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel.Herman schreef: ↑06 jan 2025, 13:30 Er komt een archief vrij, dat is juist heel betrouwbaar. Alleen zegt het voorkomen van een naam niets over de schuld van iemand, maar van het feit dat er mogelijk een onderzoek naar strafbare feiten is geweest.
De vraag is bijvoorbeeld of de joodse namen die voorkomen van onschuldige slachtoffers zijn of dat die mensen een rol hebben gespeeld in het verraden van anderen. Daar zijn een paar beroemde voorbeelden van.
En verder: wat zegt het dat de eerste gemeente van ds. P. Blok op Goeree-Overflakkee was? Waren alle ouderen die wisten van zijn vermeende oorlogsverleden, dan overleden? Volgens mij had hij een naam die klonk als een klok, op Goeree.