Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.helma schreef:Maar het gaat me ook even om de andere kant; een kleine gemeente moet ook een predikant kunnen betalen.Tiberius schreef:Dat niet. Maar ik zou het ook niet af willen straffen met minder geld.helma schreef:(en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)
Daarnaast krijgt men, zoals WimA terecht opmerkt, al kinderbijslag.
Beroep je iemand die 'kinderloos' is of geen gezin meer thuis heeft; dan zou het voor een kleine gemeente minder belastend zijn als zo'n predikant minder traktement nodig heeft.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeente
Dat is wel een beetje onbescheiden: de hele zak.GGBeroopingswerk schreef:Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.helma schreef:Maar het gaat me ook even om de andere kant; een kleine gemeente moet ook een predikant kunnen betalen.Tiberius schreef:Dat niet. Maar ik zou het ook niet af willen straffen met minder geld.helma schreef:(en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)
Daarnaast krijgt men, zoals WimA terecht opmerkt, al kinderbijslag.
Beroep je iemand die 'kinderloos' is of geen gezin meer thuis heeft; dan zou het voor een kleine gemeente minder belastend zijn als zo'n predikant minder traktement nodig heeft.
Dat hij het eerste beroep niet aannam o.a. vanwege het geld blijkt onzin, gezien het aannemen van het tweede beroep.
-
En bij het aannemen van dit tweede beroep heeft hij bekend dat hij het eerste beroep aan had moeten nemen, maar om menselijke redenen (waarvan het traktement er één van was) dit toen niet heeft gedaan. Bij het bedanken voor het eerste beroep heeft de ouderling van OGG Rhenen hem ook al gevraagd of hij zich niet vergiste!refo schreef:Dat is wel een beetje onbescheiden: de hele zak.GGBeroopingswerk schreef:Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.
Dat hij het eerste beroep niet aannam o.a. vanwege het geld blijkt onzin, gezien het aannemen van het tweede beroep.
Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.johannes123 schreef:Ja zeer zeker wel laatste tijd komen er volgens het kerkblad van classis Tholen er weer meer mensen over naar deze gemeente. Het is een hele fijne open gemeente, er zitten ongeveer 1000 mensen in deze kerk voor zo'n klein dorp is dat echt heel veel, ieder dorp om Dirksland heen is een GerGem te vinden middelharnis nieuwe tonge ouddorp enzAnker schreef:johannes123 schreef:Gisteren (Hemelvaartsdag) naar de Gereformeerde Gemeente van Dirksland geweest...
Wat een geweldige grote en groeiende gemeente, goede en met stichting prekende predikant gehoord (Ds. P. Blok)
en niet te vergeten het zingen: de bovenstem galmde er bovenuit echt met 1 woord: Indrukwekkend, ik geloof vast dat de Heere werkt ook daar, in het behoudende Dirksland, tot Zijn eer en tot der zielen zaligheidGroeien doet het niet echt. Mooi dat je het naar je zin hebt gehad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Je weet nu dus echt niet wat je zegt.refo schreef:Dat is wel een beetje onbescheiden: de hele zak.GGBeroopingswerk schreef: Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.
-
Ja dat klopt! Maar dit jaar zijn er al weer aardig wat mensen overgekomen dus ledental zit nu weer boven de 1000!Luther schreef:Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.johannes123 schreef:Ja zeer zeker wel laatste tijd komen er volgens het kerkblad van classis Tholen er weer meer mensen over naar deze gemeente. Het is een hele fijne open gemeente, er zAnker schreef:johannes123 schreef:Gisteren (Hemelvaartsdag) naar de Gereformeerde Gemeente van Dirksland geweest...
Wat een geweldige grote en groeiende gemeente, goede en met stichting prekende predikant gehoord (Ds. P. Blok)
en niet te vergeten het zingen: de bovenstem galmde er bovenuit echt met 1 woord: Indrukwekkend, ik geloof vast dat de Heere werkt ook daar, in het behoudende Dirksland, tot Zijn eer en tot der zielen zaligheidGroeien doet het niet echt. Mooi dat je het naar je zin hebt gehad.
Zitten ongeveer 1000 mensen in deze kerk voor zo'n klein dorp is dat echt heel veel, ieder dorp om Dirksland heen is een GerGem te vinden middelharnis nieuwe tonge ouddorp enz
Hoe kom je daar toch bij. Het is echt niet waar wat je allemaal verkondigt hier!johannes123 schreef:Ja dat klopt! Maar dit jaar zijn er al weer aardig wat mensen overgekomen dus ledental zit nu weer boven de 1000!Luther schreef: Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.
-
Johannes, warom zo'n ontzettend grote fan van GerGem Dirksland? De gemeente is volgens mij nog vacant ook...
Anker schreef:Hoe kom je daar toch bij. Het is echt niet waar wat je allemaal verkondigt hier!johannes123 schreef:Ja dat klopt! Maar dit jaar zijn er al weer aardig wat mensen overgekomen dus ledental zit nu weer boven de 1000!Luther schreef: Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.

Hoe groot zijn je ogen inmiddels, Anker?
-
ik lees de kerkbode van de classis Tholen dus betrouwbare bron
-
En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
-
Mag je geen fan zijn van een gemeente? en wat boeit het als een gemeente vacant is? dan kan je er ineens geen fan van zijn?sirdanilot schreef:Johannes, warom zo'n ontzettend grote fan van GerGem Dirksland? De gemeente is volgens mij nog vacant ook...
meeste vacante gergem gemeenten hebben iedere zondag wel 1 keer een dominee! dus vraag me af waar je beter mee af ben een eigen dominee en verder niemand anders horen of alle dominees van je kerkverband horen...?
-
Nee geen statistieken maar wel (zoals in iedere kerkbode van elke gemeente) de mutatiesCuratorium schreef:En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
Ik lees hem ook, maar dan van dit jaar, jij doe van de jaren 90, denk ik.johannes123 schreef:Nee geen statistieken maar wel (zoals in iedere kerkbode van elke gemeente) de mutatiesCuratorium schreef:En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
Groei zit er echt niet in de laatste tijd.
Ik bewaar ze niet, maar volgens mij is het geboortecijfer bijzonder laag.
-
nou de laatste kerkbode waren er nog 4 kinderen geboren afgelopen week ook 2 dus op zich geboortecijfer laag wil ik niet zeggenrefo schreef:Ik lees hem ook, maar dan van dit jaar, jij doe van de jaren 90, denk ik.johannes123 schreef:Nee geen statistieken maar wel (zoals in iedere kerkbode van elke gemeente) de mutatiesCuratorium schreef:En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
Groei zit er echt niet in de laatste tijd.
Ik bewaar ze niet, maar volgens mij is het geboortecijfer bijzonder laag.
gemeente waar ik nu inzit zijn al 1,5 jaar geen kinderen meer geboren dan is het geboortecijfer pas laag;-)