Gereformeerde Gemeenten

GGBeroopingswerk

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door GGBeroopingswerk »

helma schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:(en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)
Dat niet. Maar ik zou het ook niet af willen straffen met minder geld.
Daarnaast krijgt men, zoals WimA terecht opmerkt, al kinderbijslag.
Maar het gaat me ook even om de andere kant; een kleine gemeente moet ook een predikant kunnen betalen.
Beroep je iemand die 'kinderloos' is of geen gezin meer thuis heeft; dan zou het voor een kleine gemeente minder belastend zijn als zo'n predikant minder traktement nodig heeft.
Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.
refo

Bericht door refo »

GGBeroopingswerk schreef:
helma schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:(en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)
Dat niet. Maar ik zou het ook niet af willen straffen met minder geld.
Daarnaast krijgt men, zoals WimA terecht opmerkt, al kinderbijslag.
Maar het gaat me ook even om de andere kant; een kleine gemeente moet ook een predikant kunnen betalen.
Beroep je iemand die 'kinderloos' is of geen gezin meer thuis heeft; dan zou het voor een kleine gemeente minder belastend zijn als zo'n predikant minder traktement nodig heeft.
Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.
Dat is wel een beetje onbescheiden: de hele zak.
Dat hij het eerste beroep niet aannam o.a. vanwege het geld blijkt onzin, gezien het aannemen van het tweede beroep.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

refo schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.
Dat hij het eerste beroep niet aannam o.a. vanwege het geld blijkt onzin, gezien het aannemen van het tweede beroep.
En bij het aannemen van dit tweede beroep heeft hij bekend dat hij het eerste beroep aan had moeten nemen, maar om menselijke redenen (waarvan het traktement er één van was) dit toen niet heeft gedaan. Bij het bedanken voor het eerste beroep heeft de ouderling van OGG Rhenen hem ook al gevraagd of hij zich niet vergiste!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

johannes123 schreef:
Anker schreef:
johannes123 schreef:Gisteren (Hemelvaartsdag) naar de Gereformeerde Gemeente van Dirksland geweest...
Wat een geweldige grote en groeiende gemeente, goede en met stichting prekende predikant gehoord (Ds. P. Blok)
en niet te vergeten het zingen: de bovenstem galmde er bovenuit echt met 1 woord: Indrukwekkend, ik geloof vast dat de Heere werkt ook daar, in het behoudende Dirksland, tot Zijn eer en tot der zielen zaligheid
:hum Groeien doet het niet echt. Mooi dat je het naar je zin hebt gehad.
Ja zeer zeker wel laatste tijd komen er volgens het kerkblad van classis Tholen er weer meer mensen over naar deze gemeente. Het is een hele fijne open gemeente, er zitten ongeveer 1000 mensen in deze kerk voor zo'n klein dorp is dat echt heel veel, ieder dorp om Dirksland heen is een GerGem te vinden middelharnis nieuwe tonge ouddorp enz
Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Gewoon weer ouderwets 'op de zak' beroepen. Zo is dominee Van Prooijen ook naar (OGG) Rhenen gegaan. Hij had voor het eerste beroep bedankt, onder andere (niet alleen!) omdat hij meende dat ze het beloofde traktement nooit op zouden kunnen brengen met circa 60 kerkgangers op zondag. Bij het tweede beroep, enkele maanden later, nam hij het aan op voorwaarde dat hij geen traktement zou krijgen. Hij wilde alleen de inhoud van de zak, verder niets. En hij is niet van armoe vertrokken of van honger gestorven, maar hij stierf te Rhenen, oud en der dagen zat.
Je weet nu dus echt niet wat je zegt.
johannes123

Bericht door johannes123 »

Luther schreef:
johannes123 schreef:
Anker schreef:
johannes123 schreef:Gisteren (Hemelvaartsdag) naar de Gereformeerde Gemeente van Dirksland geweest...
Wat een geweldige grote en groeiende gemeente, goede en met stichting prekende predikant gehoord (Ds. P. Blok)
en niet te vergeten het zingen: de bovenstem galmde er bovenuit echt met 1 woord: Indrukwekkend, ik geloof vast dat de Heere werkt ook daar, in het behoudende Dirksland, tot Zijn eer en tot der zielen zaligheid
:hum Groeien doet het niet echt. Mooi dat je het naar je zin hebt gehad.
Ja zeer zeker wel laatste tijd komen er volgens het kerkblad van classis Tholen er weer meer mensen over naar deze gemeente. Het is een hele fijne open gemeente, er z
Zitten ongeveer 1000 mensen in deze kerk voor zo'n klein dorp is dat echt heel veel, ieder dorp om Dirksland heen is een GerGem te vinden middelharnis nieuwe tonge ouddorp enz
Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.
Ja dat klopt! Maar dit jaar zijn er al weer aardig wat mensen overgekomen dus ledental zit nu weer boven de 1000!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

johannes123 schreef:
Luther schreef: Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.
Ja dat klopt! Maar dit jaar zijn er al weer aardig wat mensen overgekomen dus ledental zit nu weer boven de 1000!
Hoe kom je daar toch bij. Het is echt niet waar wat je allemaal verkondigt hier!
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Johannes, warom zo'n ontzettend grote fan van GerGem Dirksland? De gemeente is volgens mij nog vacant ook...
freek

Bericht door freek »

Anker schreef:
johannes123 schreef:
Luther schreef: Ik heb sinds gisteren het nieuwe jaarboek GG 2014 in bezit. De gemeente Dirksland had in (2000) 1171 leden/doopleden; nu (2014) 988. Dat lijkt me een sterke teruggang: meer dan 10% eraf in 15 jaar.
Hoe kom je daar toch bij. Het is echt niet waar wat je allemaal verkondigt hier!
:haha
Hoe groot zijn je ogen inmiddels, Anker?
johannes123

ik lees de kerkbode van de classis Tholen dus betrouwbare bron
Curatorium

Bericht door Curatorium »

En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
johannes123

sirdanilot schreef:Johannes, warom zo'n ontzettend grote fan van GerGem Dirksland? De gemeente is volgens mij nog vacant ook...
Mag je geen fan zijn van een gemeente? en wat boeit het als een gemeente vacant is? dan kan je er ineens geen fan van zijn?
meeste vacante gergem gemeenten hebben iedere zondag wel 1 keer een dominee! dus vraag me af waar je beter mee af ben een eigen dominee en verder niemand anders horen of alle dominees van je kerkverband horen...?
johannes123

Curatorium schreef:En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
Nee geen statistieken maar wel (zoals in iedere kerkbode van elke gemeente) de mutaties
refo

Bericht door refo »

johannes123 schreef:
Curatorium schreef:En daarin staan zeker iedere week de statistieken van de gemeente Dirksland?
Nee geen statistieken maar wel (zoals in iedere kerkbode van elke gemeente) de mutaties
Ik lees hem ook, maar dan van dit jaar, jij doe van de jaren 90, denk ik.
Groei zit er echt niet in de laatste tijd.
Ik bewaar ze niet, maar volgens mij is het geboortecijfer bijzonder laag.
johannes123

refo schreef:
johannes123 schreef:
Ik lees hem ook, maar dan van dit jaar, jij doe van de jaren 90, denk ik.
Groei zit er echt niet in de laatste tijd.
Ik bewaar ze niet, maar volgens mij is het geboortecijfer bijzonder laag.
nou de laatste kerkbode waren er nog 4 kinderen geboren afgelopen week ook 2 dus op zich geboortecijfer laag wil ik niet zeggen
gemeente waar ik nu inzit zijn al 1,5 jaar geen kinderen meer geboren dan is het geboortecijfer pas laag;-)
Plaats reactie