Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Nasrani

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Nasrani »

Voor zover ik het kan beoordelen wordt er door mensen die lid zijn van een (O)GG(IN) kerkverband heftig geageerd tegen de outfit van deze predikant. Binnen de HHK heb je een deel die de hervormde traditie aanhouden waarbij er oa ruimte is voor dit soort zaken. Verschil in (sub)cultuur.
Ik begrijp de heftige reacties niet als je niks met deze predikant hebt te maken.
In het eerste gedeelte van het filmpje loopt hij er gewoon erg netjes bij. Daar hoor ik niemand over.
Deze man verdient respect en waardering door zijn ambt en niet vanwege zijn kleding. Ik lees best wel stevige uitspraken, zijn die minder erg dan de outfit van deze predikant als het gaat om Gods geboden?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het argument van wereldgelijkvormigheid focust zich wel erg eenzijdig op de kleding. Waarom is er geen bezwaar tegen dat hij (en die peniskokerdragende bekeerlingen) zich laten filmen? Films zijn minstens zo wereldgelijkvormig. Alle dominees die ik ken rijden in een auto. Dat doet de wereld ook.
Het argument van wereldgelijkvormigheid wordt naar mijn idee met name ingezet rond kleding, omdat we daar graag een vertraging ten opzichte van de wereld met een jaar of 20 zien (zie bijvoorbeeld de acceptatie van de niet-lange rok en de jeanskleding in het verleden), terwijl we bij overige wereldgelijkvormigheden een jaar of 5-10 wel genoeg vinden (zie bijvoorbeeld de inzet van film, internet).

Wat de casus betreft: ik zou mij niet laten filmen in dergelijke functionele kleding, als ik predikant zou zijn. Ik mag hopen dat de volgende predikant in de serie niet aangeeft dat hij graag zwemt, waarna hij en zijn vrouw in badpak en bikini tevoorschijn springen. Die kleding is handig als je zwemt, maar niet persé nodig om je verhaal kracht bij te zetten. Wielrennen in zo'n pakje vind ik prima. Zwemmen in zwemkleding eveneens. Maar hou zulke functionele kleding voor die gelegenheden. Het ziet er meestal al raar genoeg uit. Net als ikzelf op mijn gigantische wandelschoenen of mijn afzichtelijke wandelsandalen. Die gaan ook pas aan als ik de trein uit ben, terwijl ik meestal geen cameraploeg achter me aan heb en ook al geen ambt vervul.
Wat ambtskleding betreft: ik kan er niet een heel goed Bijbels argument voor bedenken. En tegelijk zou ik het wel heel niet-prettig vinden als de kerkenraad zondag op z'n zaterdags in de kerkenraadsbank zit. Nog eens over nadenken terwijl ik verder ga met klussen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bogerman schreef:
Ad Anker schreef:
Bogerman schreef:Dan hebt u de diepte van wat ik heb bedoeld niet gevoeld. 
Leg dat eens uit?

Ik vind ook wat van de reportage en zou er zo niet voor kiezen. Anderzijds wil ik er echt geen oordeel over geven.

Onlangs las ik een boekbespreking door de hoofdredacteur van de Saambinder waarin iemand voor gek gezet werd. Ik vind dat vele malen verwerpelijker dan deze outfit.
Nee dat wil ik niet uitleggen. Ik heb hiervoor genoeg toegelicht. Die boekbespreking vond ik juist goed.
Dan zijn we het op onderdelen niet eens, Bogerman.

Ik heb nog wel een vraag: de baard van Bogerman, hoe kijk je daar tegenaan? Dat is een serieuze vraag hoor! Wim Anker noemde gisteren elders dat men zich tegenwoordig gladscheert als de schandknapen in de Romeinse tijd, maar zo'n baard is tegenwoordig weer aanstootgevend. Wat is jouw visie?
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Bogerman schreef:
GGotK schreef:Zomerserie over wat predikanten doen in de zomerperiode (en daarbuiten) ter ontspanning. De tweede aflevering met ds. Kazen.

https://www.youtube.com/watch?v=Hdh7rN1TNFU
Ik heb er toch wel moeite mee dat een dienaar van het Woord op een racefiets stapt en ook racekleding aan doet. Ik denk niet dat dit past bij het ambt van predikant. Niet in de gereformeerde gezindte in ieder geval. Wordt deze wereld niet gelijkvormig!! Een dominee moet altijd herkenbaar zijn als dominee. Ook in z’n vrije tijd. Ik zou er wel moeite mee hebben om hem dan zondags nog serieus te nemen als hij spreekt over de ernst van de zonde en de naderende eeuwigheid.
In mijn geval (PKN) zou ik de predikant dan met gewaad en stola achter de winkelwagen tegen moeten komen in de rij van de kassa.
Beetje onpraktisch wel.
Wel handig met klussen zoals schilderen.
Het dekt goed af.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Bertiel

Bericht door Bertiel »

als er geen lichaamsvormen zichtbaar mogen zijn, dan is dat wel de ideale oplossing! :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Van Ewijk

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Van Ewijk »

Ditbenik schreef: Een rondje op de racefiets is heel gezond, (zolang je overeind blijft). Ik kan geen enkele bijbelse grond bedenken waarom een predikant niet op een racefiets mag rijden. Zoals ik ook niet kan bedenken welke bijbelse grond je kunt aandragen om altijd in een lange zwarte broek en een wit overhemd gekleed zijn. Daarom houd ik me maar aan artikel 7 van de NGB.
Niets aan toe te voegen.
Behalve dan mijn strikt persoonlijke mening dat ik racefietsers bij uitstek de arrogantste en gevaarlijkste groep in het verkeer vind, op automobilisten onder invloed na, dat ik zeer zeker ook niet zit te wachten op 65 plussers in strakke outfit, en dat ik vind dat sport ( met de uitzondering van hardlopen) niet in het verkeer thuis hoort.

Maar bijbelse argumenten? Nee, die kan ik in alle eerlijkheid niet bedenken.
Mara

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef: In mijn geval (PKN) zou ik de predikant dan met gewaad en stola achter de winkelwagen tegen moeten komen in de rij van de kassa.
Beetje onpraktisch wel.
Wel handig met klussen zoals schilderen.
Het dekt goed af.
:haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig

Bericht door Mistig »

Nasrani schreef:Voor zover ik het kan beoordelen wordt er door mensen die lid zijn van een (O)GG(IN) kerkverband heftig geageerd tegen de outfit van deze predikant. Binnen de HHK heb je een deel die de hervormde traditie aanhouden waarbij er oa ruimte is voor dit soort zaken. Verschil in (sub)cultuur.
Ik begrijp de heftige reacties niet als je niks met deze predikant hebt te maken.
In het eerste gedeelte van het filmpje loopt hij er gewoon erg netjes bij. Daar hoor ik niemand over.
Deze man verdient respect en waardering door zijn ambt en niet vanwege zijn kleding. Ik lees best wel stevige uitspraken, zijn die minder erg dan de outfit van deze predikant als het gaat om Gods geboden?
Ik vind het te makkelijk om te stellen dat het juist de mensen uit de (O)GG(iN) zijn die heftig reageren. Er zijn er ook een behoorlijk aantal GG-leden die hier al gezegd hebben zich er niet druk over te willen maken en er in elk geval geen oordeel over te hebben. En hierbij sluit ik mezelf in, want ik vind dit echt een onzinnige discussie.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
refo

Bericht door refo »

Ik heb het filmpje even gescand. Voor de fijnproevers: de gewraakte wieler-outfit is zwart. En de (eveneens gewraakte) bidon is niet van Jumbo Visma.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Wat mij nog het meest stoort is dat predikanten en andere ambtsdragers in deze niet als mens gezien mogen worden maar als instituut.
Dit stoort mij wel.
Staat mijn inziens zelfs haaks op de kruisgang van de Heere Jezus die zelf openbaar fysiek erg is vernederd en heeft geleden.
Staat de dienaar dan boven de meester?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Ik heb het filmpje even gescand. Voor de fijnproevers: de gewraakte wieler-outfit is zwart. En de (eveneens gewraakte) bidon is niet van Jumbo Visma.
Wat gebeurt er als jij 'Lotto Jumbo' intypt op Google?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Tegelijk met dit topic kunnen we ook het topic over eenwording wel sluiten. Gezien deze reacties is dat natuurlijk een sprookje. We kunnen hier lang of kort over discussiëren maar in bepaalde kerkverbanden is dit dus not done. En uiteraard weet betreffend predikant en het RD dat ook, dus jezelf in een filmpje zo profileren moet je echt willen en zal door een gedeelte van de achterban dan ook als provocerend worden gezien. Wat dat betreft verbaasd me de reactie van alle mensen die het geen probleem vinden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Ik heb het filmpje even gescand. Voor de fijnproevers: de gewraakte wieler-outfit is zwart. En de (eveneens gewraakte) bidon is niet van Jumbo Visma.
Die ligt hier volgens mij ook in de schuur. Kreeg je gratis bij iets bij de Jumbo. Ga je daar nou werkelijk moeilijk over doen?
KDD

Bericht door KDD »

En dan te denken dat er onder ons mensen zijn die uit die sport wereld getrokken zijn.
refo

Bericht door refo »

423
Gesloten