De krant van nú, vól verontrustende berichten!

DDD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik vrees dat dit blad, net zoals het opinieartikel in het RD onlangs, gesubsidieerd wordt vanuit Rusland. Daar is al eerder een onderzoeksartikel over verschenen.
Het is toch niet verboden om conservatieve denkbeelden uit te dragen?
Nee. In Nederland is niets verboden. Ik beweer ook niet dat het verboden is om met subsidies van Rusland vreemde standpunten hier uit te dragen. Ik vond het echter wel schokkend om te ontdekken dat een deel van de FVD-ideologen uit Russische middelen betaald wordt voor hun destabiliserende bijdragen aan de publieke opinievorming.

Vervolgens krijg je ook de gekste dingen. Dat is logisch, want Rusland heeft er belang bij om waarheid en leugen zoveel mogelijk te verwarren. Daarmee krijgen domme mensen vanzelf behoefte aan een sterke leider.

Het artikel in het RD van Mariska de Haas past daar uitstekend bij. En het ergste is nog, dat mensen volkomen integer zulke standpunten kunnen opschrijven.
DDD

Bericht door DDD »

Charles schreef:
DDD schreef:Ik vrees dat dit blad, net zoals het opinieartikel in het RD onlangs, gesubsidieerd wordt vanuit Rusland. Daar is al eerder een onderzoeksartikel over verschenen.
Dit slaat natuurlijk weer helemaal nergens op. :banghead
Ik heb op dit forum eerder een link geplaatst naar een onderzoek daarover. In zijn algemeenheid is het in ieder geval geen onzin: het is algemeen bekend dat Rusland geld investeert in de destabilisering van het westen en het is ook gebleken dat sommige FVD-prominenten al jaren uit Russische middelen betaald worden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Nee. In Nederland is niets verboden. Ik beweer ook niet dat het verboden is om met subsidies van Rusland vreemde standpunten hier uit te dragen. Ik vond het echter wel schokkend om te ontdekken dat een deel van de FVD-ideologen uit Russische middelen betaald wordt voor hun destabiliserende bijdragen aan de publieke opinievorming.

Vervolgens krijg je ook de gekste dingen. Dat is logisch, want Rusland heeft er belang bij om waarheid en leugen zoveel mogelijk te verwarren. Daarmee krijgen domme mensen vanzelf behoefte aan een sterke leider.

Het artikel in het RD van Mariska de Haas past daar uitstekend bij. En het ergste is nog, dat mensen volkomen integer zulke standpunten kunnen opschrijven.
Ik vind dit ook een stukje onbetaalde propaganda, vrijwillig door DDD hier neergezet om zijn zienswijze kracht bij te zetten.

Heeft de rekenkamer haar onderzoek naar de FvD al afgerond?

Leugen en waarheid zijn helaas subjectieve zaken. Je moet daarover praten om tot een goede visie te komen en dat niet weg te zetten door onbewezen wantrouwen te zaaien. Alhoewel ik je kritische opstelling richting de Russische visie op de werkelijkheid wel begrijp en ook steun.

Mariska de Haas is helaas niet van het kaliber Mahatma Ghandi, dus ze zegt verstandige dingen, maar ze heeft helaas geen moreel overwicht.
Laag

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
Laag schreef:Welke boeren liggen er aan het subsidie infuus? De melkveehouderij krijgt subsidie, de varkenshouderij en pluimveehouderij krijgen geen subsidie. Daarnaast, weten wij hoeveel restproducten er in de varkenshouderij verwerkt worden? Restproducten van soja, tarwe, gerst en andere producten, ongeschikt voor menselijke consumptie, worden daar verwerkt.
Het zijn niet enkel de melkveehouders die recht hebben op subsidie. Er zijn verschillende subsidieregelingen. In totaal gaat het in Nederland om honderden miljoenen per jaar aan landbouwsubsidies. Hier tref je een overzicht aan van 2021: https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 2021_0.pdf
Het stikstof verhaal wordt overal aan opgehangen. In de jaren 90 zouden de bossen verdwijnen wegens ammoniak uitstoot uit de veehouderij, niemand hoor je er meer over. Alle miljarden die uitgetrokken worden om boeren te onteigenen, uit te kopen en zo meer, is weggegooid geld. De stikstofproblematiek is een op papier gecreëerde werkelijkheid, in Duitsland en Denemarken mag de uitstoot velen malen hoger zijn, dan in Nederland. Wat is dan het nut van deze maatregelen in Nederland? Als een hond zijn behoefte doet, dan is de uitstoot al te hoog.
De stikstofuitstoot in Nederland is de hoogste in de EU. We stoten per hectare vier keer meer stikstof uit dan het EU-gemiddelde. En te veel stikstof leidt tot afname van de biodiversiteit. De landbouwsector is in Nederland voor meer dan de helft verantwoordelijk voor de uitstoot. Dan is het ook niet vreemd dat er juist van deze sector maatregelen worden gevraagd. Of uitkoop van boeren een probaat middel is, weet ik niet. Dat helpt wellicht alleen als de vrijkomende stikstofrechten worden ingetrokken en niet worden benut voor bouw van o.a. woningen.
Zoals er nu met onze boeren omgegaan wordt, is beneden alle peil. We zijn een verwende natie, en dat blijkt uit hoe we omgaan met onze boeren, geen waardering voor de hoogwaardige producten die ze produceren. Blijkbaar halen we het straks liever uit China, of het Oostblok.
Er is zeker wel waardering voor de agrarische sector, de vraag is enkel of de wijze van produceren houdbaar is voor de lange termijn. Dit zowel voor de brede omgeving als voor de boeren zelf. Ik begrijp dat er veel boeren zijn die moeite hebben om in financiële zin het hoofd boven water te houden.
Het gaat in de stikstofcrisis niet om de natuur, het gaat om de landbouwgrond om huizen te bouwen.
Dat laatste sluit ik zeker niet uit. Politici hebben enkel moeite om het eerlijke verhaal te vertellen.
De oorlog in Oekraïne heeft blijkbaar niemand wakker gemaakt, straks zijn we afhankelijk van Rusland en China voor ons voedsel, als dat de wens is van Europa, het zij zo.
Er zijn deskundigen die verwachten dat er een antiglobaliseringsbeweging op gang komt. Dat betekent dat economieën langzaam ontvlecht worden en dat landen zullen focussen op meer autarkie. Het ligt niet langs de lijn der verwachtingen dat we in grotere mate afhankelijk worden van China en Rusland.
Een economie die op instorten staat, maar Nederland gaat miljarden uitgeven om een sector van ongekende waarde de nek om te draaien.
Niet overdrijven. De primaire landbouwsector maakt nog geen 2% van het bnp uit.
Kijk hoe het met het elektriciteits net gaat, iedereen had dit allang aan zien komen, het raakt vol het net, nu gaan we ook nog eens van het gas af. Industrie terreinen waar warmtepompen verplicht werden, maar waar de eigenaren ze niet mogen gebruiken, want men is bang voor verzakkingen, daarom hebben ze nu een gasaansluiting. Zonnepanelen die niet aan mogen, want het net kan het niet aan, windmolens die niet aan mogen, want het net kan het niet aan.... Werkelijk, ik vraag mij oprecht af, waar zijn we mee bezig, zeer, zeer zorgelijk.
Politici hebben een gebrek aan langetermijnvisie. Zelf ben ik nu inmiddels ruim 10 jaar actief in de energietransitie en al van voor die tijd is er op ambtelijk niveau aangegeven dat het elektriciteitsnetwerk in Nederland niet geschikt is voor grootschalige decentrale opwek.

En dit zijn maar twee van de problemen waar we mee te maken hebben. Ik wil jullie graag wijzen op een recente lezing van Herman Tjeenk Willink. Daarin legt hij haarfijn uit, wat mij betreft, wat ons probleem is. Het betreft de lezing 'Tot zover ben ik gekomen'.

https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... ght=tjeenk
Dank voor de beantwoording.
Natuurlijk wordt er in andere sectoren ook gebruik gemaakt van subsidies, maar geen jaarlijkse subsidies zoals in de melkveehouderij.

Het is logisch dat de stikstofuitstoot in Nederland hoger is tov andere landen, wij produceren meer per hectare. Maar waarom is de norm in Duitsland vele malen hoger? Is daar de biodiversiteit afhankelijk van een andere stikstofuitstoot? Al zouden alle boeren in Nederland stoppen, dan is alsnog de uitstoot te hoog, trek de normen omhoog, en het probleem is opgelost.

De Green Deal van men. Timmermans gaat niet werken, Europa zal alsnog voedsel moeten importeren. Alles op biologische wijze produceren om Europa van voedsel te voorzien, kan niet. Daarbij, we willen niet afhankelijk zijn van Rusland, wat olie betreft, wel wat voedsel betreft?

Het gaat in deze crisis niet om de natuur, dan was mede de industrie aangepakt en Schiphol, om de natuur te redden. Er wordt eenzijdig naar de landbouw gekeken, de grootste beheerder van ons platte land, om landbouwgrond in te wisselen voor steen, asfalt en zonnepanelen.

En dat klagen in de politiek over het dalende vertrouwen, die ligt grotendeels in Den Haag zelf. Wat men zaait, zak men oogsten. Politiek is verworden tot een spelletje, zonder vergezichten, zonder lange termijn visies.

Vanavond zullen we de uitslag van het kabinetsberaad horen.
Klavart

Bericht door Klavart »

Reactie van de SGP op de stikstofbrief:
https://tweedekamer.sgp.nl/actueel/nieu ... ama-dreigt
DDD

Bericht door DDD »

Het zou fijn zijn als de SGP zulke berichten ook naleest op taal.

De inhoud is ook nogal twijfelachtig, maar dat is kennelijk de bedoeling. Gelukkig zal het aantal kalvermesterijen en kippenhouderijen gaan dalen. Dan zal in een volgende corona-uitbraak het aantal doden in Brabant wellicht niet meer zo extreem hoog zijn.

Boeren kunnen gewoon niet zonder strenge regels. In 2015, bij de afschaffing van de melkquota, was voor iedere boer met gezond verstand al duidelijk dat het aantal dieren omlaag moest. Van zelfregulering is niets gekomen. Op een gegeven moment moet de overheid ingrijpen. Dat gebeurt in Nederland meestal eerder te laat dan te vroeg.

In het RD van vandaag staat zelfs een boer die twee (!) jaar geleden nog een stal liet bouwen in een zwaar overbelast gebied. Dat is toch niet te geloven. En geen kritische vraag van de journalist. Evenmin als de boeren grondgebonden activiteiten verwarren met kalvermesterijen. Dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Het zou fijn zijn als de SGP zulke berichten ook naleest op taal.

De inhoud is ook nogal twijfelachtig, maar dat is kennelijk de bedoeling. Gelukkig zal het aantal kalvermesterijen en kippenhouderijen gaan dalen. Dan zal in een volgende corona-uitbraak het aantal doden in Brabant wellicht niet meer zo extreem hoog zijn.
Hiervoor bestaat geen wetenschappelijke onderbouwing! Dit is een ongefundeerde beschuldiging naar de sector toe, daarnaast bevinden er zich niet zoveel kalverhouderijen in Brabant. Gelieve deze woorden terug te nemen of te onderbouwen.
DDD

Bericht door DDD »

De onderbouwing vind je in iedere krant, maar vandaag in het AD op p. 2.
Henk J

Bericht door Henk J »

Heb je een linkje? Ik heb geen ad en kan het via Google niet vinden.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Boeren kunnen gewoon niet zonder strenge regels. In 2015, bij de afschaffing van de melkquota, was voor iedere boer met gezond verstand al duidelijk dat het aantal dieren omlaag moest. Van zelfregulering is niets gekomen. Op een gegeven moment moet de overheid ingrijpen. Dat gebeurt in Nederland meestal eerder te laat dan te vroeg.
Onzin. Sinds 2018 zijn er 200.000 runderen minder, anderhalf miljoen varkens minder en 8 miljoen kippen minder.
DDD schreef:In het RD van vandaag staat zelfs een boer die twee (!) jaar geleden nog een stal liet bouwen in een zwaar overbelast gebied. Dat is toch niet te geloven. En geen kritische vraag van de journalist. Evenmin als de boeren grondgebonden activiteiten verwarren met kalvermesterijen. Dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Wat is de definitie van een overbelast gebied? Teveel beton/asfalt/industrie per vierkante meter?
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef:Heb je een linkje? Ik heb geen ad en kan het via Google niet vinden.
Ik las het bij de tandarts. Het was ook geen wetenschappelijk artikel. Maar er komen ongetwijfeld nog andere artikelen genoeg met bewijzen, dus ik zal nog even opletten de komende dagen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Klavart schreef:
DDD schreef:Boeren kunnen gewoon niet zonder strenge regels. In 2015, bij de afschaffing van de melkquota, was voor iedere boer met gezond verstand al duidelijk dat het aantal dieren omlaag moest. Van zelfregulering is niets gekomen. Op een gegeven moment moet de overheid ingrijpen. Dat gebeurt in Nederland meestal eerder te laat dan te vroeg.
Onzin. Sinds 2018 zijn er 200.000 runderen minder, anderhalf miljoen varkens minder en 8 miljoen kippen minder.
DDD schreef:In het RD van vandaag staat zelfs een boer die twee (!) jaar geleden nog een stal liet bouwen in een zwaar overbelast gebied. Dat is toch niet te geloven. En geen kritische vraag van de journalist. Evenmin als de boeren grondgebonden activiteiten verwarren met kalvermesterijen. Dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Wat is de definitie van een overbelast gebied? Teveel beton/asfalt/industrie per vierkante meter?
Inderdaad, het nuchtere denken ontbreekt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
huisman

Bericht door huisman »

Boeren kunnen gewoon niet zonder strenge regels. In 2015, bij de afschaffing van de melkquota, was voor iedere boer met gezond verstand al duidelijk dat het aantal dieren omlaag moest. Van zelfregulering is niets gekomen. Op een gegeven moment moet de overheid ingrijpen. Dat gebeurt in Nederland meestal eerder te laat dan te vroeg.

In het RD van vandaag staat zelfs een boer die twee (!) jaar geleden nog een stal liet bouwen in een zwaar overbelast gebied. Dat is toch niet te geloven. En geen kritische vraag van de journalist. Evenmin als de boeren grondgebonden activiteiten verwarren met kalvermesterijen. Dat slaat natuurlijk ook nergens op.
1.@DDD spreek jij wel eens een boer of ken je alleen de theorie.
2. Hier bouwen ze op elke vierkante meter een appartementencomplex. Heb ik liever een nieuwe stal in landelijk gebied.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ja hoor. Ik heb jaren op een boerderij gewoond.
Laag

Bericht door Laag »

Waar haal je deze onzin vandaan? Wat heeft corona met kalveren en kippen te maken? Is het niet een wonder dat boeren, boerinnen en boeren gezinnen nog bestaan? Die elke dag in de nabijheid van zulke stallen leven?
Plaats reactie