„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Tiberius
Administrator

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:Hoe weet je nu dat dit gemist wordt? Ken je ds. De Heer? Ken je de heer Bakker?
Omdat mijn naam erin genoemd wordt reageer ik maar even. Het is niet eerlijk om er personen bij te betrekken. Ds. De Heer is onmiskenbaar een kind en knecht van God waar ik veel respect voor heb. Dhr. Bakker ken ik niet.
Ik ken Bakker persoonlijk, en zijn opmerkingen in dat artikel snijden ook wel hout.
Ds. De Heer vind ik erg bot in het artikel, bijvoorbeeld als het gaat over dat lied van Sela. Ook slaat hij in publicaties nogal eens de plank mis over wat hij noemt 'de evangelische beweging'.
Ad Anker schreef:Ik herken zeker wel de opmerking over grensbewaking en wezen.
Ook dat is m.i. een symptoom van het niet om kunnen gaan met verscheidenheid.
De gedachte is: als de grenzen maar nauwkeurig vastliggen, dan komt het wezen vanzelf. En andersom: als de grenzen anders zijn dan we gewend zijn, kan het wezen er niet zijn.
Terwijl het juist andersom is, zoals ds. Van der Weg (die ik overigens ook niet ken) zegt: het begint met het wezen; dat is de kern.

En onze jongeren voelen haarfijn aan of een leraar (of catecheet, enz.) bezig bent met grensbewaking of dat hij/zij leeft vanuit die Kern.
Adagio

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Ook dat is m.i. een symptoom van het niet om kunnen gaan met verscheidenheid.
De gedachte is: als de grenzen maar nauwkeurig vastliggen, dan komt het wezen vanzelf. En andersom: als de grenzen anders zijn dan we gewend zijn, kan het wezen er niet zijn.
Terwijl het juist andersom is.
Bedoel je met verscheidenheid: het niet of minder bewaken van grenzen? Kan er een kern bestaan, zonder de aanwezigheid van een grens? Als er een kennelijk onderscheid is, is de profeet Amos bezig met de kern of met grensbewaking?
Ik haat, Ik versmaad uw feesten, en Ik mag uw verbodsdagen niet rieken. Want ofschoon gij Mij brandoffers offert, mitsgaders uw spijsoffers, Ik heb er toch geen welgevallen aan; en het dankoffer van uw vette beesten mag Ik niet aanzien. Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen. Maar laat het oordeel zich daarheen wentelen als de wateren, en de gerechtigheid als een sterke beek.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Helemaal met je eens Ad! Ik vind het erg jammer dat er reformatorische scholen zijn. Ik zou zelf veel meer een voorstander zijn van een 'brede'christelijke school waar waar een ger gem docent en pkn docent beide andere accenten leggen in de geloofsopvoeding. Ik zat zelf vroeger ook op een dergelijke school waar bepaalde meisjes altijd rokken droegen en anderen nooit en waar de docentenpopulatie varieerde van gereformeerd tot gereformeerde bond en alles daar tussen. Daar werd geen woord aan vuil gemaakt. Op maandag moesten wij altijd een psalm leren, waarbij je zelf mocht 'kiezen' welke vertaling er geleerd werd. Ook werden er andere liederen geleerd. Het ging in volkomen harmonie. Ook de niet kerkelijke ( toen bij mij op school nog echt in de minderheid, conformeerden zich hier gewoon aan. Ik vind het juist heel jammer dat deze scholen (bijna) niet meer bestaan. Als je je niet thuisvoelt op een 'echte' refoschool, is de spoeling voor christelijk onderwijs in de Randstad namelijk erg dun.
Ik herken het wel. Ik werk op zo'n school. Ik deel zojuist huiswerk uit, een bijbeltekst. Ik bied deze in de HSV en SV aan. Mogen ze kiezen.
Ik vind echter wel dat er tradities en regels mogen zijn over uiterlijkheden. Je ziet namelijk dat velen die zich niet thuisvoelen op een echte refoschool zich niet willen en kunnen conformeren aan gedragsregels. Dat is jammer. Dat zouden geen hoofdzaken moeten zijn.

Dr. van Vlastuin heeft een boek geschreven over Christus-identiteit in het onderwijs. Ik raad een ieder aan dit te lezen, als het hier over gaat. "Vanuit Christus valt er licht op de cultuur waarin we ons bevinden en waarvan we zelf deel uitmaken. Bovendien kunnen we alleen vanuit Hem het juiste zicht hebben op het heil van onze leerlingen."

Ik lees over en ken leerkrachten in het refo-onderwijs die op deze wijze onderwijs willen geven. Als het echt is, dan accepteer je ook de gedragsregels. Als het niet echt is, en dat komt helaas naar ik vrees steeds vaker voor, is het een holle boom en is het ten dode opgeschreven. Niet de vorm, niet het etiket, niet de regels maar onze diepe bewogenheid met het zielenheil van onze kinderen moet onze drijfveer zijn. Dat maakt ook weer ontspannen. We moeten niet schoppen om te schoppen, want dat is ook wezenloos.
merel

Bericht door merel »

Welke gedragsregels zou jij willen handhaven?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Welke gedragsregels zou jij willen handhaven?
Ik wil niet zoveel. Mijn dochter draagt bijvoorbeeld geen legging, geen lange broek en heeft lang haar. Dat zijn voor ons principiële punten. Al heb ik geen enkele moeite met anderen die daar anders over denken.
Het is wel aardig om hier met de kinderen over te spreken. Op onze school zitten kinderen uit onkerkelijke gezinnen tot GGiN gezinnen. We accepteren elkaar en er worden daar heel weinig woorden over vuil gemaakt.

Wel worstel ik met de vertaling. De statenvertaling wordt echt niet begrepen door een aantal kinderen uit mijn klas. Dat maakt dat ik ook regelmatig de HSV gebruik. Met genoegen.

Maar als een school afspraken maakt over gebruik Bijbelvertaling, kledingvoorschriften etc. heb ik daar geen moeite mee. En nee, ik ga niet in discussie over welke regels precies.
merel

Bericht door merel »

Nee, ik wil ook geen discussie over de inhoud van de regels, maar lees wel dat de punten die jij noemt voor jullie principieel zijn en graag als beleid zouden willen hebben voor een ieder op de school. Ik zou zelf liever hebben dat men elkaar ook hierin vrij laat en dat de school als uitgangspunt 'zedig, dus niet te bloot' zou hebben. Dus dat kinderen, maar ook docenten uit principe n rustig een rok, lang haar en geen legging dragen, maar andere kinderen hierin andere keuzes kunnen maken. Dit geeft mijns inziens ook ruimte voor gesprek en begrip voor anders denkenden. Mijn dochter heeft bv een vriendin uit de evangelische hoek waar men erg strikt is het het lectuur beleid ( geen DD, geen sprookjes of fantasy boeken) maar die anders denken over de zondagsbeseding. Zij mag bv wel meedoen met het zaalhockeyseizoen op zondag, terwijl wij daar een grens trekken. Dat is inderdaad wel eens lastig uit te leggen voor ouders die bepaalde principes aanhangen, maar maakt mi een kind ook weerbaar in het maken van keuzes.

Bij mijn kinderen op school gebruiken ze de bijbel in gewone taal. Mijn zoon neemt bv de HSV mee naar de kerk en de bijbel in gewone taal en ik zie hem de verschillen opzoeken en doornemen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Ik wil niet zoveel. Mijn dochter draagt bijvoorbeeld geen legging, geen lange broek en heeft lang haar. Dat zijn voor ons principiële punten. Al heb ik geen enkele moeite met anderen die daar anders over denken.
Het is wel aardig om hier met de kinderen over te spreken. Op onze school zitten kinderen uit onkerkelijke gezinnen tot GGiN gezinnen. We accepteren elkaar en er worden daar heel weinig woorden over vuil gemaakt.

Wel worstel ik met de vertaling. De statenvertaling wordt echt niet begrepen door een aantal kinderen uit mijn klas. Dat maakt dat ik ook regelmatig de HSV gebruik. Met genoegen.

Maar als een school afspraken maakt over gebruik Bijbelvertaling, kledingvoorschriften etc. heb ik daar geen moeite mee. En nee, ik ga niet in discussie over welke regels precies.
Ik zou kiezen voor bedekkende kleding en de docenten moeten de Heere persoonlijk kennen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:

Ik zou kiezen voor bedekkende kleding en de docenten moeten de Heere persoonlijk kennen.
Hoe ga je dat laatste controleren?
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Ook dat is m.i. een symptoom van het niet om kunnen gaan met verscheidenheid.
Terwijl het juist andersom is.
Bedoel je met verscheidenheid: het niet of minder bewaken van grenzen?
Terugkeren naar het wezen, en niet focussen op grenzen.
Precies inderdaad zoals Amos het aangeeft: niet grenzen bewaken (feesten op de juiste manier, brandoffers en spijsoffer zoals voorgeschreven), maar zoals hij in vers 4 zegt: 'Zoekt Mij en leeft'. Daar ligt de kern.
Adagio schreef:Kan er een kern bestaan, zonder de aanwezigheid van een grens?
Jazeker, als de kern is er, komt er vanzelf een grens. Niet andersom.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef:

Hoe ga je dat laatste controleren?
Als ze een goede getuigenis geven en dat er geen vragen gesteld worden als wat vind je van de prediking van ds B of ds A ? Maar vragen als bijvoorbeeld, wie is de Heere Jezus voor jou?
Uiteraard kun je zich in iemand vergissen, denk maar aan Demas.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Precies inderdaad zoals Amos het aangeeft: niet grenzen bewaken (feesten op de juiste manier, brandoffers en spijsoffer zoals voorgeschreven), maar zoals hij in vers 4 zegt: 'Zoekt Mij en leeft'. Daar ligt de kern.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, of dat ik het oneens met je ben. Enkel, dit is natuurlijk voor velerlei uitleg vatbaar. Want hoe uit zich dat in je leven, God zoeken? Altijd zal er iemand moeten zijn die een tekst interpreteert en vervolgens operationaliseert. En dat is volgens mij ook waar mensen naar op zoek zijn, heldere kaders. Wellicht mede omdat ze dan zelf niet hoeven na te denken.
Adagio

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Terugkeren naar het wezen, en niet focussen op grenzen.
Precies inderdaad zoals Amos het aangeeft: niet grenzen bewaken (feesten op de juiste manier, brandoffers en spijsoffer zoals voorgeschreven), maar zoals hij in vers 4 zegt: 'Zoekt Mij en leeft'. Daar ligt de kern.
Tussen het offer van Abel en het offer van Kain ligt een levensgrote grens.

Het aanwijzen van zonden (zoals ook Amos doet) is het aanwijzen van grenzen zoals God Zelf heeft bepaald. Als er dan in de Bijbel grenzen aangewezen worden, moeten we ons daar dan op focussen of niet? Johannes de Doper preekt toch: "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig". Had Amos voordat hij ging profeteren over de toekomstige oordeelsdag, en over wat de Heere haat in vs 21-24, voorzichtig moeten aangeven: "Mensen, focus je niet teveel op het volgende deel van mijn boodschap?" De Heere Jezus waarschuwt in Matth. 7 op de volgende wijze tegen valse profeten: "Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Nu creëer je een spraakverwarring. In het voorbeeld hierboven staat de grens voor de uiterlijkheden.
Bij de offers van Kaïn en Abel waren de uiterlijke omstandigheden gelijk. Het is niet zo, dat de rook bij het ene offer naar beneden ging of zo, zoals je in sommige kinderbijbels wel ziet. Alleen het hart, de kern was anders. En daardoor waren het twee verschillende offers.

Evenzo bij Amos. Het volk dacht dat de uiterlijke viering van feestdagen voldoende was om God te plezieren. Nee, zegt Amos, het gaat om het hart.

Zo ook in het onderhavige artikel. Al heel snel belandt de discussie over de Bijbelse koers van Refo-scholen over rokken, broeken en leggings.
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Tiberius schreef:
Adagio schreef:Kan er een kern bestaan, zonder de aanwezigheid van een grens?
Jazeker, als de kern is er, komt er vanzelf een grens. Niet andersom.
Hoe wil je binnen het onbegrende een kern aanwijzen? Het aanwijzen van de kern betekent al het stellen van een grens, nl tussen kern en niet-kern. Dat brengt dan weer met zich mee dat de inhoud van de kern heel duidelijk moet zijn voor alle betrokkenen. Om dat te bereiken heb je dan weer begrippen nodig. En ook begrippen definiëren een grens. Mogelijk niet juridisch maar wel inhoudelijk en theologisch.

De idee lijkt veel op het smeden van een oneigenlijke eenheid (nl. alles is goed) om dan achteraf restricties in te bouwen. Dat geeft blijkt van weinig zicht op het functioneren van de menselijke geest (die schuwt de inperking, zoals ook blijkt rond het corona virus). Theologisch is de idee onjuist, omdat het stellen van grenzen binnen de godsdienst is voorbehouden aan God, zoals Adagio terecht aanwijst.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
Adagio schreef:
Nu creëer je een spraakverwarring. In het voorbeeld hierboven staat de grens voor de uiterlijkheden.
Bij de offers van Kaïn en Abel waren de uiterlijke omstandigheden gelijk. Het is niet zo, dat de rook bij het ene offer naar beneden ging of zo, zoals je in sommige kinderbijbels wel ziet. Alleen het hart, de kern was anders. En daardoor waren het twee verschillende offers.

Evenzo bij Amos. Het volk dacht dat de uiterlijke viering van feestdagen voldoende was om God te plezieren. Nee, zegt Amos, het gaat om het hart.

Zo ook in het onderhavige artikel. Al heel snel belandt de discussie over de Bijbelse koers van Refo-scholen over rokken, broeken en leggings.
Het dragen van leggings en broeken is meestal een (verlaat) teken dat er al eerder op hoofdzaken iets fundamenteels is misgegaan.
Plaats reactie