Vanwaar die negativiteit, @Bezorgd? @Erasmiaan snijdt hier natuurlijk een heel terecht punt aan. Je ziet in steeds meer gemeenten de wereldgelijkvormigheid hoogtij vieren. Dat is, zoals @Erasmiaan ook zegt, ten eerste al te zien aan het uiterlijk, wat meestal heel veel zegt over het innerlijk. Alles is tegenwoordig geoorloofd, en er is geen verschil meer tussen Refo-jongeren en de wereld. Meestal hangt dat samen met een vervlakking in de leer, althans dat is wel mijn ervaring. Verder denk ik dat bepaalde bewegingen en stromingen, waar net een ander accent gelegd wordt dan zondags in de kerk, ook heel gevaarlijk kunnen zijn. Soms verlaat men de kerk omdat men 'zich er niet meer thuis voelt', terwijl men meer redenen niet heeft. Je kunt je kerkverband echt niet zomaar verlaten. Een GG-predikant zei ooit eens in een preek: "Wij willen niet onder een prediking zitten waarin tegen onze haren in wordt gestreken." Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.Bezorgd schreef:En zo wordt een ieder die van kerk verander weggezet en neergesabeld als een vijand van de waarheid en als iemand die zelf veranderd of zelfs geradicaliseerd is. In nette bewoordingen dat wel. Maar niet minder hard.Erasmiaan schreef:Er is een heleboel te zeggen over veranderen van kerkverband en er zijn weinig gevallen hetzelfde. De gesprekken die ik met vertrekkers heb proberen te voeren ketsten meestal af; men wilde er niet of niet veel over kwijt. Een enkele keer weleens een gesprek gevoerd waarin dieper af kon worden gestoken, maar waar je dan schrikt van de magere onderbouwing.
Vaak is het een gevoel, en is de eigen omgeving het er niet mee eens. Dan blijkt ook wel dat het een drogreden is dat de kerk is veranderd. Het zou een hoop ellende schelen als men zelf zou erkennen veranderd te zijn en dat daarmee ook het gehak op het oude kerkverband minder zou zijn.
Uiteraard is er ook een categorie die het zeer goed kan onderbouwen en die een theologisch probleem met de kerk heeft. Mijn ervaring is dat die categorie dominant is op dit forum, maar in de praktijk een stuk minder dominant. Overigens geldt ook voor deze groep vaak dat ze zelf zijn veranderd of geradicaliseerd.
Ik zie overigens niet in waarom een kerk geen homogene groep zou mogen zijn. Homogeniteit heeft niets met evenwichtigheid te maken. Ik verlang ernaar om tot een kerk te behoren zonder theologische twistingen en zonder nieuwerwetse opvattingen over zaken die onder ons lang volkomen zekerheid hadden. Homogeniteit is kracht. Tegelijkertijd leven we in een gebroken wereld en moeten we onder ogen zien dat deze zaken er altijd zullen zijn. En daarvoor geldt ook dat we veel moeten verdragen behalve als de waarheid in het geding komt. Overigens is het dikwijls een veeg teken als men tradities of gewoonten of ook wel Bijbelse gebruiken ter discussie gaat stellen (als daar zijn: lang haar voor vrouwen, broeken voor vrouwen, stemmige kleding bij het avondmaal, hoed, enz.).
Het gaat ook bijna altijd gelijk op: en andere gedachten over de leer en andere gedachten over het uiterlijk.
Feit is dat we wat dit betreft echt in een ander tijdperk zijn gekomen. De tijd van groeicijfers voor de GG, GGiN en OGG zijn (bijna) voorbij en zullen ook niet zo snel meer terug komen (als er geen wonder gebeurt). De globalisering, digitalisering, vluchtigheid, ontlezing en de daarmee samenhangende afnemende sociale controle, vormen een giftige cocktail die de zuil van de gereformeerde gezindte aan het wankelen brengt. Nu gaat het niet om die zuil an sich, maar om de Bijbelse doorwerking in de harten van de mensen die tot die zuil behoren. Het beste tegengif is de Bijbelse prediking van de gekruiste Christus, levende voorbeelden in de gemeente die toegankelijk zijn en een woord hebben voor de jeugd en de tere vreze des Heeren.
En we gaan over tot de orde van de dag.
Dit is nu net de houding die je in veel kerkenraden hoort en ziet....
Verandering van kerkverband
-
- Verbannen
Re: Verandering van kerkverband
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Heel eng.Jantje schreef: O, dus jij zou je thuis voelen bij een dienst van evangelische groeperingen waarin iedereen de hemel in wordt geprezen? Ik ben blij dat we nog eígen scholen, eígen kerken, een eígen krant, een eígen partij, enzovoorts hebben.
Eigen?
Lekker op je eigen veilige hoog ommuurde eilandje blijven zitten Jantje. Laat de rest maar lekker gaan.
Waarom een zoutend zout en lichtend licht zijn in de wereld? Ben je mal, dat doen we niet.
Je zou bijna de boerka introduceren voor "ons soort" maar dan mag je de tram niet meer in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is natuurlijk niet het geval. Wel wanneer de mens alleen eenzijdig wordt afgebroken en de Heere Jezus daar niet tegenover wordt gezet. Continue de mens afbreken, en daarmee vaak een drang naar een bepaald uiterlijk beeld terug te zien, zorgt niet voor opbouw van de gemeente. De Heere gaat onderscheiden wegen. Dat moet m.i. ook terugkomen in de preek. En een liefdevol aandringen. Mensen niet overhebben voor het verderf.Jantje schreef:Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.
1. Het is maar wat je onder wereldgelijkvormigheid verstaat. En wat betreft die verschillen, die zijn er wel degelijk. Ik heb zelf op christelijke en openbare middelbare scholen lesgegeven, en qua sfeer is dat toch heel anders over het algemeen.Jantje schreef:Vanwaar die negativiteit, @Bezorgd? @Erasmiaan snijdt hier natuurlijk een heel terecht punt aan. Je ziet in steeds meer gemeenten de wereldgelijkvormigheid hoogtij vieren. Dat is, zoals @Erasmiaan ook zegt, ten eerste al te zien aan het uiterlijk, wat meestal heel veel zegt over het innerlijk. Alles is tegenwoordig geoorloofd, en er is geen verschil meer tussen Refo-jongeren en de wereld. Meestal hangt dat samen met een vervlakking in de leer, althans dat is wel mijn ervaring. Verder denk ik dat bepaalde bewegingen en stromingen, waar net een ander accent gelegd wordt dan zondags in de kerk, ook heel gevaarlijk kunnen zijn. Soms verlaat men de kerk omdat men 'zich er niet meer thuis voelt', terwijl men meer redenen niet heeft. Je kunt je kerkverband echt niet zomaar verlaten. Een GG-predikant zei ooit eens in een preek: "Wij willen niet onder een prediking zitten waarin tegen onze haren in wordt gestreken." Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.Bezorgd schreef:En zo wordt een ieder die van kerk verander weggezet en neergesabeld als een vijand van de waarheid en als iemand die zelf veranderd of zelfs geradicaliseerd is. In nette bewoordingen dat wel. Maar niet minder hard.Erasmiaan schreef:Er is een heleboel te zeggen over veranderen van kerkverband en er zijn weinig gevallen hetzelfde. De gesprekken die ik met vertrekkers heb proberen te voeren ketsten meestal af; men wilde er niet of niet veel over kwijt. Een enkele keer weleens een gesprek gevoerd waarin dieper af kon worden gestoken, maar waar je dan schrikt van de magere onderbouwing.
Vaak is het een gevoel, en is de eigen omgeving het er niet mee eens. Dan blijkt ook wel dat het een drogreden is dat de kerk is veranderd. Het zou een hoop ellende schelen als men zelf zou erkennen veranderd te zijn en dat daarmee ook het gehak op het oude kerkverband minder zou zijn.
Uiteraard is er ook een categorie die het zeer goed kan onderbouwen en die een theologisch probleem met de kerk heeft. Mijn ervaring is dat die categorie dominant is op dit forum, maar in de praktijk een stuk minder dominant. Overigens geldt ook voor deze groep vaak dat ze zelf zijn veranderd of geradicaliseerd.
Ik zie overigens niet in waarom een kerk geen homogene groep zou mogen zijn. Homogeniteit heeft niets met evenwichtigheid te maken. Ik verlang ernaar om tot een kerk te behoren zonder theologische twistingen en zonder nieuwerwetse opvattingen over zaken die onder ons lang volkomen zekerheid hadden. Homogeniteit is kracht. Tegelijkertijd leven we in een gebroken wereld en moeten we onder ogen zien dat deze zaken er altijd zullen zijn. En daarvoor geldt ook dat we veel moeten verdragen behalve als de waarheid in het geding komt. Overigens is het dikwijls een veeg teken als men tradities of gewoonten of ook wel Bijbelse gebruiken ter discussie gaat stellen (als daar zijn: lang haar voor vrouwen, broeken voor vrouwen, stemmige kleding bij het avondmaal, hoed, enz.).
Het gaat ook bijna altijd gelijk op: en andere gedachten over de leer en andere gedachten over het uiterlijk.
Feit is dat we wat dit betreft echt in een ander tijdperk zijn gekomen. De tijd van groeicijfers voor de GG, GGiN en OGG zijn (bijna) voorbij en zullen ook niet zo snel meer terug komen (als er geen wonder gebeurt). De globalisering, digitalisering, vluchtigheid, ontlezing en de daarmee samenhangende afnemende sociale controle, vormen een giftige cocktail die de zuil van de gereformeerde gezindte aan het wankelen brengt. Nu gaat het niet om die zuil an sich, maar om de Bijbelse doorwerking in de harten van de mensen die tot die zuil behoren. Het beste tegengif is de Bijbelse prediking van de gekruiste Christus, levende voorbeelden in de gemeente die toegankelijk zijn en een woord hebben voor de jeugd en de tere vreze des Heeren.
2. Welke fundamenten moeten worden afgebroken? Ik neem aan dat je het dan hebt over alles buiten Jezus Christus. De ervaring van vrienden van mij was dat er ook heel veel afgebroken werd wat wel het werk van God was. Ik vind je veel te stellig en generaliserend, maar dat kan ook aan mij liggen. Wel denk ik dat het goed is te beseffen dat de mogelijkheid bestaat dat mensen ogenschijnlijk 'zomaar' de kerk verlaten, maar waar wel een enorme worsteling achter ligt die niet is gezien.
Laatst gewijzigd door Goudleus op 30 nov 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Dat bedoel ik uiteraard niet. Maar ik vind het wel zorgelijk dat men de dingen die ons nog gelaten zijn zo slecht op waarde weet te schatten. Wat zou het een verlies zijn als onze kinderen en jongeren niet meer naar scholen konden waar de Bijbel nog open gaat. Wat zou het een verlies zijn als er géén partij meer was die overeenkomstig Gods Naam en Zijn geboden regering wenst uit te komen.Mara schreef:Heel eng.Jantje schreef: O, dus jij zou je thuis voelen bij een dienst van evangelische groeperingen waarin iedereen de hemel in wordt geprezen? Ik ben blij dat we nog eígen scholen, eígen kerken, een eígen krant, een eígen partij, enzovoorts hebben.
Eigen?
Lekker op je eigen veilige hoog ommuurde eilandje blijven zitten Jantje. Laat de rest maar lekker gaan.
Waarom een zoutend zout en lichtend licht zijn in de wereld? Ben je mal, dat doen we niet.
Je zou bijna de boerka introduceren voor "ons soort" maar dan mag je de tram niet meer in.
Moet ik nog verder gaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hier staat ook een gelijkenis over in de Schrift, namelijk over het huis dat met bezemen wordt gekeerd en nadat het schoon is, komt de duivel met zeven stuks terug. Lukas 11 vers 26. Je kunt de mensen niet ontgronden, zonder daarbij in prediking een tegenover te stellen van de vervulling in en door Christus. Het is dus een onlosmakelijk en logische gevolg van een uitsluitende ontgrondende prediking, dat je de duivel de kans geeft de strijd alsnog te winnen. En dat is dus wel heel zichtbaar als mensen weglopen.Jantje schreef:Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.
Je zou dan nog een 'eigen' tram kunnen overwegen, maar dat is off-topic.Mara schreef:Heel eng.Jantje schreef: O, dus jij zou je thuis voelen bij een dienst van evangelische groeperingen waarin iedereen de hemel in wordt geprezen? Ik ben blij dat we nog eígen scholen, eígen kerken, een eígen krant, een eígen partij, enzovoorts hebben.
Eigen?
Verandering van kerkverband kan trouwens ook heel goed binnen de reformatorische kring.
Inmiddels wijst de peiling uit dat er 37 blijvers tegen 33 vertrekkers zijn.
Dat vind ik een hoog percentage.
Dat vind ik een hoog percentage.
-
- Verbannen
Uiteraard. Maar sommigen willen die Wetsprediking niet meer horen. En dát is nou juist zo zorgelijk. Ik denk dat ik daarmee ook gelijk @Hermans post heb beantwoord. Natuurlijk hoort het werk van Christus voor een verloren zondaar eveneens gepredikt te worden (niet alleen in de laatste 5 minuten van de preek); hoe ontgrondender de prediking is, hoe groter Gods trouw gaat schitteren.Zeeuw schreef:Dat is natuurlijk niet het geval. Wel wanneer de mens alleen eenzijdig wordt afgebroken en de Heere Jezus daar niet tegenover wordt gezet. Continue de mens afbreken, en daarmee vaak een drang naar een bepaald uiterlijk beeld terug te zien, zorgt niet voor opbouw van de gemeente. De Heere gaat onderscheiden wegen. Dat moet m.i. ook terugkomen in de preek. En een liefdevol aandringen. Mensen niet overhebben voor het verderf.Jantje schreef:Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 nov 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Waaruit blijkt dat mensen hun christelijke scholen niet op waarde weten te schatten? Ik moet dan denken aan de De Valk, waar een groep een eigen reformatorische school wilden oprichten naast de School met de Bijbel, die een open toelatingsbeleid had. Bedoel je dat? Dan ben ik het van harte met je eens. Dan heb je inderdaad niet door wat onze opdracht is.Jantje schreef:Dat bedoel ik uiteraard niet. Maar ik vind het wel zorgelijk dat men de dingen die ons nog gelaten zijn zo slecht op waarde weet te schatten. Wat zou het een verlies zijn als onze kinderen en jongeren niet meer naar scholen konden waar de Bijbel nog open gaat. Wat zou het een verlies zijn als er géén partij meer was die overeenkomstig Gods Naam en Zijn geboden regering wenst uit te komen.Mara schreef:Heel eng.Jantje schreef: O, dus jij zou je thuis voelen bij een dienst van evangelische groeperingen waarin iedereen de hemel in wordt geprezen? Ik ben blij dat we nog eígen scholen, eígen kerken, een eígen krant, een eígen partij, enzovoorts hebben.
Eigen?
Moet ik nog verder gaan?
Met alle respect, maar is je laatste opmerking je eigen ervaring of een oneliner? Ik ervaar het als een veroordelende aanval, het spijt me als ik het fout heb. Niemand wil op z'n weerbarstigheid aangesproken worden, echt niemand. Iedereen moet van genade leven. En als er mensen in de gemeente zijn die Jezus leerden kennen, en vol enthousiasme in een 'nieuw Godzalig leven wandelen', dan wordt dat in een deel van de gemeenten al snel voor verdacht gehouden. Daar zie ik nogal wat pijn en verdriet bij mensen om me heen.Jantje schreef:Uiteraard. Maar sommigen willen die Wetsprediking niet meer horen. En dát is nou juist zo zorgelijk. Ik denk dat ik daarmee ook gelijk @Hermans post heb beantwoord. Natuurlijk hoort het werk van Christus voor een verloren zondaar eveneens gepredikt te worden (niet alleen in de laatste 5 minuten van de preek); hoe ontgrondender de prediking is, hoe groter Gods trouw gaat schitteren.Zeeuw schreef:Dat is natuurlijk niet het geval. Wel wanneer de mens alleen eenzijdig wordt afgebroken en de Heere Jezus daar niet tegenover wordt gezet. Continue de mens afbreken, en daarmee vaak een drang naar een bepaald uiterlijk beeld terug te zien, zorgt niet voor opbouw van de gemeente. De Heere gaat onderscheiden wegen. Dat moet m.i. ook terugkomen in de preek. En een liefdevol aandringen. Mensen niet overhebben voor het verderf.Jantje schreef:Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.
-
- Verbannen
Je hebt het inderdaad fout. Ik veroordeel niets en niemand. Ik deel alleen mijn zorgen.
Wat ik bedoelde is jouw opmerking:
Dat neigt inderdaad een tikkeltje naar wetticisme. Al moeten we niet vergeten dat hier de verschillen tussen de plaatselijke Hervormde Kerk en de Gereformeerde Gemeente van De Valk-Wekerom een zeer grote rol zullen spelen. Ik kan me wel zo voorstellen dat dat enige strubbelingen kan geven.Goudleus schreef:Waaruit blijkt dat mensen hun christelijke scholen niet op waarde weten te schatten? Ik moet dan denken aan de De Valk, waar een groep een eigen reformatorische school wilden oprichten naast de School met de Bijbel, die een open toelatingsbeleid had. Bedoel je dat? Dan ben ik het van harte met je eens. Dan heb je inderdaad niet door wat onze opdracht is.
Wat ik bedoelde is jouw opmerking:
Goudleus schreef:Kan het teloorgaan van de reformatorische zuil niet ook een zegen zijn? Dat er meer openheid komt naar andere stromingen binnen het christendom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Beste Jantje. Nog één reactie, en dan moet ik echt stoppen, anders haal ik jou nog inJantje schreef:Vanwaar die negativiteit, @Bezorgd? @Erasmiaan snijdt hier natuurlijk een heel terecht punt aan. Je ziet in steeds meer gemeenten de wereldgelijkvormigheid hoogtij vieren. Dat is, zoals @Erasmiaan ook zegt, ten eerste al te zien aan het uiterlijk, wat meestal heel veel zegt over het innerlijk. Alles is tegenwoordig geoorloofd, en er is geen verschil meer tussen Refo-jongeren en de wereld. Meestal hangt dat samen met een vervlakking in de leer, althans dat is wel mijn ervaring. Verder denk ik dat bepaalde bewegingen en stromingen, waar net een ander accent gelegd wordt dan zondags in de kerk, ook heel gevaarlijk kunnen zijn. Soms verlaat men de kerk omdat men 'zich er niet meer thuis voelt', terwijl men meer redenen niet heeft. Je kunt je kerkverband echt niet zomaar verlaten. Een GG-predikant zei ooit eens in een preek: "Wij willen niet onder een prediking zitten waarin tegen onze haren in wordt gestreken." Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.Bezorgd schreef:
En zo wordt een ieder die van kerk verander weggezet en neergesabeld als een vijand van de waarheid en als iemand die zelf veranderd of zelfs geradicaliseerd is. In nette bewoordingen dat wel. Maar niet minder hard.

Maar dit is nu juist waar veel mensen tegen aanlopen. De stelligheid, de onbeargumenteerde beoordeling.
Even puntsgewijs:
- Uiterlijk. Is ook mijn zorg. Tegelijkertijd is heel veel cultuur gebonden. Een OGG ziet er gemiddeld weer anders uit dan een GG'er en een GG'er weer anders dan een gemiddelde HHK'er etc etc. En, het kan zelfs plaatselijk heel erg verschillen. (bv verschil Veluwe - het Westen of een plattelandsgemeente - stadsgemeente: GG Wekerom is anders dan GG Amersfoort) En dan moeten we het maar helemaal niet hebben over wereldwijde verschillen. De uiterlijkheden zoals die je in refoland ziet worden hooguit gevonden in Mennonietische groepen. Maar nogmaals ik begrijp de zorg, maar je kunt niet altijd een is gelijk teken zetten tussen uiterlijkheden en prediking.
- Vervlakking van de leer. Is het vervlakking als het evangelie gepredikt wordt? Als het aanbod in al zijn onvoorwaardelijkheid aan je hart gelegd wordt? Als er niet zozeer gepreekt wordt wat het nu allemaal niet is, maar dat je jaloers gemaakt wordt door een prediking wat het wel is? Is het een vervlakking als er meer aandacht is in de gemeente voor de tientallen of misschien wel honderden die zeggen onbekeerd te zijn dan voor de enkele hypocriet? Is het een vervlakking als Christus centraal staat in de prediking ipv de christen?
- Zomaar verlaten. Lees dit topic door en je ziet dat het niet zomaar gaat. Veelal gaat het gepaard met worstelingen, bidden, zuchten, vragen, tranen. Het is niet zomaar wat.
- Hoe meer afgebroken hoe meer er vertrekken. Hoe kijk je dan naar onze oudvaders? Opwekkingspredikers? Die honderden, soms zelfs duizenden mensen trokken van heinde en ver? En waar predikers soms zo klein spraken over zichzelf dat als er in dezelfde stad een prediker preekte die veel meer mensen trok, en dat zelfs mensen uit zijn gemeente daar heengingen, de predikant zei: Ze moeten daar zitten waar Christus in al Zijn heerlijkheid gepreekt wordt, en ik geloof dat mijn broeder daar heel veel van geleerd heeft en ook uit mag dragen, het is goed dat ze daar zitten!. Dat is een andere houding. Begrijp je?
Wat wordt verstaan onder wereldgelijkvormigheid?Jantje schreef:Vanwaar die negativiteit, @Bezorgd? @Erasmiaan snijdt hier natuurlijk een heel terecht punt aan. Je ziet in steeds meer gemeenten de wereldgelijkvormigheid hoogtij vieren. Dat is, zoals @Erasmiaan ook zegt, ten eerste al te zien aan het uiterlijk, wat meestal heel veel zegt over het innerlijk. Alles is tegenwoordig geoorloofd, en er is geen verschil meer tussen Refo-jongeren en de wereld. Meestal hangt dat samen met een vervlakking in de leer, althans dat is wel mijn ervaring. Verder denk ik dat bepaalde bewegingen en stromingen, waar net een ander accent gelegd wordt dan zondags in de kerk, ook heel gevaarlijk kunnen zijn. Soms verlaat men de kerk omdat men 'zich er niet meer thuis voelt', terwijl men meer redenen niet heeft. Je kunt je kerkverband echt niet zomaar verlaten. Een GG-predikant zei ooit eens in een preek: "Wij willen niet onder een prediking zitten waarin tegen onze haren in wordt gestreken." Hoe meer er de diepte in wordt gepredikt, en de fundamenten tot de grond toe worden afgebroken, hoe meer mensen er uit de kerk vertrekken.Bezorgd schreef:En zo wordt een ieder die van kerk verander weggezet en neergesabeld als een vijand van de waarheid en als iemand die zelf veranderd of zelfs geradicaliseerd is. In nette bewoordingen dat wel. Maar niet minder hard.Erasmiaan schreef:Er is een heleboel te zeggen over veranderen van kerkverband en er zijn weinig gevallen hetzelfde. De gesprekken die ik met vertrekkers heb proberen te voeren ketsten meestal af; men wilde er niet of niet veel over kwijt. Een enkele keer weleens een gesprek gevoerd waarin dieper af kon worden gestoken, maar waar je dan schrikt van de magere onderbouwing.
Ik merk dat daar nogal verschillend over gedacht wordt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Het boek is hier wel eens eerder aanbevolen, maar goed we vallen op dit forum wel meer in herhaling:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... in-de-kerk
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... in-de-kerk