Uiteraard. Daarom schreef ik ook ‘en zich hier aan houden’.
Toen mijn voormalige predikant bv met emiraat ging werd er binnen no time bijna 5.000 opgehaald. Werden stoffelijke zaken van gekocht. Dit gebeurt op,allerlei manieren erg vaak, waardoor het tabelsalaris met vele extras wordt geplust die nooit terug te zien zijn,
Gebeurde jaren terug vaak met burgemeesters en kerstpakketten bv.
Ik denk dat je met mensen en materiële zaken erg moet uitkijken. Hou het normaal en transparant.
Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Zeeuw schreef:(…)
Toen mijn voormalige predikant bv met emiraat ging werd er binnen no time bijna 5.000 opgehaald. (…).

- Niet meer zo actief -
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Haha. Wellicht dat er van die 5k nog wat overblijft voor een tulband.Mannetje schreef:Zeeuw schreef:(…)
Toen mijn voormalige predikant bv met emiraat ging werd er binnen no time bijna 5.000 opgehaald. (…).Predikant met emiraat.
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
We zijn net terug van een midweekje vakantie, in dit weekje hebben we de brieven aan de thessalonisenzen bestudeerd, nu wil ik vragen deze tekst staat ver af van ons af, zou het zo moeten zijn? is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.
kanttekeningen:
20 Namelijk met onze handen in het tentmaken, om mij en de mijnen zonder uw kost te onderhouden,
Hand. 18:3 En omdat hij van hetzelfde handwerk was, bleef hij bij hen en wrocht; want zij waren tentenmakers van handwerk.
2 Kor. 11:12 Maar wat ik doe, dat zal ik nog doen, om de oorzaak af te snijden dengenen die oorzaak hebben willen, opdat zij in hetgeen zij roemen, bevonden mochten worden gelijk als wij.
kanttekeningen: 26 Sommigen duiden dit alzo, alsof deze valse apostelen ook de gemeenten om niet dienden, gelijk als Paulus; doch dit strijdt met hetgeen vers 20 van hen betuigd wordt. De mening dan is dat Paulus daarom ook zonder vergelding in de gemeenten van Achaje wilde dienen, opdat, zo hij veranderde van doen en bezoldiging van hen ontving, deze lieden niet zouden roemen dat zij daarin deden gelijk Paulus en de zijnen, die wel in het eerst om niet schenen gediend te hebben, wanneer zij nog slecht en klein waren onder hen, maar als zij vrijmoediger en van meerder aanzien geworden waren, ook hun bezoldiging namen, zowel als zij; tot welken roem hij hun geen gelegenheid wilde geven.
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.
kanttekeningen:
20 Namelijk met onze handen in het tentmaken, om mij en de mijnen zonder uw kost te onderhouden,
Hand. 18:3 En omdat hij van hetzelfde handwerk was, bleef hij bij hen en wrocht; want zij waren tentenmakers van handwerk.
2 Kor. 11:12 Maar wat ik doe, dat zal ik nog doen, om de oorzaak af te snijden dengenen die oorzaak hebben willen, opdat zij in hetgeen zij roemen, bevonden mochten worden gelijk als wij.
kanttekeningen: 26 Sommigen duiden dit alzo, alsof deze valse apostelen ook de gemeenten om niet dienden, gelijk als Paulus; doch dit strijdt met hetgeen vers 20 van hen betuigd wordt. De mening dan is dat Paulus daarom ook zonder vergelding in de gemeenten van Achaje wilde dienen, opdat, zo hij veranderde van doen en bezoldiging van hen ontving, deze lieden niet zouden roemen dat zij daarin deden gelijk Paulus en de zijnen, die wel in het eerst om niet schenen gediend te hebben, wanneer zij nog slecht en klein waren onder hen, maar als zij vrijmoediger en van meerder aanzien geworden waren, ook hun bezoldiging namen, zowel als zij; tot welken roem hij hun geen gelegenheid wilde geven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Predikant is, vergeleken met de tijd van Paulus, echt een beroep geworden. Er zijn gemeenten die geen voltijds predikantplaats kunnen betalen, waar een predikant bv ook nog een ander beroep vervuld. Ik denk vooral dat op geen enkele wijze het predikantsschap vanwege de financiële beloning dient te worden vervuld. Wat niet wil zeggen dat er geen fatsoenlijk salaris mag zijn.liz boer schreef:We zijn net terug van een midweekje vakantie, in dit weekje hebben we de brieven aan de thessalonisenzen bestudeerd, nu wil ik vragen deze tekst staat ver af van ons af, zou het zo moeten zijn? is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.
kanttekeningen:
20 Namelijk met onze handen in het tentmaken, om mij en de mijnen zonder uw kost te onderhouden,
Hand. 18:3 En omdat hij van hetzelfde handwerk was, bleef hij bij hen en wrocht; want zij waren tentenmakers van handwerk.
2 Kor. 11:12 Maar wat ik doe, dat zal ik nog doen, om de oorzaak af te snijden dengenen die oorzaak hebben willen, opdat zij in hetgeen zij roemen, bevonden mochten worden gelijk als wij.
kanttekeningen: 26 Sommigen duiden dit alzo, alsof deze valse apostelen ook de gemeenten om niet dienden, gelijk als Paulus; doch dit strijdt met hetgeen vers 20 van hen betuigd wordt. De mening dan is dat Paulus daarom ook zonder vergelding in de gemeenten van Achaje wilde dienen, opdat, zo hij veranderde van doen en bezoldiging van hen ontving, deze lieden niet zouden roemen dat zij daarin deden gelijk Paulus en de zijnen, die wel in het eerst om niet schenen gediend te hebben, wanneer zij nog slecht en klein waren onder hen, maar als zij vrijmoediger en van meerder aanzien geworden waren, ook hun bezoldiging namen, zowel als zij; tot welken roem hij hun geen gelegenheid wilde geven.
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Ik begrijp het, maar mijn vraag is wat bedoeld de Bijbel er mee, een georganiseerd gebeuren? of net als bij de Amish, dat de voorganger gewoon boer blijft?Zeeuw schreef:Predikant is, vergeleken met de tijd van Paulus, echt een beroep geworden. Er zijn gemeenten die geen voltijds predikantplaats kunnen betalen, waar een predikant bv ook nog een ander beroep vervuld. Ik denk vooral dat op geen enkele wijze het predikantsschap vanwege de financiële beloning dient te worden vervuld. Wat niet wil zeggen dat er geen fatsoenlijk salaris mag zijn.liz boer schreef:We zijn net terug van een midweekje vakantie, in dit weekje hebben we de brieven aan de thessalonisenzen bestudeerd, nu wil ik vragen deze tekst staat ver af van ons af, zou het zo moeten zijn? is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.
kanttekeningen:
20 Namelijk met onze handen in het tentmaken, om mij en de mijnen zonder uw kost te onderhouden,
Hand. 18:3 En omdat hij van hetzelfde handwerk was, bleef hij bij hen en wrocht; want zij waren tentenmakers van handwerk.
2 Kor. 11:12 Maar wat ik doe, dat zal ik nog doen, om de oorzaak af te snijden dengenen die oorzaak hebben willen, opdat zij in hetgeen zij roemen, bevonden mochten worden gelijk als wij.
kanttekeningen: 26 Sommigen duiden dit alzo, alsof deze valse apostelen ook de gemeenten om niet dienden, gelijk als Paulus; doch dit strijdt met hetgeen vers 20 van hen betuigd wordt. De mening dan is dat Paulus daarom ook zonder vergelding in de gemeenten van Achaje wilde dienen, opdat, zo hij veranderde van doen en bezoldiging van hen ontving, deze lieden niet zouden roemen dat zij daarin deden gelijk Paulus en de zijnen, die wel in het eerst om niet schenen gediend te hebben, wanneer zij nog slecht en klein waren onder hen, maar als zij vrijmoediger en van meerder aanzien geworden waren, ook hun bezoldiging namen, zowel als zij; tot welken roem hij hun geen gelegenheid wilde geven.
Zelf denk ik ook dat het helemaal niet verkeerd is als een gemeente voor zijn herder zorgt, maar dit Bijbel gedeelte zegt toch iets anders...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Paulus beschrijft in 1 Thes 2:9 hoe hij in Thessalonika zijn arbeid gedaan heeft. Toen hij daar arriveerde was er nog geen Christengemeente; het was een zendingssituatie en niet echt normatief voor een bestaande gemeente nu.liz boer schreef:Ik begrijp het, maar mijn vraag is wat bedoeld de Bijbel er mee, een georganiseerd gebeuren? of net als bij de Amish, dat de voorganger gewoon boer blijft?Zeeuw schreef:Predikant is, vergeleken met de tijd van Paulus, echt een beroep geworden. Er zijn gemeenten die geen voltijds predikantplaats kunnen betalen, waar een predikant bv ook nog een ander beroep vervuld. Ik denk vooral dat op geen enkele wijze het predikantsschap vanwege de financiële beloning dient te worden vervuld. Wat niet wil zeggen dat er geen fatsoenlijk salaris mag zijn.liz boer schreef: ... is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.......
Zelf denk ik ook dat het helemaal niet verkeerd is als een gemeente voor zijn herder zorgt, maar dit Bijbel gedeelte zegt toch iets anders...
In 1 Cor 9 geeft hij instructies over hoe het in een gevestigde gemeente gedaan hoort te worden. Het kan natuurlijk dat een gemeente te klein geworden is om zelf een predikant te onderhouden, maar dat is in Nederland vaak een uitzondering.
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Helder bedankt voor het meedenken.gallio schreef:Paulus beschrijft in 1 Thes 2:9 hoe hij in Thessalonika zijn arbeid gedaan heeft. Toen hij daar arriveerde was er nog geen Christengemeente; het was een zendingssituatie en niet echt normatief voor een bestaande gemeente nu.liz boer schreef:Ik begrijp het, maar mijn vraag is wat bedoeld de Bijbel er mee, een georganiseerd gebeuren? of net als bij de Amish, dat de voorganger gewoon boer blijft?Zeeuw schreef:Predikant is, vergeleken met de tijd van Paulus, echt een beroep geworden. Er zijn gemeenten die geen voltijds predikantplaats kunnen betalen, waar een predikant bv ook nog een ander beroep vervuld. Ik denk vooral dat op geen enkele wijze het predikantsschap vanwege de financiële beloning dient te worden vervuld. Wat niet wil zeggen dat er geen fatsoenlijk salaris mag zijn.liz boer schreef: ... is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.......
Zelf denk ik ook dat het helemaal niet verkeerd is als een gemeente voor zijn herder zorgt, maar dit Bijbel gedeelte zegt toch iets anders...
In 1 Cor 9 geeft hij instructies over hoe het in een gevestigde gemeente gedaan hoort te worden. Het kan natuurlijk dat een gemeente te klein geworden is om zelf een predikant te onderhouden, maar dat is in Nederland vaak een uitzondering.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Een Amish bishop kan ook prima gewoon boer zijn, zij bestuderen hun preken niet (hebben ook geen vooropleiding).liz boer schreef:Ik begrijp het, maar mijn vraag is wat bedoeld de Bijbel er mee, een georganiseerd gebeuren? of net als bij de Amish, dat de voorganger gewoon boer blijft?Zeeuw schreef:Predikant is, vergeleken met de tijd van Paulus, echt een beroep geworden. Er zijn gemeenten die geen voltijds predikantplaats kunnen betalen, waar een predikant bv ook nog een ander beroep vervuld. Ik denk vooral dat op geen enkele wijze het predikantsschap vanwege de financiële beloning dient te worden vervuld. Wat niet wil zeggen dat er geen fatsoenlijk salaris mag zijn.liz boer schreef:We zijn net terug van een midweekje vakantie, in dit weekje hebben we de brieven aan de thessalonisenzen bestudeerd, nu wil ik vragen deze tekst staat ver af van ons af, zou het zo moeten zijn? is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.
kanttekeningen:
20 Namelijk met onze handen in het tentmaken, om mij en de mijnen zonder uw kost te onderhouden,
Hand. 18:3 En omdat hij van hetzelfde handwerk was, bleef hij bij hen en wrocht; want zij waren tentenmakers van handwerk.
2 Kor. 11:12 Maar wat ik doe, dat zal ik nog doen, om de oorzaak af te snijden dengenen die oorzaak hebben willen, opdat zij in hetgeen zij roemen, bevonden mochten worden gelijk als wij.
kanttekeningen: 26 Sommigen duiden dit alzo, alsof deze valse apostelen ook de gemeenten om niet dienden, gelijk als Paulus; doch dit strijdt met hetgeen vers 20 van hen betuigd wordt. De mening dan is dat Paulus daarom ook zonder vergelding in de gemeenten van Achaje wilde dienen, opdat, zo hij veranderde van doen en bezoldiging van hen ontving, deze lieden niet zouden roemen dat zij daarin deden gelijk Paulus en de zijnen, die wel in het eerst om niet schenen gediend te hebben, wanneer zij nog slecht en klein waren onder hen, maar als zij vrijmoediger en van meerder aanzien geworden waren, ook hun bezoldiging namen, zowel als zij; tot welken roem hij hun geen gelegenheid wilde geven.
Zelf denk ik ook dat het helemaal niet verkeerd is als een gemeente voor zijn herder zorgt, maar dit Bijbel gedeelte zegt toch iets anders...
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Nee dat klopt, maar het is intussen helderhelma schreef:Een Amish bishop kan ook prima gewoon boer zijn, zij bestuderen hun preken niet (hebben ook geen vooropleiding).liz boer schreef:Ik begrijp het, maar mijn vraag is wat bedoeld de Bijbel er mee, een georganiseerd gebeuren? of net als bij de Amish, dat de voorganger gewoon boer blijft?Zeeuw schreef:Predikant is, vergeleken met de tijd van Paulus, echt een beroep geworden. Er zijn gemeenten die geen voltijds predikantplaats kunnen betalen, waar een predikant bv ook nog een ander beroep vervuld. Ik denk vooral dat op geen enkele wijze het predikantsschap vanwege de financiële beloning dient te worden vervuld. Wat niet wil zeggen dat er geen fatsoenlijk salaris mag zijn.liz boer schreef:We zijn net terug van een midweekje vakantie, in dit weekje hebben we de brieven aan de thessalonisenzen bestudeerd, nu wil ik vragen deze tekst staat ver af van ons af, zou het zo moeten zijn? is het gewenst dat een predikant zelfvoorzienend is of mag hij van liefde gave leven?
Thes 2:
9 Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag 20 werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie Gods onder u gepredikt.
kanttekeningen:
20 Namelijk met onze handen in het tentmaken, om mij en de mijnen zonder uw kost te onderhouden,
Hand. 18:3 En omdat hij van hetzelfde handwerk was, bleef hij bij hen en wrocht; want zij waren tentenmakers van handwerk.
2 Kor. 11:12 Maar wat ik doe, dat zal ik nog doen, om de oorzaak af te snijden dengenen die oorzaak hebben willen, opdat zij in hetgeen zij roemen, bevonden mochten worden gelijk als wij.
kanttekeningen: 26 Sommigen duiden dit alzo, alsof deze valse apostelen ook de gemeenten om niet dienden, gelijk als Paulus; doch dit strijdt met hetgeen vers 20 van hen betuigd wordt. De mening dan is dat Paulus daarom ook zonder vergelding in de gemeenten van Achaje wilde dienen, opdat, zo hij veranderde van doen en bezoldiging van hen ontving, deze lieden niet zouden roemen dat zij daarin deden gelijk Paulus en de zijnen, die wel in het eerst om niet schenen gediend te hebben, wanneer zij nog slecht en klein waren onder hen, maar als zij vrijmoediger en van meerder aanzien geworden waren, ook hun bezoldiging namen, zowel als zij; tot welken roem hij hun geen gelegenheid wilde geven.
Zelf denk ik ook dat het helemaal niet verkeerd is als een gemeente voor zijn herder zorgt, maar dit Bijbel gedeelte zegt toch iets anders...

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?