Re: Leggings
Geplaatst: 23 jun 2018, 18:50
Een zeer onbijbelse uitspraak!
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Want?Orchidee schreef:Een zeer onbijbelse uitspraak!
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Daar zit zeker een grote kern van waarheid in, maar is het ook bijbels?Wet en Evangelie schreef:Van Gods volk werd vroeger altijd gezegd: Je kunt ze kennen aan het gewaad, aan het gelaat en aan de praat. Is dat tegenwoordig nog zo?
Mooi!!Jeremiah schreef:De brief aan Diognetus
Het geheim van het christendom
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."
De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."
(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
Zeker mooi stukje, al had @ Liz Boer het op pagina 2 ook al gepost.Jeremiah schreef:De brief aan Diognetus
Het geheim van het christendom
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."
De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."
(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
De Schriftgeleerden ten tijde van de omwandeling op aarde van Jezus waren ook geveinsden. Jezus waarschuwt voor hen: wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen. Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn. Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.Junia schreef:Gelaat, gewaad en gepraat zegt niet veel (je kunt tenslotte ook veinzen), je herkent een boom aan zijn vruchten.
Ik denk niet dat de wereld de droefheid over onze zonde hoeft te zien.Wet en Evangelie schreef: Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
'Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn.'De Schriftgeleerden ten tijde van de omwandeling op aarde van Jezus waren ook geveinsden. Jezus waarschuwt voor hen: wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen. Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn. Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
Dat helpt zeker niet mee, je kunt het meningvormend noemen maar helaas is er een (over)groot volksdeel wat graag de opiniemaker van zijn/haar keuze aan het woord laat om zijn/haar (uit)leven te rechtvaardigen.Ambtenaar schreef:Het werkt ook niet echt mee dat opinieleiders binnen de reformatorische kring meestal niet eensgezind zijn over zaken. Naar wie moeten het kerkvolk nu luisteren?olfie schreef: En zo praten we in onze dagen alles recht wat krom is. Dat heet tegenwoordig 'vrijheid'.
Klopt. Treurig. Dat rechtvaardigd de stap van de ander vervolgens ook?Ambtenaar schreef:Een prominente predikant onttrekt zichzelf aan het kerkelijk gezag. Waarom hij niet en ik wel, zal het kerkvolk denken.olfie schreef:Onderwerping aan gezag en regering krijgt steeds meer weerstand. Ik zit op de troon. Ook in de onderwerping aan bijvoorbeeld kerkelijk gezag in onze gemeenten.
Het gaat mij ook niet op de legging als object maar de voortdurende voortgang om meer ruimte om met de wereld en wereldse gemakken mee te gaan. En als de stap gezet is, dan went het wel weer. Kijk naar de acceptatie van verschillende vormen van media waar, zeker de jeugd, maar moeilijk (niet?) weerbaar tegen is. En zo valt er vast meer te noemen.Ambtenaar schreef:Dat ging om regels die in de Bijbel staan. Als het gaat om een legging of andere zaken, dan hangt het maar net van de interpretatie van Bijbelverzen af of je voor of tegen iets zou moeten zijn.olfie schreef:Was het voor Israël ook niet de levenswijze die onderdeel was van hun voorschriften die onderscheid maakte met de toenmalige heiden wereld. Ook toen was het niet al Israël wat Israël was maar de ouders mochten de kinderen voorhouden dat ze een afgescheiden volk waren. En dat was te zien.
Ik blijf daar toch moeite mee hebben. De cultuur zoals deze de laatste, pak hem beet, 100 jaar gevormd is, is volledig gevormd uit emancipatie, vooruitgang en gelijkheidsdenken en andere bewegingen die steeds sterker getuigen dat het hier is 'waar de troon des satans staat'. Is dat een cultuur om dan ook bij aan te moeten en willen haken?Ambtenaar schreef:Ook het dragen van een broek kun je verschillend interpreteren. In onze cultuur is een broek gewoon kledingstuk voor dames.olfie schreef:Je ziet hoe makkelijk in dit topic de stap van legging naar broek al gemaakt wordt, ik vrees dat dat het volgende station zal zijn want de wereld is intussen weer een stap verder dus kunnen wij volgen om niet geheel als achterlijk bestempeld te worden en toch niet helemaal werelds te zijn. Het gezag is inmiddels ook al voorbereidend ondermijnd. Waakt en bidt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(kleding)Wikipedia schreef:Het is pas sinds ± 1960 dat de broek als kledingstuk voor de vrouw maatschappelijk aanvaard is, onder invloed van de culturele en seksuele revoluties van die tijd.
Droefheid over de zonde is dan helemaal over?Junia schreef:Ook met deze stelling ben ik het helemaal niet eens. Wàt een bevrijding te weten dat je vergeven bent door de Heere! Dan ziet men geen droefheid bij deze persoon, maar blijdschap! Dan ben je een bevoorrecht mens!Wet en Evangelie schreef:Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
Het gewaad naar welke maatstaf? Bijbelse, of de heersende groepscultuur? Wat men gewend is?Wet en Evangelie schreef:De Schriftgeleerden ten tijde van de omwandeling op aarde van Jezus waren ook geveinsden. Jezus waarschuwt voor hen: wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen. Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn. Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.Junia schreef:Gelaat, gewaad en gepraat zegt niet veel (je kunt tenslotte ook veinzen), je herkent een boom aan zijn vruchten.
Ik kan het niet precies meer terug vinden maar ik meende dat ergens of hier-en-daar de broek en legging en alles wat daar op lijken mag op de noemer 'cultuur' gegooid wordt en op die manier recht gezet wordt.Orfeo schreef:Er is hier niemand die een dergelijke stap heeft gemaakt. Niemand redeneert 'als een legging mag, dan mag een broek ook', alleen in de nachtmerries van degenen die tegen leggings zijn.olfie schreef:Je ziet hoe makkelijk in dit topic de stap van legging naar broek al gemaakt wordt