Leggings

Orchidee

Re: Leggings

Bericht door Orchidee »

Een zeer onbijbelse uitspraak!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Een zeer onbijbelse uitspraak!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Want?
- Niet meer zo actief -
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Wet en Evangelie schreef:Van Gods volk werd vroeger altijd gezegd: Je kunt ze kennen aan het gewaad, aan het gelaat en aan de praat. Is dat tegenwoordig nog zo?
Daar zit zeker een grote kern van waarheid in, maar is het ook bijbels?

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/180 ... at-gewaad/
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Gelaat, gewaad en gepraat zegt niet veel (je kunt tenslotte ook veinzen), je herkent een boom aan zijn vruchten.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom

"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.

Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld

"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Jeremiah schreef:De brief aan Diognetus

"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.

Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.

De ziel van de wereld

"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

Mooi!!
Terri

Bericht door Terri »

Jeremiah schreef:De brief aan Diognetus

De ziel van de wereld

Zeker mooi stukje, al had @ Liz Boer het op pagina 2 ook al gepost. :)
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

Junia schreef:Gelaat, gewaad en gepraat zegt niet veel (je kunt tenslotte ook veinzen), je herkent een boom aan zijn vruchten.
De Schriftgeleerden ten tijde van de omwandeling op aarde van Jezus waren ook geveinsden. Jezus waarschuwt voor hen: wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen. Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn. Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
Isala

Bericht door Isala »

Wet en Evangelie schreef: Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
Ik denk niet dat de wereld de droefheid over onze zonde hoeft te zien.
Laten we in de wereld goed van de Heere spreken, maar laten we in de binnenkamer huilen over onze zonden.
Met medegelovigen kan er wel een gesprek over zijn, alhoewel ik daar evengoed ook voorzichtig in zou zijn.
Hora est!
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

De Schriftgeleerden ten tijde van de omwandeling op aarde van Jezus waren ook geveinsden. Jezus waarschuwt voor hen: wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen. Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn. Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
'Maar Gods ware volk zal een predikant die in korte broek zijn tuin opknapt moeilijk kunnen waarderen evenmin als hij in zwembroek aan het strand loopt. Dus het gewaad zegt echt wel wat al kunnen er best wel geveinsden onder zijn.'

Sorry hoor, maar dat mensen ergens wat van vinden, en dan te zeggen: 'Dus het gewaad zegt echt wel wat' is echt geen logische gevolgtrekking.

Er zijn heel wat oprechte kinderen van God die er geen aanstoot aan nemen of een predikant in korte broek zijn tuin opknapt. Sterker nog, ik durf te beweren dat over de hele wereld gezien er maar een heel klein deel is dat zich er aan zou kunnen storen.

'Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.'

Ook met deze stelling ben ik het helemaal niet eens. Wàt een bevrijding te weten dat je vergeven bent door de Heere! Dan ziet men geen droefheid bij deze persoon, maar blijdschap! Dan ben je een bevoorrecht mens!
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou eerder menen dat iemand die werkelijk een kind van God is zulke ergernissen niet kan hebben. Over Wet en Evangelie gesproken.
olfie

Bericht door olfie »

Ambtenaar schreef:
olfie schreef: En zo praten we in onze dagen alles recht wat krom is. Dat heet tegenwoordig 'vrijheid'.
Het werkt ook niet echt mee dat opinieleiders binnen de reformatorische kring meestal niet eensgezind zijn over zaken. Naar wie moeten het kerkvolk nu luisteren?
Dat helpt zeker niet mee, je kunt het meningvormend noemen maar helaas is er een (over)groot volksdeel wat graag de opiniemaker van zijn/haar keuze aan het woord laat om zijn/haar (uit)leven te rechtvaardigen.
Ambtenaar schreef:
olfie schreef:Onderwerping aan gezag en regering krijgt steeds meer weerstand. Ik zit op de troon. Ook in de onderwerping aan bijvoorbeeld kerkelijk gezag in onze gemeenten.
Een prominente predikant onttrekt zichzelf aan het kerkelijk gezag. Waarom hij niet en ik wel, zal het kerkvolk denken.
Klopt. Treurig. Dat rechtvaardigd de stap van de ander vervolgens ook?
Ambtenaar schreef:
olfie schreef:Was het voor Israël ook niet de levenswijze die onderdeel was van hun voorschriften die onderscheid maakte met de toenmalige heiden wereld. Ook toen was het niet al Israël wat Israël was maar de ouders mochten de kinderen voorhouden dat ze een afgescheiden volk waren. En dat was te zien.
Dat ging om regels die in de Bijbel staan. Als het gaat om een legging of andere zaken, dan hangt het maar net van de interpretatie van Bijbelverzen af of je voor of tegen iets zou moeten zijn.
Het gaat mij ook niet op de legging als object maar de voortdurende voortgang om meer ruimte om met de wereld en wereldse gemakken mee te gaan. En als de stap gezet is, dan went het wel weer. Kijk naar de acceptatie van verschillende vormen van media waar, zeker de jeugd, maar moeilijk (niet?) weerbaar tegen is. En zo valt er vast meer te noemen.
Ambtenaar schreef:
olfie schreef:Je ziet hoe makkelijk in dit topic de stap van legging naar broek al gemaakt wordt, ik vrees dat dat het volgende station zal zijn want de wereld is intussen weer een stap verder dus kunnen wij volgen om niet geheel als achterlijk bestempeld te worden en toch niet helemaal werelds te zijn. Het gezag is inmiddels ook al voorbereidend ondermijnd. Waakt en bidt.
Ook het dragen van een broek kun je verschillend interpreteren. In onze cultuur is een broek gewoon kledingstuk voor dames.
Ik blijf daar toch moeite mee hebben. De cultuur zoals deze de laatste, pak hem beet, 100 jaar gevormd is, is volledig gevormd uit emancipatie, vooruitgang en gelijkheidsdenken en andere bewegingen die steeds sterker getuigen dat het hier is 'waar de troon des satans staat'. Is dat een cultuur om dan ook bij aan te moeten en willen haken?

Begrijp me goed dat ik nu niet iedereen die leggings draagt wil veroordelen. Ik betreur het afglijdende effect en de gevolgen die steeds weer een stapje verder mee schuiven. Iedere generatie doet een stapje verder en ik vrees toch echt, zonder alles over één kam te scheren, dat het geen leven van heiliging en afzondering heeft gebracht. Het is een zorg, en geen persoonlijk veroordelen.
Nog even, of eigenlijk niet meer, en in onze cultuur bestaan geen geslachten meer, of je kunt wisselen via een App. Tja.. zullen onze kinderen wellicht over 50 jaar zeggen.. het is cultuur? Zo zeiden onze ouders dat 50 jaar geleden ook.
De macht der duisternis openbaart zich meer en meer en ik blijf van mening dat de introductie van de vrouwen broek alles te maken heeft met de gelijkheidsdrang.

Als je overigens even zoekt op google naar de ontstaansgeschiedenis van de vrouwenbroek dan weet je vrij snel waar het fenomeen uit voort is gekomen. Het is nu immers ook cultuur dat een gezin een 2 verdieners gezien is. En wat is de cultuur over 50 jaar, rechtvaardigd de huidige cultuur al onze handel en wandel conform die cultuur?
https://www.google.com/search?q=ontstaa ... ouwenbroek
Wikipedia schreef:Het is pas sinds ± 1960 dat de broek als kledingstuk voor de vrouw maatschappelijk aanvaard is, onder invloed van de culturele en seksuele revoluties van die tijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(kleding)
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Junia schreef:
Wet en Evangelie schreef:Maar als het goed is, is er droefheid over de zonden en kan dit gezien worden aan het gelaat. Het gewaad zal dan ook daarnaar zijn.
Ook met deze stelling ben ik het helemaal niet eens. Wàt een bevrijding te weten dat je vergeven bent door de Heere! Dan ziet men geen droefheid bij deze persoon, maar blijdschap! Dan ben je een bevoorrecht mens!
Droefheid over de zonde is dan helemaal over?
ejvl

Re: RE: Re: Leggings

Bericht door ejvl »

Wet en Evangelie schreef:
Junia schreef:Gelaat, gewaad en gepraat zegt niet veel (je kunt tenslotte ook veinzen), je herkent een boom aan zijn vruchten.
Het gewaad naar welke maatstaf? Bijbelse, of de heersende groepscultuur? Wat men gewend is?
olfie

Bericht door olfie »

Orfeo schreef:
olfie schreef:Je ziet hoe makkelijk in dit topic de stap van legging naar broek al gemaakt wordt
Er is hier niemand die een dergelijke stap heeft gemaakt. Niemand redeneert 'als een legging mag, dan mag een broek ook', alleen in de nachtmerries van degenen die tegen leggings zijn.
Ik kan het niet precies meer terug vinden maar ik meende dat ergens of hier-en-daar de broek en legging en alles wat daar op lijken mag op de noemer 'cultuur' gegooid wordt en op die manier recht gezet wordt.

Ooit hoorde ik een mooi voorbeeld, en het zal niet geheel onbekend zijn over een schip met ballast. Tradities zijn als ballast om een schip dat geen lading heeft toch in balans te houden.
Daarmee gaan we dus geen tradities verabsoluteren en tot genade-kenmerken verheffen, maar, zoals Huisman al stelde, toch verliezen we grote goederen met het overboord gooien van de ballast in onze gezinnen en gezindte. Het opent onmiskenbaar deuren naar nieuwe 'vrijheden'. De verschuiving zal er enkel mee aangejaagd worden.
Maar ik wil er wel graag aan toe voegen: er is er Eén Die regeert. Hij weet alle dingen, én bij Hem zijn alle dingen mogelijk. Hij kent de harten en proeft de nieren. En dat geldt voor mij, zowel als voor ieder ander (hier).
Ik geloof niet dat al het vrijheidsdenken van deze tijd en het daarin mee gaan een geestelijk hoopgevend teken is maar laten we hopen voor velen dat ik een 'zwart'kijker ben :hum.

Nogmaals, géén veroordelen, wél een zorg.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie