Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Jouwe inziens ja. Want de Bijbel wijst een andere weg.
Met het voorbeeld van de mesthoop heb ik vanzelf aan willen geven dat het niet noodzakelijk is om aan zondige zaken mee te doen, om te weten dat ze niet goed zijn.DDD schreef:Het gaat er niet om dat een dominee weet dát het stinkt, maar dat hij weet hóe het stinkt. Mijns inziens is het onbegrip hiervoor precies de illustratie van het probleem van wereldvreemdheid. Wat een ergerlijke zelfingenomenheid om de hoofdstroom van onze cultuur als een mesthoop af te doen en het daarbij te laten. Het heeft met werkelijk christelijke bewogenheid en wijsheid niets van doen, enkel met kortzichtige domheid.Bona Fide schreef:Inderdaad onzinnig. Je hoeft je neus toch ook niet in een mesthoop te steken om te weten dat het stinkt?Klavart schreef:Wat een onzinnig idee. Waar zou dat goed voor zijn?DDD schreef:Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mijns inziens natuurlijk.
Niet om, zoals jij mij in de mond legt, mensen weg te zetten.
Ik heb zelf nooit GTST gezien, dús ik ben daarom wereldvreemd? Rare conclusie.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ik vind niet dat een predikant zich tot op detail moet verdiepen in GTST, maar als hij wil waarschuwen tegen GTST, moet hij wel weten waar hij over praat.Bona Fide schreef: Met het voorbeeld van de mesthoop heb ik vanzelf aan willen geven dat het niet noodzakelijk is om aan zondige zaken mee te doen, om te weten dat ze niet goed zijn.
Niet om, zoals jij mij in de mond legt, mensen weg te zetten.
Ik heb zelf nooit GTST gezien, dús ik ben daarom wereldvreemd? Rare conclusie.
Er zijn meerdere series welke ook door refo's grif gekeken worden, en hier kan/mag/moet zeker tegen gewaarschuwd worden, maar ik vind dat dat wel moet gebeuren met valide argumenten. Niet iets als "het is op TV dus het is slecht", want dat wordt niet serieus genomen.
Dus nogmaals, geen diepe details, maar wel enigszins ingelezen voordat er gewaarschuwd kan worden vind ik.
Het gaat mij er niet om dat een predikant moet beoordelen of iets goed of slecht is. En al helemaal niet of hij er tegen moet waarschuwen. Het gaat er om dat een predikant weet hoe veel mensen denken. En daar is dit een goede manier voor. Niet perse de enige manier, natuurlijk.
Oke, wat is nu eigenlijk je punt?Charles schreef:Exact. Als gergemmer merk ik altijd dat mensen uit een ander kerkverband zich 'ergeren' aan de zelfingenomenheid van gergemmers. Vaak rechthebbende mensen, carrière, uiterlijk, studie, 'want je moet je talenten' gebruiken etc. Zo'n reactie op iemand die arts is en dan ds gaat worden vind ik daarvan een typerend voorbeeld. In mijn woonplaats rijden mensen naar een refo kerk in een stad verderop. Niet omdat ze niet met de leer in mijn plaatselijke gergem eens zijn maar vanwege manier van denken. De stukjes van CSL Janse zijn er een mooi voorbeeld van.eilander schreef:Zo lust ik er nog wel een paar.... Bij de overheid hebben we mensen nodig die God vrezen, bij de politie, in het onderwijs, enzovoorts, enzovoorts. Zou de God Die deze mannen riep tot het predikantsschap, niet weten van de nood binnen de medische wereld?!Hendrien schreef:Zo gaan mijn gedachten ook wel een beetje...JCRyle schreef:Ik begrijp het op zich wel. Als je na gaat dat van de huidge studenten er drie zijn met een medische achtergrond (dokter/onderzoeker). In het werkveld (zeker ook op medisch terrein) is het goed om wijze mannen te hebben met kennis van hun werk, maar ook van de HEERE. En als er dan in een paar jaar tijd drie mannen toegelaten worden tot de opleiding kan dat de wenkbrauwen in beweging brengen. Want juist ook in medisch-etische discussies zijn dergelijke mannen nodig in het werkveld. Het is niet alleen de bedoeling dat wij als christenen leren omgaan met veranderingen op medisch-etisch terrein. Zeker, daar kunnen ze in de rol van predikant veel aan bijdrage. Maar het is net zo belangrijk dat wij in de maatschappij een tegengeluid laten horen. Niet vanaf de zijlijn, maar in de voorlinie. En daar hadden deze drie mannen ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar goed dit is één kant van de medaille. Dat besef ik heel goed. Aan de andere kant moeten wij onze hand op de mond doen. Als dit de weg van de HEERE is met deze mannen, dan is het goed! Ook al kan je er bepaalde gedachten bij hebben. En dan geeft je terecht aan dat het net zo goed geldt bij andere studies. Maar goed op bepaalde terreinen zou het wellicht zwaarder kunnen wegen. Maar ik besef tegelijk dat dit menselijk geredeneer is.
Ik ben met jou van mening dat de een dominee niet met oogkleppen in de studeerkamer moet blijven zitten. Maar dat hij ook zeker moet weten wat er in de wereld leeft. Nu dat hij er in moet opgaan, dat snapt iedereen. Maar een brede maatschappelijke blik kan nooit kwaad, zeker niet voor een predikant. Ook het proeven van de tijdsgeest is van belang, anders krijg je predikanten die uit hun ivoren torentjes in het rond gaan lopen schieten, zonder iemand te raken.DDD schreef:Het gaat mij er niet om dat een predikant moet beoordelen of iets goed of slecht is. En al helemaal niet of hij er tegen moet waarschuwen. Het gaat er om dat een predikant weet hoe veel mensen denken. En daar is dit een goede manier voor. Niet perse de enige manier, natuurlijk.
Het typische gergem denken. Een arts (of hoogleraar) die ds wordt is zonde. Bij bij.v een docent die ds wordt is dat blijkbaar geen probleem. Draai de salarissen om van beide beroepsgroepen en artsen verliezen binnen 10 jaar hun status en het aanzien van docenten stijgt. Dan wordt geroepen als een docent is aangenomen: wel zonde dat juist hij... etc.JCRyle schreef:
Oke, wat is nu eigenlijk je punt?
Kortom, dat statusdenken. Dat tref je in geen kerkverband zo sterk aan als in de GG.
Ik zie dat op Gergeminfo.nl bij alle studenten verwachte kandidaatstelling op 2021 staan. Maar, bij M.L. Dekker staat er: nog niet bekend.
Oké helder. Hier ben ik het wel met je eens.Charles schreef:Het typische gergem denken. Een arts (of hoogleraar) die ds wordt is zonde. Bij bij.v een docent die ds wordt is dat blijkbaar geen probleem. Draai de salarissen om van beide beroepsgroepen en artsen verliezen binnen 10 jaar hun status en het aanzien van docenten stijgt. Dan wordt geroepen als een docent is aangenomen: wel zonde dat juist hij... etc.JCRyle schreef:
Kortom, dat statusdenken. Dat tref je in geen kerkverband zo sterk aan als in de GG.
Ik wil er me verder niet in mengen, maar ik vraag me wel af hoe we het rond kunnen krijgen om de stelling te verdedigen dat een arts of hoogleraar die dominee wordt als zondig wordt gezien... Tja... ik vraag het me serieus af... Ik heb deze stelling nergens op kunnen gronden dan op bij voorbaat ingenomen kritiek. Ik geloof namelijk dat het beslist geen verkeerde zaak is als artsen en hoogleraars tot de kansel worden geroepen.JCRyle schreef:Oké helder. Hier ben ik het wel met je eens.Charles schreef:Het typische gergem denken. Een arts (of hoogleraar) die ds wordt is zonde. Bij bij.v een docent die ds wordt is dat blijkbaar geen probleem. Draai de salarissen om van beide beroepsgroepen en artsen verliezen binnen 10 jaar hun status en het aanzien van docenten stijgt. Dan wordt geroepen als een docent is aangenomen: wel zonde dat juist hij... etc.JCRyle schreef:
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik sloot mij aan bij het statusdenken wat je in de GerGem tegen (kan) komen. Het is natuurlijk geen zonde dat een arts of hoogleraar tot de kansel wordt geroepen. Dat is de weg en wil van de HEERE met deze mannen, en Zijn weg is altijd de juiste en Zijn werk is altijd goed en recht.-DIA- schreef:Ik wil er me verder niet in mengen, maar ik vraag me wel af hoe we het rond kunnen krijgen om de stelling te verdedigen dat een arts of hoogleraar die dominee wordt als zondig wordt gezien... Tja... ik vraag het me serieus af... Ik heb deze stelling nergens op kunnen gronden dan op bij voorbaat ingenomen kritiek. Ik geloof namelijk dat het beslist geen verkeerde zaak is als artsen en hoogleraars tot de kansel worden geroepen.JCRyle schreef:Oké helder. Hier ben ik het wel met je eens.Charles schreef:Het typische gergem denken. Een arts (of hoogleraar) die ds wordt is zonde. Bij bij.v een docent die ds wordt is dat blijkbaar geen probleem. Draai de salarissen om van beide beroepsgroepen en artsen verliezen binnen 10 jaar hun status en het aanzien van docenten stijgt. Dan wordt geroepen als een docent is aangenomen: wel zonde dat juist hij... etc.JCRyle schreef:
@Dia: geeft dit geen herkenning?-DIA- schreef:Ik wil er me verder niet in mengen, maar ik vraag me wel af hoe we het rond kunnen krijgen om de stelling te verdedigen dat een arts of hoogleraar die dominee wordt als zondig wordt gezien... Tja... ik vraag het me serieus af... Ik heb deze stelling nergens op kunnen gronden dan op bij voorbaat ingenomen kritiek. Ik geloof namelijk dat het beslist geen verkeerde zaak is als artsen en hoogleraars tot de kansel worden geroepen.JCRyle schreef:Oké helder. Hier ben ik het wel met je eens.Charles schreef:Het typische gergem denken. Een arts (of hoogleraar) die ds wordt is zonde. Bij bij.v een docent die ds wordt is dat blijkbaar geen probleem. Draai de salarissen om van beide beroepsgroepen en artsen verliezen binnen 10 jaar hun status en het aanzien van docenten stijgt. Dan wordt geroepen als een docent is aangenomen: wel zonde dat juist hij... etc.JCRyle schreef:
Ik weet even niet wat u bedoelt.CvdW schreef:@Dia: geeft dit geen herkenning?-DIA- schreef:
Ik wil er me verder niet in mengen, maar ik vraag me wel af hoe we het rond kunnen krijgen om de stelling te verdedigen dat een arts of hoogleraar die dominee wordt als zondig wordt gezien... Tja... ik vraag het me serieus af... Ik heb deze stelling nergens op kunnen gronden dan op bij voorbaat ingenomen kritiek. Ik geloof namelijk dat het beslist geen verkeerde zaak is als artsen en hoogleraars tot de kansel worden geroepen.
Ik heb het voornemen nu een preek te beluisteren, vandaar dat ik de eerste tijd niet op het forum zal zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoe is het met uw kritiek?-DIA- schreef:Ik weet even niet wat u bedoelt.CvdW schreef:@Dia: geeft dit geen herkenning?-DIA- schreef:
Ik wil er me verder niet in mengen, maar ik vraag me wel af hoe we het rond kunnen krijgen om de stelling te verdedigen dat een arts of hoogleraar die dominee wordt als zondig wordt gezien... Tja... ik vraag het me serieus af... Ik heb deze stelling nergens op kunnen gronden dan op bij voorbaat ingenomen kritiek. Ik geloof namelijk dat het beslist geen verkeerde zaak is als artsen en hoogleraars tot de kansel worden geroepen.
Ik heb het voornemen nu een preek te beluisteren, vandaar dat ik de eerste tijd niet op het forum zal zijn.
Ik herken en begrijp dit totaal niet.Charles schreef:Het typische gergem denken. Een arts (of hoogleraar) die ds wordt is zonde. Bij bij.v een docent die ds wordt is dat blijkbaar geen probleem. Draai de salarissen om van beide beroepsgroepen en artsen verliezen binnen 10 jaar hun status en het aanzien van docenten stijgt. Dan wordt geroepen als een docent is aangenomen: wel zonde dat juist hij... etc.JCRyle schreef: