Leerling schreef:DGG schreef:Dus eigenlijk drijft vervolging, armoede, etc. de ware kinderen van God uit tot Hem.
Je mag niet naar vervolging, armoede en tegenslag verlangen. Maar de Heere Jezus zei het toch Zelf? Dat het voor een rijke moeilijker is om het Koninkrijk binnen te gaan, dan een arme? Wij zitten in het rijke westen vastgeklampt aan het aardse. Wij leven voor het hier en nu. Alleen als je met beide voeten in de werkelijkheid van het menselijk bestaan gezet wordt, ga je zien hoe vreselijk leeg de wereld is en hoe ontzaglijk arm wij zijn. En in de kerken hebben wij die leegheid opgevuld met uiterlijk vertoon, opgeklopte vroomheid en waardeloze godsdienst. En daarmee denken wij dit leven uit te kunnen, pure dwaasheid. Ja ik heb het ook over mijzelf. Want hoeveel vormendienst is er niet bij? Gewoonten, tradities, 'omdat het hoort'? Dit zijn vragen die mij momenteel bezig houden. Wat is het 'hart' van ons/mijn geloof?
Helemaal mee eens!
We nemen de opdrachten van Christus eigenlijk helemaal niet zo serieus.
Leven we niet vooral voor onze eigen aardse pleziertjes, verlangens, dromen, idealen, ambities...?
Hoe besteden we het meeste van onze tijd en geld? Is dat vooral voor God koninkrijk en ten nut van onze naaste?
Wat interesseert het ons eigenlijk dat miljarden medemensen om ons heen verloren gaan? Of arm zijn, honger hebben, eenzaam zijn, moeten vluchten, etc.
Hebben we ooit iets opgeofferd wat ons echt iets koste? Of gaan we vooral voor ons eigen gemak?
We worden als christen toch geroepen het Evangelie te delen door er over te spreken maar ook door het Evangelie zichtbaar uit te leven. Door te laten zien dat we geen schatten vergaderen op aarde. Maar dat we God liefhebben en hierdoor ook onze naaste.
(ik sta hier net zo goed schuldig aan)
We houden ons wel bezig met allerlei discussies over de kleinste leerverschillen. Maar we vergeten hierbij dat een christelijk leven meer te maken heeft met praktijk dan met theorie.
Er is ook bijna geen verlangen om onze naasten het Evangelie te brengen of iets te betekenen voor onze naasten. De kerken zijn meestal erg naar binnen gericht en we hebben misschien zelfs een bepaalde cultuur gecreëerd die vooral gericht is op onze eigen zogenaamde rechtzinnigheid maar waardoor we bijna alle evangeliserende kracht verloren zijn.
Wij zitten lekker veilig met mensen van onze eigen soort in onze kerken en natuurlijk zijn de medeburgers best welkom in onze kerken. Dan moeten ze wel zelf komen want we gaan ze niet zelf opzoeken (en ze moeten ook geen heel warm welkom verwachten).
En we zijn eigenlijk nog best heel tevreden over onze kerken. Natuurlijk zijn er wereldwijd nog best wel andere christenen. Maar die zijn meestal toch niet zo rechtzinnig als wij.
Mark 10
24b Maar Jezus wederom antwoordende, zeide tot hen: Kinderen! Hoe zwaar is het, dat degenen, die op het goed hun betrouwen zetten, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Lukas 9
25 Want wat baat het een mens, die de gehele wereld zou winnen, en zichzelven verliezen, of schade zijns zelfs lijden?
26 Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige engelen.
Mattheus 25
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.