Re: GBS
Geplaatst: 06 feb 2016, 19:57
Deze insteek zorgt niet voor meer begrip maar zorgt ervoor dat een minder begrijpen goed genoeg wordt. Laat ik 2 voorbeelden geven hoe het anders kan. Enige weken geleden stond er een artikel in de krant van een professor in het Hebteeuws die - m.b.v. de hedendaagse mogelijkheden - zijn colleges online beschikbaar stelde. Slaagde vroeger ongeveer 50 procent voor zijn tentamens, doordat studenten zijn uitleg herhaaldelijk konden zien ging het percentage tot boven de 80 of 90 procent, Daar word ik blij van. Geen concessies aan het niveau of de vereiste kennis maar investeren in het beter overdragen van kennis! Dat is een totaal andere insteek dan de BMU heeft gekozen.Ireneüs van Lyon schreef:De conclusie die je trekt is niet zo verrassend, dit was toch al tijdje bekend? Projectleider G. Roos en ds. j. Joppe stellen in een interview met het RD het volgende:Wim Anker schreef:Goede debattechniek. Een christen is alleen niet echt gebaat bij dergelijke bijdehandjes. Waarheid telt.eilander schreef:Nu staan er in de Bijbel veel mooie dingen voor dummies, dus dat komt goed uit!
Heb jij, of iemand, iberhaupt wel structureel BMU en kantt. vergeleken? Of is het gebleven bij hapsnap en de mening van gewenste recensenten?
Roos: „De ”Bijbel met uitleg” is nadrukkelijk géén studiebijbel waarin allerlei theologische inzichten geproclameerd worden.”
Ds. Joppe: „Dan zouden vmbo’ers hem nooit pakken. De Statenvertaling staat centraal, en daarna volgt de uitleg.”
Uit diverse onderzoeken in de gereformeerde gezindte blijkt dat veel jongeren niet of nauwelijks begrijpen wat ze in de Bijbel lezen. Het taalgebruik van de Statenvertaling ervaren ze vaak als moeilijk. Dat probleem is nu opgelost?
Roos: „Een niveaucommissie beoordeelde de tekst op leesbaarheid en bekeek of jongeren die begrijpen. Dat was een voortdurende worsteling. Over elk woord is nagedacht.”
Ds. Joppe: „Die jongere van zestien jaar zal aan de ”Bijbel met uitleg” zeker meer hebben dan aan de Statenvertaling alleen.”
(http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_915093)
Is het nodig om de BMU en de kanttekening zo tegen elkaar af te zetten? Ze vullen elkaar toch prima aan?
Vergeleken met enkele decennia geleden zijn de eisen voor het zwemdiploma À verscherpt en wordt geadviseerd dat A,B en C nodig is om de vereiste zwemvaardigheden te beheersen. In mijn tijd was À en B prima. Ook een voorbeeld dat niet de norm moet worden verlaagd maar de opleiding moet worden verbeterd indien de omstandigheden erom vragen en de mogelijkheden beschikbaar zijn.
Dit zijn voorbeelden met een juiste insteek.
En helaas is de BMU geen aanvulling op of een opmaat tot. Overigens ook inhoudelijk niet. Nergens in de uitleg wordt verwezen naar b.v. Calvijn, de kantt. of anderen voor verdere verdieping etc. Bronvermelding van op z'n minst discutabele beweringen ontbreken ook geheel.
En zoals hierboven reeds uitgelegd kan met goede methoden, behoudens uiteraard jeugd die de basisschool niet aankunnen en op speciaal onderwijs zijn aangewezen, iedereen de taal van de SV leren begrijpen incl. de lessen die de kantt. eruit halen. Het voorbeeld van ds. Joppe over de 16e jarige jongen klinkt wel leuk maar mist elke onderbouwing met valide argumenten laat staan dat er aangetoond wordt dat die redenering klopt.