Exegese/bevinding

Mannetje

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Mannetje »

Volgens mij moeten wij geen beperkingen bedenken voor wat de Heere wel of niet zou kunnen gebruiken.

Wel kunnen we nadenken over wat de roeping van de prediker is.

In dat verband heeft de gelijkenis van de talenten ook het een en ander te zeggen.
Wie veel talenten gekregen heeft zal ze allemaal ook moeten gebruiken.
Maar de prediker met weinig, die dat weinige gebruikt, wordt met dezelfde woorden onthaald.
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Volgens mij moeten wij geen beperkingen bedenken voor wat de Heere wel of niet zou kunnen gebruiken.

In dat verband heeft de gelijkenis van de talenten ook het een en ander te zeggen.
Maar de prediker met weinig, die dat weinige gebruikt, wordt met dezelfde woorden onthaald.
Het is echter de vraag of deze gelijkenis - exegetisch gezien - mag inbrengen in deze discussie.... :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:Dat een goede en grondige exegese van essentieel belang is. Want dan alleen wordt het Woord verkondigt. Daarom moet een predikant met behulp van de Heilige Geest ook grondige studie van het Woord maken. Dan alleen wordt het Woord uitgelegd. En van daaruit komen dan de pastorale adviezen, het bevindelijke op. Het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Eens.
Sheba schreef:Met een slechte exegese wordt niet het Woord verkondigt. Er wordt tenslotte geen uitleg of een verkeerde uitleg gegeven van Gods Woord. En kan er dus ook geen sprake zijn van bevinding en pastorale adviezen vanuit het Woord. Want het Woord wordt op dat moment niet gebracht.
Ik ga een eind met je mee, maar niet zo scherp als jij het nu zegt. Daarvoor heb ik teveel voorbeelden gelezen en gehoord, waarbij een gebrekkige exegese, toch samen kan gaan met Bijbels, geestelijk onderwijs.
Het is wel de vraag wat je onder gebrekkige exegese verstaat. Want als dat is iets minder diep inzicht in de tekst hebben is, is dat niet direct een foute exegese. En kan er dus toch een goede toepassing worden gemaakt. En sprake zijn van echte bevinding. Maar bedoelen we met gebrekkig, verkeerde exegese, dan lijkt het mij onmogelijk een goede toepassing te maken. En is er dan wel sprake van bevinding?

Bij een foute exegese en daarbij ook een verkeerde toepassing kan je onder het mom van bevindelijkheid de plank volledig misslaan.
Bij een gebrekkige exegese, waar de tekst niet in zijn volledige diepte wordt verstaan, kan een voluit bijbelse toepassing gemaakt worden. En kan zeker sprake zijn van echte bevinding.
Tegelijkertijd een gebrekkige exegese geeft wel aan dat je de tekst niet volledig hebt verstaan.
helma

Bericht door helma »

Mozes moest tegen de rots spreken. Hij was ongehoorzaam en sloeg. Hij werd door God gestraft; maar het volk kreeg wel water!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij moeten wij geen beperkingen bedenken voor wat de Heere wel of niet zou kunnen gebruiken.

Het is echter de vraag of deze gelijkenis - exegetisch gezien - mag inbrengen in deze discussie.... :OO3
Die vraag heb ik eerst ook aan mijzelf gesteld, en mijn antwoord is dus bevestigd.
- Niet meer zo actief -
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

helma schreef:Mozes moest tegen de rots spreken. Hij was ongehoorzaam en sloeg. Hij werd door God gestraft; maar het volk kreeg wel water!
Wat heeft dit met exegese te maken? Je wilt toch niet verdedigen hiermee dat als iemand duidelijk tegen de Schrift spreekt, daar de zegen aan hangt?
helma

Re: RE: Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door helma »

Sheba schreef:
helma schreef:Mozes moest tegen de rots spreken. Hij was ongehoorzaam en sloeg. Hij werd door God gestraft; maar het volk kreeg wel water!
Wat heeft dit met exegese te maken? Je wilt toch niet verdedigen hiermee dat als iemand duidelijk tegen de Schrift spreekt, daar de zegen aan hangt?
Dit heeft met de stok te maken die de Heere al of niet kan gebruiken. Niet om de stok goed te praten (Mozes was er zelf niet goed mee) maar het laat wel zien dat het volk toch de zegen kreeg ondanks dat Mozes van zijn plek af was en een verkeerd beeld liet zien van Christus.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Kan een onbekeerde dominee een bevindelijke preek houden? Kan een bekeerde dominee die helemaal van zijn plek is een bevindelijke preek houden?
- Niet meer zo actief -
Terri

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:Kan een onbekeerde dominee een bevindelijke preek houden? Kan een bekeerde dominee die helemaal van zijn plek is een bevindelijke preek houden?
Daarom is het zo belangrijk dat het Woord gepreekt wordt dan ben je niet afhankelijk van de persoon.
En er is ook 'verstandelijke' bevinding, of anders gezegd napraten wat je zelf niet kent.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

@helma,
Ik heb even over je antwoord na moeten denken.
Eerlijk gezegd vraag ik mij af of je dit zo op dit onderwerp kan toepassen.
Mozes was ongehoorzaam. Wij hebben het hier over uitleg. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
En het volk kreeg inderdaad zegen. Water, ondanks de ongehoorzaamheid van Mozes. Maar niet Christus! Een predikant moet de weg naar Christus wijzen. Door het Woord. Geeft hij een verkeerde exegese van dat Woord dan wijst hij niet de weg naar Christus. Let wel ik heb het niet over iets minder diep inzicht hebben in een bepaalde tekst.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... start=1035

Ds. Pieters geeft ook op bepaalde aspecten wel een duidelijk antwoord vind ik.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Johann Gottfried Walther schreef:http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... start=1035

Zou je hierover het een en ander kunnen opschrijven? (Op welke aspecten geeft hij antwoord en wat is zijn antwoord?)
Ik krijg nu een link naar een topic met internetdiensten...
helma

Bericht door helma »

Sheba schreef:
@helma,
Ik heb even over je antwoord na moeten denken.
Eerlijk gezegd vraag ik mij af of je dit zo op dit onderwerp kan toepassen.
Mozes was ongehoorzaam. Wij hebben het hier over uitleg. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
En het volk kreeg inderdaad zegen. Water, ondanks de ongehoorzaamheid van Mozes. Maar niet Christus! Een predikant moet de weg naar Christus wijzen. Door het Woord. Geeft hij een verkeerde exegese van dat Woord dan wijst hij niet de weg naar Christus. Let wel ik heb het niet over iets minder diep inzicht hebben in een bepaalde tekst.
Want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde; en de steenrots was Christus (1 Kor.10:4b)
De steenrots is dus het beeld van Christus. Het volk werd bediend uit Christus. Robert Murray McCheyne schrijft over Joh.7:38: ‘Christus is de gekliefde rots, omdat Zijn bloed voor de zonde vergoten is. De rots werd geslagen eer zij water voortbracht. Zo was het ook met Christus. Hij was geslagen van God en verdrukt. Hij droeg de toorn van God; en daarom stroomde Zijn bloed, dat reinigt van alle zonden. O, u die vreest door God geslagen te worden, reinig u in dit bloed. Het heeft gestroomd uit een gekliefde rots. Er zijn geen zonden die er niet door afgewassen kunnen worden. Er is bloed genoeg. Het was voor de Israëlieten een onuitputtelijke bron: ‘Zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.’

De eerste keer moest Mozes slaan, de tweede keer mócht hij niet meer slaan. Christus zou maar 1 keer 'geslagen' worden.
Dus Mozes gaf een verkeerd beeld van Christus.

Het volk krijgt wel water; ondanks dat Mozes Christus op een verkeerde manier voorstelt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sheba schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... start=1035

Zou je hierover het een en ander kunnen opschrijven? (Op welke aspecten geeft hij antwoord en wat is zijn antwoord?)
http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=865
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Sheba schreef:

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=865
Vaag.
Plaats reactie