Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door ejvl »

Leerling schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef: Wij zijn geen gemeente in Kongo, Peru en China. Wij zijn kerk in Nederland, met de wortels in de Reformatie, de Nadere Reformatie, de traditie der eeuwen en onze Nederlandse cultuur. Daarmee wil ik zeggen dat het vergelijken met andere kerken in andere landen geen argument is om in onze erediensten allerlei liturgische vernieuwingen door te voeren of te weren.
Dat zeg ik ook niet.
Ik reageer alleen op jouw post dat je verzucht dat hoofdzaken en bijzaken niet gekend worden.
Nee ik vroeg mij alleen of alles tegenwoordig bijzaak was.
En is dat een losse kreet of een reactie op mijn post op de genoemde voorbeelden?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

ejvl schreef:
huisman schreef:
In de CGK gaan zulke veranderingen hand in hand met een oppervlakkige prediking, een uiterst optimistiche gemeentebeschouwing, het weglaten van de noodzaak van de wedergeboorte en aan de doodstaat van de mens wordt al evenmin aandacht gegeven in de prediking.
Bewijs in deze concrete situatie in Nunspeet is dat deze leden opeens ook prima in de NGK konden kerken. De prediking die oorspronkelijk in de CGK Nunspeet was te horen is onvergelijkbaar met de prediking in de NGK.
Soms lijkt het wel dat de preek een bijzaak is geworden. Opwekkingsliedjes zingen is blijkbaar belangrijker dan een prediking die de volle raad Gods verkondigd.
Dat is te betreuren.
Maar we moeten wel onderscheidt maken in hoofd en bijzaken.
Bijvoorbeeld, gezangen of ritmisch zingen is een bijzaak.
Gezangen en ritmisch zingen en een prediking zonder noodzaak van wedergeboorte is een hoofdzaak.
Maar dat heeft niet direct iets te maken met gezangen of ritmisch zingen.
Nunspeet laat al zien dat het geen bijzaak is in de ogen van hen die anders willen.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Leerling »

DDD schreef:Ik vind het woord scheuring niet zo erg gepast, als ik het verhaal van Auto zo lees en kijk naar wat ik ervan weet.

Er zijn twee stromingen in de gemeente. De gemeente is groot genoeg om een andere gemeente te stichten die de erediensten naar eigen smaak iets anders kan indelen. Ik zie werkelijk niet in wat daaraan fout zou zijn. Integendeel. Het lijkt mij een buitengewoon wijze oplossing, die mijns inziens helaas veel te laat is ingezet.

Verdraagzaamheid in bijzaken en eenheid in hoofdzaken. De opmerkingen van Mara en Huisman getuigen daar mijns inziens niet van.
Wellicht zit de angel wel in het 'naar eigen smaak inrichten'. Je kan namelijk wel raden dat dit niet alleen liturgische vernieuwingen zullen betreffen, maar, gezien ook wat huisman terecht naar voren brengt, Bijbelse notities in de prediking zullen gaan missen.

En reagerend op je laatste regel: Daar getuigde de houding van een aanzienlijk deel van de gemeente Nunspeet ook niet van, door je eigen vernieuwingsdrang zo door te drammen dat de gemeenten in twee stukken verder gaat. Waar is daar de verdraagzaamheid in bijzaken? Moet de 'behoudenden' dan altijd toegeven om de lieve vrede wil en de 'vernieuwers' nooit?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Leerling »

ejvl schreef:
Leerling schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef: Wij zijn geen gemeente in Kongo, Peru en China. Wij zijn kerk in Nederland, met de wortels in de Reformatie, de Nadere Reformatie, de traditie der eeuwen en onze Nederlandse cultuur. Daarmee wil ik zeggen dat het vergelijken met andere kerken in andere landen geen argument is om in onze erediensten allerlei liturgische vernieuwingen door te voeren of te weren.
Dat zeg ik ook niet.
Ik reageer alleen op jouw post dat je verzucht dat hoofdzaken en bijzaken niet gekend worden.
Nee ik vroeg mij alleen of alles tegenwoordig bijzaak was.
En is dat een losse kreet of een reactie op mijn post op de genoemde voorbeelden?
Nee het is een reactie van mij op een reactie van jou op mijn reactie :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17587
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind het woord scheuring niet zo erg gepast, als ik het verhaal van Auto zo lees en kijk naar wat ik ervan weet.

Er zijn twee stromingen in de gemeente. De gemeente is groot genoeg om een andere gemeente te stichten die de erediensten naar eigen smaak iets anders kan indelen. Ik zie werkelijk niet in wat daaraan fout zou zijn. Integendeel. Het lijkt mij een buitengewoon wijze oplossing, die mijns inziens helaas veel te laat is ingezet.

Verdraagzaamheid in bijzaken en eenheid in hoofdzaken. De opmerkingen van Mara en Huisman getuigen daar mijns inziens niet van.
Omdat Mara en huisman CGK zijn en uit de praktijk ( en niet van de zijlijn)hebben ervaren welk gevaar er zit in het etiket "bijzaak" plakken op veel zaken in een kerkelijke gemeente.
Daar komt nog bij dat jij blind bent voor allerlei verschillen in de prediking. Alles is bij jou gereformeerd behalve als het een behoudende prediking is. In de rechterkant CGK,HHK,GG,OGG,GGiN zitten volgens jouw postings de gevaren . GKv,NGK,linkerkant CGK enz. is allemaal prachtig en wij gaan met drama,zang en dans ten hemel in.

Predik het Woord; houd aan tijdelijk,ontijdelijk; wederleg,bestraf,vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn , wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor , zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Leerling schreef:
DDD schreef:Ik vind het woord scheuring niet zo erg gepast, als ik het verhaal van Auto zo lees en kijk naar wat ik ervan weet.

Er zijn twee stromingen in de gemeente. De gemeente is groot genoeg om een andere gemeente te stichten die de erediensten naar eigen smaak iets anders kan indelen. Ik zie werkelijk niet in wat daaraan fout zou zijn. Integendeel. Het lijkt mij een buitengewoon wijze oplossing, die mijns inziens helaas veel te laat is ingezet.

Verdraagzaamheid in bijzaken en eenheid in hoofdzaken. De opmerkingen van Mara en Huisman getuigen daar mijns inziens niet van.
Wellicht zit de angel wel in het 'naar eigen smaak inrichten'. Je kan namelijk wel raden dat dit niet alleen liturgische vernieuwingen zullen betreffen, maar, gezien ook wat huisman terecht naar voren brengt, Bijbelse notities in de prediking zullen gaan missen.

En reagerend op je laatste regel: Daar getuigde de houding van een aanzienlijk deel van de gemeente Nunspeet ook niet van, door je eigen vernieuwingsdrang zo door te drammen dat de gemeenten in twee stukken verder gaat. Waar is daar de verdraagzaamheid in bijzaken? Moet de 'behoudenden' dan altijd toegeven om de lieve vrede wil en de 'vernieuwers' nooit?
Bijbelse noties kunnen ook bijzaken zijn. Dat blijkt uit de bijbel zelf. De brieven van Jacobus en Paulus leggen ook niet dezelfde accenten.

Vernieuwers moeten in de meeste kerken al veel toegeven hoor. Een pragmatische oplossing is mijns inziens heel goed.
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door ejvl »

Auto schreef:
Nunspeet laat al zien dat het geen bijzaak is in de ogen van hen die anders willen.
Als het alleen gaat om de liturgie en niet om de inhoudelijke prediking aangaande de noodzaak van wedergeboorte ed. Vind ik de term hoofdzaak onterecht en te betreuren.
Maar ik ben niet op de hoogte waarom Nunspeet precies gaat scheuren los van wat geroepen zaken.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik vind het woord scheuring niet zo erg gepast, als ik het verhaal van Auto zo lees en kijk naar wat ik ervan weet.

Er zijn twee stromingen in de gemeente. De gemeente is groot genoeg om een andere gemeente te stichten die de erediensten naar eigen smaak iets anders kan indelen. Ik zie werkelijk niet in wat daaraan fout zou zijn. Integendeel. Het lijkt mij een buitengewoon wijze oplossing, die mijns inziens helaas veel te laat is ingezet.

Verdraagzaamheid in bijzaken en eenheid in hoofdzaken. De opmerkingen van Mara en Huisman getuigen daar mijns inziens niet van.
Omdat Mara en huisman CGK zijn en uit de praktijk ( en niet van de zijlijn)hebben ervaren welk gevaar er zit in het etiket "bijzaak" plakken op veel zaken in een kerkelijke gemeente.
Daar komt nog bij dat jij blind bent voor allerlei verschillen in de prediking. Alles is bij jou gereformeerd behalve als het een behoudende prediking is. In de rechterkant CGK,HHK,GG,OGG,GGiN zitten volgens jouw postings de gevaren . GKv,NGK,linkerkant CGK enz. is allemaal prachtig en wij gaan met drama,zang en dans ten hemel in.

Predik het Woord; houd aan tijdelijk,ontijdelijk; wederleg,bestraf,vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn , wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor , zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen.
Nou, ik pleit toch graag voor een bevindelijke prediking. Dus volgens mij ben je de draad een beetje kwijt. Alleen heb ik niet zo de behoefte om kleine verschillen zo uit te vergroten dat we ineens niet meer met ware christenen te maken hebben als mensen wat minder bevindelijk preken. Ik ben overigens niet blind voor verschillen in de prediking. Ik denk dat ik deze haarfijn kan analyseren en dat doe ik ook. Maar daar is verder niets stichtelijks aan.

---knip--- Off-topic
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door eilander »

Het gaat hier over de CGK, mensen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

[knip]
Ontopic: Ik snap de verzuchtingen van Huisman en Mara, maar het geeft precies de breedte van de CGK aan. Als die kleine groep leden veranderingen wil die landelijk gezien toch bij de CGK passen, is dit natuurlijk wel een oplossing om spanningen in een gemeente weg te nemen en om leden binnen de CGK te houden. Als het landelijk gezien een gemeente wordt die prima in het kerkverband past, hoef je die leden niet door te verwijzen naar de NGK. Dan is een nieuwe gemeente de oplossing.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

---knip--- CGK topic :tilt
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:[knip]
Ontopic: Ik snap de verzuchtingen van Huisman en Mara, maar het geeft precies de breedte van de CGK aan. Als die kleine groep leden veranderingen wil die landelijk gezien toch bij de CGK passen, is dit natuurlijk wel een oplossing om spanningen in een gemeente weg te nemen en om leden binnen de CGK te houden. Als het landelijk gezien een gemeente wordt die prima in het kerkverband past, hoef je die leden niet door te verwijzen naar de NGK. Dan is een nieuwe gemeente de oplossing.
Huisman en ik vallen dus (opeens) in een kleine groep CGK leden? Sorry hoor, maar dat weiger ik te geloven.
In verreweg de meeste CGK gemeentes voelen Huisman en ik ons helemaal thuis.
Denk ik te weten.
Maar ik herken in veel gemeentes en op sommige momenten "mijn" CGK niet meer. Ben ik star dan? O nee.
Zit ik te zeuren over bijzaken? Nee.
Probeer ik elke vernieuwing tegen te houden? Nee.
Spanningen worden eigenlijk altijd veroorzaakt door vernieuwers, die zo nodig veranderingen willen zien.
Ik hoor dat in heel veel gemeentes. Ze gaan veelal teloor omdat vernieuwingen te snel en te hevig worden doorgevoerd.
Sommige gemeentes zijn in staat om een blok te vormen die het tegenhoudt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Curatorium schreef:[knip]
Ontopic: Ik snap de verzuchtingen van Huisman en Mara, maar het geeft precies de breedte van de CGK aan. Als die kleine groep leden veranderingen wil die landelijk gezien toch bij de CGK passen, is dit natuurlijk wel een oplossing om spanningen in een gemeente weg te nemen en om leden binnen de CGK te houden. Als het landelijk gezien een gemeente wordt die prima in het kerkverband past, hoef je die leden niet door te verwijzen naar de NGK. Dan is een nieuwe gemeente de oplossing.
Huisman en ik vallen dus (opeens) in een kleine groep CGK leden? Sorry hoor, maar dat weiger ik te geloven.
In verreweg de meeste CGK gemeentes voelen Huisman en ik ons helemaal thuis.
Denk ik te weten.
Maar ik herken in veel gemeentes en op sommige momenten "mijn" CGK niet meer. Ben ik star dan? O nee.
Zit ik te zeuren over bijzaken? Nee.
Probeer ik elke vernieuwing tegen te houden? Nee.
Spanningen worden eigenlijk altijd veroorzaakt door vernieuwers, die zo nodig veranderingen willen zien.
Ik hoor dat in heel veel gemeentes. Ze gaan veelal teloor omdat vernieuwingen te snel en te hevig worden doorgevoerd.
Sommige gemeentes zijn in staat om een blok te vormen die het tegenhoudt.
Maar wat is nu het principiële probleem om die spanningen op te lossen door twee gemeenten te maken? Het is mij werkelijk niet duidelijk wat het probleem daarvan zou zijn.

Overigens zullen de vernieuwers menen dat de spanningen door de behoudenden worden veroorzaakt. Dat is maar net hoe je zoiets bekijkt, natuurlijk. Daar kom je niet veel verder mee.
merel
Berichten: 10079
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

huisman schreef:
mulder schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_996131
Wat is er gaande in Nunspeet? Wordt er een nieuwe [zwaardere] gemeente gesticht (BHP) of juist een [lichte]? Wordt dit dan een derde CGK in Nunspeet of gaat een van twee gemeenten die er zijn verder als aparte gemeente? Erg behoudend zijn beide gemeenten toch niet?
Volgens mijn informatie splitst een " lichter" deel zich af. Die willen meer liturgische fantasie in de kerk.
dan heb jij de verkeerde informatie gekregen. Daar gaat het juist niet om
merel
Berichten: 10079
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik zie daar geen nadelen aan. Liever in vrede in aparte kamers van hetzelfde huis dan met ruzie in dezelfde kamer.

Overigens is de GG in Nunspeet wel wat extreem, in mijn beleving. Misschien kan er ook een CGK/NGK gemeente komen.
dat kan zeker niet. Ligging ligt erg uit elkaar
Gesloten