Luther schreef:Pimpelmees schreef:Ik weet nog goed dat Rutte de befaamde uitspraak over "geen geld meer naar de Grieken" deed. Het was verkiezingstijd. En iedereen wist dat er nog meer steunpakketten voor Griekenland zouden komen. Hij deed de uitspraak voor de bühne, voor een paar extra zeteltjes. En zo heeft Rutte meer uitspraken gedaan waarvan hij al wist dat hij precies het omgekeerde doen zou. De verkiezingsoverwinning kwam er. Hij bleef premier. Maar mijn respect heeft hij verloren.
Ik, vind dat heel erg kort door de bocht.
In een verkiezingstijd zeggen lijsttrekkers wat hun partij wil, als ze het helemaal alleen voor het zeggen zouden hebben. Iedereen weet dat dit in de Nederlandse constellatie nooit gaat gebeuren. Breek je dan gelijk verkiezingsbeloften? Ik vind dat makkelijke borrelpraat! Iedereen weet dat er compromissen gesloten moeten worden; iedereen weet dat een politicus nooit alles kan binnenhalen; iedereen weet ook dat er nieuwe maatregelen nodig zijn, als zich onverwachte dingen voordoen.
In 2012 kon je evenwel verwachten dat Griekenland er weer bovenop zou komen. En let wel: tot december 2014 zag het er ook naar uit dat een derde steunpakket niet nodig zou zijn. Helaas kwam toen Syriza (soort Griekse SP) aan de macht, die het voor elkaar gekregen heeft om in enkele maanden Griekenland - dat net weer een beetje economisch begon op te krabbelen - diep in de crisis te regeren.
Helemaal eens met Pimpelmees. Onbetrouwbare leugenaars zijn het. Rutte lijkt ten diepste erg veel op Wilders.
"Tja, ik zei dat toen wel, maar ik kon toch ook niet weten dat de omstandigheden zouden veranderen?'. Het is net zoiets als: 'Gij zult geen vals getuigenis spreken, tenzij de omstandigheden veranderen'
Want voor de goede orde, b.v. de Cristenunie, tegen de diverse hulppakketten, was in 2012 in dat debat wel zo snugger om niet iets te beloven wat ze niet konden waarmaken als er omstandigheden gingen veranderen. En iedereen in dat debat heeft het "Nee" van Rutte opgevat in de zin van "Nee, er gaat geen geld meer naar Griekenland als onverhoopt blijkt dat het nog niet genoeg is. Dan stoppen we ermee." Geen weldenkend mens vat het nee van Rutte destijds op in de zin van: "Kijk, het ziet er niet naar uit dat Griekenland meer geld nodig heeft in de toekomst, dus ik zeg nu Nee. Maar u weet dat dingen kunnen veranderen dus mijn nee nu is geen nee meer als onverhoopt blijkt dat omstandigheden veranderen. Dan kan het best een Ja worden".
Maar goed, wijzen op de 10 geboden is blijkbaar gemakkelijke borrelpraat. Laat u ja ja zijn en uw nee nee. Al zou het ook tot schade zijn.
Hier hebben we overigens een mooi voorbeeld wat de Schrift bedoeld met de zinsnede "En iemand uit u heeft zelf gezegd dat alle Kretenzen leugenaars zijn en dat is waar'. o.a. gisteren toonde Jesse Klaver en Alexander Pechtold duidelijk aan dat de gehele politiek onbetrouwbaar is en dat het terecht is dat iedereen denkt dat ze niet te vertrouwen zijn. Dat zij (Alexander Pechtold en Jesse Klaver) dit ook enkel deden vanuit electorale motieven is evident, dat ze ook deel uitmaken van het onbetrouwbare parlement is duidelijk. Toch hadden ze gelijk alhoewel dat volgens @Refo logisch onmogelijk is.