HSV Studiebijbel

ZWP

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door ZWP »

Martijn schreef:Even een vraagje over de inhoud van de studiebijbel.
Gisteren tijdens een reformatieherdenking klonk er kritiek op de studiebijbel. Volgens de predikant gaat het in de studiebijbel niet/nauwelijks over het verkiezend welbehagen.
Kan iemand hier (al) inhoudelijk op reageren?
Nee, nog niet.
Wel hoop ik dat de uitleg de tekst volgt, dus als het over het 'verkiezend welbehagen' gaat, dat ook wordt verklaard.
DDD

Bericht door DDD »

Wat een rare kritiek. De tekst legt de bijbel uit, en daar komt dit thema nu eenmaal niet op iedere paar bladzijden voor.

Vond de geachte predikant ook niet dat de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de bijbeltekst zelf te weinig ingaan op het verkiezend welbehagen?
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Ja, en alle kritiek die niet in het straatje van @DDD past is raar...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zeemeeuw schreef:Ja, en alle kritiek die niet in het straatje van @DDD past is raar...
Natuurlijk heeft die predikant geen gelijk. Waar staat dat een Studiebijbel uit het welbehagen moet opkomen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Inderdaad, waar staat dat die predikant gezegd heeft 'dat een Studiebijbel uit het welbehagen moet opkomen'?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zeemeeuw schreef:Inderdaad, waar staat dat die predikant gezegd heeft 'dat een Studiebijbel uit het welbehagen moet opkomen'?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 06#p670906
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@Luther. Je verwoordt het anders dan @Martijn in zijn vraag stelt. Maar misschien kun je inhoudelijk op zijn vraag ingaan? Daar hebben we meer aan dan aan een opmerking als 'natuurlijk heeft die predikant geen gelijk'.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Martijn schreef:Even een vraagje over de inhoud van de studiebijbel.
Gisteren tijdens een reformatieherdenking klonk er kritiek op de studiebijbel. Volgens de predikant gaat het in de studiebijbel niet/nauwelijks over het verkiezend welbehagen.
Kan iemand hier (al) inhoudelijk op reageren?
De betreffende predikant heeft de studiebijbel wel heel erg snel (en misschien oppervlakkig?) gelezen, want de drukinkt is nog nat :)
Mijns inziens is het nogal vreemd om een dogmatisch begrip 'verkiezend welbehagen' als meetlat te gebruiken. Mijns inziens is een studiebijbel niet bedoeld om een bepaald begrip uit te vergroten buiten het verband waarin het aan de orde komt, laat staan de (studie)bijbel onder beheersing daarvan te plaatsen. Ten tweede vraag ik me af welk alternatief er dan wel aan dit criterium zou voldoen? Is er een studiebijbel in deze opzet waarin het 'verkiezend welbehagen' wel afdoende naar voren komt?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zeemeeuw schreef:@Luther. Je verwoordt het anders dan @Martijn in zijn vraag stelt. Maar misschien kun je inhoudelijk op zijn vraag ingaan? Daar hebben we meer aan dan aan een opmerking als 'natuurlijk heeft die predikant geen gelijk'.
Het is zo'n vreemde conclusie van die predikant. Het is een studiebijbel, geen dogmatiek. Toch heeft men achterin een hele serie artikelen geplaatst, o.a. een heel lang dogmatisch artikel met de titel 'Gods heilsplan'. De gereformeerde noties komen daarin evenwichtig aan de orde, o.a. ook Gods verkiezing. Bij de verschillende teksten waarin het gaat over de verkiezing staat daarover ook iets in de toelichtingen.

Bovendien: Wat is de reden dat deze predikant dat zegt? Welk doel heeft hij voor ogen? Het lijkt mij namelijk oprecht op geen enkele manier een adequate beoordeling van de Studiebijbel. En let wel: Dat oordeel zou ik ook geven als de betreffende predikant de Heidelbergse Catechismus zou beoordelen met deze woorden. In de HC komt de verkiezing immers maar heel summier aan de orde, in v/a 54 over de kerk, en dan nog wel in een specifieke context.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Doet me denken aan een vraag die laatst bij de lezing van Ds. Moerkerken werd gesteld:
De vragensteller/vragenstelster beweerde dat alle preken van Ds. Kersten vanuit het welbehagen Gods opkwamen.

Ds. Moerkerken ontkende dat, net zomin als hij in elke preek de standenleer behandelde.
Bij sommige teksten was daar reden/aanleiding voor.

Zo is het met "het welbehagen Gods" en de studiebijbel ook, waar er aanleiding toe is.
Maar goed ik heb de studiebijbel niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Overigens: de Bijbel als zodanig komt voort uit Gods Welbehagen. Omdat het Hem behaagt zalig te maken door de prediking van Zijn Woord, zoals in de Bijbel tot ons komt. Een studie-uitgave met extra informatie zou zo gezien per definitie in hetzelfde perspectief staan.
DDD

Bericht door DDD »

GJdeBruijn schreef:Overigens: de Bijbel als zodanig komt voort uit Gods Welbehagen. Omdat het Hem behaagt zalig te maken door de prediking van Zijn Woord, zoals in de Bijbel tot ons komt. Een studie-uitgave met extra informatie zou zo gezien per definitie in hetzelfde perspectief staan.
Dat zijn echter wel twee verschillende dingen: Voortkomen uit of gaan over...
Martijn

Bericht door Martijn »

DDD schreef:Wat een rare kritiek. De tekst legt de bijbel uit, en daar komt dit thema nu eenmaal niet op iedere paar bladzijden voor.

Vond de geachte predikant ook niet dat de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de bijbeltekst zelf te weinig ingaan op het verkiezend welbehagen?
Het kwam op mij ook wat raar over. De studiebijbel bevat 2400 bladzijden en die lees je niet in een paar dagen.
De kritiek was wel te verwachten. Ik heb in ieder geval van deze predikant nog niets positiefs over de HSV gehoord.
Ik ben pas wat later mee gaan luisteren, over de HC, NGB heb ik niets gehoord.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

En Martijn, heb je zondagavond ook meegeluisterd naar de preek over het negende gebod?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Zeemeeuw schreef:En Martijn, heb je zondagavond ook meegeluisterd naar de preek over het negende gebod?

Is het niet waar dan, wat Martijn zegt?
Plaats reactie