Re: Een terneer drukkend zonde besef
Geplaatst: 27 aug 2013, 12:20
Wanneer wordt de titel nu eens aangepast: 'Een terneerdrukkend zondebesef'.
Ds. Kersten een fel voorstander... Wel, wel. Kan het niet zijn dat ds. Kersten een fel voorstander was van een doorleefde bekering en dat dit iets is wat heden ten dage nog wel eens aangevochten wordt?jakobmarin schreef:Volgens Verboom hebben GerGem predikanten als JW Kersten en C Harinck wel het oog voor voor het bevindelijke, of ook het bevindelijk – chronologische, maar die het voorwaardelijk karakter hiervan beslist afwijzen. Evenals Kohlbrugge trouwens.
Zie zijn hele studie hierover op : http://www.theologienet.nl/documenten/V ... ieslag.pdf
Daarin kun je lezen dat GH Kersten een fel voorstander was van de chronologie van de 3 stukken (en vond dat iemand die het anders leerde niet kon delen in de troost uit vraag 1), maar ook in zijn tijd zeker weersproken is (Woelderink, Schilder).
En dat zie je nu opnieuw gebeuren, dus niets nieuws onder de zon
Hoezo beschouwend? Het gaat er juist over hoe de zaken doorleefd worden.joy schreef:Wonderlijk hoe men zo beschouwend over een terneer drukkend zondebesef (schrijf ik goed Afgewezen zal er blij mee zijn) kan redeneren.
De vraag van de topicstarter was o.a. hoe wij dat zelf zien, en toch niet hoe anderen daar over geschreven hebben.
Erkennen van schuld en het omhelzen van Gods genade is inderdaad een onderdeel van de bekering, maar het is veel meer. Of het de essentie is, daar kun je nog over discussiëren.Afgewezen schreef:Ik snap overigens je punt wel: zondekennis kan een voorwaardelijk karakter krijgen en dat is niet goed. Maar anderzijds kun je toch niet ontkennen dat de essentie van de bekering het erkennen van eigen schuld is en daarbij het omhelzen van Gods genade in Christus?
Je moet een woord, in dit geval het woord 'bekering', in een discussie niet ineens een andere betekenis gaan geven. Dan kun je uren om elkaar heen blijven praten.jakobmarin schreef:Erkennen van schuld en het omhelzen van Gods genade is inderdaad een onderdeel van de bekering, maar het is veel meer. Of het de essentie is, daar kun je nog over discussiëren.Afgewezen schreef:Ik snap overigens je punt wel: zondekennis kan een voorwaardelijk karakter krijgen en dat is niet goed. Maar anderzijds kun je toch niet ontkennen dat de essentie van de bekering het erkennen van eigen schuld is en daarbij het omhelzen van Gods genade in Christus?
Want een bekering is veel meer dan alleen van schuld verlost worden, want nu heb je het niet over dankbaarheid (iets wat W. Verboom in de verklaring van GH Kersten ook opmerkt: de Dankbaarheid krijgt maar een kleine rol).
Maar de HC handelt niet over 'tot bekering komen', maar gaat ervan uit dat je bekeerd bent:
"Wat IS uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel (...) mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben".
Ik lees dat er gezocht wordt hoe anderen over het "doorleefd" worden schrijven en de ene schrijver wordt met de andere schrijver vergeleken, en er is een discussie wie er gelijk heeft, en hoe het zou moeten doorleefd worden.Afgewezen schreef:Hoezo beschouwend? Het gaat er juist over hoe de zaken doorleefd worden.joy schreef:Wonderlijk hoe men zo beschouwend over een terneer drukkend zondebesef (schrijf ik goed Afgewezen zal er blij mee zijn) kan redeneren.
De vraag van de topicstarter was o.a. hoe wij dat zelf zien, en toch niet hoe anderen daar over geschreven hebben.
Misschien moet je toch wat beter lezen.joy schreef:Ik lees dat er gezocht wordt hoe anderen over het "doorleefd" worden schrijven en de ene schrijver wordt met de andere schrijver vergeleken, en er is een discussie wie er gelijk heeft, en hoe het zou moeten doorleefd worden.Afgewezen schreef:Hoezo beschouwend? Het gaat er juist over hoe de zaken doorleefd worden.joy schreef:Wonderlijk hoe men zo beschouwend over een terneer drukkend zondebesef (schrijf ik goed Afgewezen zal er blij mee zijn) kan redeneren.
De vraag van de topicstarter was o.a. hoe wij dat zelf zien, en toch niet hoe anderen daar over geschreven hebben.
Het is natuurlijk heel veilig om een of andere geleerde van de kast te halen en daar je mening achter te plakken, alsof een zondebesef niet iets is wat heel persoonlijk is.
Maar goed ik heb er geen oordeel over...alleen het valt me zo op.
Misschien is dat zo Afgewezen, maar ik zie nog steeds allerlei namen voorbij vliegen, waar men achter staat of die mens af wijst.Afgewezen schreef:Misschien moet je toch wat beter lezen.joy schreef:Ik lees dat er gezocht wordt hoe anderen over het "doorleefd" worden schrijven en de ene schrijver wordt met de andere schrijver vergeleken, en er is een discussie wie er gelijk heeft, en hoe het zou moeten doorleefd worden.Afgewezen schreef:Hoezo beschouwend? Het gaat er juist over hoe de zaken doorleefd worden.joy schreef:Wonderlijk hoe men zo beschouwend over een terneer drukkend zondebesef (schrijf ik goed Afgewezen zal er blij mee zijn) kan redeneren.
De vraag van de topicstarter was o.a. hoe wij dat zelf zien, en toch niet hoe anderen daar over geschreven hebben.
Het is natuurlijk heel veilig om een of andere geleerde van de kast te halen en daar je mening achter te plakken, alsof een zondebesef niet iets is wat heel persoonlijk is.
Maar goed ik heb er geen oordeel over...alleen het valt me zo op.
Namen staan voor meningen. Misschien dat het jou niet zo veel zegt, omdat je geen insider bent, dat is wat anders.joy schreef:Misschien is dat zo Afgewezen, maar ik zie nog steeds allerlei namen voorbij vliegen, waar men achter staat of die mens af wijst.
Waar is de echt persoonlijke mening en ervaring dan over het zondebesef? Als ik dat over het hoofd gezien heb, dan mijn excuses, maar geef mij dan een voorbeeld.
Beste Joy, Ik kan het helemaal met u eens zijn.joy schreef:Ik lees dat er gezocht wordt hoe anderen over het "doorleefd" worden schrijven en de ene schrijver wordt met de andere schrijver vergeleken, en er is een discussie wie er gelijk heeft, en hoe het zou moeten doorleefd worden.Afgewezen schreef:Hoezo beschouwend? Het gaat er juist over hoe de zaken doorleefd worden.joy schreef:Wonderlijk hoe men zo beschouwend over een terneer drukkend zondebesef (schrijf ik goed Afgewezen zal er blij mee zijn) kan redeneren.
De vraag van de topicstarter was o.a. hoe wij dat zelf zien, en toch niet hoe anderen daar over geschreven hebben.
Het is natuurlijk heel veilig om een of andere geleerde van de kast te halen en daar je mening achter te plakken, alsof een zondebesef niet iets is wat heel persoonlijk is.
Maar goed ik heb er geen oordeel over...alleen het valt me zo op.
Oke Afgewezen, duidelijk, inderdaad ben geen insider, maar het is toch zo als ik het zie, namen staan voor meningen.Afgewezen schreef:Namen staan voor meningen. Misschien dat het jou niet zo veel zegt, omdat je geen insider bent, dat is wat anders.joy schreef:Misschien is dat zo Afgewezen, maar ik zie nog steeds allerlei namen voorbij vliegen, waar men achter staat of die mens af wijst.
Waar is de echt persoonlijke mening en ervaring dan over het zondebesef? Als ik dat over het hoofd gezien heb, dan mijn excuses, maar geef mij dan een voorbeeld.
Maar het gaat hier over de vraag of een mens overtuigd van zijn zonde moet zijn vóór hij tot geloof komt. En eigenlijk nog meer over de achterliggende vraag: moet het allemaal wel zo 'moeilijk' als vroeger?
Verboom, Huijgen, Graafland bevinden zich alledrie in de bevindelijk-gereformeerde kringen.Afgewezen schreef:Dat de HC het daar in feite niet echt over heeft, ben ik met je eens. Maar het komt mij ook voor dat theologen die daar zo op hameren, vaak ook andere gedachten over het tot geloof komen hebben. Anders dan in bevindelijk-gereformeerde kringen, zeg maar.
Inderdaad, dan blijft er niets meer van de mens over.joy schreef:Oke Afgewezen, duidelijk, inderdaad ben geen insider, maar het is toch zo als ik het zie, namen staan voor meningen.Afgewezen schreef:Namen staan voor meningen. Misschien dat het jou niet zo veel zegt, omdat je geen insider bent, dat is wat anders.joy schreef:Misschien is dat zo Afgewezen, maar ik zie nog steeds allerlei namen voorbij vliegen, waar men achter staat of die mens af wijst.
Waar is de echt persoonlijke mening en ervaring dan over het zondebesef? Als ik dat over het hoofd gezien heb, dan mijn excuses, maar geef mij dan een voorbeeld.
Maar het gaat hier over de vraag of een mens overtuigd van zijn zonde moet zijn vóór hij tot geloof komt. En eigenlijk nog meer over de achterliggende vraag: moet het allemaal wel zo 'moeilijk' als vroeger?
Ik zal even proberen te schrijven hoe het bij mij gegaan is, door het lezen in de BIjbel kreeg ik steeds meer bewondering voor het leven van de Here Jezus, en ik geloofde dat een mens zo behoorde te leven zoals Hij dat gedaan had. Dus ik geloofde!! Maar dan was ik er nog niet, Hij sprak mij ook aan op mijn leven mijn zonden, wat een moeilijkheid om dat toe te geven, altijd hebben wij excuses voor wat wij gedaan hebben het komt allemaal door wat anderen ons aan doen.
Tot het moment dat door het lezen van een tekst de Heilige Geest mij letterlijk op de knieën kreeg en ik begreep dat ik redding nodig had door Hem onze verlosser.
Daarna dacht ik "ik zal nooit meer zondigen" door dat ik zo weinig Bijbelkennis had, had ik totaal niet door dat ik als mens door en door een zondige natuur had, dat ik totaal niet instaat was om aan wat de Here Jezus zegt te gehoorzamen.
Waarom schrijf ik dit? Om aan te geven welk een geduld God heeft met ons, wat Hij verdagen kan van onze hoogmoed omdat Hij ons lief heeft.
Dit is in een notedop geschreven en al heel lang geleden, mijn mening is dat God zelf door de Heilige Geest ons zal leren te leven naar Zijn wil, en inderdaad daar zijn geen regels voor om het nog moeilijker te maken.
Ik kom terug op de woorden "verslonden door de liefde van Jezus" dan blijft er niet veel meer van ons over.