Ik kan mij goed vinden in de oproep van prof. Hoek om terughoudend te spreken over de uitverkiezing.
God heeft naar Zijn welbehagen, buiten elke verdienste van de uitverkorenen om, sommigen verkoren tot eeuwig leven; laten we ons maar niet schuldig maken aan speculaties over dit besluit, buiten de openbaring die de Besluitnemer Zelf ons gegeven heeft om. Een leer als uitverkiezing op grond van voorgezien geloof behoort wat mij betreft duidelijk tot onbijbelse speculaties.
DL schreef:Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden; maar tot het geloof en gehoorzaamheid des geloofs, tot heiligheid, enz.; en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren , niet, omdat wij waren, maar, opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde , Ef. 1:4,.
De verwerping is duidelijk Bijbels, en daar staat naast het welbehagen van God nog wel een reden voor gegeven in de Bijbel; namelijk de eigen schuld en zonde van de mens. Ik weet niet of het heel nuttig is om te discussiëren over of dit een 'actief' of 'passief' besluit is (wat wordt daarmee eigenlijk bedoelt). De Bijbel en de DL leren duidelijk een soeverein besluit van God, als ook de eigen schuld van de mens, daarmee is er denk ik genoeg over gezegd.
DL schreef:Deze eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde , hetwelk godslasterlijk is te denken,, maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.
Verder wil ik niet over de uitverkiezing schrijven, zonder de Heere God te prijzen voor Zijn geweldige genade, dat Hij zondaren verkozen heeft om in eeuwige gelukzaligheid in gemeenschap met Hem te leven, terwijl ze dat geenszins verdiend hadden. Dat lijkt me nuttiger dan speculatieve discussies over nuances van de uitverkiezingsleer.
DL schreef:Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: "O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt?" en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.