Mogelijk omdat ze het er eerst zelf ingestopt hebben...-DIA- schreef:Soms zou je er echt moedeloos van worden....Erasmiaan schreef:
Hoe halen ze het eruit...
Nu is het zelfs niet belangrijk wat Paulus in die drie dagen deed.

Mogelijk omdat ze het er eerst zelf ingestopt hebben...-DIA- schreef:Soms zou je er echt moedeloos van worden....Erasmiaan schreef:
Hoe halen ze het eruit...
Jouws inziens, ja.huisman schreef:Die derde weg is bij uitstek het verwijt aan de embryo/bloemboltheologen. M.i een terecht verwijt.Tiberius schreef:Ik probeer te laten zien hoe inconsequent de samenvaldrijf theorie eigenlijk is: een ander keihard beschuldigen van iets waar men zelf schuldig aan staat, namelijk een derde weg proclameren.huisman schreef:Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Ga nou eerst eens op de Bijbelse gegevens en de belijdenisgeschriften in, in plaats van er allerlei oudvaders bi de haren bij te slepen.huisman schreef:Dus jij vindt Flavel ook een samenvaldrijver.
Ds. Moerkerken leert zelfs vijf wegen als je zo doorredeneert:Tiberius schreef:Jouws inziens, ja.huisman schreef:Die derde weg is bij uitstek het verwijt aan de embryo/bloemboltheologen. M.i een terecht verwijt.Tiberius schreef:Ik probeer te laten zien hoe inconsequent de samenvaldrijf theorie eigenlijk is: een ander keihard beschuldigen van iets waar men zelf schuldig aan staat, namelijk een derde weg proclameren.huisman schreef:Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Maar onjuist, omdat men zelf keihard een derde mogelijkheid drijft, tussen dood en leven, en dat rustig een ander, die de Bijbel naspreekt, verwijt.
Inderdaad: dood of levend (de rest zijn niet relevante kenmerken).GGBeroopingswerk schreef:Ds. Moerkerken leert zelfs vijf wegen als je zo doorredeneert:
- Mensen die dood zijn
- Mensen die dood zijn, wel wat zorg hebben en overtuigingen, maar geen zaligmakende
- Mensen die levend zijn, maar Christus niet kennen. Deze zijn wel bekeerd, maar toch moeten ze Christus kennen om in de hemel te komen. Immers zeggen dat die niet nodig is, is een naar laster neigende beschuldiging.
- Mensen die levend zijn en Christus wel kennen als eigen Borg en Zaligmaker. Alleen heeft de Vader ze nog niet vrijgesproken.
- Mensen die levend zijn, Christus kennen en in de vierschaar door de Vader zijn vrijgesproken.
Ik ben uitgebreid ingegaan op de Bijblese gegevens (de bekering van Paulus) maar jij gaat aan die postings voorbij.Tiberius schreef:Jouws inziens, ja.huisman schreef:Die derde weg is bij uitstek het verwijt aan de embryo/bloemboltheologen. M.i een terecht verwijt.Tiberius schreef:Ik probeer te laten zien hoe inconsequent de samenvaldrijf theorie eigenlijk is: een ander keihard beschuldigen van iets waar men zelf schuldig aan staat, namelijk een derde weg proclameren.huisman schreef:Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Maar onjuist, omdat men zelf keihard een derde mogelijkheid drijft, tussen dood en leven, en dat rustig een ander, die de Bijbel naspreekt, verwijt.
Ga nou eerst eens op de Bijbelse gegevens en de belijdenisgeschriften in, in plaats van er allerlei oudvaders bi de haren bij te slepen.huisman schreef:Dus jij vindt Flavel ook een samenvaldrijver.
Houdt je nu maar bij de geopenbaarde dingen. Die zijn van levensbelang!Tiberius schreef:Mogelijk omdat ze het er eerst zelf ingestopt hebben...-DIA- schreef:Soms zou je er echt moedeloos van worden....Erasmiaan schreef:
Hoe halen ze het eruit...
Nu is het zelfs niet belangrijk wat Paulus in die drie dagen deed.
Op deze manier wint de gedachtenwisseling niet in kwaliteit, denk ik.Tiberius schreef:Jouws inziens, ja.huisman schreef: Die derde weg is bij uitstek het verwijt aan de embryo/bloemboltheologen. M.i een terecht verwijt.
Maar onjuist, omdat men zelf keihard een derde mogelijkheid drijft, tussen dood en leven, en dat rustig een ander, die de Bijbel naspreekt, verwijt.
Maar de 3e optie is wel levend, maar niet genoeg voor de eeuwigheid. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?Tiberius schreef:Inderdaad: dood of levend (de rest zijn niet relevante kenmerken).GGBeroopingswerk schreef:Ds. Moerkerken leert zelfs vijf wegen als je zo doorredeneert:
- Mensen die dood zijn
- Mensen die dood zijn, wel wat zorg hebben en overtuigingen, maar geen zaligmakende
- Mensen die levend zijn, maar Christus niet kennen. Deze zijn wel bekeerd, maar toch moeten ze Christus kennen om in de hemel te komen. Immers zeggen dat die niet nodig is, is een naar laster neigende beschuldiging.
- Mensen die levend zijn en Christus wel kennen als eigen Borg en Zaligmaker. Alleen heeft de Vader ze nog niet vrijgesproken.
- Mensen die levend zijn, Christus kennen en in de vierschaar door de Vader zijn vrijgesproken.
Geen samenvaldrijver dus.
Tiberius schreef: Inderdaad: dood of levend (de rest zijn niet relevante kenmerken).
Nee, dat klopt niet. Want hij leert nog een tussen fase: mensen die dood zijn en ontwaakt, dus ook levend. En dat laatste is wel degelijk een relevant kenmerk.GGBeroopingswerk schreef:Maar de 3e optie is wel levend, maar niet genoeg voor de eeuwigheid. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?Tiberius schreef:Inderdaad: dood of levend (de rest zijn niet relevante kenmerken).GGBeroopingswerk schreef:Ds. Moerkerken leert zelfs vijf wegen als je zo doorredeneert:
- Mensen die dood zijn
- Mensen die dood zijn, wel wat zorg hebben en overtuigingen, maar geen zaligmakende
- Mensen die levend zijn, maar Christus niet kennen. Deze zijn wel bekeerd, maar toch moeten ze Christus kennen om in de hemel te komen. Immers zeggen dat die niet nodig is, is een naar laster neigende beschuldiging.
- Mensen die levend zijn en Christus wel kennen als eigen Borg en Zaligmaker. Alleen heeft de Vader ze nog niet vrijgesproken.
- Mensen die levend zijn, Christus kennen en in de vierschaar door de Vader zijn vrijgesproken.
Geen samenvaldrijver dus.
En ds. Kort leert de volgende 'opties':
- Mensen die dood zijn
- Mensen die dood zijn, wel wat zorg hebben en overtuigingen, maar geen zaligmakende
- Mensen die dood zijn, maar door de Heilige Geest gewerkte overtuigingen hebben
- Mensen die levend zijn omdat zij Christus kennen als eigen Borg en Zaligmaker
En hij leert dus volgens Tiberius:Tiberius schreef: Inderdaad: dood of levend (de rest zijn niet relevante kenmerken).
eilander schreef:Op deze manier wint de gedachtenwisseling niet in kwaliteit, denk ik.Tiberius schreef:Jouws inziens, ja.huisman schreef: Die derde weg is bij uitstek het verwijt aan de embryo/bloemboltheologen. M.i een terecht verwijt.
Maar onjuist, omdat men zelf keihard een derde mogelijkheid drijft, tussen dood en leven, en dat rustig een ander, die de Bijbel naspreekt, verwijt.
Beide partijen zeggen van zichzelf dat ze twee wegen leren en dat de ander drie wegen leert. Bovendien is er maar één partij die de Bijbel naspreekt, de ander doet dat niet.
Juist omdat je een deel van de geopenbaarde dingen negeert, gaat het mis. Dat betoog ik al vele pagina's lang.huisman schreef:Houdt je nu maar bij de geopenbaarde dingen. Die zijn van levensbelang!Tiberius schreef:Mogelijk omdat ze het er eerst zelf ingestopt hebben...-DIA- schreef:Soms zou je er echt moedeloos van worden....Erasmiaan schreef:
Hoe halen ze het eruit...
Nu is het zelfs niet belangrijk wat Paulus in die drie dagen deed.
Even Huismanantwoorden.Afgewezen schreef:@Tiberius, kun je misschien even over je eigen schaduw heenspringen? Je hebt je nu vastgebeten in dat 'derde-weg-gebeuren', zonder dat er nog echt zinnige dingen gezegd worden.
Over de verloren zoon en de bekering van Paulus is geen consensus ontstaan tussen de partijen. Je daar steeds weer op beroepen alsof jouw interpretatie een vaststaand 'feit' betreft, is dan ook zinloos.Tiberius schreef:Juist omdat je een deel van de geopenbaarde dingen negeert, gaat het mis. Dat betoog ik al vele pagina's lang.
En nee, op de Bijbelse gegevens en die van de belijdenis ben je niet ingegaan. Bijvoorbeeld hoe Paulus zijn bekering in Handelingen 22 beschrijft. Het heeft niet zoveel zin om daar een andere beschrijving daar tegenover te stellen.
Ook wat betreft de verloren zoon is het enige dat je zegt: die geldt niet. Maar op mijn vraag, waarom er dan tot 2x toe staat "deze is levendgemaakt", geef je geen antwoord.
En het derde voorbeeld, dat van de zondares in het huis van Simon, negeer je helemaal.