Taalgebruik op kansel
-
Re: Taalgebruik op kansel (uit Preken beluisteren)
---knip--- Dit kan niet: iemands gebed in het openbaar af gaan zitten kraken
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Is geen eigen werk van ds. Van Eckeveld.Tiberius schreef:Wat mij betreft vind ik de semafoor van ds. Van Eckeveld in de Daniel wel een mooie: Je moet de uitverkiezing zien als een mooie kast. Je moet die niet voor de deur van de kamer zetten, want dan blokkeer je de deur en komt niemand er in. Nee, je moet hem in de kamer tegen een muur zetten. Ben je eenmaal binnen, dan kan je hem bewonderen.Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...Tiberius schreef:Dat is toch niet zo moeilijk?Cees schreef:En kunnen jullie dat nu ook duidelijk maken aan degenen die in de leeftijdsgroep 8 t/m 16 jaar zitten? Probeer hetgeen Kislev nu zegt eens in een paar zinnen te zeggen dat deze leeftijdsgroep van 8 t/m 16 jaar en van LBO tot VWO niveau het ook kunnen begrijpen?
Eigenlijk hoef je alleen DL art 1,16 maar te lezen.
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
In een in oktober vorig jaar verschenen Wachter Sions stond de volgende mededeling:-DIA- schreef:Het lijkt dat dit iets ondergesneeuwd raakt.-DIA- schreef:Is het waar, weer iemand het, dat preken van de GGiN niet meer op cd, internet, etc. geplubliceerd mogen worden? Is dat een synodebsluit?
Ik vroeg in een christelijke boekhandel naar preekcd's. En mij werd gezegd dat de cd's voornamelijk werden gekocht door leden van de OGG en GGiN. Maar volgens de verkoper zou de GGiN hebben verboden om nog langer preken op cd uit te geven. Jammer... Maar hoe kwam men tot dit besluit. Ik heb het nooit gelezen in DWS, of het was een berichtje waar ik overheen heb gelezen.
HET OPNEMEN VAN PREKEN
Door de moderne communicatiemiddelen komt het steeds meer voor dat de uitgesproken preken van onze predikanten via diverse kanalen - al dan niet tegen betaling - worden verspreid. Soms worden de gehouden preken al enkele weken daarna in de handel te koop aangeboden.
Als predikanten hebben we ons hiervoer gezamenlijk beraden en vinden dit een ongewenste ontwikkeling. Daarom zijn uitgevers en anderen die deze preken te koop aanbieden, aangeschreven deze activiteiten te staken. De kerkenraden zijn hierover eveneens geinformeerd.
Het geldt echter ook voor gemeenteleden die beschikken over kerktelefoon, zender of anderszins. Zij mogen deze preken evenmin zelf opnemen of doen opnemen dan wel die aan derden afstaan. Mede op verzoek van een kerkenraad vragen we ook via ons kerkelijk blad hiervoor aandacht.
Namens alle dienstdoende predikanten,
Ds. J. Roos
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Jammer dat er niet wordt verteld waarom het een ongewenste ontwikkeling is.caprice schreef:In een in oktober vorig jaar verschenen Wachter Sions stond de volgende mededeling:-DIA- schreef:Het lijkt dat dit iets ondergesneeuwd raakt.-DIA- schreef:Is het waar, weer iemand het, dat preken van de GGiN niet meer op cd, internet, etc. geplubliceerd mogen worden? Is dat een synodebsluit?
Ik vroeg in een christelijke boekhandel naar preekcd's. En mij werd gezegd dat de cd's voornamelijk werden gekocht door leden van de OGG en GGiN. Maar volgens de verkoper zou de GGiN hebben verboden om nog langer preken op cd uit te geven. Jammer... Maar hoe kwam men tot dit besluit. Ik heb het nooit gelezen in DWS, of het was een berichtje waar ik overheen heb gelezen.
HET OPNEMEN VAN PREKEN
Door de moderne communicatiemiddelen komt het steeds meer voor dat de uitgesproken preken van onze predikanten via diverse kanalen - al dan niet tegen betaling - worden verspreid. Soms worden de gehouden preken al enkele weken daarna in de handel te koop aangeboden.
Als predikanten hebben we ons hiervoer gezamenlijk beraden en vinden dit een ongewenste ontwikkeling. Daarom zijn uitgevers en anderen die deze preken te koop aanbieden, aangeschreven deze activiteiten te staken. De kerkenraden zijn hierover eveneens geinformeerd.
Het geldt echter ook voor gemeenteleden die beschikken over kerktelefoon, zender of anderszins. Zij mogen deze preken evenmin zelf opnemen of doen opnemen dan wel die aan derden afstaan. Mede op verzoek van een kerkenraad vragen we ook via ons kerkelijk blad hiervoor aandacht.
Ds. J. Roos
Metafoor, had Refo al terecht gecorrigeerd.vlinder schreef:Is geen eigen werk van ds. Van Eckeveld.Tiberius schreef:Wat mij betreft vind ik de semafoor van ds. Van Eckeveld in de Daniel wel een mooie: Je moet de uitverkiezing zien als een mooie kast. Je moet die niet voor de deur van de kamer zetten, want dan blokkeer je de deur en komt niemand er in. Nee, je moet hem in de kamer tegen een muur zetten. Ben je eenmaal binnen, dan kan je hem bewonderen.
Nee, maar het hoeft wat mij betreft geen eigen werk te zijn. In ieder geval wel duidelijk.
- MarthaMartha
en waar!Tiberius schreef:Metafoor, had Refo al terecht gecorrigeerd.vlinder schreef:Is geen eigen werk van ds. Van Eckeveld.Tiberius schreef:Wat mij betreft vind ik de semafoor van ds. Van Eckeveld in de Daniel wel een mooie: Je moet de uitverkiezing zien als een mooie kast. Je moet die niet voor de deur van de kamer zetten, want dan blokkeer je de deur en komt niemand er in. Nee, je moet hem in de kamer tegen een muur zetten. Ben je eenmaal binnen, dan kan je hem bewonderen.
Nee, maar het hoeft wat mij betreft geen eigen werk te zijn. In ieder geval wel duidelijk.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
caprice schreef:In een in oktober vorig jaar verschenen Wachter Sions stond de volgende mededeling:-DIA- schreef:Het lijkt dat dit iets ondergesneeuwd raakt.-DIA- schreef:Is het waar, weer iemand het, dat preken van de GGiN niet meer op cd, internet, etc. geplubliceerd mogen worden? Is dat een synodebsluit?
HET OPNEMEN VAN PREKEN
Ds. J. Roos
Ik kan mij voorstelllen dat zij tegen commerciele verkoop van preken zijn. Maar waarom zijn zij helemaal tegen het verspreiden van hun preken ? Zij hebben toch zo'n beetje alleen de aloude waarheid dan moet je die toch aan een ieder willen laten horen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- jakobmarin
we schamen ons toch niet voor het evangelie?Zita schreef:Jammer dat er niet wordt verteld waarom het een ongewenste ontwikkeling is.caprice schreef:In een in oktober vorig jaar verschenen Wachter Sions stond de volgende mededeling:-DIA- schreef:Het lijkt dat dit iets ondergesneeuwd raakt.-DIA- schreef:Is het waar, weer iemand het, dat preken van de GGiN niet meer op cd, internet, etc. geplubliceerd mogen worden? Is dat een synodebsluit?
HET OPNEMEN VAN PREKEN
Ds. J. Roos
Laat het juíst zoveel mogelijk verspreid worden!
Nu wordt de suggestie gewekt dat de wereld jouw boodschap maar beter niet kan horen...
Onbegrijpelijk

Overigens ook een verschil met de GG....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.
Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.
Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.
De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.
Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.
Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.
Laatst gewijzigd door WimA op 05 okt 2012, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Ik vind dit een vreemde opmerking, die mijns inziens meer toelichting behoeft dan dat "een predikant op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats is gesteld". Als daarmee alles gezegt zou zijn, hadden we een bijbel zonder brieven.WimA schreef:Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Onlangs was ik niet lekker en was blij met een soort video-preek van een gemeente waar ik vroeger kwam. Ik voelde me er erg door gesterkt.
Kwam ik erachter dat een zieke dominee naar dezelfde site had gekeken/geluisterd en ook erg was gesterkt. Ik begreep hem helemaal. Wat een geweldige uitvinding!
Het is een fijne gemeente en door dit soort ontwikkelingen kun je toch zondag houden.
Ach, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn... dat is helemaal niet nodig. Als we elkaar maar liefhebben.. in Christus.
Om ze in een 'standje' te verkopen vind ik ook weer niet zo nodig, en waar gaat dat geld dan heen... Ik zou er geen commercieel verhaal van maken tuurlijk... Trouwens, ik zou daar nooit aan denken..
Kwam ik erachter dat een zieke dominee naar dezelfde site had gekeken/geluisterd en ook erg was gesterkt. Ik begreep hem helemaal. Wat een geweldige uitvinding!
Het is een fijne gemeente en door dit soort ontwikkelingen kun je toch zondag houden.
Ach, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn... dat is helemaal niet nodig. Als we elkaar maar liefhebben.. in Christus.
Om ze in een 'standje' te verkopen vind ik ook weer niet zo nodig, en waar gaat dat geld dan heen... Ik zou er geen commercieel verhaal van maken tuurlijk... Trouwens, ik zou daar nooit aan denken..
Laatst gewijzigd door Desiree op 05 okt 2012, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
1. Vele brieven in de Bijbel zijn - en waren destijds al - "rondzendbrieven" , de vergelijking met uitgesproken preken gaat zoweiso dus al niet op.J.C. Philpot schreef:Ik vind dit een vreemde opmerking, die mijns inziens meer toelichting behoeft dan dat "een predikant op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats is gesteld". Als daarmee alles gezegt zou zijn, hadden we een bijbel zonder brieven.WimA schreef:Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
2. Het heeft God behaagd de brieven - ook die gericht waren aan een gemeente - in de Heiligen Schrift op te nemen. Om daar een legitimatie in te zien om alle (uitgesproken!) preken maar op internet te zetten (lees: copy/paste) lijkt me erg vreeemd.
Het gevoel is niet het criterium. Bovendien ontken ik niet dat de Heere ook met een kromme stok een rechte slag kan geven.Desiree schreef:Onlangs was ik niet lekker en was blij met een soort video-preek van een gemeente waar ik vroeger kwam. Ik voelde me er erg door gesterkt. Kwam ik erachter dat een zieke dominee naar dezelfde site had gekeken/geluisterd en ook erg was gesterkt. Ik begreep hem helemaal. Wat een geweldige uitvinding!
Dit klopt helemaal. Ik hoef niet over anderen te oordelen. Maar we kunnen toch wel een discussie voeren over het nut en legitimiteit (vanuit bijbels perspectief gezien) over het dumpen van preken op website's?Desiree schreef:Het is een fijne gemeente en door dit soort ontwikkelingen kun je toch zondag houden.
Misschien wel omdat er een forum bestaat, waar al die preken gewogen en uitgepluist worden, met naam en toenaam geoordeeld wordt, over wie te links of te rechts is?huisman schreef: Maar waarom zijn zij helemaal tegen het verspreiden van hun preken ? Zij hebben toch zo'n beetje alleen de aloude waarheid dan moet je die toch aan een ieder willen laten horen?

Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
- jakobmarin
gelukkig denkt niet iedereen zo, zeg!WimA schreef:Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
Ik vind het geweldig en soms zeer zegenrijk dat ik de auto preken en lezingen kan beluisteren.
Behalve die van de GGiN dan.. Maar die beluisterde ik toch niet zo veel

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.