Ik ben het met Bert Mulder eens dat iemand gehouden is om zich bij een gemeente te voegen.Mara schreef: En kun je begrip opbrengen voor lezers buiten dat gebied? Of zeg je: nee, desnoods reis je maar een flink stuk.
Mocht het antwoord JA zijn, hoe kun je dan een band opbouwen met je gemeente? Zeker als je een opgroeiend gezin hebt met kinderen, kan dat heel lastig en ingewikkeld zijn. (catechisaties, jeugdverenigingen, zangkoor, studieclub, noem maar op)
Anderzijds hebben thuislezers deze dingen natuurlijk niet. Zou dat een argument TEGEN kunnen zijn? Dat je je kinderen allerlei zaken onthoudt?
Voor mij hoort daar ook de kerkgang bij. Dus als iemand op Antarctica woont, voldoet iemand niet aan deze eis.
Alleen: er kunnen wel bijzondere omstandigheden zijn die gegronde redenen opleveren om niet 's zondags te kerk te kunnen gaan. Daarover kan ik (als ik die redenen niet weet) niet oordelen.
Bijkomende dingen als zangkoor etc. zijn van minder belang, hoewel niet onbelangrijk. Het zou wel een argument kunnen zijn. Maar HET argument is voor mij de prediking: daar horen wij 's zondags.