Is thuislezen Bijbels?

eilander
Moderator

Re: Is thuislezen Bijbels? (uit: Waar ging de preek over?)

Bericht door eilander »

Mara schreef: En kun je begrip opbrengen voor lezers buiten dat gebied? Of zeg je: nee, desnoods reis je maar een flink stuk.
Mocht het antwoord JA zijn, hoe kun je dan een band opbouwen met je gemeente? Zeker als je een opgroeiend gezin hebt met kinderen, kan dat heel lastig en ingewikkeld zijn. (catechisaties, jeugdverenigingen, zangkoor, studieclub, noem maar op)
Anderzijds hebben thuislezers deze dingen natuurlijk niet. Zou dat een argument TEGEN kunnen zijn? Dat je je kinderen allerlei zaken onthoudt?
Ik ben het met Bert Mulder eens dat iemand gehouden is om zich bij een gemeente te voegen.
Voor mij hoort daar ook de kerkgang bij. Dus als iemand op Antarctica woont, voldoet iemand niet aan deze eis.

Alleen: er kunnen wel bijzondere omstandigheden zijn die gegronde redenen opleveren om niet 's zondags te kerk te kunnen gaan. Daarover kan ik (als ik die redenen niet weet) niet oordelen.

Bijkomende dingen als zangkoor etc. zijn van minder belang, hoewel niet onbelangrijk. Het zou wel een argument kunnen zijn. Maar HET argument is voor mij de prediking: daar horen wij 's zondags.
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
jakobmarin schreef:
Mara schreef:En wat is dan beter, je bij een gemeente aansluiten waar de prediking arm is of tweemaal per zondag pakweg 30/40 kilometer reizen?
In heel veel landen doen ze niet anders en dan vaak nog wel meer dan 40 kilometer...
Wij rijden elke zondag 30 minuten naar de kerk. En dan weer 30 minuten terug. 2 keer.
Minuten zegt me niet zoveel, soms zijn wij hier dan maar 5 kilometer opgeschoten ;)
Wat is het in kilometers Bert? (of mijlen zo je wilt)
Maar jij woont in een land waar het heel gewoon is om een uur te rijden voor een supermarkt, of een halfuurtje om bij je naaste buurman te geraken.
Die afstanden heb je hier niet. Wij vinden het al snel "ver".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef: En kun je begrip opbrengen voor lezers buiten dat gebied? Of zeg je: nee, desnoods reis je maar een flink stuk.
Mocht het antwoord JA zijn, hoe kun je dan een band opbouwen met je gemeente? Zeker als je een opgroeiend gezin hebt met kinderen, kan dat heel lastig en ingewikkeld zijn. (catechisaties, jeugdverenigingen, zangkoor, studieclub, noem maar op)
Anderzijds hebben thuislezers deze dingen natuurlijk niet. Zou dat een argument TEGEN kunnen zijn? Dat je je kinderen allerlei zaken onthoudt?
Ik ben het met Bert Mulder eens dat iemand gehouden is om zich bij een gemeente te voegen.
Voor mij hoort daar ook de kerkgang bij. Dus als iemand op Antarctica woont, voldoet iemand niet aan deze eis.

Alleen: er kunnen wel bijzondere omstandigheden zijn die gegronde redenen opleveren om niet 's zondags te kerk te kunnen gaan. Daarover kan ik (als ik die redenen niet weet) niet oordelen.

Bijkomende dingen als zangkoor etc. zijn van minder belang, hoewel niet onbelangrijk. Het zou wel een argument kunnen zijn. Maar HET argument is voor mij de prediking: daar horen wij 's zondags.
Maar daar zit Secor Dabar toch ook onder? Smytegelt!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
jakobmarin schreef:
Mara schreef:En wat is dan beter, je bij een gemeente aansluiten waar de prediking arm is of tweemaal per zondag pakweg 30/40 kilometer reizen?
In heel veel landen doen ze niet anders en dan vaak nog wel meer dan 40 kilometer...
Wij rijden elke zondag 30 minuten naar de kerk. En dan weer 30 minuten terug. 2 keer.
Bij sommige mensen in Nederland is in de auto stappen op zondag schending van het 4e gebod.
Overigens kan ik moeilijk bedenken waar je in Nederland kan wonen waar je je niet bij een kerkelijke gemeenschap kan aansluiten. Met 30 minuten zit je echt altijd wel bij een gemeente die in ieder geval bij een van de "forumgenootschappen".
Opmerkelijk dat 30 minuten rijden om naar de kerk te gaan meer moeite kost dan een half uurtje rijden naar je werk.

Mede daarom denk ik dat SD niet in Nederland woont en dan is het al wel snel lastiger om iets te vinden. Maar zolang een kerkelijke gemeente belijdt dat Jezus, Gods Zoon is, denk ik dat er de plicht is om je daar aan te sluiten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Bijkomende dingen als zangkoor etc. zijn van minder belang, hoewel niet onbelangrijk. Het zou wel een argument kunnen zijn. Maar HET argument is voor mij de prediking: daar horen wij 's zondags.
Dat is typisch Refo, volgens mij: als de prediking maar in orde is in een gemeente.
Mee eens, maar er is meer:
Hoe is het gemeente-leven onderling, de ziekenzorg, ouderenzorg, samen zingen tot Gods eer, gewoon samenzijn, elkaar ontmoeten en opzoeken.

Een gemeente kan een prima prediking hebben, maar wel dor zijn. Zo ken ik gemeentes waar enkel rechtzinnige preken worden gelezen of gehouden, maar waar het gemeenteleven amper functioneerd, jongelui nauwelijks opgevangen worden, etc.

Jakobus wees er al op in zijn 1e hoofdstuk: Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders (...) De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
eilander schreef:Bijkomende dingen als zangkoor etc. zijn van minder belang, hoewel niet onbelangrijk. Het zou wel een argument kunnen zijn. Maar HET argument is voor mij de prediking: daar horen wij 's zondags.
Dat is typisch Refo, volgens mij: als de prediking maar in orde is in een gemeente.
Hoe is het gemeente-leven onderling, de ziekenzorg, ouderenzorg, samen zingen tot Gods eer, gewoon samenzijn, elkaar ontmoeten en opzoeken.

Een gemeente kan een prima prediking hebben, maar wel dor zijn. Zo ken ik gemeentes waar enkel rechtzinnige preken worden gelezen of gehouden, maar waar het gemeenteleven amper functioneerd, jongelui nauwelijks opgevangen worden, etc.

Jakobus wees er al op in zijn 1e hoofdstuk: Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders (...) De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld.
Iemand kan ook zeer ernstig gehandicapt zijn, psychisch beschadigd, in een instelling verblijven.... We gaan er misschien te snel van uit dat een forummer recht van lijf en leden is en lichamelijk en geestelijk tot van alles in staat is.
Secor Dabar zegt DOOR OMSTANDIGHEDEN een thuislezer te zijn en die omstandigheden kunnen van alles betekenen.
Ook heeft niet iedereen een rijbewijs, of auto ter beschikking!
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:

Iemand kan ook zeer ernstig gehandicapt zijn, psychisch beschadigd, in een instelling verblijven.... We gaan er misschien te snel van uit dat een forummer recht van lijf en leden is en lichamelijk en geestelijk tot van alles in staat is.
Secor Dabar zegt DOOR OMSTANDIGHEDEN een thuislezer te zijn en die omstandigheden kunnen van alles betekenen.
Ook heeft niet iedereen een rijbewijs, of auto ter beschikking!
Uitroepteken.

Ja, verzin nog een een berg casuïstiek.

Er kunnen verhinderingen zijn waardoor je niet naar de EIGEN gemeente kunt. Deze discussie gaat over categorisch je eigen preek uitzoeken, omdat je geen kerk naar je zin in de buurt hebt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Kerk of gemeente bezoeken is niet alleen consumeren, ook participeren. En dat laatste misschien nog wel meer dan het eerste...
De prediking is voor mij toch echt primair. Ik kan niet zonder geestelijk voedsel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Om eerlijk te zijn: ik ken diverse thuislezers. Zij wonen op verschillende plaatsen, maar op al die plaatsen zijn één of meerdere kerken die genoemd worden in de grondslag van dit forum.
Dus thuislezers van buiten de biblebelt ken ik inderdaad niet.
En wat is hun motivering dan om thuis te lezen?
jakobmarin

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Kerk of gemeente bezoeken is niet alleen consumeren, ook participeren. En dat laatste misschien nog wel meer dan het eerste...
De prediking is voor mij toch echt primair. Ik kan niet zonder geestelijk voedsel.
Dat mag, geen probleem mee, als er ook maar een secundair enz. is, want de gemeente kan niet zonder jou.
caprice

Bericht door caprice »

Wie zijn wij om te oordelen in deze over een ander, als hij zelf aangeeft dat hij niet principieel tegen kerkgang is, maar door omstandigheden thuis leest?
Het komt zeer over als hooggevoelendheid en weinig inlevingsvermogen in een situatie die ons niet eens voldoende bekend is om er over te oordelen. Er is sterk de mogelijkheid aanwezig dat dit vermaan van onze medebroeder ontaardt in een geesteloos wetticistisch dicteren van regeltjes, het naleven van de letter, en niet de geest der wet, danwel, zo u wil, de belijdenis.

Ik zou zeggen; laat het daarom liggen, en val geen personen aan. Wees te meer blij dat er nog gedaan wordt wat in het vierde gebod staat, namelijk het heiligen van de rustdag en het terzijde stellen van alle dagelijkse werkzaamheden, ja meer, het afzonderen op gezette tijden om een predikatie te lezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Uitroepteken.

Ja, verzin nog een een berg casuïstiek.

Er kunnen verhinderingen zijn waardoor je niet naar de EIGEN gemeente kunt. Deze discussie gaat over categorisch je eigen preek uitzoeken, omdat je geen kerk naar je zin in de buurt hebt.
Jammer, het komt zeker niet in jouw hoofd op dat er zwaarwegende redenen kunnen zijn, psychisch of lichamelijk.
Uitroepteken inderdaad!
jakobmarin

caprice schreef:Wie zijn wij om te oordelen in deze over een ander, als hij zelf aangeeft dat hij niet principieel tegen kerkgang is, maar door omstandigheden thuis leest?
We hoeven ook niet te oordelen, maar wel, evenals Paulus, benadrukken de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Blijkbaar was het daar ook nodig om het nog eens extra aan te geven.
Ook als dat extra moeite kost, zie bijv. wat ze er in andere landen ervoor over hebben om bij elkaar te komen.
Dáár hebben ze elkaar hard nodig in de dagelijkse strijd van het gelovige bestaan en is er geen denken aan niet deel te nemen aan een gemeente.

Maar er zijn ook uitzonderingen te bedenken en best kans dat SD er een is, daar gaan wij niet over en daarover mag hij zelf tot een overweging komen hierin.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:Wie zijn wij om te oordelen in deze over een ander, als hij zelf aangeeft dat hij niet principieel tegen kerkgang is, maar door omstandigheden thuis leest?
Het komt zeer over als hooggevoelendheid en weinig inlevingsvermogen in een situatie die ons niet eens voldoende bekend is om er over te oordelen. Er is sterk de mogelijkheid aanwezig dat dit vermaan van onze medebroeder ontaardt in een geesteloos wetticistisch dicteren van regeltjes, het naleven van de letter, en niet de geest der wet, danwel, zo u wil, de belijdenis.

Ik zou zeggen; laat het daarom liggen, en val geen personen aan. Wees te meer blij dat er nog gedaan wordt wat in het vierde gebod staat, namelijk het heiligen van de rustdag en het terzijde stellen van alle dagelijkse werkzaamheden, ja meer, het afzonderen op gezette tijden om een predikatie te lezen.
Caprice, dat wordt hier niet geoordeeld. Ik heb telkens weer gevraagd om een gegronde discussie over de belijdenis en de Schrift, betreffende dit vraagstuk. Er worden hier geen personen aangevallen.

Maar, jij brengt hier iets op over wetticisme. Maar dan zeg je, dat het zo belangrijk is dat het 4e gebod wordt nageleefd... Maar is bij jou het 2e gebod dan helemaal niet van belang, waar God toch van ons eist dat we Hem dienen zoals Hij ons voorschrijft? In de prediking des Woords, in de sacramenten, in de gezamelijke gebeden en gemeenschap der heiligen? Lees ik ook niks in de Schrift over het lezen van een predikatie, hetwelk, hoe nuttig ook, toch een behelpen is en blijft...

Verder is de geest van de wet juist dit, zoals Jacobus ook voorschrijft, liefde tot God en de naaste. En die liefde tot de naaste valt bijna helemaal weg wanneer men een thuislezer is, daar men het nodige kontact met onze christenbroeders verzaakt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:
Mister schreef:

Spulletjes inpakken en verhuizen is ook een optie.
Dit advies is al vaker gegeven hier. Blijkbaar gaat dat bij sommigen erg makkelijk.
Secor Dabar moet zich intussen behoorlijk ongemakkelijk voelen, door het gebrek aan empathie. :fi
Beste Mara,
Dat ik gebrek aan empathie krijg, begrijp ik ook wel van trouwe kerkgangers zoals de forumleden zijn.
Ik neem aan dat iedereen met blijdschap naar zijn of haar kerk gaat.
Dus is het inlevingsvermogen aangaande thuislezen ook moeilijk te noemen.
Ieder denkt vanuit zijn of haar denkkader, en kan zich dus ook moeilijk verplaatsen in omstandigheden van thuislezers.

Als de apostel Paulus vermaant om de onderlinge samenkomsten niet na te laten, zoals sommigen de gewoonte hebben, dan gaat hij personen vermanen die o.a. de prediking moedwillig verzuimen.
De prediking is toch het belangrijkste onderdeel van de samenkomst.
Deze personen hebben geen behoefte aan onderwijs tot spijziging van het zieleleven.
Dat is bij de meeste thuislezers niet het geval, want deze lezen met ernst predikaties niet alleen op zondag maar ook wel door de weeks op gezette tijden. Het is hun lust om eerlijkmakende preken te lezen waar het kostelijke van het snode wordt onderscheiden. Er zijn thuislezers die weleens een kerkdienst bezoeken, maar toch zaken aangaande het geloofsleven missen. Dat gemis vinden ze dan verklaard in het overjarige koren, preken uit de tijd van de reformatie en nadere reformatie.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie