Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

helma

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door helma »

Jongere schreef:
Ik vraag me ook wel eens af (misschien wel een onderwerp om eens verder over te praten): hoeveel ouders zijn er in onze gezindte die bewust hun kinderen het voorrecht voorhouden van het werken in het koninkrijk van God?
Zouden er niet veel meer zijn die van alles voorhebben met hun kinderen, behalve dat?
Er staat op Sermonaudio een lezing van Dr Beeke: Raising our children to be Gatekeepers
http://www.sermonaudio.com/search.asp?S ... iatype=PDF

Dr Beeke dringt er bij ouders op aan om hun kinderen zo op te voeden dat ze op 'belangrijke' posten in de maatschappij kunnen staan. Je kan dan denken aan predikant maar ook als christenpoliticus ofzo.
Het was voor mij een eyeopener deze lezing.
Hoewel het altijd wel een item in mijn gebeden voor en met mijn kinderen was (maak ze vruchtbaar voor U/mogen ze werkzaam zijn tot uitbreiding van Uw koninkrijk) heb ik er verder in de opvoeding geen aandacht aan geschonken.
henriët

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:Het lijkt soms dat de mensen hier denken dat degenen die niet aangenomen zijn onterecht zijn afgewezen. Er kan best wel een vergissing bij de curators zijn(het zijn ook maar mensen). Het kan natuurlijk ook zijn dat men wel geroepen is, maar dat de tijd nog niet rijp is om opgeleid te worden. Ook moet men niet denken dat het curatorium een wat 'rechts clubje' is. Volgens mij is dat de laatste jaren juist niet het geval en nog worden er niet meer mensen aangenomen. Hoewel het ledental stijgt is het predikantenaantal de laatste erg stabiel. Als je kijkt naar 30 a 40 jaar geleden dan zouden er nu zeker meer aangenomen dan 2, 3 of 4 per jaar.... Wat me ook opvalt is dat de leeftijd van degenen die aangenomen worden de laatste jaren ook best hoog is.
Beste Gijs, met alle respect voor je analyse..
Ik vraag me af of jij weleens mensen gesproken hebt, die de vrijmoedigheid hadden op te gaan, en ook door de kerkenraad een attest hadden gekregen. Als je dan wordt afgewezen is dat heel zwaar.Maar goed, dat kan inderdaad, dat de tijd nog niet rijp is, maar als je dan het volgende jaar weer wordt afgewezen..
Sommigen zijn echt al heel veel keer afgewezen. En dan ga je inderdaad wel eens vraagtekens zetten, zeker ook bij het zinnetje wat altijd als reden wordt opgegeven: 'We hebben niet de vrijmoedigheid om u aan te nemen".
Intens verdrietig en zwaar is deze gang voor mannenbroeders die door de Heere zijn geroepen, maar door mensen worden tegengehouden. En zoals al vermeldt in dit topic, zijn er dan ook die door de Heere elders wel in Zijn wijngaard mogen gaan arbeiden.

Daarnaast is het aantal van 2 studenten, terwijl er zo ontzettend veel vacante gemeenten zijn, allereerst verblijdend, maar daarnaast ook diep verdrietig.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Sterretje schreef:Er worden de laatste jaren maar zo weinig studenten aangenomen... Waar dit door komt? Geen idee! Waarschijnlijk is de bekeringsgeschiedenis van de kandidaten niet aan het hart van de leden van het Curatorium gebonden. Dit is een uitspraak die ik wel eens hoor. Als er dan gevraagd wordt of de roeping van de kandidaten echt was, wordt daar volmondig JA op geantwoord. Dat vind ik zo dubbel!!! WEL geloven in de roeping van die mannen, maar toch niet aannemen! Hoe kan dat, vraag ik me dan af!!!
Als je dit in historisch perspectief zet (en dus met de feiten rekening houdt), dan is het volgende zichtbaar de afgelopen 30 jaar. Ik noem de getallen per 5 jaar.

1983 - 1987: 6
1988 - 1992: 12
1993 - 1997: 7
1998 - 2002: 10
2003 - 2007: 12
2008 - 2012: 12

Ik bedoel hiermee te zeggen: de stelling van Sterretje klopt dus helemaal niet dar er de laatste jaren minder worden aangenomen.
Laatst gewijzigd door Luther op 23 mei 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Sterretje schreef:Er worden de laatste jaren maar zo weinig studenten aangenomen... Waar dit door komt? Geen idee! Waarschijnlijk is de bekeringsgeschiedenis van de kandidaten niet aan het hart van de leden van het Curatorium gebonden. Dit is een uitspraak die ik wel eens hoor. Als er dan gevraagd wordt of de roeping van de kandidaten echt was, wordt daar volmondig JA op geantwoord. Dat vind ik zo dubbel!!! WEL geloven in de roeping van die mannen, maar toch niet aannemen! Hoe kan dat, vraag ik me dan af!!!
Als je dit in historisch perspectief zet (en dus met de feiten rekening houdt), dan is het volgende zichtbaar de afgelopen 30 jaar. Ik noem de getallen per 5 jaar.

Heb je ook zo'n rijtje, maar dan van de afgewezen personen..

Dan zou je diepbedroefd raken!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:

Nee, die heb ik niet. De afgelopen 5 jaar moeten dat er grofweg zo'n 46 zijn geweest, waaronder natuurlijk mensen die meerdere keren zij afgewezen. Maar je weet uiteraard niet wat voor mensen dat zijn. Ik heb weleens begrepen dat sommigen kerkenraden wel heel makkelijk mannen doorsturen zodat het curatorium ook mannen moest afwijzen waarvan eigenlijk al bijna vast kon staan dat ze niet toegelaten zouden worden.
Laatst gewijzigd door Luther op 23 mei 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Kan zijn dat de school aan de maximum capaciteit zit.
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:

Nee, die heb ik niet. De afgelopen 5 jaar moeten dat er grofweg zo'n 46 zijn geweest, waaronder natuurlijk mensen die meerdere keren zij afgewezen.
dus dat betekent dat al die mannen MET attest van de kerkenraad werden afgewezen.. goed, zoals gezegd, het kan voorkomen dat iemand afgewezen wordt, vanwege het nog moeten rijpen van de roeping etc er zijn nog wel wat dingen te noemen daarvoor, maar dit begrijp ik niet.
En dan maar de mensen oproepen om te bidden of er nog mannenbroeders mogen worden uitgestoten in de wijngaard.
Nou, je zou het wel uit je hoofd laten als mannenbroeder op te gaan..
Sterretje

Bericht door Sterretje »

Jongere schreef:Natuurlijk kan een bekering heel verschillend liggen bij mensen. Ook een roeping overigens.
Maar dat weten de curatoren ook wel.

Daarover "oordelen" is Bijbels, als het gaat om een 'opzienersambt' in de gemeente. Niet iedereen die van zichzelf denkt geschikt te zijn voor Gods koninkrijk, is dat ook daadwerkelijk. Dat laat de Bijbel duidelijk genoeg zijn, lijkt me. Op zulke momenten moet de kerk ook als wachter fungeren.

Als er al een vraag gesteld moet worden, is dat bij een dubbele toelating: kerkenraad én curatorium.
Nee, niet iedereen is geschikt voor God's koninkrijk. Maar een roeping kan je niet zomaar weg gooien met de absoluut goed bedoelde reden (daar ben ik van overtuigd) dat de kerk als wachter moet fungeren. God ZELF zal geen mensen toelaten die niet geschikt zijn voor het werk in Zijn koninkrijk. En als Hij dat al zou doen, kan dat alleen maar ten goede werken voor diegene. We hebben het nu elke keer over de leden van het Curatorium, maar de rol van God moeten we niet vergeten. Hij heeft dit alles in de hand. Maar dat neemt niet weg dat er mannen afgewezen worden die God wel geschikt vind.
refo

Bericht door refo »

Sterretje schreef:
Jongere schreef:Natuurlijk kan een bekering heel verschillend liggen bij mensen. Ook een roeping overigens.

Daarover "oordelen" is Bijbels, als het gaat om een 'opzienersambt' in de gemeente. Niet iedereen die van zichzelf denkt geschikt te zijn voor Gods koninkrijk, is dat ook daadwerkelijk. Dat laat de Bijbel duidelijk genoeg zijn, lijkt me. Op zulke momenten moet de kerk ook als wachter fungeren.

Als er al een vraag gesteld moet worden, is dat bij een dubbele toelating: kerkenraad én curatorium.
Nee, niet iedereen is geschikt voor God's koninkrijk. Maar een roeping kan je niet zomaar weg gooien met de absoluut goed bedoelde reden (daar ben ik van overtuigd) dat de kerk als wachter moet fungeren. God ZELF zal geen mensen toelaten die niet geschikt zijn voor het werk in Zijn koninkrijk. En als Hij dat al zou doen, kan dat alleen maar ten goede werken voor diegene. We hebben het nu elke keer over de leden van het Curatorium, maar de rol van God moeten we niet vergeten. Hij heeft dit alles in de hand. Maar dat neemt niet weg dat er mannen afgewezen worden die God wel geschikt vind.
Tja. Wat is geschikt? Als God iemand roept in de Bijbel dan is deze meteen geschikt.
In de GG moet je eerst nog 4 jaar naar school...

Abraham Kuyper zag het zo: een jongeman, die gymnasium heeft gedaan, daarna theologie is gaan studeren wordt door God langzamerhand geschikt gemaakt. Als zo iemand dan de roeping tot het predikantschap voelt zijn daar al jaren aan denken aan voorafgegaan. Als de jongeman zijn universitaire studie heeft volbracht komen geschiktheid en roeping op bijbelse wijze samen.

Men zou het kunnen combineren. Aanhaken bij een universitaire opleiding. Het nivo is wel vergelijkbaar. Iets minder krap kijken bij aannemen. Niemand een predikantsplaats beloven. En in vier jaar tijd (of langer bij deeltiijd?) kunnen van tijd tot tijd de nieren van de jonge mannen eens geproefd worden.
Sterretje

Bericht door Sterretje »

refo schreef:
Sterretje schreef:

Tja. Wat is geschikt? Als God iemand roept in de Bijbel dan is deze meteen geschikt.
In de GG moet je eerst nog 4 jaar naar school...

Abraham Kuyper zag het zo: een jongeman, die gymnasium heeft gedaan, daarna theologie is gaan studeren wordt door God langzamerhand geschikt gemaakt. Als zo iemand dan de roeping tot het predikantschap voelt zijn daar al jaren aan denken aan voorafgegaan. Als de jongeman zijn universitaire studie heeft volbracht komen geschiktheid en roeping op bijbelse wijze samen.

Men zou het kunnen combineren. Aanhaken bij een universitaire opleiding. Het nivo is wel vergelijkbaar. Iets minder krap kijken bij aannemen. Niemand een predikantsplaats beloven. En in vier jaar tijd (of langer bij deeltiijd?) kunnen van tijd tot tijd de nieren van de jonge mannen eens geproefd worden.
Inderdaad, dit zou een goede en, nog belangrijker, Bijbelse manier kunnen zijn! Als al het mensenlijk denken en voelen, wat denk ik ook veel wordt toegepast op het Curatorium nast natuurlijk het bidden, naar de achtergrond wordt geschoven, en je God het werk laat doen, kom je al een heel eind!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Met alle kritiek die er kan zijn, wel of niet terecht, vind ik het vooral bedroevend dat het vooral mensen van buiten ons kerkverband zijn, die menen deze zaak eens uit ten treure te moeten bespreken, uit te zoeken en te bekritiseren.
Kijk eens in de eigen keuken zou ik zeggen, daar is ook zat mis.

Teruglezend, sta ik van mezelf te kijken dat ik dit post. Maar ik schrik van alle reacties op forum, twitter en facebook, en vraag me echt af of dat nog als opbouwende kritiek gezien kan worden...
Curatorium

Bericht door Curatorium »

refo schreef:Kan zijn dat de school aan de maximum capaciteit zit.
Uit betrouwbare bron weet ik dat de Theologische school echt aan zijn capaciteit zat een jaar geleden, de situatie zal niet erg veranderd zijn.
Er is niet voor niks vorig jaar of 2 jaar terug, weet niet precies, nagedacht over verhuizing uit de Boezemsingel. En qua docentencapaciteit is het ook krap.
Al mag dat alles natuurlijk geen argument zijn om "maar" 2 studenten toe te laten en ik denk dat dat ook niet zo is.
Sterretje

Bericht door Sterretje »

Curatorium schreef:
refo schreef:Kan zijn dat de school aan de maximum capaciteit zit.
Uit betrouwbare bron weet ik dat de Theologische school echt aan zijn capaciteit zat een jaar geleden, de situatie zal niet erg veranderd zijn.
Er is niet voor niks vorig jaar of 2 jaar terug, weet niet precies, nagedacht over verhuizing uit de Boezemsingel.
Dit kan ik eigenlijk niet echt een probleem of misschien wel excuus vinden, hier is namelijk heel veel aan te doen, zoals inderdaad een verhuizing... Daar zou het aantal studenten niet van mogen afhangen!
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Met alle kritiek die er kan zijn, wel of niet terecht, vind ik het vooral bedroevend dat het vooral mensen van buiten ons kerkverband zijn, die menen deze zaak eens uit ten treure te moeten bespreken, uit te zoeken en te bekritiseren.

Teruglezend, sta ik van mezelf te kijken dat ik dit post. Maar ik schrik van alle reacties op forum, twitter en facebook, en vraag me echt af of dat nog als opbouwende kritiek gezien kan worden...

Ben ik met je eens....daarom zit ik ook niet op twitter en facebook. :huhu Ik vind wel dat het curatorium er zelf aan mee doet door elke dag een persbericht uit te geven met de stand van zaken. Laat ze gewoon zoals vroeger aan het einde van de laatste dag melden welke mannen er zijn aangenomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Met alle kritiek die er kan zijn, wel of niet terecht, vind ik het vooral bedroevend dat het vooral mensen van buiten ons kerkverband zijn, die menen deze zaak eens uit ten treure te moeten bespreken, uit te zoeken en te bekritiseren.

Ontzettend eens! Wat we hier zien zijn krokrodilletranen van stuurlui aan de wal. Daar komen we niet verder mee.
Plaats reactie