De ligging van het forum

Reiziger

Re: De ligging van het forum

Bericht door Reiziger »

Tiberius schreef:
Forummer schreef:
Tiberius schreef:
Forummer schreef:Het is zo rechts hier.
Dit kan je niet menen. :bobo
Blijkbaar wel
Gelukkig maar. Ik voel me al die tijd één van de weinige linkse broeders hier op het forum.
Pfft. Dat geloof ik voor geen milimeter
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Maargoed, links of rechts, heteraorthodox (hoop dat ik het goed schrijf) of orthodox, zwaar of licht, behoudend of liberaal (laatste is ook politieke term) het draait hierom:

En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof, 1 Korinthe 15:14
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Forummer schreef:Maargoed, links of rechts, heteraorthodox (hoop dat ik het goed schrijf) of orthodox, zwaar of licht, behoudend of liberaal (laatste is ook politieke term) het draait hierom:

En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof, 1 Korinthe 15:14
Even zonder gekheid: waar slaat dit allemaal op?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Bert Mulder schreef:rechts en links zijn politieke termen.

In verband met godsdienst spreken we van orthodox of heterodox...

of anders van behoudend of liberaal...
Nou, dat lijkt me zorgen voor ernstige misverstanden. Want links is dan orthodox, en rechts is niet-orthodox. Althans, ik vermoed dat dat dan zo is.

Ook het woord behoudend suggereert dat het goede behouden wordt, maar ook dat hoeft geenszins het geval te zijn. Dus links en rechts vind ik nog beter gekozen dan orthodox en heterodox.

Feitelijk gaat het in veel gevallen maar net hoe extreem je bepaalde als kenmerkend beschouwde dingen doortrekt. Maar extremistisch is een wat beladen woord geworden door allerlei slechtheden van gewelddadige mensen.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:
Forummer schreef:Maargoed, links of rechts, heteraorthodox (hoop dat ik het goed schrijf) of orthodox, zwaar of licht, behoudend of liberaal (laatste is ook politieke term) het draait hierom:

Ik ook zonder gekheid: Waar slaat die totaal onzinnige vraag van jou op??????????????
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Forummer schreef:
Luther schreef:

Ik ook zonder gekheid: Waar slaat die totaal onzinnige vraag van jou op??????????????
Nou die scherpe links-rechts-tegenstelling en de hardheid waarmee je daarover schrijft. Het ligt allemaal veel genuanceerder. En stel dat je het antwoord hebt, wat ben je dan opgeschoten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:
Forummer schreef:
Luther schreef:

Nou die scherpe links-rechts-tegenstelling en de hardheid waarmee je daarover schrijft. Het ligt allemaal veel genuanceerder. En stel dat je het antwoord hebt, wat ben je dan opgeschoten?
Is het niet waar wat ik in mijn eerste antwoord schrijf????
En verder hoeven we over de links-rechts tegenstelling helemaal totaal niks te verzwijgen, en het is goed om daarover scherp te praten
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Forummer schreef:
Luther schreef:
Forummer schreef:
Luther schreef: Even zonder gekheid: waar slaat dit allemaal op?
Is het niet waar wat ik in mijn eerste antwoord schrijf????
Nee, het is niet waar. Jij bent niet links.
Forummer schreef:En verder hoeven we over de links-rechts tegenstelling helemaal totaal niks te verzwijgen, en het is goed om daarover scherp te praten
Als het idd zo simpel zou liggen, kunnen we dat vaststellen. Maar scherp erover spreken, nee, dat lijkt me niet de eerste roeping van een Christen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Daarnaast kan het ook niet. Sommigen zijn op bepaalde punten rechts en op bepaalde punten wat links. Daarnaast wat is de classificatie van deze termen?
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Daarnaast kan het ook niet. Sommigen zijn op bepaalde punten rechts en op bepaalde punten wat links. Daarnaast wat is de classificatie van deze termen?
Ik lees in de bijbel niets over links en rechts. Misschien iets in Jona.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Even overgeheveld uit de zwarte piet discussie
DIA schreef:Naar aanleiding van bovenstaande reacties:

Ik merk steeds meer een (soms radicale) omslag in het denken.
Soms vrees ik wel eens voor een geest der dwaling, als een oordeel.
Niet alleen op dit forum. maar ook in het RD en meerder bladen
die uit een Reformatorische achtergrond op zijn gekomen.
Ik voel me dan ook meer en meer alleen op dit forum. En
wellicht zal men mij dan wel weer extreem vinden maar ik
meen toch deze zaken eerlijk waar te nemen.

SecorDabar is weg, Erasmiaan zie ik niet veel meer, caprice is weg.
Wat blijft er dan nog over. Dan wordt de strijd als eenling denk ik
te zwaar. Misschien hebben we genoeg gezegd, ik weet het ook niet.
Maar het lijkt alles af te ketsen, en men gaat vaak wel erg fel tegen
een bepaalde richting in.

Begrijpen we dat deze richting zo meer en meer als een 'sekte' wordt gezien?
Overdenkt het eens, en leest daarbij naast de oudvaders ook eens wat preken
van predikanten die nog in deze lijn willen blijven staan. Dan zou toch moeten
opvallen dat deze nieuwe lijn een andere leer en een andere
levensovertuiging krijgt? Als we nog bereid zijn om daar zonder
vooroordelen eerlijk en objectief over na te denken.

@DIA ik denk dat de toon de muziek maakt. Het verwoorden van je eigen standpunt hoeft niet altijd samen te gaan met het veroordelen van personen. Inhoudelijk mag een ieder vermeende dwalingen krachtig verwerpen maar dat kan ook zonder de dwalende te veroordelen. Je wil hem/haar immers weer op het rechte/gereformeerde pad brengen ? Verder vind ik dat jouw standpunt zeker gehoord moet worden op dit forum omdat jij een groot deel van de gereformeerde gezindte vertegenwoordigd. Ik zie dat dus absoluut niet als een sekte. Een andere vraag is of jouw standpunten altijd in de lijn zijn van de door jou genoemde oudvaders . Dat vind ik het leerzame aan dit forum, dat je je standpunten kunt toetsen.
De door jou genoemde forummers worden ook door mij gewaardeerd en ik wist niet dat zij dit forum verlaten hebben.
(Ik lees dat ook niet in de berichten van SecorDabar en Erasmiaan). Aan de andere kant zijn er juist ook forummers weggegaan vanwege het gereformeerde karakter van dit forum (b.v. Joy en moestuin).
Volgens mij lezen wij veel dezelfde oud en nieuwvaders maar toch zijn onze standpunten niet altijd hetzelfde.........hoe komt dat ?
Maar hier schuilt ook een gevaar: Onvaste zielen kunnen voor ze er erg in hebben worden meegevoerd met stellingen
en leringen die onbijbels zijn. Genoemde personen zullen ook wel eens de plank hebben misgeslagen, maar het is niet zo
dat ze dwalen in de leer. En de manier waarop ik het zeg is misschien wat confronterend, maar ik dacht wel duidelijk?
We moeten toch niet verhullend iets moeten zeggen uit vreze voor anderen? Gods volk ging altijd eerlijk met elkaar
om en die spaarden geen vlees en bloed. En ik vrees dat er vandaag de dag nogal eens wat wordt toegegeven en
goedgepraat wat niet zou mogen en niet zou kunnen.
Mijn ervaring is dat de ligging van dit forum een weerspiegeling is van de sombere werkelijkheid in de gereformeerde
gezindte. Dat zie je niet alleen op dit forum maar ook in de kerken en de reformatorische media.
En wat je zegt over dezelfde oudvaders, daarin zou je wel eens groot gelijk kunnen hebben. Maar deze worden toch
soms anders gelezen dan we gewend waren. Denk ook aan Kohlbrugge of Spurgeon, deze werden door sommige mensen
wel eens ten onrechte gemeden, en misverstaan, door de bril waardoor ze deze lazen. Dat geld ook voor andere
oudvaders: Denk aan Comrie.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Isala

Bericht door Isala »

hier een nieuweling, en ik wil graag iets vragen. Bij voorbaat excuus als sommige dingen wat anders formuleer.
Ik lees veel onderwerpen mee, maar ik zou mij echt niet snel in een discussie durven mengen.
Ik weet erg weinig van dogma's en oudvaders, en ik zou me zo omver laten blazen.
Ik merk ook in verschillende topics, dat als het persoonlijk wordt, dat er dan zo weinig reacties meer komen,
of dat er overgestapt word op een ander spoor.
Ik had erg gehoopt dat ik hier wat meer van Gods grote daden zou horen. Op de een of andere manier had ik dat ook
wel een beetje verwacht van mensen op dit forum.
Want kan je zoveel over God praten, zonder zelf kennis aan Hem te hebben?
Daarom sprak de uitspraak van Dennis me zo aan:
Liggen we in Gods armen, of liggen we dat niet?
Over al onze woorden zullen we verantwoording af moeten leggen.
Wat onze ligging ook is.
Want je kunt over God praten, en toch aan Hem voorbij gaan.
Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen?
Het is een oprechte vraag.
Hora est!
jan de jong

Bericht door jan de jong »

Hier kan ik alleen maar 'amen' op zeggen!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Heel herkenbaar Isala.....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:Ik merk ook in verschillende topics, dat als het persoonlijk wordt, dat er dan zo weinig reacties meer komen,
Klopt; dit is namelijk een theologisch discussieforum, geen persoonlijk getuigenisforum. Lees ook het kopje "Doelstelling" onder de forumregels.
Plaats reactie