Van de Brink zegt dat we ingelijfd worden in Christus door de doop. En dat we door de doop dus de weldaden als bijvoorbeeld wedergeboorte etc ontvangen.elbert schreef:Nee, dit is geen veronderstelde wedergeboorte, maar wel een typisch hervormde opvatting, in lijn met het doopformulier. Het doopformulier gaat er namelijk vanuit dat de gelovigen en hun kinderen de Drie-enige God toebehoren en dat Hij dus hun God is en zal zijn. Over de staat van een gedoopt kind op dat moment laat het formulier zich niet uit (dat is veronderstelde wedergeboorte), wel dat er van alles te verwachten is voor dit kind op grond van Gods verbond.lien75 schreef:Eerlijk gezegd ben ik een beetje verbaasd over het referaat van van der Brink...
Bijvoorbeeld deze gedachte van hem;
De doop laat zien het ingelijfd zijn in het lichaam van Christus. En dat ingelijfd zijn is niet meer van Adam te zijn. Het lichaam van Christus is allen die in Hem verbonden zijn. En vandaaruit ontvangt men de weldaden als geloof en bekering.
Dus een baby die gedoopt wordt behoort tot het lichaam van Christus. En zal de weldaden zoals geloof en bekering ontvangen. Is dat geen veronderstelde wedergeboorte?
Naar mijn weten is dit niet de leer binnen de hersteld hervormde kerk waar hij predikant is.
Wat is het ingelijfd zijn in Christus? Dat zijn we als we in Christus zijn wedergeboren. Dat is na ontvangen genade. In feite zegt hij dat een kind dus wedergeboren is, als er de doop is. Dat is absoluut niet in lijn met net doopformulier. En zegt wel degelijk iets over de staat van het gedoopte kind. Het komt op zijn minst heel dicht bij de doopopvatting van Kuijper. Die zag de doop als een goddelijk merk op een goddelijk werk. Hij ging er vanuit dat in het te dopen kind iets was van wedergeboorte of inwendige genade.
De Heere verzegelt in de doop niet dat wij dit of dat zijn, maar de waarachtigheid van Zijn beloften.
Er wordt genade aangeboden. Maar dat is wat anders dan genade ontvangen.