Erasmiaan, geef me aan waar ik concreet afgeef op de prediking. Ik vind dit nogal een beschuldiging. Wel weet ik dat er ter rechterzijde van onze gezindte bij tijden een prediking klinkt waar het aanbod der genade niet of heel schraal gepredikt wordt. Daar heb ik ernstige moeite mee. En gelukkig ik niet alleen. De scheuring is niet voor niets geweest in 1953. We kunnen dat verdoezelen, maar er was een wezenlijk verschil t.a.v de prediking. En dan kun je namen noemen wat je wilt. Ik ken hun prediking niet en heb helemaal niet de behoeft over deze Godzalige knechten wat te zeggen. Maar van een Ds GH Kersten is wel bekend dat hij aan het einde van zijn leven inzag wat een gevaar het is als de genade niet aangeboden zou worden. Ds Kersten heeft niet voor niets in 1948 het gedeelte uitgegeven uit het boekje van Erskine en Fisher, dat over het Verbond der genade handelde. Een boekje waar zonadrukkelijk gewezen wordt op het algemene aanbod van het Evangelie, “waarin allen, zonder onderscheid, verklaard worden welkom te zijn, Spr. 8:4, Mark. 16:15.”Erasmiaan schreef:Nee, want je zegt in andere woorden precies hetzelfde. De prediking waar je op afgeeft op dit forum, is de prediking die ik van harte voor sta. En dat is geen prediking waar het aanbod wordt ontkend maar wel een prediking waarin de noodzaak van de doorleving van de drie stukken in doorklinkt. Met scheefgroei heeft dat niets te maken. Dat is nog dezelfde prediking als die klonk uit de monden van de voormannen van de Gereformeerde Gemeenten zoals ds. G.H. Kersten, ds. W.C. Lamain, ds. M. Heikoop, ds. G. van Reenen, ds. M. Blok, etc. En dan is het van één van tweeën: of de prediking van deze leraars ook betichten van hypercalvinistisch trekken, dat die een bepaalde scheefgroei bewerkstelligd zou hebben en dat in die in prediking het aanbod van genade ontkend wordt, en deze leraars afschrijven (en je daarmee feitelijk buiten de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Ned) plaatsen of deze leraars toch handhaven als rechtzinnig. Maar in dat laatste geval ook maar niet meer zo afgeven op de prediking van heden ten dage.Wilhelm schreef:Erasmiaan schreef: Wilhelm,
Ik word erg bedroefd van je postings. Ik bemerk bij jou dat je een bepaalde extreme kant opgaat wat vroeger niet zo was. Kerken hebben volgens jou een "hyper-calvinistische" inslag, de genade wordt verduisterd en de mens wordt op zichzelf terug geworpen. En je kunt natuurlijk geen namen noemen, maar iedereen weet wie jij op het oog hebt, gezien de manier hoe je in andere topics opereert en wat je eerder gezegd hebt. Dat zijn ernstige en forse aantijgingen. Ook de kreet: kerken ontkennen een algemeen aanbod vind ik erg vervelend klinken. Ik probeer een predikant niet op het etiketje dat op zijn voorhoofd geplakt zit te beoordelen maar op de inhoud van de preek. Wordt daarin echt het aanbod ontkent? En in welke zin? Waarom wordt het ontkent?
Wilhelm, ik hoop dat je niet meedoet aan de nestbevuiling die bij zovelen is waar te nemen, en dat je in het oog houdt waarom jou en mijn kerkverband is ontstaan.
Gr.,
E.
Beste Erasmiaan,
Ik begrijp uit je posting dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Je trekt conclusies die ik zo niet bedoeld heb.
Misschien dat ik te scherp ben geweest of te onduidelijk in mijn verwoording, zodat jij het interpreteert als een extremisme.
Je concludeert terecht dat ik bang ben voor een prediking met een "hyper-calvinistische" inslag. Het gevaar is dan daadwerkelijk aanwezig dat de genade wordt verduisterd en de mens op zichzelf wordt terug geworpen. En helaas moet ik toch erkennen dat ik deze prediking ter rechterzijde van onze gezindte signaleer.
Dit gevaar moet en mag benoemd worden.
Uiteraard ben ik ook bang voor allerlei uitwassen ter linkerzijde als het gaat om verbondsautomatisme en verstandsgeloof.
Maar laten we wel eerlijk blijven. Ook ter rechterzijde is er een scheefgroei waar we elkaar ernstig voor moeten waarschuwen.
Dit heeft niets te maken met nestbevuiling, het plaatsen in hokjes of anderszins.
Laten we leren van de historie, laten we waakzaam blijven. In het verleden zijn er vele voorbeelden aan te wijzen dat prediking versmalde en het evenwicht verloren ging.
En ik ben zo bang dat dit ook nu nog aanwezig is. En dan noem ik bewust geen kerkverbanden want het is een visie, een stroming die in verschillende kerkverbanden gevonden wordt.
Individuele predikers blijken deze ontkenning van het welgemeend onvoorwaardelijk aanbod van genade nog steeds voor te staan en te leren vanaf de kansel.
Of we nu spreken over de GGiN, OGG, HHK of CGK. En helaas ook (gelukkig beperkt!) in het kerkverband wat ons beide van harte lief is. Ondanks dat ons kerkverband officieel de Bijbelse lijn leert omtrent de prediking van het aanbod van genade.
Hopelijk ben ik zo iets duidelijker?
Gr,
W.
Als er dan een prediking gehoord wordt waarin dit niet gevonden wordt, dan mogen we daar zeker wel vragen bij stellen. En let wel, ik spreek niet in zijn algemeenheid over een prediking in een kerkverband! Gelukkig mag ik met grote regelmaat preken horen waarin Christus wordt voorgesteld en aangeboden voor de grootste der zondaren. Waar de hoorders worden uitgenodigd om te komen zoals ze zijn. We mogen inderdaad niet alleen somberen! De Heere gaat door met het uitzenden van Zijn knechten die zondaren mogen dwingen om in te gaan.