Ja, dat klinkt heel mooi en quasi ruim. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe je het begrip Waarheid definieert. En dan blijkt die schijnbare ruimte opeens heel eng te zijn. Zelfs dat hoeft geen probleem te zijn, zo lang je maar niet telkens het beschuldigende vingertje uitsteekt naar mensen die onder Waarheid net iets anders verstaan dan jij.-DIA- schreef:Nee zo niet... Het is wel zo dat de Gereformeerde Gemeenten me lief zijn omdat ik er in opgegroeid ben.Mister schreef:Misschien net zo gevoelig als het bij jou ligt als mensen hun vinger bij leggen bij zaken in de GG.-DIA- schreef: Ja als je het zo bekijkt... Kort na de afscheiding hadden we ook geen eigen kerken en kwam de gemeente samen in de woningen.
Nog één raad: voel je niet persoonlijk aangevallen, want dat is beslist niet mijn bedoeling. Maar gezien je felle reactties ligt dit blijkbaar nogal gevoelig bij jou...
Maar voor mij kunnen kerkmuren heel snel vallen. Het gaat niet om een kerkverband maar om de Waarheid.
Of er nu Hervormd op het bordje staat of Presbyteriaans or whatever, wat maakt het uit?
Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
~~Soli Deo Gloria~~
De vraag is enkel wie of wat is veranderd. Heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid dat juist de andere partners zijn veranderd, en dat hierdoor samenwerking voor de Gereformeerde Bond is bemoeilijkt? Vergeet niet dat de Hervormde Kerk van oudsher een volkskerk is, en dat is wel even wat anders dan de afgescheiden gemeenten.-DIA- schreef: En niet dat de Bondsbroeders niet welkom zijjn, nee ze hebben zich teruggetrokken.
Dat wijst op een verandering zou je logischerwijze denken....
Het ligt zo: Wij zijn (tot nu toe) gebleven wat we waren, en de bondsbroeders zijn 'vernieuwend' bezig... En dat schept een kloof... die naar ik helaas moet constateren al maar breder wordt...Rambam schreef:De vraag is enkel wie of wat is veranderd. Heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid dat juist de andere partners zijn veranderd, en dat hierdoor samenwerking voor de Gereformeerde Bond is bemoeilijkt? Vergeet niet dat de Hervormde Kerk van oudsher een volkskerk is, en dat is wel even wat anders dan de afgescheiden gemeenten.-DIA- schreef: En niet dat de Bondsbroeders niet welkom zijjn, nee ze hebben zich teruggetrokken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En dat wordt intern ook geconstateerd ....... ds Lam weergegeven in het RD-DIA- schreef:Het ligt zo: Wij zijn (tot nu toe) gebleven wat we waren, en de bondsbroeders zijn 'vernieuwend' bezig... En dat schept een kloof... die naar ik helaas moet constateren al maar breder wordt...Rambam schreef:De vraag is enkel wie of wat is veranderd. Heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid dat juist de andere partners zijn veranderd, en dat hierdoor samenwerking voor de Gereformeerde Bond is bemoeilijkt? Vergeet niet dat de Hervormde Kerk van oudsher een volkskerk is, en dat is wel even wat anders dan de afgescheiden gemeenten.-DIA- schreef: En niet dat de Bondsbroeders niet welkom zijjn, nee ze hebben zich teruggetrokken.
Afzwenken naar de andere kant is volgens de voorzitter een reëler gevaar. Ds. Lam vreest dat er gemeenten en predikanten zijn die zich in de richting van de middenorthodoxie ontwikkelen. Hij sprak van een „ADHD-achtige indruk die gemeenten maken”, over gemeenten waar alles georganiseerd is om de prediking heen, en over gemeenten die willen laten zien dat ze relevant zijn.
Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...Auto schreef:En dat wordt intern ook geconstateerd ....... ds Lam weergegeven in het RD-DIA- schreef:Het ligt zo: Wij zijn (tot nu toe) gebleven wat we waren, en de bondsbroeders zijn 'vernieuwend' bezig... En dat schept een kloof... die naar ik helaas moet constateren al maar breder wordt...Rambam schreef:De vraag is enkel wie of wat is veranderd. Heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid dat juist de andere partners zijn veranderd, en dat hierdoor samenwerking voor de Gereformeerde Bond is bemoeilijkt? Vergeet niet dat de Hervormde Kerk van oudsher een volkskerk is, en dat is wel even wat anders dan de afgescheiden gemeenten.-DIA- schreef: En niet dat de Bondsbroeders niet welkom zijjn, nee ze hebben zich teruggetrokken.
Afzwenken naar de andere kant is volgens de voorzitter een reëler gevaar. Ds. Lam vreest dat er gemeenten en predikanten zijn die zich in de richting van de middenorthodoxie ontwikkelen. Hij sprak van een „ADHD-achtige indruk die gemeenten maken”, over gemeenten waar alles georganiseerd is om de prediking heen, en over gemeenten die willen laten zien dat ze relevant zijn.
Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.Fjodor schreef:Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
Omdat ik ook regelmatig bondsdominees hoor en dat vind ik niet altijd kommer en kwel. Daar kan ik vaak zelfs erg van genieten. Dus ik ben benieuwd of Dia's kritiek ook slaat op de preken die ik hoor.Auto schreef:Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.Fjodor schreef:Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
En ds. Lam heeft het niet over alle bondsgemeenten. En de kritiek die hij aangeeft is nogal oppervlakkig (tenminste wat ik hier lees). Relevant willen zijn, allerlei om de prediking heen organiseren en een adhd-achtige indruk maken kunnen allen best positief geïnterpreteerd worden..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.Auto schreef:Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.Fjodor schreef:Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
Nuchter is hier om concreet te benoemen wat fout is. Niet zo vaag blijven.-DIA- schreef:Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.Auto schreef:Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.Fjodor schreef:Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
Als je nou eens begint met de balk in je eigen kerkverband - dan kom je aan de splinter van de buren niet meer toe.-DIA- schreef:Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Daar ben ik ook niet blind voor. Ik zie ook verschuivingen in de GG...Hendrikus schreef:Als je nou eens begint met de balk in je eigen kerkverband - dan kom je aan de splinter van de buren niet meer toe.-DIA- schreef:Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.
Nee, hier ben ik het niet mee eens. Dia heeft gelijk heel vaak worden een enkele zaak uit zijn posting gehaald, waarna een heisa vervolgens komt die weer ontaard in een discussie die niet volgens de regels is. Al vaker zijn er stukken gepubliceerd van GB'predikanten en we zien het ook in de GB rond het jeugdwerk dat er grote zorgen zijn over de inhoud die de jeugd wordt voorgehouden. Er zijn een groot aantal predikanten binnen de PKN die hard moeten strijden voor de beginselen die vroeger gewoon waren. Moeten er dan details worden genoemd en vervolgens een hele heisa over de details. Het wordt geconstateerd en onderbouwd en laten we het daarbij houden.Mister schreef:Nuchter is hier om concreet te benoemen wat fout is. Niet zo vaag blijven.-DIA- schreef:Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.Auto schreef:Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.Fjodor schreef: Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.
(dat is mijn bescheiden mening)
Vroeger waren er geen eens kerken, en openbare gebouwen waren er ook niet waar ze samen konden konden. Daar kwamen ze aan huis bij elkaar samen.-DIA- schreef:Nee ik constateer in het openbaar door iedereen waarneembare feiten. Het is dus geen achterklap dacht ik. Je kan een avondmaalsviering in dat tehuis vanzelf wel als kerkdienst bombarderen, maar daarmee is het niet op de plaats des gebeds, daar waar de gemeente samenkomt.Hendrikus schreef:De avondmaalsbediening in het bejaardentehuis is een ambtelijke kerkdienst.-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
Daar is dus helemaal niks mis mee.
En verder zou het je sieren als je nou e i n d e l i j k eens ophield met het uitsteken van je vingertje naar anderen?
Lees het artikel van drs. P.J. Vergunst in de Waarheidsvriend van deze week, dat kan ik je aanraden. Maar ja, dat zal ook wel weer een blaadje zijn dat niet deugt...
Dan zitten we met een haast vergelijkbaar geval waar de roomsen mee zitten: de nooddoop.
Volgens mij ligt dat er dan niet ze heel ver vandaan.
Omdat we nu de luxe hebben dat we eigen gebouwen hebben waar we samenkomen en dus ook een groot voordeel hebben dat we ruimte genoeg hebben, de stoelen of banken al netjes klaar staan en dat soort dingen betekend het niet dat de kern wezenlijk anders is geworden.
Hoe staat het in de Schrift: Als de gehele gemeente samenkomt in Mijn Naam dan ben Ik in hun midden als dat in een kerkgebouw is ?
Nee zo staat het er dus niet.
Waar twee of drie samenkomen in Mijn Naam daar ben Ik in hun midden.
Dat is dus al gemeente of kerk zijn op zeer kleine schaal.
Wat is de plek waar we moeten aanbidden ? Is dat in Samaria of is dat in Jeruzalem ?
Er komt een tijd dat een ieder overal de HEERE kan aanbidden in Waarheid en Geest.
Op Bijbelse gronden moet je dus zeggen dat er niets mis mee is om waar dan ook avondmaal te houden, mits er samengekomen wordt in de Naam des Heren.
Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?DirkM schreef:
Op Bijbelse gronden moet je dus zeggen dat er niets mis mee is om waar dan ook avondmaal te houden, mits er samengekomen wordt in de Naam des Heren.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4