GerGem Kruiningen

pierre27

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door pierre27 »

refo schreef:De opleiding in Rotterdam is op maat. Een theoloog uit Leiden of Utrecht krijgt andere stof dan een ex-stoffeerder.

Wat op zichzelf logisch is. Wat fijn is dat de ex-stoffeerder soms weer voor de eenvoudige mensen goed te begrijpen is. By the way. bij zowel de opleiding in Rotterdam als ook Utrecht is de kans aanwezig dat mensen na de opleiding op een of ander punt uitglijden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

pierre27 schreef:
refo schreef:De opleiding in Rotterdam is op maat. Een theoloog uit Leiden of Utrecht krijgt andere stof dan een ex-stoffeerder.

Wat op zichzelf logisch is. Wat fijn is dat de ex-stoffeerder soms weer voor de eenvoudige mensen goed te begrijpen is. By the way. bij zowel de opleiding in Rotterdam als ook Utrecht is de kans aanwezig dat mensen na de opleiding op een of ander punt uitglijden.
Meestal is het zo, hoe hoger opgeleid hoe beter te begrijpen voor de eenvoudige man.
Hoe lager opgeleid hoe meer naar het mystieke neigende terminologie.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Gevonden in een ander topic.
http://www.bijbelnieuws.nu/wp-content/u ... _dopen.pdf

Lijkt me dat de door Ds. Bredeweg te bedienen doop in de vrije GG geaccepteerd dient te worden.
DDD

Bericht door DDD »

De link werkt niet. Voorlopig is er nog geen kerkgemeente. Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.

Maar dat komt ongetwijfeld voor elkaar, en dan is er over twintig jaar iemand die daarover een artikeltje schrijft in Oude Paden. Dan kan iedereen zich nog eens verbazen over de gang van zaken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

RD schreef:Advocaat
Mr. P. J. den Boef, die sinds maart optrad als advocaat namens de kerkenraad van de gg te Kruiningen en de kerkenraad bijstond in een kort geding in april voor de kantonrechter te Middelburg, heeft zich teruggetrokken als raadsman. Dat bevestigde hij dinsdag desgevraagd.

Den Boef laat weten het „verschrikkelijk” te vinden „dat men dit heeft laten gebeuren. Meer wil ik er niet over zeggen. We moeten ons als Gereformeerde Gemeenten schamen over wat hier gebeurd is.”
Dat Peter den Boef zich terugtrekt als raadsman, geeft te denken. Het heet dan wel dat hij de kerkenraad van Kruiningen bijstond, maar in de praktijk fungeerde hij gewoon als raadsman van ds. Bredeweg. En dat wil hij dus niet meer zijn.

Zijn opmerking dat het verschrikkelijk is "dat men dit heeft laten gebeuren" is de zoveelste onduidelijkheid in de casus. Wát heeft men dan laten gebeuren, en hoe had dat volgens Den Boef dan kunnen worden voorkomen?
~~Soli Deo Gloria~~
Jeschurun

Bericht door Jeschurun »

DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).

Zal wel geen persberichtje meer komen vanavond.
DDD

Bericht door DDD »

@Hendrikus:
Dat lijkt me dan weer niet heel raadselachtig. Het gaat om de ruzie. De advocaat had naar ik aanneem gehoopt dat zijn bijstand zou leiden tot het oplossen van het conflict. Als dat niet meer kan, of als de personen die je bijstaat conflicterende belangen krijgen, moet je je terugtrekken.

In dit geval was overigens ook dat laatste aan de orde, dus de mededeling hierover in de krant was niet het hele verhaal. Maar goed. Dat hij teleurgesteld is in de houding van de betrokkenen, kan ik me goed voorstellen. Geen van beide partijen laat in zijn openbare uitlatingen veel verzoeningsbereidheid zien.

@Jeschurun:
Oke. Dat kan. Ik ben benieuwd hoeveel kerkleden hierin meegaan. En dan maar hopen dat de kerkenraad zo verstandig is om geen dorpsvetes te organiseren. Overigens zouden de vermogende kerkleden er beter aan doen hun investeringen in Westzaan te doen, of in een andere gemeente in Noord-Holland. Daar kunnen ze dat geld goed gebruiken.
merel

Bericht door merel »

Heel bijzonder en eerlijk gezegd vind ik dit een vreemde constructie. het kan dus zo zijn dat iemand predikant wordt, die de grondtekst van de bijbel niet kan lezen. Hoe moet deze het dan uitleggen? Maar goed dat is een andere discussie

Daarnaast begrijp ik bij ( openbare) beschuldiging van incest/misbruik ook wel dat je de gang naar een rechter gaat maken. Je bent voor het leven getekend.
Een kerkenraad kan, met name in kleinere gemeenschappen, veel te veel macht hebben.
Auto

Bericht door Auto »

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Diakonos

Bericht door Diakonos »

Dat is inderdaad een mooi stukje! Precies de kern waar het om draait namelijk..
Laten we maar niet teveel discussie hebben over allerlei zaken, maar laten we vooral meeleven met hen die daarover verdriet hebben!
Marion

Bericht door Marion »

Luther schreef:
Spijker op de kop!
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn!
Zo is het: liever wenen op de puinhopen dan het recht in eigen hand nemen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het ook een heel mooi artikel. Het valt mij op dat deze dominee vaker een zinnig opiniestuk schrijft. Fijn dat hij daar ook de tijd voor neemt.

@Diakonos:
Veel verontwaardiging komt net zo goed voort uit medeleven. Dat is in het dagelijks leven zo. Dat is ook in het kerkelijk leven zo.
Leon

Bericht door Leon »

Wij/ik als buitenstaanders kunnen hier nog onpartijdig in blijven. Maar zoals de situatie er nu voor staat, worden mensen die geen partij wilden/konden kiezen, nu gedwongen om partij te kiezen. Dat vind ik ontzettend erg. Deze scheuring brengt ook veel zielen in grote gewetensnood. Laten we bidden voor deze gemeente en ook verwachten dat de Heere hierin wil helpen wat wij mensen kapot hebben gemaakt.
Plaats reactie