Gereformeerde Gemeenten

Hendrikus

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Het zegt natuurlijk wel wat over jezelf als je je daar eerder wel druk over maakte. Gelukkig zijn er ook in de Gereformeerde Gemeenten veel gelovigen die zich daar nooit druk om gemaakt hebben.
Als die een kerkenraad en een predikant hadden die hen ruimte bood om zich daar niét druk over te maken, zijn dat gezegende mensen geweest.
Helaas zijn er nogal wat plekken waar dat onmogelijk is.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat lijkt mij vooralsnog erg overdreven.

Los daarvan: het is goed om zelf de vrijheid te hebben om je in vrijheid tot een ander te verhouden. Andere mensen kunnen zonder jouw instemming niet bepalen waarover jij je druk maakt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het zegt natuurlijk wel wat over jezelf als je je daar eerder wel druk over maakte. Gelukkig zijn er ook in de Gereformeerde Gemeenten veel gelovigen die zich daar nooit druk om gemaakt hebben.
Als die een kerkenraad en een predikant hadden die hen ruimte bood om zich daar niét druk over te maken, zijn dat gezegende mensen geweest.
We vergeten nogal eens onze eigen rol in een en ander he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Hendrikus schreef:
Aha, de kerkenraad moet hen de ruimte bieden. Dan zijn vooral die mensen zelf heel erg druk met de eerder door jou genoemde zaken. Niet de kerkenraad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Met alle respect Amstelodamense , ik begrijp je zorgen. Laat dat duidelijk zijn.
Maar met mensen die na een kerkelijke overstap doen alsof ze in het paradijs terecht zijn gekomen heb ik altijd grote moeite.
Het is werkelijk overal wat. En we nemen onszelf ook altijd mee. Als het goed is ga je weg met liefdes pijn in het hart voor de gemeente(n) die je achterlaat.
'De' overstapper bestaat volgens mij niet. Iedereen heeft een andere reden om over te stappen. De één kijkt in frustratie en de ander in dankbaarheid achterom.
Ik ben zelf niet zo'n kerkmuren- en -verbandenvoorstander.
Voor mij is juist de lokale gemeente én de roeping die God er je in geeft, essentieel. Ik denk zelfs dat het goed is om na enige tijd naar een andere gemeente over te gaan, of dat nu binnen of buiten hetzelfde kerkverband is. Je krijgt dan meer oog voor de veelkleurigheid van Gods koninkrijk. Maar wellicht is dat afhankelijk van je karakter.
Voor mezelf heb ik enkele jaren een GG-gemeente gediend. Waarin ik wat heb mogen geven, veel heb gekregen en heb overgehouden. Ik kijk daar in dankbaarheid op terug. Nu mag ik al weer enkele jaren in een CGK-gemeente dienen. Ook daar ben ik dankbaar om en merk ik dat de Heere er werkt.

Je ervaart wel dat elke gemeente positieve en negatieve kanten heeft. Zowel de GG als de CGK.
En om op Pierres startposting te reageren:
pierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.
Op dit forum worden voornamelijk de negatieve kanten (of liever gezegd: zorgen) van de GG besproken; vandaar jouw constatering.
Op andere plaatsen worden de zorgen van andere gemeenten besproken.
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Met alle respect Amstelodamense , ik begrijp je zorgen. Laat dat duidelijk zijn.
Maar met mensen die na een kerkelijke overstap doen alsof ze in het paradijs terecht zijn gekomen heb ik altijd grote moeite.
Het is werkelijk overal wat. En we nemen onszelf ook altijd mee. Als het goed is ga je weg met liefdes pijn in het hart voor de gemeente(n) die je achterlaat.
'De' overstapper bestaat volgens mij niet. Iedereen heeft een andere reden om over te stappen. De één kijkt in frustratie en de ander in dankbaarheid achterom.
Ik ben zelf niet zo'n kerkmuren- en -verbandenvoorstander.
Voor mij is juist de lokale gemeente én de roeping die God er je in geeft, essentieel. Ik denk zelfs dat het goed is om na enige tijd naar een andere gemeente over te gaan, of dat nu binnen of buiten hetzelfde kerkverband is. Je krijgt dan meer oog voor de veelkleurigheid van Gods koninkrijk. Maar wellicht is dat afhankelijk van je karakter.
Voor mezelf heb ik enkele jaren een GG-gemeente gediend. Waarin ik wat heb mogen geven, veel heb gekregen en heb overgehouden. Ik kijk daar in dankbaarheid op terug. Nu mag ik al weer enkele jaren in een CGK-gemeente dienen. Ook daar ben ik dankbaar om en merk ik dat de Heere er werkt.
Ben jij overgegaan vanwege een verhuizing of vanwege andere redenen?

Wij zijn 3 jaar geleden ook overgegaan naar een ander kerkverband en dat was de beste keuze ooit. In het vorige kerkverband heb ik te veel zaken gezien die onder het tapijt werden geschoven tot een liegende predikant aan toe. Inmiddels een paar jaar ergens anders lid en het is goed. Ook hier zie ik dingen waar ik niet blij van word, maar weet ook dat de kerkelijke gemeente ook van na de zondeval is ;). Ik zorg er dit keer wel voor dat ik wat aan de rand van de gemeente blij, dus zo min mogelijk ergens aan deelneem. Dat is de schade van de vorige gemeente.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verhuisd vanwege ander werk.
Ook aan de rand van de gemeente kan je een taak/roeping hebben. Als je maar verbonden blijft met de K/kern van de gemeente
DDD

Bericht door DDD »

En heel interessante manier om naar kerkelijke verdeeldheid te kijken. Wel ga je vooral uit van wat goed is voor het individu. Ik kan het nog niet zo goed rijmen met bijbelse aanwijzingen over de omgang binnen de gemeente.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je zou om te beginnen niet over kerkelijke 'verdeeldheid' maar over kerkelijke 'veelkleurigheid' kunnen spreken. Dan kijk je er al met een andere bril naar.
Verder denk ik dat het niet alleen goed voor het individu is, maar ook voor de groep. Allemaal gedurende langere tijd naar dezelfde navel gaan zitten staren, wordt op en den duur een beetje saai. Iemand met een (iets) andere zienswijze geeft ook weer wat schwung.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er zijn helaas gevallen bekend van het breken met de gemeente om zaken die niet 'om te breken' zijn. Mensen die zich gevangen voelen onder de een bevindelijke prediking zullen een overgang naar een kerk waar 'meer ruimte' is wellicht als een bevrijding van een knellende band ervaren. Maar mijn ondervinding is tevens dat zulke mensen vaak weinig diepgang kennen, en daar ook heel moeilijk over praten. Dat zit er toch ergens iets wat die mensen niet altijd willen prijsgeven. Dat is wat ik merk in de praktijk.
Ook wij hebben eens een poos in een andere kerk gekerkt, maar het bleef voor ons meer een noodoplossing. We konden daar wel kerken, maar het voelde niet als de eigen kerk. Dan kan er een soort heimwee ontstaan, en een inzien dat er verkeerd is gehandeld, ook al zou je het met een Bijbeltekst willen recht praten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Er zijn helaas gevallen bekend van het breken met de gemeente om zaken die niet 'om te breken' zijn. Mensen die zich gevangen voelen onder de een bevindelijke prediking zullen een overgang naar een kerk waar 'meer ruimte' is wellicht als een bevrijding van een knellende band ervaren. Maar mijn ondervinding is tevens dat zulke mensen vaak weinig diepgang kennen, en daar ook heel moeilijk over praten. Dat zit er toch ergens iets wat die mensen niet altijd willen prijsgeven. Dat is wat ik merk in de praktijk.
Ook wij hebben eens een poos in een andere kerk gekerkt, maar het bleef voor ons meer een noodoplossing. We konden daar wel kerken, maar het voelde niet als de eigen kerk. Dan kan er een soort heimwee ontstaan, en een inzien dat er verkeerd is gehandeld, ook al zou je het met een Bijbeltekst willen recht praten.
Ken je ook andere gevallen, DIA?
helma

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
helma schreef:
Hij is nog in de eerste liefde...naarmate je wat langer in je nieuwe gemeente bent kom je daar vanzelf achter.
Wel apart om een second love een eerste liefde te noemen.
Scherp opgemerkt :huhu

Gelukkig kan je qua kerkverbanden meerdere liefdes hebben.
Je kan wat euforisch kijken naar een kerkverband als je net bent 'overgestapt' maar inderdaad kom je er al heel snel achter dat het ook een gemeente buiten het paradijs is. En dat je jezelf ook hebt meegenomen...
vriend-en-metgezel

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

helma schreef:
Wim Anker schreef:
helma schreef:
Hij is nog in de eerste liefde...naarmate je wat langer in je nieuwe gemeente bent kom je daar vanzelf achter.
Wel apart om een second love een eerste liefde te noemen.
Scherp opgemerkt :huhu

Gelukkig kan je qua kerkverbanden meerdere liefdes hebben.
Je kan wat euforisch kijken naar een kerkverband als je net bent 'overgestapt' maar inderdaad kom je er al heel snel achter dat het ook een gemeente buiten het paradijs is. En dat je jezelf ook hebt meegenomen...
Ben benieuwd hoeveel mensen er achteraf spijt hebben. Kan me voorstellen dat je niet zo makkelijk meer teruggaat als je eerder een gemeente verlaten hebt. Ik weet van iemand die omwille van zijn huwelijk is overgegaan naar een andere kerk en daar achteraf niet blij mee is, maar dat zie ik als een aparte categorie kerkswitchers.
Zeker als mensen voor een predikant de overstap maken (in de oude of nieuwe gemeente), kan het 'nut' van korte duur zijn doordat de predikant vertrekt. Mag hopen dat de meeste mensen een lange termijn focus hebben bij een keuze als deze.
CvdW

Bericht door CvdW »

Het is niet slim om van kerk te verwisselen om een predikant. Als het om de leer gaat is het gewoon noodzakelijk. Echter de mensen zijn dan als Lot, ze blijven maar talmen. Dat laat zien dat je niet zo maar even van kerkverband wisselt.
knip
Mannetje

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:Het is niet slim om van kerk te verwisselen om een predikant. Als het om de leer gaat is het gewoon noodzakelijk. Echter de mensen zijn dan als Lot, ze blijven maar talmen. Dat laat zien dat je niet zo maar even van kerkverband wisselt.
knip
Welk nut heeft het bespreken van een persoon?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie