Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Met alle respect Amstelodamense , ik begrijp je zorgen. Laat dat duidelijk zijn.
Maar met mensen die na een kerkelijke overstap doen alsof ze in het paradijs terecht zijn gekomen heb ik altijd grote moeite.
Het is werkelijk overal wat. En we nemen onszelf ook altijd mee. Als het goed is ga je weg met liefdes pijn in het hart voor de gemeente(n) die je achterlaat.
helma

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:Met alle respect Amstelodamense , ik begrijp je zorgen. Laat dat duidelijk zijn.
Maar met mensen die na een kerkelijke overstap doen alsof ze in het paradijs terecht zijn gekomen heb ik altijd grote moeite.
Het is werkelijk overal wat. En we nemen onszelf ook altijd mee. Als het goed is ga je weg met liefdes pijn in het hart voor de gemeente(n) die je achterlaat.
Hij is nog in de eerste liefde...naarmate je wat langer in je nieuwe gemeente bent kom je daar vanzelf achter.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Met alle respect Amstelodamense , ik begrijp je zorgen. Laat dat duidelijk zijn.
Het één sluit het ander niet uit. Vind het bijzonder dat ik niet erg blij zou mogen zijn met de prediking in onze gemeente
Amstelodamense

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

helma schreef:
Hij is nog in de eerste liefde...naarmate je wat langer in je nieuwe gemeente bent kom je daar vanzelf achter.
Tsjonge, wat een wijsheden :D
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Het één sluit het ander niet uit. Vind het bijzonder dat ik niet erg blij zou mogen zijn met de prediking in onze gemeente
Ik gun je alles, echt waar. Vooral veel zegen onder het Woord. Daar draait het maar om. Alleen, opmerkingen als: 'als alle dominees waren zoals ds. die en die was ik niet weggegaan' is gewoon niet handig.
Amstelodamense

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Ik gun je alles, echt waar. Vooral veel zegen onder het Woord. Daar draait het maar om. Alleen, opmerkingen als: 'als alle dominees waren zoals ds. die en die was ik niet weggegaan' is gewoon niet handig.
Misschien niet handig, maar het is wel zoals het is
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Toch is het natuurlijk wel waar. Je ziet al sinds de jaren 80 dat de midden-linkerflank van de kerk uitdunt. In de loop van enkele generaties is in veel gematigde gemeenten het ledenaantal gehalveerd of nog meer gekrompen. In andere gemeenten is de hele ledenpopulatie vervangen door mensen die God niet in die gemeente geplaatst heeft, vaak onder een leiding van een dominee die God ook niet in het kerkverband heeft laten geboren worden, om over de roeping maar geen oordeel te geven.

Er is kortom veel eigenmachtige godsdienst in de Gereformeerde Gemeenten en commentaar op mensen die dan ook eigenwillig een eigen kerk uitzoeken, is dan op zijn zachtst gezegd niet erg consequent.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand waarom die dominees overgingen naar de GG ?
Als alleen je eigen gemeente je vraagt om te preken en je in een andere kerk niet aan de beurt komt. Is misschien niet leuk
maar lijkt mij niet legitiem, maar goed ik ken de redenen niet dus ik weet het ook niet.
DDD

Bericht door DDD »

Om precies dezelfde reden waarom veel dominees uit de Gereformeerde Gemeenten in de PKN predikant zijn: de kerkelijke structuren zijn zondig en houden geroepen predikanten tegen. Mensen die zich geroepen weten, gaan dan ergens anders preken. Dat is heel erg, en een vreselijk oordeel. Ik ben heel blij dat ik daar niet medeverantwoordelijk voor ben.

Maar het is mijns inziens wel eigenwillige godsdienst.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Toch is het natuurlijk wel waar. Je ziet al sinds de jaren 80 dat de midden-linkerflank van de kerk uitdunt. In de loop van enkele generaties is in veel gematigde gemeenten het ledenaantal gehalveerd of nog meer gekrompen. In andere gemeenten is de hele ledenpopulatie vervangen door mensen die God niet in die gemeente geplaatst heeft, vaak onder een leiding van een dominee die God ook niet in het kerkverband heeft laten geboren worden, om over de roeping maar geen oordeel te geven.

Er is kortom veel eigenmachtige godsdienst in de Gereformeerde Gemeenten en commentaar op mensen die dan ook eigenwillig een eigen kerk uitzoeken, is dan op zijn zachtst gezegd niet erg consequent.
Een omschrijving die je op veel kerken kunt plakken. Niet erg overtuigend.

Het is me overigens ook geheel niet duidelijk wat bij jou gematigd of links is.

Overtuigen met subjectieve eigen wijsheden is op RF wel interessant maar zal nergens anders acceptabel en geloofwaardig zijn.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik kan DDD zijn visie veel beter volgen sinds ik uit een eerdere bijdrage van hem begreep dat hij de GG pas laat ontstaan in de jaren '60/'70.
GGotK

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.
Zo moeilijk is dit niet te vatten :D

En nee zo opmerkelijk is het niet. Vele jaren in de GG gezeten en voel me bijv erg verwant met ds Baan.

Sterker nog, als de GG gediend zou worden door veel meer predikanten als een ds Baan (en IJsselsteijn, Vreugdenhil etc), waren wij nooit weg gegaan
Dat zijn de zgn stromingdrijvers. Er is maar 1 soort dominees goed. Dat is funest voor een kerkverband, schadelijk voor de gemeenten en geestverwoestend. Ds. Schot zei onlangs: "Loop geen gaven of accenten achterna". Ook in de PKN ga je het met zo'n focus niet redden.
Ik kan je geruststellen Ad: in de tijd die achter ons ligt elke zondag en elke dienst heel goed kunnen luisteren. Onafhankelijk welke predikant voorging. Het Woord ging open, zuiver en eenvoudig zonder bevinding buiten het Woord om.

Je andere post met iets van “heeft bene de benen al genomen”... treurige sneer en steek onder water. Met mensen zoals jij had ik denk ik nog de meeste moeite in de GG
Bijzonder dat je een kerkverband hebt kunnen vinden waar er alleen dominees zijn zoals ds Baan (en IJsselsteijn, Vreugdenhil).
DDD

Bericht door DDD »

@AdAnker:
Het is een heidens werk een christen te bekeren, zei ooit iemand. Geen idee wie. Dus als ik commentaar heb op een aspect dat volledig geaccepteerd lijkt in een kerkelijke gemeente of op een forum, dan verwacht ik niet dat iedereen zal applaudisseren.

Ik had ook helemaal niet de illusie dat ik je zou overtuigen. Al zou ik het hele Nieuwe Testament op dit punt uitwerken, dan nog zou dat niet helpen. Nog geen enkele keer heb ik bijbelse tegenargumenten gekregen, dus ik houd het er maar op dat het zo heel subjectief nog niet is.

Bovendien is hier al een ander draadje over. Dus ik zal niet alles herhalen.

@GGotK:
In 1907, maar zover gaat mijn geheugen alleen bij overlevering. Dat maakt natuurlijk verschil. Ik denk dat de jonge ds. Kersten de lijn van zijn vader evenwichtig voortzette, maar ik heb geen idee hoe je op het misverstand kunt komen dat ik niet vóór de jaren 60 zou kijken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Je vraagt wel veel als je gelijk hebt totdat een Bijbels tegenbewijs geleverd is dat de midden-linkerflank van de kerk uitdunt, welke mensen God niet in een gemeente plaatst en er toch zijn (op Ruth en Rachab na dan, o ja, Cornelius en de moorman) en over dominees die in een kerkverband geboren worden (hoe gaat dat eigenlijk?)
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Je vraagt wel veel als je gelijk hebt totdat een Bijbels tegenbewijs geleverd is dat de midden-linkerflank van de kerk uitdunt, welke mensen God niet in een gemeente plaatst en er toch zijn (op Ruth en Rachab na dan, o ja, Cornelius en de moorman) en over dominees die in een kerkverband geboren worden (hoe gaat dat eigenlijk?)
Nee, dat zijn allemaal bijzaken. Ik dacht dat je het had over het wisselen van kerkverband.

Een bijbels tegenbewijs dat de linkerflank van de kerk uitdunt zou natuurlijk ridicuul zijn, trouwens andersom ook. Mensen die dat niet geloven, die moeten dat maar niet geloven, daar zal ik niet mee zitten. Er zijn genoeg artikelen verschenen van deskundigen die dit onderschrijven. Ik noem een artikel van Van der Schans in Wapenveld, op het forum al eerder geciteerd.

Welke mensen God in een gemeente plaatst, is eenvoudig af te leiden uit de geboorte- en doopregisters. Ik had het niet over mensen die van buiten Gods geopenbaard verbond tot de gemeente toetreden.
Laatst gewijzigd door DDD op 24 apr 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie