Hmm, ik weet dat nog zo niet. Wel weet ik dat de wijze hoe kritiek geuit gaat worden daar wel voor kan zorgen. En dat vind ik dan wel weer begrijpelijk.Bezorgd schreef:Dit zal voor een klein deel meespelen. Maar vooral: je weet dat als je binnen de GG kritiek uit, ook opbouwende, je kansen op een rol in het kerkelijke leven dan 'nul' geworden zijn.vriend-en-metgezel schreef:Binnen de GG bestaat een bepaald ontzag voor de ambten, omdat men die als Goddelijke inzettingen beschouwt. Daarom is men vaak mild in het uiten van kritiek. Overigens neemt dit ontzag de laatste jaren wel af.Bezorgd schreef:Ik denk dat veel GG ers terughoudend zijn in het uiten van hun mening vanuit angst. Er heerst toch een vorm van angstcultuur.
Dat ligt voor anderen anders. Misschien dat daarom een vertekend beeld ontstaat.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Kritiek uiten is makkelijk, maar hoe vaak hebben we voor ze gebeden mbt besluiten, dat is de hamvraag
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik lees toch ook wel een stuk waardering. En een kritische noot is niet zo’n probleem lijkt me. De laatste zin vind ik wel erg dom en kortzichtig. De rest valt wel mee volgens mij.Chrisje72 schreef:De eerste regels van het artikel overgeslagen, @bezorgd?Bezorgd schreef:Mistig schreef:Hoewel ik ook wel het idee heb dat het artikel van ds. Van Aalst wat wordt opgeblazen.
Ik lees dat hier nu regelmatig.
Met alle welwillendheid het artikel nog eens gelezen.
Maar ik begrijp serieus niet dat er verschillenden zijn die tot de conclusie komen dat het opzich nog wel meevalt.
Je verwacht toch heel iets anders? Een mede broeder die promoveert. Dat is toch een klein feestje? Hartelijke felicitaties en bewondering voor wat ds Baan gepresteerd heeft. Een uitnodiging om eens een artikelserie te schrijven over de bijbelse inhoud van de teksten. Een stukje respect tonen voor zijn doorzetting en arbeidsethos. Dat is wat je in zo'n artikel mag verwachten.
Niets van dit al. Alleen maar kritiek .
En een reactie op een andere stelling. Ik heb er geen moeite mee om mijn mening te geven. Ook niet naar predikant of kerkenraad. Wel met voorzichtigheid. Want het zijn broeders met gezag vanwege hun ambt. Maar daar moeten we ons ook niet te veel door af te laten leiden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Het is net als met roken. Ook al doe je het niet meer, je blijft verslaafd.GGotK schreef: Als je van de GG bent geweest, raak je dat nooit meer geheel kwijt.
Waarom zou het net zijn als met roken? Ik zie de overeenkomsten niet.
Jij hebt waarschijnlijk nooit gerookt. Overeenkomst is dat je er nooit helemaal los van komt.DDD schreef:Waarom zou het net zijn als met roken? Ik zie de overeenkomsten niet.
Het is off topic, maar ik ben het hier niet mee eens.Ambtenaar schreef:Jij hebt waarschijnlijk nooit gerookt. Overeenkomst is dat je er nooit helemaal los van komt.DDD schreef:Waarom zou het net zijn als met roken? Ik zie de overeenkomsten niet.
Juist een rookverslaving kan volledig genezen, met als resultaat een sterke antipathie.
- Dodo
Dat is niet mijn ervaring. Ik zou zo weer kunnen beginnen.Terri schreef:Het is off topic, maar ik ben het hier niet mee eens.Ambtenaar schreef:Jij hebt waarschijnlijk nooit gerookt. Overeenkomst is dat je er nooit helemaal los van komt.DDD schreef:Waarom zou het net zijn als met roken? Ik zie de overeenkomsten niet.
Juist een rookverslaving kan volledig genezen, met als resultaat een sterke antipathie.
-
Op de dag dat ik 95 wordt hoop ik weer te beginnenDodo schreef:Dat is niet mijn ervaring. Ik zou zo weer kunnen beginnen.Terri schreef:Het is off topic, maar ik ben het hier niet mee eens.Ambtenaar schreef:Jij hebt waarschijnlijk nooit gerookt. Overeenkomst is dat je er nooit helemaal los van komt.DDD schreef:Waarom zou het net zijn als met roken? Ik zie de overeenkomsten niet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Zo moeilijk is dit niet te vattenpierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.

En nee zo opmerkelijk is het niet. Vele jaren in de GG gezeten en voel me bijv erg verwant met ds Baan.
Sterker nog, als de GG gediend zou worden door veel meer predikanten als een ds Baan (en IJsselsteijn, Vreugdenhil etc), waren wij nooit weg gegaan
Dat zijn de zgn stromingdrijvers. Er is maar 1 soort dominees goed. Dat is funest voor een kerkverband, schadelijk voor de gemeenten en geestverwoestend. Ds. Schot zei onlangs: "Loop geen gaven of accenten achterna". Ook in de PKN ga je het met zo'n focus niet redden.Amstelodamense schreef:Zo moeilijk is dit niet te vattenpierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.
En nee zo opmerkelijk is het niet. Vele jaren in de GG gezeten en voel me bijv erg verwant met ds Baan.
Sterker nog, als de GG gediend zou worden door veel meer predikanten als een ds Baan (en IJsselsteijn, Vreugdenhil etc), waren wij nooit weg gegaan
-
Iedere GG predikant moet hetzelfde preken als ds GH Kersten?Ad Anker schreef:Dat zijn de zgn stromingdrijvers. Er is maar 1 soort dominees goed. Dat is funest voor een kerkverband, schadelijk voor de gemeenten en geestverwoestend. Ds. Schot zei onlangs: "Loop geen gaven of accenten achterna". Ook in de PKN ga je het met zo'n focus niet redden.Amstelodamense schreef:Zo moeilijk is dit niet te vattenpierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.
Ik weet niet goed wat je hiermee zegt om eerlijk te zijn.
Iedere predikant moet Gods Woord prediken. En dan heb je diversiteit in gaven en accenten. Accepteer dat, bid om de bediening van Gods Geest en ga niet roepen dat die en die dominee het alleen maar goed doet. Nota bene als je de benen al genomen hebt.Geytenbeekje schreef:Iedere GG predikant moet hetzelfde preken als ds GH Kersten?Ad Anker schreef:Dat zijn de zgn stromingdrijvers. Er is maar 1 soort dominees goed. Dat is funest voor een kerkverband, schadelijk voor de gemeenten en geestverwoestend. Ds. Schot zei onlangs: "Loop geen gaven of accenten achterna". Ook in de PKN ga je het met zo'n focus niet redden.Amstelodamense schreef:Zo moeilijk is dit niet te vattenpierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.
Ik weet niet goed wat je hiermee zegt om eerlijk te zijn.
-
Ik kan je geruststellen Ad: in de tijd die achter ons ligt elke zondag en elke dienst heel goed kunnen luisteren. Onafhankelijk welke predikant voorging. Het Woord ging open, zuiver en eenvoudig zonder bevinding buiten het Woord om.Ad Anker schreef:Dat zijn de zgn stromingdrijvers. Er is maar 1 soort dominees goed. Dat is funest voor een kerkverband, schadelijk voor de gemeenten en geestverwoestend. Ds. Schot zei onlangs: "Loop geen gaven of accenten achterna". Ook in de PKN ga je het met zo'n focus niet redden.Amstelodamense schreef:Zo moeilijk is dit niet te vattenpierre27 schreef:Wel opmerkelijk, mensen die weinig met de GG (meer) hebben zijn (zo) druk om een artikel in de Saambinder, wie het vatte kan vatte het.
Je andere post met iets van “heeft bene de benen al genomen”... treurige sneer en steek onder water. Met mensen zoals jij had ik denk ik nog de meeste moeite in de GG
Een jijbak doet het altijd goed.