Dat vertellen op deze mogelijke plekken zegt vooral veel over deze mensen. Ik werd 2 jaar geleden op een verkoping ook gepolst door vertrokken kerkgangers of ik ook niet beter kon vertrekken. Ze waren naar een kerkelijke gemeente in een naburig dorpje vertrokken en daar was het echt veel beter en de mensen waren meer betrokken op elkaar. De prediking was daar pas echt bijbels te noemen. De frustratie die er vanaf spatte gaf mij de vrijmoedigheid om ze te vragen of ze wel realiseerden wat ze aan het doen waren tijdens dit gesprek. Maar ook te vragen naar dieper liggende redenen. En dan hoor je van begrijpelijke maar ook onbegrijpelijke pijnpunten.Mistig schreef:Toch ken ik helemaal niemand in mijn omgeving die dat woord gebruikt. Ook nooit iemand het horen zeggen.GerefGemeente-lid schreef:https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... INEQx5Nc0MMistig schreef:Ik weet niet wat deerlijk betekent.
Zo moeilijk is dat niet.
In ons grote ouderlijk gezin (en breder de familie) loopt de kerkmuur er ook dwars doorheen; van vrijzinnig tot zeer conservatief GG (en alles nog daartussen en daarbuiten). En van degenen die bij de GG zijn gebleven, die zijn lid van zeer diverse GG’s. Dat er families zijn die daar niet mee om kunnen gaan zegt wat over hun kwaliteit van gesprekken voeren en elkaar respecteren en in waarde laten.GerefGemeente-lid schreef:Juist. En nu vergeet je al die families waar de kerkmuur dwars door de gezinnen loopt en er over deze zaken een goed gesprek niet mogelijk is. Dat kan zelfs zo zijn als vader en moeder lid zijn in GG-gemeente A en kind in GG-gemeente B.Mistig schreef:Maar ik kan me voorstellen dat je zo’n verzuchting binnen familie- of vriendenverband maakt. Dat gebeurt bij ons ook. En dan blijft het gewoon ‘koek en ei’. Je hebt vaak een goed gesprek.
Binnen vriendenverband ligt dat vermoedelijk anders. Maar familie kies je niet. En je begon over familiepartijtjes.
Met mijn opmerking doelde ik op die mensen die weggaan en dan op een forum (of een rommelmarkt van de kerk, of in het winkelcentrum) gaan vertellen hoe heerlijk vrij ze nu zijn. Daarmee kwets je diegenen die met pijn of moeite wèl in die kerk blijven zitten. En het is ook een beetje onvolwassen. Ik vind het irritant.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat is inderdaad een beetje vreemd, dat mensen je proberen te overtuigen naar een andere gemeente te gaan. Daarentegen lijkt mij er niets mis mee om openlijk te communiceren over je beweegredenen om over te stappen.pierre27 schreef:
Dat vertellen op deze mogelijke plekken zegt vooral veel over deze mensen. Ik werd 2 jaar geleden op een verkoping ook gepolst door vertrokken kerkgangers of ik ook niet beter kon vertrekken. Ze waren naar een kerkelijke gemeente in een naburig dorpje vertrokken en daar was het echt veel beter en de mensen waren meer betrokken op elkaar. De prediking was daar pas echt bijbels te noemen. De frustratie die er vanaf spatte gaf mij de vrijmoedigheid om ze te vragen of ze wel realiseerden wat ze aan het doen waren tijdens dit gesprek. Maar ook te vragen naar dieper liggende redenen. En dan hoor je van begrijpelijke maar ook onbegrijpelijke pijnpunten.
Het gaat op dit moment niet goed in the NRC. Veel jongeren vertrekken,scheuring in Kalamazoo, de HRC-NRC school Grand Rapids gaat gesplitst verder ""vanwege doctrinale verschillen".
Er zijn veel kleine gemeenten die max 1 zondag per jaar een predikant hebben omdat het tekort zo groot is. Dan kost het veel uithoudingsvermogen om te blijven. Aan evangelisten wil de synode niet beginnen. Kleine gemeenten worden steeds kleiner en het predikant tekort wordt niet opgelost.
De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen. Het curatorium heeft geen oog voor het geheel van het kerkverband. Vergeleken met 15 en 20 jaar terug is er veel veranderd en niet iedere richting voelt zich meer vertegenwoordigd.
Ik weet niet of de gemeente Rogersville daarom vetrokken is. Dat zal eerder te maken hebben met een persoonlijke conflict?
Er zijn veel kleine gemeenten die max 1 zondag per jaar een predikant hebben omdat het tekort zo groot is. Dan kost het veel uithoudingsvermogen om te blijven. Aan evangelisten wil de synode niet beginnen. Kleine gemeenten worden steeds kleiner en het predikant tekort wordt niet opgelost.
De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen. Het curatorium heeft geen oog voor het geheel van het kerkverband. Vergeleken met 15 en 20 jaar terug is er veel veranderd en niet iedere richting voelt zich meer vertegenwoordigd.
Ik weet niet of de gemeente Rogersville daarom vetrokken is. Dat zal eerder te maken hebben met een persoonlijke conflict?
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Klopt hoor Ambtenaar, zeker in je eigen omgeving is er niks mis mee. Maar hoe praat je over je ex-kerk en/of over de mensen die jouw gemeenten verlieten. Daar zit de kronkel vooral.Ambtenaar schreef:Dat is inderdaad een beetje vreemd, dat mensen je proberen te overtuigen naar een andere gemeente te gaan. Daarentegen lijkt mij er niets mis mee om openlijk te communiceren over je beweegredenen om over te stappen.pierre27 schreef:
Dat vertellen op deze mogelijke plekken zegt vooral veel over deze mensen. Ik werd 2 jaar geleden op een verkoping ook gepolst door vertrokken kerkgangers of ik ook niet beter kon vertrekken. Ze waren naar een kerkelijke gemeente in een naburig dorpje vertrokken en daar was het echt veel beter en de mensen waren meer betrokken op elkaar. De prediking was daar pas echt bijbels te noemen. De frustratie die er vanaf spatte gaf mij de vrijmoedigheid om ze te vragen of ze wel realiseerden wat ze aan het doen waren tijdens dit gesprek. Maar ook te vragen naar dieper liggende redenen. En dan hoor je van begrijpelijke maar ook onbegrijpelijke pijnpunten.
-
Goed dat je me daarop aanspreekt, ik zal erop letten. Ik vind het denk ik lastig om mild te zijn, als ik merk dat die mildheid bij oa. ds. van Aalst ook ontbreekt in zijn analyse van de promotie van ds. Baan. Daar haak ik op af. Temeer omdat ik groot respect heb voor het werk dat ds. Baan heeft verzet en ik zijn passie voor Bach geheel deel. Dat komt dan bij elkaar denk ik.Mistig schreef:Ik merk het vaker aan je bijdragen. En ik snap je ergens heel goed. Maar ik weet van diverse forumleden dat ze de GG achter zich hebben gelaten, maar toch wat milder spreken.Amstelodamense schreef:Dat betekent dus dat je niet eerlijk mag zijn? Ik snap enerzijds wel wat je bedoelt, maar het is ook wel een teken aan de wand als je dit niet kan/mag uitspreken.Mistig schreef:Hoewel ik het ergens wel begrijp vind ik zo’n opmerking ook buitengewoon irritant en pijnlijk. Volgens mij kan je zulke dingen beter houden voor familiepartijtjes.Amstelodamense schreef: Even ongenuanceerd: ik ben blij dat ik nu bij de PKN kerk en deze ballast achter me heb gelaten. Bach krijgt in ieder geval in het orgelspel alle ruimte bij ons, prachtig en heerlijk.
Maar goed, ik heb het hier nu 1 keer uitgesproken en zal dit niet meer doen. Maar feit is wel dat ik opgelucht ben dat er over dit soort triviale zaken in de kerk waar wij nu kerken, niet moeilijk wordt gedaan.
-
Waarom is het terecht en wat is de gevoeligheid?pierre27 schreef:Hier leg je terecht een gevoelig punt bloot CvdW.CvdW schreef:Dat kan, dat geldt ook voor Mathijs van der Tang mbt vrouwenstandpunt. Daar heb ik juist geen last van en bij ds. Baan wel. Zal vast aan mij liggen. Gert-Jan ken ik persoonlijk goed en Mathijs niet.
Iedere gergem moet op ongeveer hetzelfde moment 25 musici beschikbaar hebben. Als je ook kwaliteit wilt, lijkt me dat inderdaad bijzonder lastig.CvdW schreef:Maar ik snap dat dat binnen de setting van de Gereformeerde Gemeenten niet kan. Praktisch is het ook lastig: je hebt 25 musici nodig.Amstelodamense schreef:Wat is kwallerig? En kun je wat citeren wat kwallerig overkwam op jou?CvdW schreef:Stukje in de Saambinder heb ik nog niet gelezen. (waarschijnlijk volgende week)
Het interview met ds. Baan kwam bij mij als een kwallerig stuk over.
Wat wordt er bedoeld met 25 musici nodig? Zijn deze niet te vinden? Bij mij kwam het binnen als ik (ds Baan) is een musicus en hij (CvdW) niet.
Over de tijd van 03.00 uur tot 04.00 uur zal ik het niet hebben.
Dat is erg vervelend. Al spelen dezelfde problemen ook in Nederland. Het is hier niet beter, denk ik.KB_ schreef:Het gaat op dit moment niet goed in the NRC. Veel jongeren vertrekken,scheuring in Kalamazoo, de HRC-NRC school Grand Rapids gaat gesplitst verder ""vanwege doctrinale verschillen".
Het zo verschillend omgaan als gezindte met mensen die de kop boven het maaiveld uitsteken. Dan gooien we het maar al te gauw en al te graag op de wijze waarop dat gebeurt en vinden we de inhoudelijke kant opeens minder belangrijk. Mijns inziens he;).Amstelodamense schreef:Waarom is het terecht en wat is de gevoeligheid?pierre27 schreef:Hier leg je terecht een gevoelig punt bloot CvdW.CvdW schreef:Dat kan, dat geldt ook voor Mathijs van der Tang mbt vrouwenstandpunt. Daar heb ik juist geen last van en bij ds. Baan wel. Zal vast aan mij liggen. Gert-Jan ken ik persoonlijk goed en Mathijs niet.
-
- Verbannen
---knip---
-
Dit begrijp ik niet: als er veel verschil tussen zit zullen ze niet allemaal utra-rechts zijn en als ze allen ultra-rechts zijn zal er weinig verschil tussen zitten toch? Is deze uitspraak gebaseerd op je eigen ervaringen of heb je dit van horen zeggen?KB_ schreef:De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen.
Nee verschil tussen NL en North America. We zitten al enkele maanden vast in Nederland wegens een ernstig ziek familielid hier en kan wegens covid niet terug. Dus gebaseerd op eigen ervaringen (zijn nu verbonden met onze vroegere gemeente hier in Holland).vriend-en-metgezel schreef:Dit begrijp ik niet: als er veel verschil tussen zit zullen ze niet allemaal utra-rechts zijn en als ze allen ultra-rechts zijn zal er weinig verschil tussen zitten toch? Is deze uitspraak gebaseerd op je eigen ervaringen of heb je dit van horen zeggen?KB_ schreef:De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-
Begin dit jaar had de gemeente Rogersville 29 leden: https://web.archive.org/web/20200928145 ... sville-usa
5 mensen gaan volgens het nieuwsbericht op GerGemInfo niet mee in de onttrekking, dus dan betreft het 24 leden. Gaat ws. om 4 tot 6 families; dat geeft wel een bepaalde nuance.
Ik kan me voorstellen dat deze families in Rogersville of omgeving een kerk hebben gevonden die wat groter is maar wel in de gereformeerde traditie staat. Dan zou een opheffing echter meer voor de hand liggen dan een onttrekking.
5 mensen gaan volgens het nieuwsbericht op GerGemInfo niet mee in de onttrekking, dus dan betreft het 24 leden. Gaat ws. om 4 tot 6 families; dat geeft wel een bepaalde nuance.
Ik kan me voorstellen dat deze families in Rogersville of omgeving een kerk hebben gevonden die wat groter is maar wel in de gereformeerde traditie staat. Dan zou een opheffing echter meer voor de hand liggen dan een onttrekking.
-
Oké, bedankt voor de toelichting; dan kan ik de opmerking beter plaatsten. Sterkte toegewenst in de moeilijke situatie!KB_ schreef:Nee verschil tussen NL en North America. We zitten al enkele maanden vast in Nederland wegens een ernstig ziek familielid hier en kan wegens covid niet terug. Dus gebaseerd op eigen ervaringen (zijn nu verbonden met onze vroegere gemeente hier in Holland).vriend-en-metgezel schreef:Dit begrijp ik niet: als er veel verschil tussen zit zullen ze niet allemaal utra-rechts zijn en als ze allen ultra-rechts zijn zal er weinig verschil tussen zitten toch? Is deze uitspraak gebaseerd op je eigen ervaringen of heb je dit van horen zeggen?KB_ schreef:De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen.
Hier een bericht geknipt en reacties verplaatst.