Gereformeerde Gemeenten

Amstelodamense

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:
Amstelodamense schreef:
Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie

https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Wat een mooi stuk, groot respect voor dominee Baan. Ga ook helemaal met hem mee dat we veel van Luther kunnen leren als het gaat om muziek in de eredienst. Ik vind dat we het kind met het badwater hebben weggegooid, we hebben de "wereld" de Mattheus Passion laten "stelen" en we zijn hem in onze kerkcultuur verloren. Doodzonde en een gemiste kans.

Ik houd zelf ook enorm veel van (klassieke) muziek, de Mattheus (of de Johannes) maken altijd onlosmakelijk deel uit van mijn voorbereiding op Goede Vrijdag en Pasen. Jammer dat het dit jaar niet live kon, maar gelukkig zijn er hele mooie uitvoeringen.

Gaaf dat dominee Baan promoveert, knap dat je dit naast je werk als predikant doet (tot midden in de nacht).....
Wat vonden jullie van het stukje van ds. G.J. van Aalst in de laatste Saambinder over deze promotie?
Ik kreeg er geen heel warme gevoelens bij.
Ik heb de Saambinder niet. Maar als ik alle reacties lees (ook op CIP), dan weet ik denk ik wel hoe laat het is.

Even ongenuanceerd: ik ben blij dat ik nu bij de PKN kerk en deze ballast achter me heb gelaten. Bach krijgt in ieder geval in het orgelspel alle ruimte bij ons, prachtig en heerlijk.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

CvdW schreef:Stukje in de Saambinder heb ik nog niet gelezen. (waarschijnlijk volgende week)
Het interview met ds. Baan kwam bij mij als een kwallerig stuk over.
Wat is kwallerig? En kun je wat citeren wat kwallerig overkwam op jou?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Welnee. Het zou pas echt een probleem zijn als ds. Baan niet zou mogen reageren.
Eens, laten we de reactie van ds Baan in de volgende Saambinder maar even afwachten.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Dan komt er eerder nog een reactie van prof. Kater of prof. Zondag.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:
Bezorgd schreef:
Amstelodamense schreef:
Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie

https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Wat een mooi stuk, groot respect voor dominee Baan. Ga ook helemaal met hem mee dat we veel van Luther kunnen leren als het gaat om muziek in de eredienst. Ik vind dat we het kind met het badwater hebben weggegooid, we hebben de "wereld" de Mattheus Passion laten "stelen" en we zijn hem in onze kerkcultuur verloren. Doodzonde en een gemiste kans.

Ik houd zelf ook enorm veel van (klassieke) muziek, de Mattheus (of de Johannes) maken altijd onlosmakelijk deel uit van mijn voorbereiding op Goede Vrijdag en Pasen. Jammer dat het dit jaar niet live kon, maar gelukkig zijn er hele mooie uitvoeringen.

Gaaf dat dominee Baan promoveert, knap dat je dit naast je werk als predikant doet (tot midden in de nacht).....
Wat vonden jullie van het stukje van ds. G.J. van Aalst in de laatste Saambinder over deze promotie?
Ik kreeg er geen heel warme gevoelens bij.
Ik heb de Saambinder niet. Maar als ik alle reacties lees (ook op CIP), dan weet ik denk ik wel hoe laat het is.

Even ongenuanceerd: ik ben blij dat ik nu bij de PKN kerk en deze ballast achter me heb gelaten. Bach krijgt in ieder geval in het orgelspel alle ruimte bij ons, prachtig en heerlijk.
De reacties spreken inderdaad boekdelen, even off-topic, het lijkt me oprecht fijn voor je dat je na een nare periode nu een goede kerk gevonden hebt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Welnee. Het zou pas echt een probleem zijn als ds. Baan niet zou mogen reageren.
Eens, laten we de reactie van ds Baan in de volgende Saambinder maar even afwachten.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Dan komt er eerder nog een reactie van prof. Kater of prof. Zondag.
Het zou van geestelijke onvolwassenheid getuigen.
Maar we zullen zien.
Mistig

Bericht door Mistig »

Maanenschijn schreef:Dit allemaal lezend ben ik blij dat een stukje Bach voor of na de dienst geen grote problemen geeft voor de organisten in onze HHG.
Ook niet in de gergem hoor.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Mistig schreef:
Maanenschijn schreef:Dit allemaal lezend ben ik blij dat een stukje Bach voor of na de dienst geen grote problemen geeft voor de organisten in onze HHG.
En in de GGIN hoor ik ook weleens Bach.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Amstelodamense schreef: Even ongenuanceerd: ik ben blij dat ik nu bij de PKN kerk en deze ballast achter me heb gelaten. Bach krijgt in ieder geval in het orgelspel alle ruimte bij ons, prachtig en heerlijk.
Wat een ontspanning hè?
~~Soli Deo Gloria~~
Mistig

Bericht door Mistig »

Amstelodamense schreef: Even ongenuanceerd: ik ben blij dat ik nu bij de PKN kerk en deze ballast achter me heb gelaten. Bach krijgt in ieder geval in het orgelspel alle ruimte bij ons, prachtig en heerlijk.
Hoewel ik het ergens wel begrijp vind ik zo’n opmerking ook buitengewoon irritant en pijnlijk. Volgens mij kan je zulke dingen beter houden voor familiepartijtjes.
GGotK

Bericht door GGotK »

Hendrikus schreef:
Wat een ontspanning hè?
An sich geen verkeerd idee om Bach te beluisteren in een PKN kerk en een preek in een GG.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
Hoewel ik het ergens wel begrijp vind ik zo’n opmerking ook buitengewoon irritant en pijnlijk. Volgens mij kan je zulke dingen beter houden voor familiepartijtjes.
Jij dacht dat op familiepartijtjes het altijd koek en ei is, als het gaat om zulk soort zaken? Dan vergis je je deerlijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Hoopvol schreef:
Mistig schreef:
En in de GGIN hoor ik ook weleens Bach.
Natuurlijk. Bach laat zich niet vangen door kerkmuren. Gelukkig niet.

Al is het niet mijn muzieksmaak.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:
Jij dacht dat op familiepartijtjes het altijd koek en ei is, als het gaat om zulk soort zaken? Dan vergis je je deerlijk.
Ik weet niet wat deerlijk betekent.
Maar ik kan me voorstellen dat je zo’n verzuchting binnen familie- of vriendenverband maakt. Dat gebeurt bij ons ook. En dan blijft het gewoon ‘koek en ei’. Je hebt vaak een goed gesprek.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:Ik weet niet wat deerlijk betekent.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... INEQx5Nc0M
Zo moeilijk is dat niet.
Mistig schreef:Maar ik kan me voorstellen dat je zo’n verzuchting binnen familie- of vriendenverband maakt. Dat gebeurt bij ons ook. En dan blijft het gewoon ‘koek en ei’. Je hebt vaak een goed gesprek.
Juist. En nu vergeet je al die families waar de kerkmuur dwars door de gezinnen loopt en er over deze zaken een goed gesprek niet mogelijk is. Dat kan zelfs zo zijn als vader en moeder lid zijn in GG-gemeente A en kind in GG-gemeente B.

Binnen vriendenverband ligt dat vermoedelijk anders. Maar familie kies je niet. En je begon over familiepartijtjes.
Mistig

Bericht door Mistig »

Mistig schreef:Ik weet niet wat deerlijk betekent.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... INEQx5Nc0M
Zo moeilijk is dat niet.
Toch ken ik helemaal niemand in mijn omgeving die dat woord gebruikt. Ook nooit iemand het horen zeggen.
Mistig schreef:Maar ik kan me voorstellen dat je zo’n verzuchting binnen familie- of vriendenverband maakt. Dat gebeurt bij ons ook. En dan blijft het gewoon ‘koek en ei’. Je hebt vaak een goed gesprek.
Juist. En nu vergeet je al die families waar de kerkmuur dwars door de gezinnen loopt en er over deze zaken een goed gesprek niet mogelijk is. Dat kan zelfs zo zijn als vader en moeder lid zijn in GG-gemeente A en kind in GG-gemeente B.

Binnen vriendenverband ligt dat vermoedelijk anders. Maar familie kies je niet. En je begon over familiepartijtjes.
In ons grote ouderlijk gezin (en breder de familie) loopt de kerkmuur er ook dwars doorheen; van vrijzinnig tot zeer conservatief GG (en alles nog daartussen en daarbuiten). En van degenen die bij de GG zijn gebleven, die zijn lid van zeer diverse GG’s. Dat er families zijn die daar niet mee om kunnen gaan zegt wat over hun kwaliteit van gesprekken voeren en elkaar respecteren en in waarde laten.

Met mijn opmerking doelde ik op die mensen die weggaan en dan op een forum (of een rommelmarkt van de kerk, of in het winkelcentrum) gaan vertellen hoe heerlijk vrij ze nu zijn. Daarmee kwets je diegenen die met pijn of moeite wèl in die kerk blijven zitten. En het is ook een beetje onvolwassen. Ik vind het irritant.
Plaats reactie